2012-2013 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ................... ORTAOKULU FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ 7. SINIFLAR ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK
PLANI
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE: VÜCUDUMUZDA SİSTEMLER
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
Y L Ü L |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Sindirim sistemi ile
ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Sindirim
sistemini oluşturan yapı ve organları;
model, levha ve/ veya şema üzerinde
gösterir
(FTTÇ–4)
1.2 Besinlerin
vücuda yararlı hâle gelmesi için
değişime uğraması gerektiğini tahmin
eder.
1.3 Besinlerin
kana geçebilmesi için fiziksel
(mekanik) ve kimyasal sindirime
uğraması gerektiğini belirtir.
1.4 Enzimin
kimyasal sindirimdeki işlevini açıklar.
1.5 Karaciğer
ve pankreasın sindirimdeki görevlerini
ifade eder.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!] Kimyasal
madde muhafazası ve kullanımına
dikkat edilmelidir.
)* 1.2,1.3 Kimyasal ve fiziksel (mekanik) sindirim tanımları
verilir, kimyasal
sindirim denklemlerine girilmez.
??? 1.3 Öğrenciler
sindirimin sadece midede
gerçekleştiğini düşünebilirler.
)* 1.4 Sindirimde görevli sindirim enzimlerinin isimleri verilmez.
|
Performans Ödevi
Boşluk Doldurma
Eşleştirme
|
C 1.1 5. sınıf “Vücudumuz Bilmecesini
Çözelim” ünitesindeki Besinlerin Sindirimi ve Besin İçerikleri ve Görevleri
konularıyla ilişkilendirilir.
|
|
E
Y L Ü L |
4. H
A F T A |
4 S
A A T |
1.6 Sindirime
uğrayan besinlerin bağırsaklardan
kana geçişini açıklar.
1.7 Sindirim
sistemi sağlığını olumlu- olumsuz
etkileyecek etkenleri özetler ve tartışır.
(BSB–25,
27, 32)
2. Boşaltım sistemi ile
ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Boşaltım
sistemini oluşturan yapı ve organları;
model, levha ve/veya şema üzerinde
gösterir.
(FTTÇ–4)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 1.6 Villüsün sindirimdeki
önemi vurgulanır,
yapısı anlatılmadan şekil olarak
verilir.
[!] 1.7 Sindirim sistemi sağlığını olumlu
etkileyen
etkenlerden lifli besinler, dengeli
beslenme; olumsuz olarak etkileyen
etkenlerden stres, dengesiz ve yetersiz
beslenme vb. örnek olarak verilebilir.
|
Performans Ödevi
Boşluk Doldurma
Eşleştirme
|
` 1.7 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
C 2.1–2.2 5. sınıf “Vücudumuz
Bilmecesini Çözelim” ünitesi Zararlı Maddelerin Boşaltımı konusu ile ilişkilendirilir.
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE: VÜCUDUMUZDA SİSTEMLER
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
K İ M |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.2 Boşaltım
sisteminde böbreklerin görevini
ve önemini açıklar.
2.3 Boşaltım
sistemi sağlığının korunması için
alınabilecek önlemlerin farkına varır.
2.4 Bazı
böbrek rahatsızlıklarının tedavisinde
kullanılan teknolojik gelişmelere
örnekler verir.
(FTTÇ–5,
17, 29, 30, 32).
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 2.2 Nefronun boşaltımdaki önemi vurgulanır, yapısı anlatılmadan
şekil olarak
verilir.
[!] 2.2 Boşaltımda deri, akciğer ve karaciğerin görevleri de
vurgulanır.
[!] 2.4 Böbrek
yetmezliği, böbrek taşı, böbrek
nakli, diyaliz, yüksek frekanslı ses
dalgaları ve lazer gibi teşhis/tedavi yöntemleri
vurgulanır.
|
Çoktan seçmeli soru
Oyun Yazma
|
` 2.4 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi 6. sınıf “Bilim,
Teknoloji ve Toplum” öğrenme alanı,
“Elektronik Yüzyıl”
ünitesi kazanım 3 ile
ilişkilendirilir.
|
È Sağlık
Kültürü Eğitimi (2.2;2.3-6)
ÈSağlık Kültürü Eğitimi (2.6-1;2.7-2)
|
E
K İ M |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3. Denetleyici
ve düzenleyici sistem ile ilgili
olarak öğrenciler;
3.1 Denetleyici ve düzenleyici
sistemin vücudumuzdaki
sistemlerin düzenli ve birbiriyle
eş güdümlü çalışmasını sağladığını
belirtir.
3.2 Sinir sisteminin
bölümlerini; model, levha ve/veya şema üzerinde
gösterir.
(FTTÇ–4)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!] 3.1 Denetleyici
ve düzenleyici sistemleri
olumsuz etkileyen etmenler (uyuşturucu,
alkol ve sigara) ile ilgili örnekler
verilir.
)* 3.2 Sinir
sisteminin bölümleri; merkezî
(beyin, omurilik) ve çevresel sinir
sistemi olarak verilir, yapılarına girilmez.
Beynin bölümlerinden olan beyincik
ve omurilik soğanının yapısına girilmeden
görevleri verilir
|
Eşleştirme
Açık Uçlu Soru
Yapılandırılmış Grid
Kavram Haritası
|
||
E
K İ M |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
3.3 Sinir sisteminin
bölümlerinin görevlerini
açıklar.
3.4 Refleksi gözlemleyecek bir
deney tasarlar.
(BSB–16)
3.5 İç salgı bezlerini; model,
levha ve/veya şema üzerinde
göstererek görevlerini açıklar.
(FTTÇ–4)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen klavuz
kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 3.5 İç
salgı bezleri olarak hipofiz, pankreas,
tiroit, böbrek üstü bezleri ve eşeysel
bezler verilir, yapılarına girilmez.
Erkek ve dişi salgı bezleri ayrı ayrı
şekiller üzerinde verilir.
)* 3.5 Hormonlara
örnek olarak günlük hayattan
bilinen hormonlar (tiroksin, büyüme
hormonu, insülin, glukagon, adrenalin vb.) verilir.
|
I.DÖNEM
I.YAZILI
|
||
E
K İ M |
4. H
A F T A |
4 S
A A T |
KURBAN BAYRAMI TATİLİ
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE: VÜCUDUMUZDA SİSTEMLER
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
K İ M K A S I M |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
4. Duyu
organları ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1 Çevremizdeki uyarıları
algılamamızda duyu
organlarının rolünü fark eder.
4.2 Duyu organlarının yapılarını
şekil ve/veya
model üzerinde açıklar. (FTTÇ–4)
4.3 Duyu organlarının hangi tür
uyarıları aldığını
ve bunlara nasıl cevap verildiğini
açıklar.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 4.3 Duyu
organlarında bulunan özel almaçların
(duyu reseptörleri) deride sıcaklık, dokunma, acı, basınç;
gözde ışık; burunda koku;
dilde tat; kulakta ses uyarılarını
aldığı vurgulanır. Tüm duyu organlarındaki
duyu almaçlarının uyarıları,
duyu-sinir yolu ile beyindeki özel
merkezlere ilettiği ve yanıt verdiği düşünülerek
tek bir duyu organı örneği üzerinden
uyarı alımı-cevap verme süreci
açıklanır. Diğerlerinin açıklaması öğrenciden
beklenir.
[!] 4.3 Kulağın
vücudumuzun dengesinin sağlanmasına
yardımcı olduğu belirtilir.
|
Doğru–Yanlış Soruları
Eşleştirme
Bulmaca
|
||
K
A S I M |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
4.4 Koku alma ve tat alma
arasındaki ilişkiyi
deneyle gösterir.
(BSB–1)
4.5 Duyu organlarındaki
aksaklıklara ve teknolojinin
bu aksaklıkların giderilmesinde
kullanımına örnekler verir. (FTTÇ 31,32)
4.6 Duyu organlarının sağlığını
korumak amacı
ile alınabilecek önlemlere günlük hayatından
örnekler verir.
4.7 Kendini, görme veya işitme
engelli kişilerin
yerine koyarak onları anlamaya
çalışır.(TD–3)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 4.5 Aksaklıklar
tanım düzeyinde verilir.
Teknolojik örnek olarak lens, gözlük,
işitme cihazı, kornea nakli vb. belirtilir.
[!] 4.5 Rehberlik
Araştırma Merkezi ve Okul
Rehberlik Servisi ile iş birliği sağlanarak “Göz Tarama Testi” yapılabilir.
|
Performans
Değerlendirme
|
Èİnsan Hakları ve Vatandaşlık(4.7 – 15 )
|
|
K
A S I M |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
5. Vücudumuzdaki
sistemlerle ile ilgili olarak
öğrenciler;
5.1 Vücudumuzdaki tüm
sistemlerin birlikte
ve eş güdümlü çalıştığına örnekler
verir.
5.2 Bağımlılığa sebep olan
maddelerin sistemlere
etkisini araştırır ve sunar
(BSB–25, 27, 32;
FTTÇ–28, 29, 32).
5.3 Organ bağışının önemini
vurgular.
5.4 Sağlık sorunlarıyla birlikte
toplumda görevlerini
devam ettiren bireyleri takdir
eder ve anlayışlı olur.
(TD–3)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!] 5.2 Rehberlik
Araştırma Merkezi Okul Rehberlik Servisi
ve Yeşilay kulübü ile
iletişim kurularak bağımlılığa sebep
olan maddeler ve zararları ile ilgili broşürler
istenerek dağıtılabilir.
[!] 5.
3 Organ
bağışı konusunda Atatürk’ün millî
birlik ve beraberliğe ile toplumsal
dayanışmaya verdiği önem örneklerle
vurgulanır.
|
Açık Uçlu Soru
Kavram Haritası
|
C 5.2 Bağımlılığa
sebep olan maddeler 5. sınıf
“Vücudumuz
Bilmecesini Çözelim” ünitesindeki Sigara ve Alkol ile ilişkilendirilir.
` 5.2 kazanımı,
Türkçe dersi “Okuma”,
“Konuşma” ve
“Yazma” temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
|
È Rehberlik ve Psikolojik Danışma
(5.2 – 9,10)
È Sağlık Kültürü Eğitimi(5.2–7; 5.3–23)
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık
(5.4 -15)
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
2.ÜNİTE: KUVVET VE
HAREKET
|
||||||||
K
A S I M |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1 Sarmal yayların
özellikleri ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Yayların
esneklik özelliği gösterdiğini gözlemler. (BSB–1)
1.2 Bir
yayı sıkıştıran veya geren cisme, yayın
eşit büyüklükte ve zıt yönde bir kuvvet
uyguladığını belirtir.
1.3 Bir
yayı geren veya sıkıştıran kuvvetin artması
durumunda yayın uyguladığı kuvvetin
de arttığını fark eder.
(BSB–1)
1.4 Bir
yayın esneklik özelliğini kaybedebileceğini
keşfeder.
(BSB–16,18)
1.5 Yayların
özelliklerini kullanarak bir dinamometre
tasarlar ve yapar.
(BSB–16,22,23,24,27,
FTTÇ–9; TD–3)
2. Kuvvet, iş ve enerji ile
ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Kuvvet,
iş ve enerji arasındaki ilişkiyi araştırır.
2.2 Fiziksel
anlamda işi tanımlar ve birimini
belirtir.
2.3 Bir
cisme hareket doğrultusuna dik olarak
etki eden kuvvetin, fiziksel anlamda
iş yapmadığını ifade eder.
2.4 Enerjiyi
iş yapabilme yeteneği olarak tanımlar.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]Öğrenciler sıkıştırılan veya gerilen yayların eski hâllerine geri dönerken kendileri ve
çevredekiler için tehlike oluşturacak
tarzda hareket edebilecekleri konusunda uyarılmalıdır.
)*1.4 Yayların esneklik özelliklerinin farklı olabileceği vurgulanmalı;
fakat yay sabiti ve geri çağırıcı kuvvet kavramları kullanılmamalı ve
bunlarla ilgili matematiksel bağıntılara girilmemelidir.
[!]
İş birimi joule (jul) olarak
verilir.
)*2.2 İşin fiziksel olarak ne anlama geldiği
tanımsal düzeyde verilmeli ve bir cisme etki eden kuvvetin hangi durumda iş yaptığı örneklerle sezdirilmeli, iş
ile ilgili hesaplamalara (W=F.x) girilmemelidir.
)* 2.3 Hangi kuvvetlerin fiziksel anlamda
iş yapacağı konusunda, sadece hareket
doğrultusuna dik olarak etki eden
kuvvetin, fiziksel anlamda iş yapmadığı
ve bu özel durumun dışında kalan
kuvvetlerin iş yapacağı vurgulanmalı,
açı yapan kuvvetlerin bileşenleri
ile ilgili hesaplamalar yapılmamalıdır.
[!] 2.4 Öğrenciler iş ve enerji kavramları arasındaki farkı ve
ilişkiyi fark edebilmelidir.
|
Açık Uçlu Soru
Çoktan Seçmeli Soru
Kavram Haritası
Performans Ödevi
Yapılandırılmış Grid
Kavram Eşleştirme
Problem Çözme
|
||
K
A S I M |
5. H
A F T A |
4 S
A A T |
2.5 Hareketli
cisimlerin kinetik enerjiye sahip
olduğunu fark eder. (BSB–1,3,8)
2.6 Kinetik
enerjinin sürat ve kütle ile olan ilişkisini
keşfeder.(BSB–16,19,20,27,32)
2.7 Cisimlerin
konumları nedeniyle çekim potansiyel
enerjisine sahip olduğunu belirtir.
2.8 Çekim
potansiyel enerjisinin cismin ağırlığına
ve yüksekliğine bağlı olduğunu keşfeder. (BSB–16,19,20,27,32)
2.9 Bazı
cisimlerin esneklik özelliği nedeni ile
esneklik potansiyel enerjisine sahip olabileceğini
belirtir.
2.10 Sıkıştırılmış
veya gerilmiş bir yayın esneklik
potansiyel enerjisine sahip olduğunu fark eder.(BSB–16,19,20,27,32)
2.11 Yayın
esneklik potansiyel enerjisinin yayın
sıkışma (veya gerilme) miktarı ve
yayın esneklik özelliğine bağlı olduğunu
keşfeder. (BSB–16,19,20,27,32)
2.12 Potansiyel
ve kinetik enerjilerin birbirine
dönüşebileceğini örneklerle açıklar. (BSB–25)
2.13 Enerji
dönüşümlerinden hareketle, enerjinin
korunduğu sonucunu çıkarır.
2.14Çeşitli enerji türlerini araştırır
ve bunlar arasındaki
dönüşümlere örnekler verir (FTTÇ–7,30,33,34; TD–3)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 2.5 Sadece hareketli cisimlerin kinetik enerjiye sahip olacağından bahsedilmeli,
bununla ilgili matematiksel bağıntılara girilmemelidir.
)*
2.7 Burada konumla ilgili
olarak öğrenciler
bir cismin yerden yüksekliğini dikkate
almalıdır.
)*2.8“Potansiyel enerji” kavramı öğrencilere
sezdirilmeli; bununla ilgili matematiksel bağıntılar verilmemelidir.
)* 2.9
Öğrenciler kütle (m) ve yer çekimi
ivmesinin (g) çekim potansiyel enerjisine etkisini, ayrı ayrı değil onlara
tanıdık gelen ve kütle ile yer çekimi ivmesinin çarpımlarının yerine geçen
ağırlık olarak incelemelidir. Çünkü öğrenciler yer çekimi ivmesi ile ilgili
bilgileri almadan bir cismin ağırlığını dinamometre ile belirleme becerisini
6.sınıfta kazanmıştır.
)* 2.7 Dünya-Ay ve Dünya-Güneş arasındaki
çekim potansiyel enerjisine değinilmez.
[!]2.9 Bazı cisimlere örnek olarak balon, lastik, cetvel
verilebilir.
[!]Enerjinin, harcanması, tüketilmesi ve kullanılması
günlük dilde sıkça geçer. Böyle
durumlarda enerjinin yok olmadığı, genellikle başka bir enerjiye dönüştüğü
vurgulanmalıdır.
|
Açık Uçlu Soru
Çoktan Seçmeli Soru
Kavram Haritası
Performans Ödevi
Yapılandırılmış Grid
Kavram Eşleştirme
Problem Çözme
I.DÖNEM
II.YAZILI
|
` 2.14 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” dil becerisi amaç 6 ile
ilişkilendirilir.
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
2.ÜNİTE: KUVVET VE HAREKET
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
A
R A L I K |
1.
H A F T A |
4 S
A A T |
3. Basit makineler ile ilgili
olarak öğrenciler;
3.1 Bir
kuvvetin yönünün nasıl değiştirilebileceği
hakkında tahminlerde
bulunur
ve tahminlerini test eder.
(BSB–1,9,16)
3.2 Bir
kuvvetin yönünü ve/veya büyüklüğünü
değiştirmek için kullanılan
araçları basit makineler olarak
isimlendirir.
3.3 Basit
makine kullanarak uygulanan “giriş”
kuvvetinden daha büyük bir “çıkış”
kuvveti elde edilebileceğini fark eder.
(BSB–1,16,22,23,24,32)
3.4 Bir
işi yaparken basit makine kullanmanın
enerji tasarrufu sağlamayacağını,
sadece iş yapma kolaylığı
sağlayacağını belirtir.
3.5 Belirli
bir giriş kuvvetini, en az üç basit makineden
oluşan bir bileşik makineye uygulayarak
çıkış kuvvetinin büyüklüğünü
artıracak bir tasarım yapar (BSB–16,22,23,24,27;
FTTÇ–8,9).
3.6 Farklı
basit makine çeşitlerini araştırarak
basit makinelerin geçmişte ve
günümüzde insanlığa sunduğu yararları
değerlendirir.
(FTTÇ–7,30,33,34;
TD–3)
3.7 Tasarladığı
bileşik makinenin uzun süre kullanıldığında,
en çok hangi kısımlarının
ne şekilde aşınacağını tahmin
eder.
(BSB–9;
FTTÇ–10)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)*3.2 Basit makine çeşitleri olarak eğik düzlem, kaldıraç, makara ve
dişliler verilir.
[!] 3.3 Basit
makinelerden bahsederken “giriş
kuvvetleri” ve “çıkış kuvvetleri” terimleri
bir sistemi ifade etmesi nedeniyle
tercih edilir. Ancak uygun yerlerde
“uygulanan kuvvet” ve “doğan kuvvet”
terimleri de kullanılabilir.
[!] Basit
makinelerle ilgili matematiksel bağıntılara
girilmeden öğrencilerin basit makineleri
tanımaları ve bunların sağladığı
kolaylıkları fark etmeleri sağlanmalıdır.
[!] 3.6 Öğrencilerin,
araştırma yoluyla vida,
çıkrık, keski, tekerlek vb. basit makineleri
tanımaları sağlanır.
[!] 3.6 Müzeler
(Teknoloji, arkeoloji, etnografya
ve bilim müzeleri, sanal müzeler,
özel kurum ve kuruluşlara ait müzeler) ziyaret
edilerek geçmişten günümüze
basit makineler incelenebilir.
[!] Basit makinelerin bize fazladan
bir enerji
sağlamadığı, yani enerji üretmedikleri,
aksine sürtünmeden dolayı
enerji kaybına yol açtığı vurgulanmalıdır.
[!] Fatih
Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethederken
gemilerin Haliç’e nasıl indirildiği
ve Arşimet’in basit makinelerle
ilgili çalışmalarından söz edilebilir.
|
` Işığın madde ile etkileşimiyle
ilgili 5 ve 6. sınıfta öğrenilenler hatırlatılmalıdır.
|
[!] 3.6
Atatürk’ün bilim ve teknoloji konusundaki sözlerine örnekler
(‘
Ben, manevî miras olarak hiç
bir âyet, hiçbir dogma, hiçbir
donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevî mirasım ilim ve akıldır.’gibi)
verilmelidir.
[!] Atatürkçülük
ile ilgili konular.
( 3.6 -1)
|
|
A
R A L I K |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
4. Sürtünme kuvvetinin enerji
kaybına yol
açması ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1 Sürtünen
yüzeylerin ısındığını deneylerle
gösterir. (BSB–16)
4.2 Sürtünme
kuvvetinin, kinetik enerjide bir
azalmaya sebep olacağını fark eder.
(BSB–15,16,17,18,19,20)
4.3 Kinetik
enerjideki azalmayı enerji dönüşümüyle
açıklar.
4.4 Hava
ve su direncinin de kinetik enerjide
bir azalmaya neden olacağı genellemesini yapar.
4.5 Sürtünme
kuvvetinin az veya çok olmasının
gerekli olduğu yerleri araştırır
ve sunar. (BSB–32)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* Sürtünme kuvveti ile ilgili matematiksel bağıntılara
girilmemelidir.
)* 4.3
Sürtünmenin etkisiyle kinetik enerjinin ısı, ses ve ışık
enerjilerine dönüşümünden
bahsedilir.
[!]
Atmosfere
giren meteorların yeryüzüne düşerken
kütlelerinin neden değiştiğinden
söz edilebilir
|
Açık Uçlu Soru
Çoktan Seçmeli Soru
Kavram Haritası
Performans Ödevi
Yapılandırılmış Grid
Problem
Çözme
|
` 4.3
7.sınıf Canlılar ve Hayat
öğrenme alanı, Vücudumuzdaki
Sistemler ünitesinin gözün yapısı konusu ile
ilişkilendirilir.
` 4.5
kazanımı, Türkçe dersi
“Okuma” dil becerisi amaç 6, “Konuşma” dil becerisi, “Yazma” dil becerisi
amaç 1,2,3 ile ilişkilendirilir.
|
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
3.ÜNİTE: YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
|
||||||||
A
R A L I K |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Elektriklenme
ve çeşitleri ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Bazı
maddelerin veya cisimlerin birbirlerine
temas ettirildiğinde elektriklenebileceğini
fark eder.
1.2 Aynı
yolla elektriklendikten sonra aynı cins
iki maddenin birbirlerini dokunmadan
ittiğini, farklı cins iki maddenin
ise birbirlerini dokunmadan çektiğini
deneyerek keşfeder.
(BSB-8,
9, 30, 31).
1.3 Deneysel
sonuçlara dayanarak iki cins elektrik
yükü olduğu sonucuna varır.
(BSB-31).
1.4 Elektrik
yüklerinin pozitif (+) ve negatif
(-) olarak adlandırıldığını belirtir.
1.5 Aynı
elektrik yüklerinin birbirini ittiğini,
farklı elektrik yüklerinin ise birbirini
çektiğini ifade eder.
1.6 Negatif
ve pozitif yüklerin birbirine eşit olduğu
cisimleri, nötr cisim olarak adlandırır.
1.7 Yüklü
bir cismin başka bir cisme dokundurulunca
onu aynı tür yükle yükleyebileceğini
ve bu cisimlerin daha sonra
birbirini itebileceğini deneyerek keşfeder.
(BSB–8,
9, 30, 31)
1.8 Elektriklenme
olaylarında cisimlerin negatif
yük alış-verişi yaptığını ve cisimler
üzerinde pozitif veya negatif yük
fazlalığı (yük dengesizliği) oluştuğunu
ifade eder.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
???
Sürtünme, elektriklenmeyi
kolaylaştırıcı (etkileşme
yüzeyini artıran) bir etkendir. Burada önemli olan temas yüzeyidir. Bu nedenle öğrenciler “Elektriklenme
sürtünme ile
oluşur.” kavram yanılgısına düşmemelidir.
[!] Elektriklenme ile ilgili etkinlikler nemli
ortamlarda sonuç
vermediğinden kuru bir
ortam tercih edilmelidir.
[!] 1.8 Negatif yüklerin elektronlar, pozitif yüklerin ise protonlar
olduğu 4. Ünite olan
“Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesinde
verilecektir.
[!] Elektriklenme
konusundaki (+), (-) sembolleri
matematikteki toplama ve çıkarma
işlemleri ile karıştırılmamalıdır
|
Boşluk Doldurma
Kavramlar Arası İlişki Ağı
|
||
A
R A L I K |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1.9 Elektroskopun
ne işe yaradığını, tasarladığı
bir araç üzerinde gösterir.(BSB–18, FTTÇ–5)
1.10 Yüklü
cisimlerden toprağa, topraktan yüklü
cisimlere negatif yük akışını “topraklama”
olarak adlandırır.
1.11 Cisimlerin
birbirine dokundurulmadan etki
ile elektriklenerek zıt yükle yüklenebileceğini
deneyerek keşfeder.
(BSB–8,
9, 30, 31)
1.12 Elektriklenmenin
teknolojideki ve bazı doğa
olaylarındaki uygulamaları hakkında
örnekler vererek tartışır.(FTTÇ–5)
2. Elektrik devrelerindeki akım, gerilim ve direnç ilişkisi ile
ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Elektrik
akımının bir çeşit enerji aktarımı
olduğunun farkına varır.
2.2 Elektrik
enerjisi kaynaklarının, devreye elektrik
akımı sağladığını ifade eder.
2.3 Elektrik
devrelerinde akımın oluşması için
kapalı bir devre olması gerektiğini fark
eder.
2.4 Bir
elektrik devresindeki akımın yönünün
üretecin pozitif kutbundan, negatif
kutbuna doğru kabul edildiğini ifade
eder ve devre şeması üzerinde çizerek
gösterir
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!] 1.10 Toprağın
yani yerkürenin aslında çok
büyük bir nötr cisim olduğu hatırlatılmalıdır.
[!] 1.11 Cisimleri
etki ile yüklemek için topraklama
yapılması gerektiği vurgulanmalıdır.
[!] Öğretmen
su tesisatı modelinin sadece bir
benzetme olduğunu ve eksiklerinin bulunduğunu
vurgulamalıdır
[!] Öğrencilere, konunun
tarihsel gelişimi ile
ilgili bir okuma metni verilerek akımın
yönünün negatif yüklerin akış yönünün
tersi olarak kabul edildiği verilmelidir.
[!]
2.1. Öğrencilere, bir devrede elektrik enerjisi kaynağı nedeniyle yüklerin kinetik enerjilerini
birbirlerine aktarmaları
sonucu elektrik akımının oluştuğu,
yüklerin kapalı devre boyunca iletkenin
bir ucundan diğer ucuna gitmediği
vurgulanmalıdır.
|
Boşluk Doldurma
Grafik Çizme
|
È Afetten
Korunma ve Güvenli Yaşam
(1.12–9 )
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
3.ÜNİTE: YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
O
C A K |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.5 Ampermetrenin
devreye nasıl bağlanacağını
devreyi kurarak gösterir (BSB–17,
18)
2.6 Basit
elektrik devrelerindeki elektrik akımını
ölçmek için ampermetre kullanır ve akım biriminin amper olarak
adlandırıldığını ifade eder. (BSB–17)
2.7 Gerilimi,
bir iletkenin iki ucu arasında akım
oluşmasına neden olabilecek enerji
farkının bir göstergesi olarak ifade eder.
2.8 Voltmetrenin
devreye nasıl bağlanacağını devreyi kurarak gösterir.(BSB–17, 18)
2.9 Pillerin,
akülerin vb. elektrik enerjisi kaynaklarının
kutupları arasındaki gerilimi,
voltmetre kullanarak ölçer ve gerilim biriminin volt olarak adlandırıldığını
ifade eder. (BSB–17)
2.10 Bir
devre elemanının uçları arasındaki gerilim ile üzerinden geçen akım arasındaki ilişkiyi deneyerek
keşfeder.
(BSB–8,
9, 30, 31)
2.11Bir devre elemanının uçları
arasındaki gerilimin,
üzerinden geçen akıma oranının
devre elemanının direnci olarak
adlandırıldığını ifade eder.
2.12 Volt/Amper
değerini, direnç birimi Ohm’un
eş değeri olarak ifade eder.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!] 2.6–2.8
Voltmetrenin iki uç arasındaki gerilimi, ampermetrenin ise iletkenin üzerinden geçen akımı
ölçtüğünden farklı
bağlandığı vurgulanmalıdır.
[!]
Şehir
geriliminin ölçümünün tehlikeli olacağı
vurgulanmalıdır.
|
Boşluk Doldurma
|
||
O
C A K |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3. Ampullerin
(dirençlerin) bağlanma şekilleri
ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Ampullerin
seri ve paralel bağlandığı durumları
devre kurarak gösterir.
(BSB
17)
3.2 Ampullerin
seri ve paralel bağlanması durumunda
devredeki farklılıkları deneyerek
keşfeder.
(BSB–8,9,30,31)
3.3 Seri
ve paralel bağlı ampullerden oluşan
bir devrenin şemasını çizer.
3.4 Ampullerin
paralel bağlanmasından oluşan
devrelerin avantajlarını ve dezavantajlarını
fark eder.
3.5 Seri
bağlı devre elemanlarının hepsinin üzerinden
aynı akımın geçtiğini fark eder.
3.6 Paralel
bağlı devre elemanlarının üzerinden
geçen akımların toplamının, ana
koldan geçen akıma eşit olduğunu fark
eder.
3.7 Ampullerin
seri-paralel bağlandığı durumlardaki
parlaklığın farklılığının sebebini
direnç ile ilişkilendirir.
3.8 Devrede
direnci küçük olan koldan yüksek;
direnci büyük olan koldan daha düşük
akımın geçeceğinin farkına varır
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!] 3.1 Etkinlikler ampuller yerine direnç (reosta vb.), pil
yerine güç kaynağı kullanılarak
yapılabilir.
)* 3.2 Pillerin paralel bağlanması konusuna bu düzeyde girilmeyecektir.
[!]
3.6 Voltmetrenin iki ucu arasındaki gerilimi, ampermetrenin ise iletkenin
üzerinden geçen akımı ölçtüğünden farklı bağlandığı vurgulanmalıdır.
)* 3.7 Seri bağlanan dirençlerin eş değer direncinin arttığı, paralel bağlı
dirençlerde ise
azaldığı, formüllere girilmeden
verilecektir.
|
Boşluk Doldurma
I.DÖNEM
III.YAZILI
|
||
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
4.ÜNİTE: MADDENİN YAPISI VE
ÖZELLİKLERİ
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
O
C A K |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Element ve elementlerin
sembolleri ile
ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Model
üzerinde, bir elementin bütün atomlarının
aynı olduğunu fark eder.
(BSB-
28)
1.2 Model
ve şekilleri kullanarak farklı elementlerin
atomlarının farklı olduğunu
sezer. (BSB–5,6)
1.3 Periyodik
sistemdeki ilk 20 elementi ve günlük
hayatta karşılaştığı yaygın element
isimlerini listeler.
1.4 Elementleri
sembollerle göstermenin bilimsel
iletişimi kolaylaştırdığını fark eder.(FTTÇ-
4)
1.5 İlk
20 elementin ve yaygın elementlerin sembolleri
verildiğinde isimlerini, isimleri
verildiğinde sembollerini belirtir.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 1.1 Element
kavramının ilk tanıtımının,
küresel modeller üzerinde ve atomların
özdeşliği temelinde sezdirilmesi
amaçlanmıştır. Bu kavramın tanımı,
fiziksel ve kimyasal olayların tanıtımından
sonra “kendinden daha basit
maddelere ayrışmama” esasına göre
verilecektir.
[!]
1.3 Demir,
bakır, altın, gümüş, çinko, kalay,
kurşun, cıva, iyot ve krom yaygın elementlerin
başlıcalarıdır.
[!]
1.3 Elementlerin
numaralandırılması, atom
numarası kavramına bir hazırlıktır.
[!]
1.3 Yaygın
kullanılan elementlerin isimlerinden
sembollerinin türetilmesine örnekler
verilir.
[!]
1.3 Periyodik
cetvel üzerinde ilk 20 element
ve en yaygın 10 element gösterilir.
[!]
1.3 Burada
amaç; elementlerin isimleri
ile sembolleri arasında ilişki kurmaktır.
Element özellikleri ve keşfi ile
ilgili bilgiler asli bilgiler gibi düşünülmemelidir.
[!]
1.4; 1.5 Element sembollerinin bellekte yerleşimi için bu dönem
öğrencilerinin yaşı
uygundur. “İsim, şehir, bulmaca” benzeri
oyunlar, bu bağlamda çok yararlıdır.
[!] 1.4;
1.5 Sembol ve formül kavramları arasındaki fark vurgulanmalıdır.
[!]
1.4; 1.5 Rusça, Çince, Japonca vb. metinlerde element sembollerin aynı olduğu metin
örnekleriyle gösterilir. Farklı
alfabeleri kullananların neden aynı
sembolleri seçtiği irdelenir
|
Akran Değerlendirme Formu
Öğrenci Gözlem Formu
Kavram Haritası
Yapılandırılmış Grid
|
C 1.1 Atom, molekül, element, bileşik, saf madde ve karışım kavramları 6. sınıfta edinilmiş olup bu
kazanım, bir
hatırlatma olarak düşünülmelidir.
|
|
O
C A K |
4. H
A F T A |
4
S A A T |
2. Atomun yapısı ile ilgili
olarak öğrenciler;
2.1 Birbiri
ile temas halinde olan atomları “bağlı
atomlar” şeklinde niteler.
2.2 Sürtme
ile elektriklenme olayına dayanarak
atomun kendinden daha basit öğelerden
oluştuğu çıkarımını yapar
(BSB–8)
2.3 Atomun
çekirdeğini, çekirdeğin temel parçacıklarını
ve elektronları temsilî resimler
üzerinde gösterir.
2.4 Elektronu,
protonu ve nötronu kütle ve yük
açısından karşılaştırır.
2.5 Nötr
atomlarda, proton ve elektron sayıları
arasında ilişki kurar.
(BSB-
7; TD–1)
2.6 Aynı
elementin atomlarında, proton sayısının
(atom numarası) hep sabit olduğunu,
nötron sayısının az da olsa değişebileceğini
belirtir.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
2.2 Sürtme ile elektriklenmeden hareketle atomdan küçük temel parçacıklar bulunması
gerektiği çıkarımına
varmak, dolaylı ve öğrencinin
çok da tanımadığı bir akıl yürütme
süreci gerektirir. Ayrıca negatif yük,
pozitif yük, nötral gibi kavramlar da 7.
sınıf “Elektrik” ünitesinde verilmiş olmakla
birlikte, henüz tam anlaşılmamış
olabilir. Bu konuda sabırlı ve
ısrarlı olmak esastır.
[!]
2.3; 2.4 Proton,
elektron ve nötronun kütlesi
verilmeyecektir. Sadece “Proton
ve nötronun kütleleri birbirine çok
yakındır.”; “Proton ve nötron tartılamayacak
kadar küçük taneciklerdir.”;
“Elektron kütlesi, proton kütlesinin
yaklaşık 1/2000’ i kadardır ”ifadeleri
yeterlidir.
[!]
2.4 Atomun
kütlesinin, yaklaşık olarak
proton ve nötron kütleleri toplamı olduğu
vurgulanır.
[!]
2.4; 2.5 Artı yüklü protonların çekirdekte yan yana nasıl durabildiği, bazı öğrencilerde
merak oluşturabilir. “Çekirdekteki
parçacıklar arasında, başka
yerde görmediğimiz özel çekim kuvvetleri
vardır.” doğru ve bu düzey için
uygun bir açıklama olacaktır.
)* 2.6 “Kütle numarası” kavramı bu düzeyde gerekli değildir.
[!]
2.3; 2.8 Katman kavramı, yörünge kavramına tercih edilmelidir.
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
4.ÜNİTE: MADDENİN YAPISI VE
ÖZELLİKLERİ
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
Ş
U B A T |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
2.7 Aynı
atomda, elektronların çekirdekten farklı
uzaklıklarda olabileceğini belirtir.
2.8 Çizilmiş
atom modelleri üzerinde elektron
katmanlarını gösterir, katmanlardaki
elektron sayılarını içten dışa
doğru sayar.
2.9 Proton
sayısı bilinen hafif atomların (Z≤20)
elektron dizilim modelini çizer.
(FTTÇ-
4)
2.10 Atom
modellerinin tarihsel gelişimini kavrar;
elektron bulutu modelinin en gerçekçi
algılama olacağını fark eder.
(FTTÇ–3)
2.11 Bilimsel
modellerin, gözlenen olguları açıkladığı
sürece ve açıkladığı ölçekte geçerli
olacağını, modellerin gerçeğe birebir
uyma iddiası ve gereği olmadığını
fark eder. (FTTÇ- 4)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
2.6–2.9 Atomun
gerçekte üç boyutlu
olduğu, resim-modellerin aslında
bir küreyi gösterdiği, ilgi duyan çocuklar
için ek bilgi olarak verilebilir. Bazı
öğrenciler, bu durumda katmanların
bir çember değil; bir küre yüzeyi
olacağı çıkarımını yapabilir. Eğitici
filmler veya internet ortamı kullanılarak
dinamik (hareketli) atom modelleri
göstermek, bu bağlamda yararlıdır.
[!]
2.7 -2.9 Güneş
sistemiyle atom modeli
arasında ilişki kurmak, atomun iki
boyutlu olduğunu çağrıştırması bakımından
iyi bir benzetme değildir. Ayrıca
öğrencilerde henüz yerleşik bir “Güneş
sistemi” kavramı olduğu da kesin
değildir.
)* 2.9 İzotop kavramı ve “Atomun özelliklerini belirleyici olan proton sayısıdır.” bilgisi bu
düzey için erkendir.
[!]
2.9 Bu seviyede; s, p,d, f orbitallarine girilmeyecektir.
Elektronlar; 2, 8, 8, 18 düzeninde
katmanlara yerleştirilecektir.
[!]
2.10; 2.11 Eski atom modellerinin bugün terk edilmiş olması, o modelleri geliştiren bilim
adamlarının iyi düşünmediği
anlamına gelmez. Doğru olan,
bildiklerinin bugünküne göre çok az
olmasıdır. Dalton’ un zamanında bilinenler
hesaba katılınca, o modeli geliştirmenin,
“Bohr Modeli” nden daha basit
olmayacağı açıktır. İnsan bilgisinin zamanla
genişlediği ve derinleştiği, bugün
geçerli bazı modellerin gelecekte terk
edilebileceği, ama bugünkü modelin günümüzdeki
problemleri çözebildiği sezgi
yoluyla da olsa verilmelidir.
[!]
2.10 Elektron bulutu modeline dayandırarak atomla ilgili bu düzeyde verilebilir fazla bir
olgu yoktur. Ancak gerçeğe
daha yakın olduğu düşünülen bir modelin
varlığının bilinmesi yararlıdır
|
Akran Değerlendirme Formu
Öğrenci Gözlem Formu
Kavram Haritası
Yapılandırılmış Grid
|
||
Ş
U B A T |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
3. Katman – elektron dizilimi
ile kimyasal
özellikleri ilişkilendirmek bakımından
öğrenciler;
3.1 Dış
katmanında 8 elektron bulunduran atomların
elektron alıp-vermeye yatkın olmadığını
(kararlı olduğunu) belirtir.
3.2 Elektron
almaya veya vermeye yatkın atomları
belirler.
3.3 Bir
atomun, katman-elektron diziliminden
çıkarak kaç elektron vereceğini
veya alacağını tahmin eder.
(BSB-
9)
3.4 Atomların
elektron verdiğinde pozitif (+),
elektron aldığında ise negatif (-) yük
ile yüklendiği çıkarımını yapar.
3.5 Yüklü
atomları “iyon” olarak adlandırır.
3.6 Pozitif
yüklü iyonları “katyon”, negatif yüklü
iyonları ise “anyon” olarak adlandırır.
3.7 Çok
atomlu yaygın iyonların ad ve formüllerini
bilir.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler düzenlenebilir.
|
)* 3.1–3.6 Oktet,
dublet, iyon, anyon ve katyon
kavramları birbiri ile ilişkili olarak
verilecektir.
[!]
3.1 Her
atomun dış katmanını neden 8’e
tamamlamak istediği sorusunu burada
ele almak gerekmez. Ancak atomların
elektron dizilimlerini soy gazlara
benzetme eğiliminden bahsedilebilir. “Oktet kuralı” aslında bir kural değil, istisnası
var olan bir düzenliliktir.
Bu seviyede istisnalardan söz
etmek gereksizdir.
)* 3.7 Çok
atomlu iyonlardan karbonat, nitrat,
sülfat, fosfat, hidroksit ve amonyum
iyonları tanıtılacak, diğer iyonlardan
söz edilmeyecektir.
|
Akran Değerlendirme Formu
Öğrenci Gözlem Formu
Kavram Haritası
Yapılandırılmış Grid
|
||
Ş
U B A T |
4.
H A F T A |
4 S
A A T |
4. Kimyasal bağ ile ilgili
olarak öğrenciler;
4.1 Atomlar
arası yakınlık ile kimyasal bağ kavramını
ilişkilendirir.
4.2 İyonlar
arası çekme/itme kuvvetlerini tahmin
eder, çekim kuvvetlerini “iyonik bağ”
olarak adlandırır.
4.3 Elektron
ortaklaşma yolu ile yapılan bağı
“kovalent bağ” olarak adlandırır.
4.4 Asal
gazların neden bağ yapmadığını açıklar.
4.5 Elektron
ortaklaşma yoluyla oluşan H2, O2,
N2 moleküllerinin modelini çizer.
4.6 Molekül
yapılı katı element kristal modeli
veya modelin resmi üzerinde molekülü
ve atomu gösterir.
(BSB–28)
4.7 Kovalent
bağlar ile moleküller arasında ilişki
kurar.
(TD–1)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
4.1 Kimyasal bağ kavramının ilişkilendirilebileceği görsel öğe, “birbirine yakın duran atomlar” dır. İki atom, teğet veya
kısmen iç içe çizilmiş ise
arada bir bağ olacağı fikri hem basit oluşu
hem de gerçeği yansıtması bakımından
uygundur.
[!]
4.2; 4.3 Elektron alış-verişinin hangi hâllerde ve hangi
yönde olacağı tartışılırken
oktet ve dublet kurallarına sık
sık gönderme yapmak yararlıdır.
[!]
4.2 Ünitenin bu bölümünde sadece iyonik bağ tanıtılacak, iyonik bileşikler “Bileşikler ve
Formülleri” başlığı altında incelenirken
burada verilenler pekiştirilecektir.
)* 4.3 Kovalent bağların polarlık sınıflandırması ve koordinasyon bağları burada verilmeyecektir
[!]
4.4 Kovalent
bağ, bir çift elektron ile iki ayrı atom çekirdeği
arasındaki çekim olarak da
sunulabilir. Fakat bu düzeyde, elektron
ortaklaşma kavramı daha kolay anlaşılır.
)* 4.6 Kovalent bağların polarlık sınıflandırması ve koordinasyon bağları burada
verilmeyecektir.
|
Akran Değerlendirme Formu
Öğrenci Gözlem Formu
Kavram Haritası
Yapılandırılmış Grid
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
4.ÜNİTE: MADDENİN YAPISI VE
ÖZELLİKLERİ
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A R T |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
5. Öğrenciler, bileşikler ve
formülleri ile
ilgili olarak;
5.1 Farklı
atomların bir araya gelerek yeni maddeler
oluşturabileceğini fark eder.
(BSB-
5)
5.2 Her
bileşikte en az iki element bulunduğunu
fark eder.
5.3 Molekül
yapılı bileşiklerin model veya resmi
üzerinde atomları ve molekülleri gösterir.(BSB–28)
5.4 Moleküllerde;
her elementin atom sayısının,
örgü yapılarda; elementlerin atom
sayılarının oranını belirler.
5.5 Günlük
hayatta sıkça karşılaştığı basit iyonik
ve bazı kovalent bileşiklerin formüllerini
yazar. (FTTÇ- 4)
5.6 Element
ve bileşiklerin hangilerinin moleküllerden
oluştuğuna örnekler verir.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
5.1–5.4 Laboratuar ortamında, demir ve kükürt elementlerinden hareketle
bir bileşik elde etmek, öğrenciler için güzel bir deneyim olabilir. Ancak bu
deneyi kendisi yapsa bile öğrenci, bileşik ve element kavramları ile ilgili kalıcı bir sezgi
edinememektedir. Modeller, kavramsal sezgiler için daha uygun görsel
malzemeler olarak düşünülmüştür.
[!]
5.4 Molekül modelleri ile
çalışılırken, her atomu farklı renklerde ve/veya farklı boylarda seçmek ve
küreler üzerine element sembollerini okunabilir şekilde yazmak faydalıdır.
[!]
5.5 NaCl, CaO gibi basit iyonik
ve H2O,
CO2, SO2, NH3, C6H12O6
gibi kovalent
bileşiklerin formülleri üzerinde durulur.
[!]
5.6 “Elementler atomlardan,
bileşikler moleküllerden oluşmuştur.” genellemesinden kaçınılmalıdır. Çünkü
bu kuralın geçerli olduğu durumlar kadar istisnaları da vardır.
)* Polimerler, proteinler, karbonhidratlar gibi çok
büyük moleküllere bu düzeyde girilmeyecektir.
|
Akran Değerlendirme Formu
Öğrenci Gözlem Formu
|
||
M
A R T |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
6. Karışımlar ile ilgili
olarak öğrenciler;
6.1 Karışımlarda
birden çok element veya bileşik
bulunduğunu fark eder.
(BSB-
2, 4)
6.2 Heterojen
karışım (adi karışım) ile homojen
karışım (çözelti) arasındaki farkı
açıklar
6.3 Katı,
sıvı ve gaz maddelerin sıvılardaki çözeltilerine
örnekler verir.
6.4 Çözeltilerde,
çözücü molekülleri ile çözünen
maddenin iyon veya molekülleri
arasındaki etkileşimlerini açıklar.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 6.1 Kolloid, emülsiyon, süspansiyon, dispersiyon
kavramlarına girilmeyecektir.
[!]
6.4 Kimi öğrenciler, NaCl’ deki iyonik bağın su tarafından
nasıl koparıldığını sorgulayabilir.
Böyle durumlarda, iyonik çekim
kuvvetlerinin ortam değişince zayıflayabileceği
ve özellikle su ortamında
çok zayıfladığı gerçeği, verilebilir
en basit açıklamadır.
[!]
6.4 Su ve alkol gibi sıvıların karışımlarının da bir çözelti olduğu özellikle vurgulanmalıdır. Böyle çözeltilerde, miktarı
çok olan sıvıya çözücü,
miktarı az olana çözünen demek uygundur.
Ancak., sulu homojen karışımlarda,
miktarı az bile olsa , suyu “çözücü”
kabul etmek yanlış olmaz.
)* 6.4 Çözünme olayının molekül-iyon temelinde
açıklanırken, hidratasyon, solvatasyon,
dissosiyasyon, assosiyasyon gibi
terimlere ve bağ oluşumuna girilmeyecektir.
|
Akran Değerlendirme Formu
Öğrenci Gözlem Formu
|
||
M
A R T |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
6.5 Sıcaklık
yükseldikçe çözünmenin hızlandığını
fark eder.
6.6 Çözünenin
tane boyutu küçüldükçe çözünme
hızının artacağını keşfeder.
6.7 Çözeltileri
derişik ve seyreltik şeklinde sınıflandırır.
(BSB–5,
7)
6.8 Çözeltilerin
nasıl seyreltileceğini ve/veya
deriştirileceğini deneyle gösterir.
(BSB–15,
16, 17, 18; TD–3)
6.9 Bazı
çözeltilerin elektrik enerjisini ilettiğini
deneyle gösterir; elektrolit olan
ve elektrolit olmayan maddeler arasındaki
farkı açıklar.
(BSB-
2, 5, 7)
6.10 Yağmur
ve yüzey sularının kısmen iletken
olmasının sebebini ve doğurabileceği
tehlikeleri açıklar.
(FTTÇ-
26, 28, 29)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
6.7 Derişimin sayısal ifadesi burada
kapsam dışıdır.
[!] Derişik ve seyreltik kavramlarının göreceli anlamlar
taşıdığı, aynı çözeltinin, ikinci çözeltiye göre seyreltik, üçüncü çözeltiye
göre de derişik olabileceği vurgulanır.
[!]
6.7 Piyasadaki tüketim mallarının etiketleri üzerinde, derişik yerine konsantre terimi
kullanılmaktadır. Öğrenciye bu terim tanıtılacak, fakat derişik sözcüğü
tercih edilecektir.
)*6.9 Kullanılan güç kaynağının ve ampulün
tipine ve daldırılmış elektrotlar arasındaki mesafeye bağlı olarak, saf su ve
şeker çözeltisiyle yapılan deneylerde ampul, çok sönük de olsa yanabilir.
Böyle durumlarda, suyun ve şeker çözeltisini “kötü iletken” tuz çözeltisini
de “iyi iletken” şeklinde nitelemek, saf suda az da olsa iyonlar bulunduğu
konusuna girmemek uygundur.
)* 6.9 Burada esas olan, bazı maddelerin suda iyonlaştığı, bazılarının da
molekül halinde çözündüğü fikridir. Elektrolit kavramının çağrıştıracağı
elektroliz ve zayıf elektrolit, kuvvetli elektrolit gibi kavramlar bu
ünitenin tamamen dışında düşünülmelidir.
)* 6.9 HCl, H2SO4 gibi aslında molekül yapılı bazı maddelerin de suda
tamamen iyonlaşabileceği göz önüne alınarak “Molekül yapılı maddeler suda
iyonlaşmaz.” şeklinde bir genellemeye gitmemek gerekir.
[!]
6.10 Yüzey sularının iyonik maddeler
çözmüş olabileceği fikrinin yerleşmesi için, toprağın oluşumu ve yapısı
hakkında özet bir bilgi gereklidir.
|
Akran Değerlendirme Formu
Öğrenci Gözlem Formu
II.DÖNEM
I.YAZILI
|
||
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
5.ÜNİTE: IŞIK
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A R T |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1.Işığın
soğurulması ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1Işığın madde ile etkileşimi
sonucunda soğurulabileceğini fark eder.
1.2Işıkla etkileşen maddelerin
ısındığını gözlemler.
1.3Yaptığı gözlemlere dayanarak
maddelerin ışığı soğurduğu çıkarımını yapar.(BSB–8)
1.4Koyu renkli cisimlerin ışığı, açık
renkli cisimlere göre daha çok soğurduğunu keşfeder.(BSB–2, 6)
1.5Teknolojik tasarım döngüsünü kullanarak ışığı soğuran maddelerin ısınmasıyla ilgili
projeler üretir.(FTTÇ–9)
1.6Işığın bir enerji türü olduğunu
ifade eder.(TD–3)
1.7Işık enerjisinin başka bir enerjiye dönüşebileceğini ifade
eder.(TD–1, 2)
1.8Güneş enerjisinden yararlanma
yollarına örnekler verir.
(FTTÇ- 28)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
Açık Uçlu Sorular
Çoktan Seçmeli Sorular
Kavram Haritası
Performans Ödevi
Bulmaca
5N–1K Çalışması
Proje Ödevi
|
C 5. sınıfın “Işık ve Ses” ünitesinde ışığın
yayılması ve
ışığın maddeyle karşılaşması
ile ilgili öğrenilenler hatırlatılmalıdır.
C 1.1–1.5 Işığı soğuran maddelerin ısınması,
5.sınıf “Madde
ve Değişim” öğrenme alanı
“Maddenin Değişimi
ve Tanınması” ünitesindeki
“ısı- sıcaklık” konusu
ile ilişkilendirilmelidir.
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
5.ÜNİTE: IŞIK
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
N
İ S A N |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.Cisimlerin
renkli görünmesiyle ilgili olarak öğrenciler;
2.1Beyaz ışığın tüm renkleri içerdiğini
fark eder.(BSB–1)
2.2İnsan gözünün fark edemeyeceği ışınların da olduğunu
ifade eder.
2.3Cisimlerin siyah, beyaz veya renkli görünmelerini, ışığın yansıması ve soğurulmasıyla
açıklar.(BSB–8)
2.4Cisimlerin beyaz ışıkta ve renkli ışıklarda neden farklı renklerde göründüklerini
açıklar.(BSB–25)
2.5Gökyüzünün renkli görünmesini ışığın
atmosferde
soğurulması ve saçılması ile açıklar.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
???
2.1 Bazı öğrenciler ışığın tüm
renkleri birleştirildiğinde siyah renk elde edileceğini düşünebilir.
)* 2.2 Renk-dalga boyu ilişkisi, ışığın dalga karakteri bu ünitenin kapsamı
dışındadır. Işınların dalga boylarından söz edilmeyecektir.
[!]
2.2 5. sınıfın “Işık ve Ses”
ünitesinde ışın kavramı, ışığın izlediği yolu çizimle göstermede kullanılan
geometrik şeklin adı, burada ise ışık türü olarak kullanılmıştır.
[!]
2.2 Dalga boyu kavramına girilmeden,
mor ötesi ışık, kızıl ötesi ışık, X-ışını gibi ışın türlerinin bilim ve
teknolojideki kullanım alanlarından söz edilmelidir.
???
2.5 Bazı öğrenciler gökyüzünün mavi
görünmesinin, denizlerin mavi olmasından kaynaklandığını düşünebilir.
|
Açık Uçlu Soru
Çoktan Seçmeli Soru
Kavram Haritası
Performans Ödevi
Bulmaca
5N–1K
Çalışması
|
||
N
İ S A N |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3. Işığın saydam bir ortamdan
başka bir saydam
ortama geçmesi ile ilgili olarak
öğrenciler;
3.1Işığın belirli bir yayılma hızının
olduğunu ifade eder.
3.2Işığın hızının saydam bir ortamdan
başka bir saydam ortama geçerken değiştiğini ifade eder.
3.3Işığın saydam bir ortamdan başka bir
saydam ortama geçerken doğrultu değiştirdiğini keşfeder.(BSB–2, 11,17, 23,
26)
3.4Işık demetlerinin az kırıcı (az
yoğun) saydam bir ortamdan çok kırıcı (çok yoğun) saydam bir ortama geçerken
normale yaklaştığı, çok kırıcı (çok yoğun)
saydam bir ortamdan az kırıcı (az yoğun) saydam bir ortama geçerken ise
normalden uzaklaştığı sonucunu çıkarır.(BSB–31)
3.5Işığın hem kırıldığı hem de
yansıdığı durumlara örnekler verir.(BSB–2; TD–1)
3.6Çeşitli ortamlarda kırılma olayını açıklamak için basit ışın
diyagramları çizer.(BSB–28)
3.7İki ortam arasında doğrultu
değiştiren ışık demetlerini gözlemleyerek ortamların yoğunluklarını
karşılaştırır.(BSB–6, 8)
3.8Işığın her zaman çok kırıcı (çok
yoğun) ortamdan az kırıcı (az yoğun) ortama geçemediğini deneyerek keşfeder.(BSB–8,
9,30,31)
3.9Işığın kırılmasıyla açıklanabilecek olaylara örnekler
verir.
(BSB–2; TD–1)
3.10Işığın prizmada kırılarak renklere ayrılabileceğini keşfeder.
(BSB–2, 17, 25)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
???
3.1 Bazı öğrenciler ışığın hızının
asla değişmeyeceğini düşünebilir.
[!] Öğrenciler oyuncak lazerin kesinlikle göze
tutulmaması konusunda uyarılmalıdır.
[!]
3.2Yüzeyin Normalinin; ortam
değiştiren ışınların gelme ve kırılma açılarını ölçmede referans alınan,
ortamları ayıran, sınıra dik, sanal bir doğru parçası olduğu belirtilmeli ve
çiziminde öğrencilere yardım edilmelidir.
)* 3.4 “ Snell Yasası” verilmeyecektir.
[!]
3.8 Sınır açısından bağıntı
verilmeden söz edilmelidir.
[!]3.8 Genellikle yoğun maddelerin daha kırıcı oldukları
belirtilir.
[!]3.9 Tam yansıma olayı ve fiber optik kabloların çalışma
prensibinden söz edilebilir.
[!]
3.10 Renk tayfında yediden çok daha
fazla renk vardır.
|
Açık Uçlu Soru
Çoktan Seçmeli Soru
Kavram Haritası
Performans Ödevi
Bulmaca
5N–1K Çalışması
|
||
N
İ S A N |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
4. Merceklerle ilgili olarak
öğrenciler;
4.1 Işığın
ince ve kalın kenarlı merceklerde nasıl
kırıldığını keşfeder.
(BSB–2,
11, 17)
4.2 Paralel
ışık demetleri ile ince ve kalın kenarlı
merceklerin odak noktalarını bulur.
(BSB–1)
4.3 Merceklerin
kullanım alanlarına örnekler
verir.
(BSB–1;
TD–2)
4.4 Ormanlık
alanlara bırakılan cam atıkların
güneşli havalarda yangın riski oluşturabileceğini
fark eder.
(FTTÇ–22,
23, 26, 27, 29, 33; TD–5)
4.5 Mercekler
kullanarak gözlem araçları tasarlar.
(BSB–1,
3, 11, 17; FTTÇ–8, 9, 17)
4.6 Işığın
yansıması ve kırılması olaylarının benzerlik
ve farklılıklarını karşılaştırır.
(BSB–1,
5)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
4.1 İnce
ve kalın kenarlı merceklerin çeşitli
şekiller olabileceği vurgulanmalıdır.
)* 4.1 İnce
ve kalın kenarlı merceklerde, cismin
bulunduğu çeşitli uzaklıklar için görüntünün
bulunacağı yer ve büyüklüğü ile
ilgili bağıntılar verilmeyecektir.
)* 4.1;4.5 Görüntü
çizimleri ve merceklerle ilgili
geometrik optik konuları
üst sınıflarda ele alınacaktır.
[!]
4.5 Öğrenciler;
çıplak gözle, merceklerle
veya mercek sistemleriyle kesinlikle
Güneş’e bakmamaları konusunda
uyarılmalıdır.
|
Açık Uçlu Sorular
Çoktan Seçmeli Sorular
Kavram Haritası
Performans Ödevi
Bulmaca
5N–1K Çalışması
|
C 4.3
7. sınıf “Canlılar ve Hayat” öğrenme
alanı, “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesinin
gözün yapısı
konusu ile ilişkilendirilir.
|
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
6.ÜNİTE: İNSAN VE ÇEVRE
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
N
İ S A N |
4.
H A F T A |
4 S
A A T |
1.
Organizmaların
yaşadıkları alanlar ve bu
alanlara insan etkisi ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Tür,
habitat, popülasyon ve ekosistem kavramlarını
örneklerle açıklar.
1.2 Bir
ekosistemdeki canlı organizmaların birbirleriyle
ve cansız faktörlerle ilişkilerini
açıklar.
1.3 Farklı
ekosistemlerde bulunabilecek canlılar
hakkında tahminler yapar.
(BSB
– 9)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
1.2 Canlıların birbiri ile ilişkilerinde besin zincirleri ve
besin ağları verilir.
[!] 1.3
Göl, deniz, orman vb. ekosistemler verilir.
[!] İlköğretim
4 ve 5. sınıfta kullanılan “ yaşam
alanı” yerine “habitat” kavramı kullanılacaktır
|
II.DÖNEM
II.YAZILI
Açık Uçlu Soru
Çoktan Seçmeli Soru
Kavramlar Arası İlişkileri Bulma
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
Yapılandırılmış Grid
|
C Besin
ağlarındaki enerji akışı
ve ekosistemde madde döngüleri
8. sınıfta verilecektir.
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
6.ÜNİTE: İNSAN VE ÇEVRE
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A Y I S |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1.4 Ekosistemleri
canlı çeşitliliği ve iklim özellikleri
açısından karşılaştırır. (BSB
– 5, 6).
1.5Ekosistemdeki biyolojik çeşitliliği
fark eder ve bunun önemini vurgular.
1.6Ülkemizde ve dünyada nesli tükenme
tehlikesiyle karşı karşıya olan bitki ve hayvanlara örnekler verir.
(BSB -25; FTTÇ – 22, 23, 26)
1.7Ülkemizde ve dünyada nesli tükenme
tehlikesinde olan bitki ve hayvanların nasıl korunabileceğine ilişkin
öneriler sunar.
(BSB–32; FTTÇ – 21, 22, 23, 24, 27)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
Ülkemizin biyolojik çeşitliliği ile ilgili okuma metni
verilebilir.
|
Açık Uçlu Sorular
Okuma Metni
|
||
M
A Y I S |
2.
H A F T A |
1.8Çevresinde bulunan bitki ve
hayvanlara sevgiyle
davranır.(FTTÇ – 27, TD- 5)
1.9Ülkemizdeki ve dünyadaki çevre sorunlarından bir tanesi hakkında
bilgi toplar, sunar ve sonuçlarını tartışır.
(BSB 25, 32; FTTÇ – 18, 20, 21, 26, 27, 29)
1.10Dünyadaki bir çevre probleminin
ülkemizi nasıl etkileyebileceğine ilişkin çıkarımlarda
bulunur.
(BSB, 8; FTTÇ – 18, 20, 21, 28).
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
1.9 Ülkemiz
çevre sorunlarına örnek olarak
orman tahribatı, hava, su ve toprak
kirliliği, heyelan, sel vb. verilebilir.
[!]
1.9; 1.10 Biyolojik silahlar konusu ile ilgili okuma metni
verilebilir.
[!]
1.9 Erozyon
ve deprem konusu ‘Dünya
ve Evren’ ünitesinde verilecektir.
[!] 1.9-1.11 Dünyadaki çevre problemleri için ozon tabakasının delinmesi, sera etkisi, deniz kirliliği, nükleer kirlilik (Çernobil örneği) vb.
verilebilir.
|
Problem Çözme
Altı Şapka
Okuma Metni
Açık Uçlu Sorular
|
` 1.9 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” “Konuşma” ve “Yazma”
temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
` 1.9, 1.10 ve 1.11
kazanımları, Sosyal Bilgiler dersi “Küresel ağlantılar” öğrenme alanı,
“Ülkeler Arası Köprüler” ünitesi kazanım 2 ve 3 ile ilişkilendirilir.
|
ÈAfetten Korunma ve
Güvenli Yaşam (1.6, 1.7,19,1.10,1.11– 1, 2, 3, 4, 8, 10, 11, 12,13,14,15,
16 )
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık ( 1.10, 1.11, 1.12 – 18 )
|
|
M
A Y I S |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1.11 Ülkemizdeki
ve dünyadaki çevre sorunlarına
yönelik iş birliğine dayalı çözümler
önerir ve faaliyetlere katılır.
(FTTÇ
– 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27; TD –
4)
1.12 Atatürk’
ün çevre sevgisi ile ilgili uygulamalarına
örnekler verir.
(FTTÇ
– 23, 27; TD – 4)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
1.9; 1.10 Biyolojik silahlar konusu ile ilgili okuma metni
verilebilir.
[!] 1.9 – 1.11 Dünyadaki çevre problemleri için ozon tabakasının delinmesi, sera etkisi, deniz kirliliği, nükleer kirlilik (Çernobil örneği) vb.
verilebilir.
|
Problem Çözme
Balık Kılçığı
Açık Uçlu
Sorular
|
ÈAfetten Korunma ve
Güvenli Yaşam (1.6, 1.7,19, 1.10,1.11– 1, 2, 3, 4, 8, 10, 11,
12,13,14,15, 16 )
È İnsan Hakları veVatandaşlık
( 1.10, 1.11, 1.12 – 18 )
[!]1.12 Atatürk’ün çevreyle ilgili yaptığı uygulamalar Örneğin, Atatürk Orman
Çiftliği, Ankara çayı projesi gibi) araştırma ödevi olarak verilir.
[!] Atatürkçülük
ile ilgili konular.(1.12–2)
È Kariyer Bilinci Geliştirme: Biyolog, zoolog,
botanikçi, çevre mühendisi ve veterinerlik verilebilir.
|
|
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
7.ÜNİTE: GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY
BİLMECESİ
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A Y I S |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Uzayda bulunan gök
cisimleri ile ilgili
olarak öğrenciler;
1.1 Gök
cisimlerini çıplak gözle gözleyerek özelliklerini
belirler.
(BSB–1,
2, 4, 5, 6, 7)
1.2 Uzayda,
çıplak gözle gözleyebildiğimizden
çok daha fazla gök
cismi olduğunu fark eder.
(BSB–8,
25; FTTÇ–1, 3, 16)
1.3 Bilinen
takımyıldızlara örnekler verir.
1.4
Kuyruklu
yıldızlara örnekler verir.
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
1.1 Gökyüzü gözlemleri dışarıda yapılacaksa, bu
gözlemin mümkünse şehir
ışıklarından uzakta, bir büyüğün eşliğinde, hava şartlarına uygun
kıyafetlerle, en az 20 dakikalık bir sürede yapılması gerektiği belirtilir.
)* 1.2 Uzayda bulunan gök cisimleri ile ilgili olarak nicel ayrıntılara (çap
değeri, ortalama sıcaklık vb.) girilmeyecektir.
[!]
1.2 Gezegenlerin ışık kaynağı
olmadığı, yıldızların bir ömrü olduğu; ömrü tükenmemiş yıldızların belirli
yaşlarda ısı ve ışık yaydıkları belirtilir.
???
1.3; 1.4 “Yıldız” denince akla genelde
bayrağımızda yer alan şekil gelmektedir. Oysa yıldızların genelde küresel
şekilde olduğu belirtilir.
[!]
1.3 Takımyıldızı oluşturan
yıldızların, ortak özellik veya ilişkileri nedeniyle değil; Dünya’dan
bakıldığında birlikte sergiledikleri görünüm nedeniyle ortak bir adla
anıldığı belirtilir.
[!] Kutup
Yıldızı’nın geceleyin yön bulmakta
kullanıldığı ve bulunduğu yönün kuzeyi gösterdiği belirtilir.
[!]
1.4 Kuyruklu Yıldızlar, yıldız
adıyla adlandırılmakla birlikte yıldızlardan farklıdır.
|
Açık Uçlu Sorular
II.DÖNEM
III.YAZILI
|
||
M
A Y I S |
5.
H A F T A |
4 S
A A T |
1.5Gözlem yaparken, yıldızlarla gezegenleri birbirinden ayırt eder.(BSB–1,
2, 4–7)
1.6Güneş’in de bir yıldız olduğunu
ifade eder.(BSB–2)
1.7Yıldızlar arasındaki çok uzak mesafelerin “ışık yılı” adı
verilen bir uzaklık
ölçüsü birimiyle ifade edildiğini belirtir.
1.8Meteor ile gök taşı arasındaki farkı
açıklar.
2.Güneş
sistemi ve uzayla ilgili olarak öğrenciler;
2.1Güneş sistemindeki gezegenleri Güneş’e yakınlıklarına göre sıralar. (BSB–4)
2.2Güneş sistemindeki gezegenlerin Güneş’e olan
uzaklıklarının “astronomi birimi” (AB) adı verilen bir uzaklık ölçüsü birimiyle
ifade edildiğini belirtir.
2.3.Güneş sistemindeki gezegenlerin
belirli yörüngelerde hareket ettiklerini kavrar.
2.4.Güneş sistemindeki gezegenleri, belirgin özelliklerine (birbirlerine göre
büyüklükleri, doğal uydu sayıları, etraflarında halka olup olmaması) göre karşılaştırır.(BSB–4,
5)
2.5Güneş sistemini temsil eden bir
model oluşturur ve sunar.
(BSB–28, 30, 32; FTTÇ–4, 8)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
)* 1.6 Güneş’in tabakalarının özellikleri, sıcaklık değeri, çapı vb.
ayrıntılara girilmez.
???
1.7 Işık yılı’nın bir zaman birimi olmadığı; “ışığın bir
yılda aldığı yol” olarak ifade edilen bir uzaklık ölçüsü birimi olduğu
belirtilir.
[!]
1.8 Gök taşları, gezegenlerin
arasında hareket eden ve tümüyle gaz durumuna geçmeden, atmosfere girerek
yeryüzüne ulaşabilen meteorlardır.
Ayrıca akan yıldız
adı verilen doğa olayına, halk arasında yıldız kayması denildiği ve buna da atmosfere yüksek hızla girip yanan bir meteorun sebep
olabileceği belirtilir
[!]1.8Meteorlar, düştükleri yerlerde ciddî hasarlara yol
açabilir, çukurlar oluşturabilir. Oluşan çukurlara meteor çukuru denir; ancak
Dünya yüzeyi üzerindeki
bir çukurdan söz ediliyorsa buna gök taşı çukuru adı verilir.
[!]
2.1.–2.5. Uluslararası Astronomi
Birliği (International Astronomical Union; IAU), 24 Ağustos 2006 tarihinde
Prag'da yaptığı toplantıda Plüton'u gezegen sınıfından çıkararak "Cüce
Gezegen" sınıfına dahil etmiştir. İlgili kazanımlar bu değişim doğrultusunda işlenmelidir.
[!]
2.2 Bir astronomi biriminin (AB)
Güneş ile Dünya arasındaki uzaklığa eşit olduğu belirtilir.
)* 2.4 Güneş sistemindeki gezegenler, birbirlerine göre nitel özellikleriyle
(göreli boyut, etrafında halka olup olmaması, uydu sayısı, yüzey şekilleri)
ele alınır; nicel ayrıntılara (çapının büyüklüğü, yoğunluğu vb.) girilmez.
[!]
2.6 Gel-Git Olayı’nın, Ay ile Dünya arasındaki hareket
ilişkisinden kaynaklanan
doğa olayı olduğu bir okuma
metniyle verilir.
|
Boşlukları Tamamlama
Eşleştirme
Açık Uçlu Sorular
Karşılaştırma
|
C 1.6 Güneş ile ilgili olarak 5. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.
C 2.5 Ay ile ilgili olarak 5. sınıfta öğrenilenler
hatırlatılır.
` 2.5 ve 2.6 kazanımları, Türkçe
dersi “Konuşma” temel dil becerisi ile
ilişkilendirilir.
|
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
7.ÜNİTE: GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ: UZAY
BİLMECESİ
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
H
A Z İ R A N |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.6 Ay’ın,
Dünya’nın uydusu olduğunu gösteren
bir model oluşturur ve sunar.
(BSB–28,
30, 32; FTTÇ–4, 8)
2.7 Gök
adalara örnekler vererek özelliklerini
kavrar.
(BSB–5)
2.8 Dünya
dışındaki evren parçasını “uzay” olarak
tanımlar ve Dünya’mızın uzaydaki
yerini belirtir.
3. Uzay araştırmaları ile
ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Eski
medeniyetlerin gök biliminde nasıl veri
topladıkları, kaydettikleri, bunları ne
amaçla ve nasıl kullandıkları hakkında
bilgi toplayarak bir görüş oluşturur
ve sunar.
(BSB–25,
32; FTTÇ–1, 2, 3, 34, 35)
3.2 Gök
bilimcilerin; teleskoplar yardımıyla
gök cisimlerinin hareketlerini
ve yapısını inceleyen bilim insanları
olduklarını belirtir.
(FTTÇ–11,
12, 34, 35; TD–2, 3)
3.3 Ünlü
Türk gök bilimciler ve çalışmaları hakkında
örnekler verir.
(FTTÇ–15;
TD–3)
3.4 Teleskopların
uzay gözlemi yapmadaki önemini
fark eder.
(BSB–3,
17)
3.5 Basit
bir teleskop yapmak için teknolojik
tasarım yapar, model oluşturur
ve sunar.
(BSB–28,
30, 32; FTTÇ–4, 8, 9)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
2.6 Gel-Git Olayı’nın, Ay ile Dünya arasındaki hareket ilişkisinden kaynaklanan doğa olayı
olduğu bir okuma
metniyle verilir.
[!]
2.7 Galaksi yerine gök ada terimi kullanılır.
[!]
2.8 Evren kelimesinin; “aradaki boşluklarla birlikte gök cisimlerinin tümü” anlamında
kullanıldığı belirtilir. “Dünya’mızın
uzaydaki yeri”nden kastedilen;
bulunduğu gök ada/sistem ve Güneş’e
yakınlıkta kaçıncı sırada bulunduğudur.
[!]
3.1 “Gök” denilince, içinde gök cisimlerinin hareket ettiği sonsuz boşluk veya uzay anlaşılır.
[!]
3.1; 3.2 Astronomi yerine gök bilimi; astronom yerine gök bilimci terimi kullanılabilir.
[!]
3.2 Ünlü gök bilimcilerin hayat hikâyeleri verilebilir.
[!]
3.4 Gözlem evlerinin; ışık kirliliğinin gökyüzü gözlemi
yapmadaki olumsuz etkileri nedeniyle,
şehir dışındaki tenha yerlerde
bulunduğu belirtilir. Olanaklar elverdiği
ölçüde yakın çevrede bulunan (varsa)
bir gözlem evine gezi düzenlenir
|
Problem Çözme
Okuma Parçası
Yapılandırılmış Grid
Açık Uçlu Sorular
Hikaye Yazma
|
` 3.1 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma”, “Konuşma” ve “Yazma” temel dil
becerisi ile
ilişkilendirilir.
` 3.3 kazanımı, Sosyal Bilgiler
dersi “Bilim Teknoloji
ve Toplum” öğrenme alanı, “Zaman İçinde Bilim” ünitesi kazanım 3 ile
ilişkilendirilir.
` 3.2,
3.4, 3.6 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi
“Bilim Teknoloji
ve Toplum” öğrenme alanı, “Zaman İçinde Bilim” ünitesi kazanım 4 ve5 ile ilişkilendirilir
C 3.4; 3.5 7. sınıf
“Fiziksel Olaylar”
öğrenme alanı “Işık
ve Ses” ünitesi Mercekler konusu ile ilişkilendirilir.
C 3.4 Işık kirliliği ile ilgili olarak 4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.
` 3.5 kazanımı, Türkçe dersi “Konuşma”
temel dil becerisi ile
ilişkilendirilir.
|
|
H
A Z İ R A N |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3.6 Teknolojinin
uzay araştırmalarına, uzay araştırmalarının
da teknolojiye katkısını örneklerle
açıklar.
(FTTÇ–3,
16, 17, 31, 32, 36)
3.7 Astronotların
uzayda pek çok alanda (fizik,
kimya, biyoloji, tarım, eczacılık, balistik
vb.) incelemeler yapan bilim insanı
olduklarını belirtir.
(FTTÇ–11,
12, 34, 35; TD–2, 3)
3.8 Ay’a
atılan ilk adımın, uzak gezegenlere
gidebilme ve uzay araştırmaları
bakımından önemini kavrar.
3.9 Evrenin,
uçsuz bucaksız olması nedeniyle
uzay hakkında bilinen gerçeklerin
sınırlı ve yeni araştırmalarla değişebilir
olduğunu örneklerle açıklar.
(FTTÇ–1,
3)
3.10 Uzay
çalışmalarına dayanarak ve hayal gücünü
kullanarak geleceğe yönelik tahminler
yürütür.
(BSB–8,
9; FTTÇ–1, 3, 31)
3.11 Uzay
kirliliğinin sebeplerini ifade ederek
bu kirliliğin yol açabileceği olası sonuçları
tahmin eder.
(BSB–8;
FTTÇ–18, 21, 26, 28, 29, 32)
|
Kitap setindeki etkinlikler öğretmen
klavuz kitabında verilen sırayla yapılır. İhtiyaç halinde ilave etkinlikler
düzenlenebilir.
|
[!]
3.6 Uzay teknolojisi sayesinde geçmişten günümüze kadar geliştirilen araçlara örnek olarak
uzay mekikleri, yapay
uydular, uzay istasyonları, özel tasarlanmış
giysiler vb. örnek verilebilir.
[!]
3.7 Bazı ülkelerde astronot yerine “kozmonot” terimi
kullanıldığı belirtilir.
[!] 3.7 Uzay çalışmalarında görev almış ünlü astronotlar ile ilgili çeşitli anekdotlar verilir.
[!] 3.8 “Ay’a atılan ilk adım” ile ilgili olarak okuma metni verilir.
|
Altı Şapka Düşünme Tekniği
Bulmaca
Açık Uçlu Sorular
Doğru Yanlış
Çoktan Seçmeli Sorular
|
` 3.9,
3.10 kazanımları, Sosyal Bilgiler dersi
6. sınıf “Bilim
Teknoloji ve Toplum”
öğrenme alanı, “Elektronik
Yüzyıl” ünitesi kazanım
2 ile ilişkilendirilir
|
Fen ve Teknoloji Öğretmeni Fen ve Teknoloji Öğretmeni Fen ve Teknoloji Öğretmeni
Uygundur
…………/……../2012
............................
Okul Müdürü
Okul Müdürü
0 yorum:
Yorum Gönder