2012-2013
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI .........................ORTAOKULU
8. SINIFLAR FEN VE TEKNOLOJİ ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLANI
ÖĞRENME
ALANI:CALILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE:
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
Y L Ü L |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1-HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM Mitoz ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1
Canlılarda
büyüme ve üremenin hücre bölünmesi ile meydana geldiğini açıklar.
1.2
Mitozu,
çekirdek bölünmesi ile başlayan ve birbirini takip eden evreler olarak tarif
eder.
1.3
Mitozda
kromozomların önemini fark ederek farklı canlı türlerinde kromozom
sayılarının değişebileceğini belirtir.
1.4
Mitozun
canlılar için önemini belirterek büyüme ve üreme ile ilişkilendirir.
|
HHücreler bölünüyor(1.2)
|
1.2
Hücrenin mitoz sırasında birbirini takip eden farklı evrelerden geçtiği
belirtilir, fakat bölünme evrelerinin isimleri ve özellikleri verilmeden
şekil üzerinde gösterilir.
[!] 1.3 Kromozom
sayılarının hücre bölünmesinde aynen korunduğunu veya yarıya indiğini
açıklamak için n ve 2n kavramları kullanılır.
)* 1.4 Mitozun
üreme ile ilişkisi kurulurken bölünerek çoğalma, tomurcuklanma, vejetatif
üreme, yenilenme gibi eşeysiz üreme çeşitleri örneklendirilir.
|
Performans
Görevi
Okuma
Metni
Resim
Tamamlama
|
||
E
Y L Ü L |
4.
H
A F T A |
4
S
A A T |
1.
Kalıtım ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Gözlemleri
sonucunda kendisi ile anne-babası arasındaki benzerlik ve farklılıkları
karşılaştırır (BSB-1, 2, 5, 6, 8).
2.2 Yavruların
anne-babaya benzediği, ama aynısı
olmadığı çıkarımını yapar (BSB-1, 2, 5, 6, 8).
2.3 Mendel’in
çalışmalarının kalıtım açısından önemini irdeler (FTTÇ-12,16).
2.4 Gen
kavramı hakkında bilgi toplayarak baskın ve çekinik genleri fark eder
(BSB-25).
2.5 Fenotip
ve genotip arasındaki ilişkiyi kavrar.
2.6 Tek
karakterin kalıtımı ile ilgili problemler çözer.
|
H
Birbirimize benziyor muyuz?(2.1-2.2) (BSB-1,2,5,6,8)
H
Mendele yardımcı olalım(2.3)
H
Baskın mı? Çekinik mi?(2.5)
|
)* 2.3 sadece monohibrit çaprazlama
örnekleri verilir. Dihibrit çaprazlamalar örnekleri verilmez.
[!]
2.6. Cinsiyetin eşey
kromozomuna bağlı olduğu belirtilir.
|
Problem
Çözme
Açık
uçlu Sorular
Anlam
Çözümleme Tablosu
|
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
K İ M |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.7 İnsanlarda
yaygın olarak görülen bazı kalıtsal hastalıklara örnekler verir.
2.8 Akraba
evliliğinin sakıncaları ile ilgili bilgi toplar ve sunar (BSB-25, 27, 32).
2.9 Akraba
evliliğinin olumsuz sonuçlarını yakın çevresiyle paylaşır ve tartışır (TD-3).
Genetik hastalıkların teşhis ve tedavisinde bilimsel ve
teknolojik gelişmelerin etkisini araştırır ve sunar.
Mayoz ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1
Üreme
hücrelerinin mayoz ile oluştuğu çıkarımını yapar.
3.2
Mayozun
canlılar için önemini
|
HAkraba
evliliğinin risklerini tartışalım(2.8) (BSB- 25,27,32) (2.9) (TD-3)
Üreme hücreleri nasıl oluşur? (3.1)
|
)* 2.7 Kalıtsal
hastalıklara örnek olarak hemofili, orak hücreli anemi, renk körlüğü
3.2
Mayozun evreleri isimlendirilmeden
şekille verilir, krossing-over terimi yerine parça değişimi
terimi kullanılır ve önemi vurgulanır.
|
Açık
Uçlu Sorular
Okuma
Metni
Kavram
Haritası
|
` 2.8
ve 2.10 kazanımları, Türkçe
dersi “Okuma” , “Konuşma” ve “Yazma” temel
dil becerisi ile ilişkilendirilir.
|
È Sağlık Kültürü
( 2.8, 2.9-3,4 )
|
E
K İ M |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3.3
Mayozu, mitozdan ayıran özellikleri listeler.
DNA ve genetik bilgi ile ilgili olarak
öğrenciler;
4.1 Kalıtsal bilginin genler tarafından
taşındığını fark eder.
4.2 DNA’nın yapısını şema üzerinde göstererek
basit bir DNA modeli yapar (BSB-28, 30, 31; FTTÇ-4).
4.3 DNA’nın kendini nasıl eşlediğini basit
bir model yaparak gösterir (BSB-28, 30, 31; FTTÇ-4).
4.4 Nükleotit, gen, DNA, kromozom kavramları arasında ilişki kurar.
4.5 Mutasyon ve modifikasyonu tanımlayarak
aralarındaki farkı örnekle açıklar.
|
Kod adı:DNA( (4.2-4.3) (BSB- 28,30,31)
(FTTC- 4)
H
DNA Kendini Nasıl Eşler?(4.4)
|
)* 3.3 Mayoz
ve mitoz arasındaki farklar verilirken bölünme evrelerindeki farklılıklar
belirtilmez
)* 4.2 DNA’nın
yapısı verilirken nükleotitlerin şeker, fosfat ve bazlardan oluştuğuna
değinilir, bazların isimleri pürin, pirimidin ayrımına girilmeden verilir.
|
Yapılandırılmış
Grid
Eşleştirme
Resim Çizme
5N–1K
Açık Uçlu
Sorular
|
||
E
K İ M |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
4.6 Mutasyon ve modifikasyonu tanımlayarak
aralarındaki farkı örneklerle açıklar (BSB-5).
4.7 Genetik mühendisliğinin günümüzdeki
uygulamaları ile ilgili bilgileri özetler ve tartışır (BSB-25, 27, 32;
FTTÇ-16, 17, 30, 31, 32).
4.8 Genetik mühendisliğindeki gelişmelerin
insanlık için doğurabileceği sonuçları tahmin eder (FTTÇ-5, 28, 29, 30, 31,
32, 36).
4.9 Genetik mühendisliğindeki gelişmelerin
olumlu sonuçlarını takdir eder (TD-3).
Biyoteknolojik çalışmaların hayatımızdaki önemi ile ilgili bilgi
toplayarak çalışma alanlarına örnekler verir (FTTÇ-16,17).
|
H Genetik mühendisliğinin
geleceği(4.6)(BSB-25,27,32; FTTÇ-16,17,30,31,32)
(4.7)(FTTÇ5,28,29,30,31,32,36)
(4.8)(TD-3)
|
4.5
Mutasyonların bazen
yararlı bazen de zararlı olabileceği vurgulanır.
)* 4.6 Genetik
mühendisliğinin uygulamaları ile ilgili klonlama, gen tedavisi, türlerin ıslah edilmesi ve genetiği
değiştirilmiş canlılar vb. verilir.
`
4.6 ve 4.9 kazanımları, Türkçe dersi “Okuma”
temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
|
Açık
Uçlu Sorular
Bulmaca
I.DÖNEM
I.YAZILI
|
` 4.6 ve 4.9
kazanımları, Türkçe
dersi “Okuma” temel dil
becerisi ile ilişkilendirilir.
|
|
E
K İ M |
4. H
A F T A |
4 S
A A T |
KURBAN BAYRAMI TATİLİ
|
ÖĞRENME
ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
2.ÜNİTE: KUVVET VE HAREKET
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
K İ M K A S I M |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
5.Canlıların çevreye adaptasyonu ve evrim
ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1 Canlıların yaşadıkları çevreye
adaptasyonunu örneklerle açıklar.
5.2 Aynı yaşam alanında bulunan farklı
organizmaların, neden benzer adaptasyonlar geliştirdiğini belirtir.
5.3 Canlıların çevresel değişimlere
adaptasyonlarının biyolojik çeşitliliğe ve evrime katkıda bulunabileceğine
örnekler verir.
5.4 Evrim ile ilgili farklı görüşlere örnekler verir.
|
H Uysam mı? Uymasam mı? (5.1-5.2)
|
[!]
5.3 Canlıların
çevresel değişimlere adaptasyonlarıyla ilgili örneklerde ayrıntıya girilmez.
[!] 5.3 Doğal
seçilim kavramı vurgulanmalıdır.
[!]
5.4 Evrim
ile ilgili farklı görüş
örneklerinde ayrıntıya girilmez.
|
Açık
Uçlu Sorular
Eşleştirme
Boşluk
Doldurma
Çoktan
Seçmeli Sorular
|
||
K
A S I M |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1.Sıvıların ve gazların kaldırma
kuvveti ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1.
Bir cismin havadaki ve sıvı içindeki ağırlığını dinamometre ile
ölçer ve ölçümlerini kaydeder (BSB-22,23,24, 26,27).
1.2.
Cismin havadaki ve sıvı içindeki ağırlıklarını karşılaştırır
(BSB-6).
1.3.
Cismin sıvı içindeki ağırlığının daha az göründüğü sonucunu
çıkarır (BSB-30).
1.4.
Sıvı içindeki cisme, sıvı tarafından yukarı yönde bir kuvvet
uygulandığını fark eder ve bu kuvveti kaldırma kuvveti olarak tanımlar
(BSB-31,21).
1.5.
Kaldırma kuvvetinin, cisme aşağı yönde etki eden kuvvetin
etkisini azalttığı sonucuna varır (BSB-30,31).
1.6.
Bir cisme etki eden kaldırma kuvvetinin büyüklüğünün, cismin
batan kısmının hacmi ile ilişkisini araştırır.
1.8. Bir cisme etki
eden kaldırma kuvvetinin büyüklüğünün, cismin daldırıldığı sıvının yoğunluğu
ile ilişkisini araştırır.
1.9. Farklı
yoğunluğa sahip sıvıların cisimlere uyguladığı kaldırma kuvvetini
karşılaştırır ve sonuçları yorumlar (BSB-20).
1.14. Gazların da cisimlere bir kaldırma kuvveti uyguladığını
keşfeder.
|
HHavadaki
ve sudaki ağırlıkları karşılaştırıyorum(1.1-1.2,--1.3-1.4-1.5 BSB-6,22,23,24,26,27)
HKaldırma
kuvvetinin bağlı olduğu faktörler nelerdir? (1.6-1.7-1.8 BSB-20)
|
1.1 Kaldırma kuvvetinin
cisimlerin ağırlıklarına etkisi incelenirken sıvı içinde batabilen ve sıvı
içinde kütlesi değişmeyen cisimler kullanılmalıdır.
??? Bazı öğrenciler yer çekimi
kuvvetinin, sıvı içindeki
cisimlere etki etmediği yanılgısına
sahip olabilir.
[!] Sıvı içindeki
cismin ağırlığı azalmaz, sadece
yukarı yönde etki eden kaldırma kuvveti
cismin ağırlığının azalmış gibi görünmesine
neden olur.
|
Açık
Uçlu
Soru
Çoktan
Seçmeli Soru
Kavram
Haritası
Performans
Görevi
Bulmaca
5N–1K
Çalışması
Proje
Ödevi
|
||
K
A S I M |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1.15 Sıvıların ve gazların
kaldırma kuvvetinin teknolojideki kullanımına örnekler verir ve bunların
günlük hayattaki önemini belirtir (FTTÇ-5,6,7,9,10,17,28,29,30,31,33,34,36;
TD-3).
1.7 Cisimlerin
kütlesini ve hacmini ölçerek yoğunluklarını hesaplar.
1.8
1.10 Bir
cismin yoğunluğu ile daldırıldığı sıvının yoğunluğunu karşılaştırarak yüzme
ve batma olayları için bir genelleme yapar.
1.11
Denge durumunda, yüzen bir cisme etki eden kaldırma kuvvetinin
cismin ağırlığına eşit olduğunu fark eder (BSB-16).
1.12
Batan bir cisme etki eden kaldırma kuvvetinin, cismin
ağırlığından daha küçük olduğunu fark eder (BSB-1).
|
H Yüzer mi batar mı?
(2.1-2.4-2.5)
HYüzen
cisimlerin ağırlıkları kaldırma kuvvetine eşitmidir?(2.3-2.5 BSB-1,16,22,23,24,32)
|
)* 1.7 Yoğunluk birimi olarak kg/m3
ve g/cm3 kullanılmalıdır.
)* 1.7 Katıların ve
sıvıların yoğunlukları ile ilgili
hesaplamalar yapılmalıdır.
[!] 1.11 Denge durumu,
bir cismin sıvı içinde askıda
kalması veya cismin bir kısmının sıvı
içinde bir kısmınınsa dışarıda kalmasıdır.
??? Öğrenciler, yüzen cisimlere etki eden
kaldırma kuvvetinin, cisimlerin ağırlıklarından fazla olduğu
yanılgısına düşebilir.
1.13
Arşimet ilkesi ile ilgili matematiksel bağıntılar
verilmemelidir.
|
4.sınıf
“Maddeyi Tanıyalım” ve 5. sınıf
“Maddenin Değişimi ve anınması” üniteleri ile ilişkilendirilir.
|
||
K
A S I M |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1.13 Bir
cisme etki eden kaldırma kuvvetinin, cismin yer değiştirdiği sıvının
ağırlığına eşit büyüklükte ve yukarı yönde olduğunu keşfeder (BSB-1,16,22,23,24,32)
2. Basınç ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Birim
yüzeye etki eden dik kuvveti, basınç olarak ifade eder.
2.2 Basınç,
kuvvet ve yüzey alanı arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklar.
2.3 Sıvıların
ve gazların basıncının bağlı olduğu faktörleri ifade eder.
2.4 Basınca
sebep olan kuvvetin çeşitli etkenlerden kaynaklanabileceğini fark eder.
|
H
Basıncı keşvediyorum (3.1- 3.2- 3.3)
H
sıvı basıncı nelere bağlıdır? (3.4 BSB-1,16,22,23,24)
|
[!] Öğrenciler,
basınç ile kuvvetin birbirine karıştırılmaması
konusunda uyarılmalıdır.
)* 2.2 Basınçla ilgili matematiksel bağıntılar verilmemelidir.
|
Açık
Uçlu
Soru
Çoktan
Seçmeli Soru
Kavram
Haritası
Performans
Görevi
Bulmaca
5N–1K
Çalışması
|
` 2.6 kazanımı,
Türkçe dersi “Okuma”
öğrenme alanı amaç 6 ile
ilişkilendirilir.
|
|
K
A S I M |
5. H
A F T A |
4
S A A T |
2.5
Sıvıların ve gazların, basıncı, her yönde aynı büyüklükte
ilettiğini keşfeder (BSB-1,16,22,23,24).
2.6
Sıvıların ve gazların, basıncı iletme özelliklerinin
teknolojideki kullanım alanlarını araştırır.
2.7
Basıncın, günlük hayattaki önemini açıklar ve teknolojideki
uygulamalarına örnekler verir (BSB-32;
TD-3).
|
H
Sıvıların basıncı iletmesi (3.5-3.6 BSB-32 TD-3)
H
Hava basıncının etkisi
|
[!] Ağırlıkla
ilgili olarak “G=mg” matematiksel
bağıntısı verilmemelidir. Öğrenciler bir cismin ağırlığını gerekiyorsa, Newton olarak ölçeklendirilmiş bir dinamometre
ile ölçerek bulmalıdır.
|
I.DÖNEM
II.YAZILI
|
ÖĞRENME
ALANI:MADDE VE DEĞİŞİM
3.ÜNİTE: MADDENİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
A
R A L I K |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1.
Periyodik sistem ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1. Elementleri
benzer özelliklerine göre sınıflandırmanın önemini kavrar.
1.2. Periyodik
sistemde grupları ve periyotları gösterir; aynı gruplardaki elementlerin
özelliklerini karşılaştırır.
1.3. Metal,
ametal ve yarı metal özelliklerini karşılaştırır (BSB-5, 6, 7).
|
H
Elementleri sınıflandıralım (1.1)
H
Elementlerin mahallesi (1.1-1.2)
|
[!] Öğrenciler, kendi periyodik tablolarını hazırlarken sadece ilk 20
elementi kullanır;
karşılaştırma yaparken, periyodik
tablonun tamamının ilgili kısmı
ile karşılaştırır.
[!] Benzer özellikler aranırken, fiziksel hâl, sertlik, yumuşaklık,
iletkenlik, kararlılık, iyon
yükü vb. özellikler kullanılır.
[!]
Elementlerin toplam
sayısı ve doğal elementlerin
sayısı verilirken kesin rakamlar
kullanmaktan kaçınılmalıdır. Çünkü
yeni elementler bulunabileceği gibi,
bazı elementlerin (meselâ 112 atom numaralı
elementin) bulunup bulunmadığı
da tartışmalı bir konudur. Ayrıca
radon gibi bazı radyoaktif elementler,
kimilerine göre doğada vardır;
kimilerine göre yoktur.
[!] 1.3 Metal, ametal
ve yarı metal sınıfı elementler, görünüm, elektriksel iletkenlik ve iletkenliğin
sıcaklık ile değişimi,
fiziksel hâl ve haddelenme özelliği
temelinde açıklanacaktır. Metalik
ve ametalik özellikler bu düzeyde
erken sayılabilir kavramlardır.
|
|||
A
R A L I K |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1.4 Periyodik tablonun sol tarafında daha çok metallerin, sağ
tarafında ise daha çok ametallerin bulunduğunu fark eder.
1.5.Metallerin, ametallerin ve yarı metallerin günlük yaşamdaki
kullanım alanlarına örnekler verir (FTTÇ-29, 32).
2. Kimyasal
bağlarla ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Metallerin elektron vermeye, ametallerin elektron almaya
yatkın olduğunu fark eder.
2.2 Anyonların ve katyonların periyodik
sistemdeki grup
numaraları ile yükleri arasında
ilişki kurar.
|
H
Bul özellikleri gruplandır elementleri ((1.3- 1.4-1.5 BSB-5,6,7, FTTÇ-29)
D Elektronları Dizelim, Özelliklerini
Bilelim
(2.1,2.2)
|
)* 1.4 Periyodik
sistemde, sadece 1. grubun alkali
metaller, 2. grubun alkali toprak
metalleri, 7. grubun halojenler ve 8.
grubun asal gaz veya soygaz olarak adlandırıldığı
belirtilecektir.
[!]
1.5 Farklı
elementlerin kullanım alanlarına
ilişkin bilgiler, değişik yörelere
uyacak şekilde zengin olmalıdır.
[!]
1.5 “Elementler ve
onların bileşikleri çok
farklı özellikler taşır ve kullanım alanları
da buna göre farklıdır.” fikri verilmelidir.
[!] 2.1 Elektron
dizilimleri sadece her katmandaki
toplam elektron sayıları verilerek
yazılacak, s, p, d, f alt katmanları
hesaba katılmayacaktır.
[!]
2.2 Sadece 1, 2, 7
ve 8. grup elementleri, bu
kazanım için yeterlidir.
|
|||
A
R A L I K |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
2.3 Metal atomları ile ametal atomları arasında iyonik bağ oluşacağını tahmin eder.
2.4 Ametal atomları arasında kovalent
bağ oluştuğunu belirtir.
2.5 Verilen basit yapılarda hangi tür bağların (iyonik bağ veya
kovalent bağ) bulunduğunu
tahmin eder
(BSB-8, 9).
|
DYapılarda Bağ Türü
(2.3,2.4)
DBağı Bil, Mutfağı Toplu
Bul
(2.5)
(BSB-8,9)
DBilgini Konuştur
(2.1,2.2,2.3,2.4,2.5)
(BSB-8,9)
|
[!]
İki atomun yakın
(kısmen iç içe girmiş veya dokunur
durumda) durmasının bir bağlanma
sonucu olduğu fikri, 6. sınıftan itibaren
öğrencinin karşılaştığı bir olgudur.
Burada, 7. sınıftaki atom modelleri
de kullanılarak bağın oluş sebebine
ağırlık verilir.
)* Metalik bağlar ve moleküller arası bağlar, bu düzey için erken olacağı düşüncesi ile kapsam dışında bırakılmıştır.
[!] 2.3 Bu düzeyde,
iki atomun elektron ortaklaşarak
oktet tamamlayabileceğini ve
bunun bağlanmaya yol açtığını belirtmek
yeterlidir.
[!]
Ortaklaşılan elektron
sayısı ile atomun yaptığı bağ sayısı
arasındaki ilişki verilmemelidir.
|
C 6. sınıf “ Maddenin Tanecikli Yapısı” ünitesi ile ilişkilendirilir.
|
||
A
R A L I K |
4.
H A F T A |
4 S
A A T |
3. Kimyasal
tepkimelerle ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Yükü bilinen iyonların oluşturduğu bileşiklerin formüllerini
yazar.
3.2 Çok atomlu yaygın iyonların oluşturduğu bileşiklerin
(Mg(NO3)2, Na3PO4 gibi)
formüllerinde element atomlarının
sayısını hesaplar.
3.3 Kimyasal bir tepkimenin
gerçekleştiğini gösteren
deneyle gösterir
(BSB-15, 16, 17, 18)
(TD-2, 4).
3.4 Kimyasal değişimi atomlar arası bağların kopması ve yeni
bağların oluşması temelinde açıklar.
3.5 Kimyasal değişimlerde atomların yok
olmadığını ve yeni atomların oluşmadığını, kütlenin
korunduğunu belirtir.
|
D Bileşiklerin Oyunu
(3.1)
D Formülümde Kaç Atomum
Var?
(3.2)
D Neler Oluyor Bize?
(3.3)
(BSB-15,16,17,18)
(TD-2,4)
D Kimyasal Tepkimede Değişen
Nedir?
(3.4; 3.5)
|
[!]
Kimyasal bir tepkime
olduğunu gösteren belirtilerden ısı
çıkışı, gaz çıkışı, renk değişimi
ve çökelek oluşumu için örnek tepkimeler
verilecektir.
|
Açık
Uçlu
Sorular
Çoktan
Seçmeli Sorular
Kavram
Haritası
Performans
Görev
Bulmaca
5N-1K
Çalışması
|
C Bu bölüm işlenirken fiziksel değişim ve kimyasal değişim kavramları ile ilgili 6. sınıfta “Maddenin Tanecikli Yapısı” ünitesinde öğrenilenler hatırlatılmalıdır
|
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
O
C A K |
1.
H A F T A |
4 S
A A T |
3.6 Basit kimyasal tepkime
denklemlerini sayma
yöntemi ile denkleştirir
(BSB-10).
3.7 Yanma tepkimelerini tanımlayarak
basit yanma
tepkimelerini formüllerle gösterir
(BSB-30, 31).
4. Asit-baz
tepkimeleri ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1 Asitleri ve bazları; dokunma, tatma
ve görme duyuları ile ilgili
özellikleriyle tanır.
4.2 Asitler ile H+ iyonu;
bazlar ile OH- iyonu
arasında ilişki kurar
(BSB-5).
|
D Sayalım, Denkleştirelim
(3.2; 3.6).
D Dokun, Tat, Yaz
(4.1).
D Formüllerden Bulalım
(4.2).
|
??? 3.7
Öğrenciler,
yanma ile alevi birlikte düşünme
eğilimindedir. Alevsiz veya çok
hafif bir alevle yanan maddelerin de olabileceği
fikri burada işlenir.
[!] 4.1 Gıda maddeleri
dışındaki maddelere belirtilmediği
sürece dokunulmaması ve tadılmaması
gerektiği konusunda öğrenciler
uyarılır.
[!] 4.2 Asit, sulu
çözeltisine H+ iyonları oluşturan;
baz ise OH- iyonları oluşturan madde
olarak tanımlanır. CO2, SO2, Na2CO3 ve NH3 gibi
maddelerin su ile tepkimeye
girerek H+ veya OH- oluşturduğu
denklemlerle gösterilir.
CO2 ve SO2’
in asit olduğundan; Na2CO3
ve NH3’ ın
baz olduğundan söz edilecektir.
|
Çoktan
Seçmeli Soru
Tanılayıcı
Dallanmış Ağaç
Yapılandırılmış
Grid
|
.
|
|
O
C A K |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
4.3 pH’ın, bir çözeltinin ne kadar
asidik veya ne kadar bazik
olduğunun bir ölçüsü
olduğunu anlar ve asitlik-bazlık ile
pH skalası arasında ilişki kurar
(BSB-28, 30,31; TD-1).
4.4 Sanayide kullanılan başlıca
asitleri ve bazları;
piyasadaki adları, sistematik adları
ve formülleri ile tanır
(BSB-30, 31).
4.5 Gıdalarda ve temizlik
malzemelerinde yer alan
en yaygın asit ve bazları isimleriyle
tanır
(BSB-2, 31; TD-5).
4.6 Günlük yaşamında sık karşılaştığı
bazı ürünlerin pH’larını
yaklaşık olarak bilir
|
D Adım ve Lakabım
(4.4; 4.5).
(BSB-30,31,32)
(TD-5)
|
[!] 4.4 Asitlerin ve
bazların sistematik adları yanında,
tuz ruhu, kezzap, sud-kostik, potas-kostik,
sönmüş kireç gibi piyasa adları
da verilecektir.
[!] 4.5 Burada esas
olan, adı geçen asitlerin ve bazların
yapılarını öğretmek değil, asitlerin
bir şekilde günlük hayatımızda yer
aldığı fikrini vermektir. Öğrencilerin, özellikle
organik asitlerin formüllerini tek
tek öğrenmesi beklenmemelidir.
|
Performans
Değerlendirme
Akran
Değerlendirme Formu
Öğrenci
Gözlem Formu
I.
DÖNEM III. YAZILI
|
C 7.sınıf “Vücudumuzda Sistemler” ünitesi ile ilişkilendirilir.
|
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık
( 4.8,4.9,4.10, 4.11–18)
|
O
C A K |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
4.7 Asitler ile bazların etkileşimini
deney ile gösterir, bu etkileşimi
“nötralleşme tepkimesi”
olarak adlandırır, nötralleşme
sonucu neler oluştuğunu belirtir
(BSB-15, 16, 17, 18).
4.8 Asit-baz çözeltilerini kullanırken
neden dikkatli olması
gerektiğini açıklar; kimyasal
maddeler için tehlike işaretlerinin
anlamlarını belirtir
(FTTÇ-37).
4.9 Asitlerin ve bazların günlük kullanımdaki eşya ve malzemeler üzerine olumsuz etkisinden kaçınmak
için neler
yapılabileceğini açıklar
(BSB-9; FTTÇ-18; TD-5).
4.10 Endüstride atık madde olarak havaya bırakılan SO2 ve NO2
gazlarının asit yağmurları
oluşturduğunu ve bunların çevreye
zarar verdiğini fark eder
(FTTÇ-18).
4.11 Suları, havayı ve toprağı kirleten kimyasallara karşı duyarlılık
edinir.
|
D Asit ve Baz Bir Arada Durmaz
(4.7)
(BSB-15,16,17,18)
D Asit ve Bazların Tahribatları
(4.8,4.9)
(FTTÇ-37)
|
[!] 4.7 Nötralleşme
tepkimeleri verilirken asit-baz
titrasyonlarına, eşdeğerlik noktası
ve dönüm noktası kavramlarına girilmeyecektir.
[!] 4.7 Sadece yaygın
asit ve bazlar arasındaki
nötralleşme tepkimeleri verilecektir.
[!] 4.8 Tankerlerle
taşınan sülfürik asit ve sud-kostik
gibi sanayi ara ürünlerinin trafikte
ciddî bir tehlike oluşturdukları belirtilir.
[!] 4.9 Asitlerin ve
bazların maddeler üzerine etkisi
verilirken yüzeylerinin ve şekillerinin
bozulmasından, tahrip olmasından
bahsedilecek, korozif etki ve korozyon
kavramları kullanılmayacaktır.
[!]
4.9
Asit ve baz bulaşmalarında su ile yıkama
ve seyreltmenin etkin bir ilk tedbir
olduğu belirtilir.
[!] 4.10 Doğal gazın,
kükürt ve azot içermediğinden
temiz bir yakıt olduğu burada
vurgulanır.
[!] 4.11 Suları, havayı
ve toprağı kirleten kimyasal
silahlardan en az etkilenmek için
alınabilir tedbirleri konu edinen bir okuma
metni verilebilir.
|
Açık
Uçlu Sorular
Çoktan
Seçmeli Sorular
Kavram
Haritası
Performans
Görevi
Bulmaca
Boşluk
Doldurma
|
` 4.8 kazanımı,
Türkçe dersi “Okuma”
öğrenme alanı kazanım
4.3 ile ilişkilendirilir.
` 4.11 kazanımı,
Sosyal Bilgiler dersi
7.sınıf “Küresel Bağlantılar” öğrenme alanı, “Ülkeler Arası Köprüler” ünitesi kazanım 3 ile ilişkilendirilir
|
|
O
C A K |
4. H
A F T A |
4 S
A A T |
5. Su
kimyası ve su arıtımı ile ilgili olarak
öğrenciler;
5.1 Sert su, yumuşak su kavramlarını
anlar ve sertliğin neden
istenmeyen bir özellik
olduğunu açıklar
(BSB- 8, 9, 30, 31)
(FTTÇ-28, 30).
5.2 Sularda sertliğin nasıl
giderileceğini araştırır.
5.3 Suların arıtımında klorun mikrop öldürücülük etkisinden yararlanıldığını araştırarak fark eder.
(BSB-8, 9, 31; FTTÇ- 25; TD-1,
5).
|
D Suyun Kimyası
(5.1)
(BSB-8,9,30,31)
(FTTÇ-28,30)
|
)* 5.1 Sert suların
sağlık için zararlı olmadıkları,
sadece içim zevki bakımından
kalitesiz sayılacakları vurgulanmalı,
ancak çok sert suların çamaşır
ve bulaşık makinelerinde, fabrikalardaki
su kazanlarında, kalorifer kazanlarında
ve radyatörlerde yol açabilecekleri
güçlükler vurgulanır.
[!]
5.2 Sularda
sertliğin giderilmesinde, kaynatma
ve oluşan tortudan ayırma yönteminin
ve iyon değiştirici reçinelerin
kullanılabileceği vurgulanır.
|
Kavram
Haritası
Açık
Uçlu
Sorular
Çoktan
Seçmeli Soru
|
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık
(5.2,
5.3 – 18 )
|
ÖĞRENME
ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
4.ÜNİTE:
SES
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
Ş
U B A T |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Ses
dalgaları ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Titreşen bir cisim için frekans ve genliği tanımlar.
1.2 Ses dalgasının belirli bir frekansı
ve genliği olduğunu
ifade eder.
2. Sesin
özellikleri ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Çevresindeki sesleri, ince-kalın ve
şiddetli-zayıf
sıfatlarını kullanarak betimler
ve sınıflandırır
(BSB-1, 3, 4, 5, 6).
|
H Öğrendiklerimi Hatırlıyorum
H Nereden, Nereye, Nasıl Geldim?
H Ses Titreşimdir
(1.1)
H Şişelerden Farklı Sesler Üretiyorum
(BSB-1,3,4,5,6)
|
!] Etkinlikler yapılırken işitme yetersizliği olan öğrenciler de dikkate
alınmalıdır.
[!] Etkinlikler yapılırken işitme yetersizliği olan öğrenciler de dikkate
alınmalıdır.
[!] Frekansın biriminin Hertz (Hz), ses düzeyi biriminin ise Desibel (dB)
olduğu vurgulanır.
[!] İnsan kulağının genellikle frekansı 20- 20000 Hz arasında olan sesleri
duyabildiği belirtilir.
|
Açık
Uçlu
Sorular
Performans
Görevi
Kavram
Eşleştirme
Problem
Çözme
|
||
Ş
U B A T |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
2.2 Ses şiddetini, sesleri şiddetli
veya zayıf işitmemize neden olan
ses özelliği olarak
ifade eder.
2.3 Ses yüksekliğini, sesleri ince veya
kalın işitmemize neden
olan ses özelliği olarak
ifade eder.
2.4 Sesin şiddeti ile genliği, sesin yüksekliği ile frekansı
arasındaki ilişkiyi
keşfeder
(BSB-11, 12, 13 ,14, 15, 16,
19, 20, 27, 28, 31).
2.5 Çeşitli sesleri birbirinden ayırt edilebilmesini, ses
dalgalarının frekans ve
genliklerinin farklı olmasıyla açıklar (BSB-1,
4, 6, 8, 31).
2.6 Ses düzeyinin ses şiddetinin bir
ölçüsü olduğunu fark
eder
(BSB-25).
2.7 Çevresindeki ses kaynaklarının
ürettiği sesler ile ses düzeyleri
arasında ilişki kurar
(BSB-1, 4, 6, 31; TD-5).
|
H Müzik Aleti Yapıyorum
(3.2).
(BSB-18)
(FTTÇ-6,8)
(TD-2)
|
[!] 2.6 Sesleri duyup
duyamamamız, sesin işitme
sağlığımıza zararlı olup olmadığı veya
bir aracın gürültülü olup olmadığı çoğu
zaman ses şiddeti yerine, ses düzeyine
bakılarak belirlenir.
[!] 2.6 İnsan
kulağının 0 dB ve üzerindeki sesleri
işitebileceği, 120 dB üzerindeki seslerin
işitme sağlığına zarar vereceği belirtilir.
[!] 2.6 Konuşma sesi
düzeyinin 30–60 dB olduğu,
düzeyi 60 dB’den fazla olan seslerin
gürültü olarak isimlendirildiği, ses
düzeyi 60-120 dB aralığında olan ortamlarda
uzun süre kalındığında ise işitme
sorunlarıyla karşılaşabileceği vurgulanmalıdır.
[!] 2.7 Çeşitli ses
kaynaklarının ses düzeyleri
örnek olarak verilir.
|
Açık
Uçlu
Soru
Performans
Görevi
Kavram
Eşleştirme
Problem
Çözme
Boşluk
Doldurma
Grafik
Çizme
|
C 7. sınıf “Canlılar ve Hayat” öğrenme alanı, “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesinde kulağın yapısı ile ilişkilendirilir.
|
|
Ş
U B A T |
4.
H A F T A |
4 S
A A T |
3. Bir
müzik aletinden çıkan sesin değişimi
ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Bir müzik aletinden çıkan seslerin yüksekliğini ve şiddetini
nasıl değiştirebileceğini
keşfeder
(BSB-1, 11, 12, 13 ,14, 15,
16, 19, 20, 27, 31).
3.2 Farklı yükseklik ve şiddette sesler
oluşturabileceği bir müzik
aleti tasarlar ve yapar
(BSB-18; FTTÇ-6, 8; TD-2).
4. Bir
enerji türü olan ses ile ilgili olarak
öğrenciler;
4.1 Sesin bir enerji türü olduğunu
ifade eder.
4.2 Ses enerjisinin başka bir enerjiye dönüşebileceğini ifade eder
(TD-3).
5. Sesin
yayılma hızı ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1 Ses dalgalarının belirli bir
yayılma hızının olduğunu ve bu hızın,
sesin yayıldığı ortamın
yoğunluğuna bağlı olarak
değiştiğini ifade eder
(BSB-25).
5.2 Sesin farklı ortamlardaki hızlarını
karşılaştırır
(BSB-5, 6).
5.3 Işığın ve sesin havadaki yayılma hızlarını karşılaştırır
(BSB-5, 6).
|
[!] 3.1 Üflemeli müzik
aletlerinde enstrümanın
içindeki hava sütunu boyunun;
vurmalı müzik aletlerinde enstrümanın
derisinin kalınlığı, gerginliği ve yüzey alanının;
telli müzik aletlerinde
de tellerin kesiti, gerginliği ve boyunun
çıkan sesleri değiştirdiği vurgulanır.
[!] Gürültünün
insan sağlına etkilerinden bahsedilmelidir.
[!] Yüksek sesle
müzik dinlemenin insan sağlığına
sakıncalarından bahsedilmelidir.
[!] Müzeler
(Türkiye Sanal Müzik Müzesi ve TRT
Müzesi, üniversitelerin müzik bölümlerine
ait müzeler) ziyaret edilerek çeşitli
müzik aletleri incelenebilir.
|
Açık
Uçlu
Soru
Performans
Görevi
Kavram
Eşleştirme
Problem
Çözme
Boşluk
Doldurma
Grafik
Çizme
|
` Müzik dersi ile ilişkilendirilir.
C 6. sınıf “Fiziksel Olaylar” öğrenme alanı “Kuvvet ve Hareket” ünitesinin sürat konusu ile ilişkilendirilir.
|
ÖĞRENME
ALANI:MADDE VE DEĞİŞİM
5.ÜNİTE:
MADDENİN HALLERİ VE ISI
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A R T |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Isı
ve sıcaklık ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1
Isının, sıcaklığı yüksek
maddeden sıcaklığı düşük
olan maddeye aktarılan enerji
olduğunu belirtir.
1.2
Aynı maddenin kütlesi büyük
bir örneğini belirli bir
sıcaklığa kadar ısıtmak
için, kütlesi daha küçük olana göre,
daha çok ısı gerektiğini keşfeder.
1.3
Tek tek moleküllerin hareket enerjilerinin farklı
olabileceğini ve çarpışmalarla
değişeceğini fark eder.
1.4
Sıcaklığı, moleküllerin
ortalama hareket enerjisinin
göstergesi şeklinde yorumlar (BSB-8).
1.5
Bir kova kaynar su ve bir
bardak kaynar suyun sıcaklıklarını
ve kaynatmak için gerekli
ısı miktarlarını tahmin ederek karşılaştırır
(BSB-5, 6).
1.6 Bir
kova soğuk su ve bir bardak ılık suyun
sıcaklıklarını ve aldıkları ısı miktarlarını
tahmin ederek karşılaştırır (BSB-5,
6).
|
D Akış Yönümü Kaybettim
(1.1,1.7)
(BSB-8,9)
(TD-1)
D Kütle-Sıcaklık
(1,2)
D Termometre Yapalım
(1.8)
(BSB-22, 24)
(FTTÇ-4, 16)
(TD-3)
D Arttı Kütlem, Çoğaldı Enerjim
(1.5;
1.6)
(BSB-5,6)
|
[!]
1.2 Isıalan
maddelerin moleküllerinin hareket
hızının arttığı vurgulanır, alınan- verilen
ısının madde miktarı (molekül sayısı)
ile de ilgili olduğu özellikle belirtilir.
[!]
1.4 Sıcaklığın,
molekül başına ortalama enerjinin
bir göstergesi olduğu, fakat bizzat
enerji olmadığı vurgusu önemlidir.
[!]
1.4 Sıcaklığın,
sıfır veya sıfırın altında olması,
moleküllerin enerjilerinin sıfır olmasını
gerektirmez. Çünkü sıcaklığın sayısal
değeri keyfî seçilmiştir.
[!]
1.4 Bu noktada, 6.
sınıftaki “Çarpışma, Hareket
Alış-Verişidir” etkinliği hatırlatılır.
[!]
1.3;1.4 Bir maddenin
ısısının ölçülemeyeceği,
sadece aktarılan ısının ölçülebileceği; bu yüzden havanın ısısı veya suyun ısısı gibi
ifadelerin yanlış olduğu
vurgulanır.
[!]
Sıcaklığın, molekül
başına ortalama enerjinin
bir göstergesi olduğu fakat bizzat
enerji olmadığı vurgusu önemlidir.
[!] 1.4 Isıalan
maddelerin moleküllerinin hareket
hızının arttığı vurgulanır; alınan- verilen
ısının madde miktarı (molekül sayısı)
ile de ilgili olduğu özellikle belirtilir.
|
Açık
Uçlu Soru
Çoktan
Seçmeli Soru
Kavram
Haritası
Performans
Görevi
Bulmaca
5N-1K
Çalışması
|
C 6.
sınıftaki “Madde ve Isı” ünitesi
ile ilişkilendirilir
|
|
M
A R T |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
2. Maddelerin
aldığı/verdiği ısı ile sıcaklık
değişimi arasında ilişki kurmak
bakımından öğrenciler;
2.1 Mekanik ve Elektrik enerjinin ısıya
dönüştüğünü gösteren
deneyler tasarlar
(BSB-15, 16, 17, 18; TD-2, 4).
2.2 Maddelerin ısınmasının enerji
almaları anlamına geldiğini belirtir.
2.3 Suyun ve diğer maddelerin “öz ısı”larını tanımlar, sembolle
gösterir.
2.4 Farklı maddelerin öz ısılarının
farklı olduğunu (öz ısının ayırt
edici bir özellik
olduğunu) belirtir.
2.5 Suyun öz ısısını joule/goC
ve kalori/goC
cinsinden belirtir.
3. Maddenin
ısı alış-verişi ile hâl değişimlerini
ilişkilendirmek bakımından
öğrenciler;
3.1 Gaz, sıvı ve katı maddelerde moleküllerin/atomların yakınlık derecesi, bağ sağlamlığı ve hareket özellikleri arasındaki
ilişkiyi model veya
resim üzerinde açıklar
(BSB-30, 31; FTTÇ- 4).
3.2 Bağların, katılarda sıvılardakinden
daha sağlam olduğu çıkarımını
yapar
(BSB-5).
3.3 Gazlarda moleküller arasındaki
bağların yok denecek kadar zayıf
olduğunu belirtir.
3.4 Erimenin ve buharlaşmanın ısı gerektirmesini, donmanın ve yoğuşmanın ısı açığa
çıkarmasını bağların
kopması ve oluşması temelinde açıklar
|
D Başka Enerjilerden Isıya
Dönüş
(2.1)
(BSB-15,16,17,18)
(TD-2,4)
D Her Madde Aynı mı Isınır?
(2.4)
D Maddenin Halleri ve Taneciklerin
Çekim Kuvveti
(3.1,3.2,3.3,3.4)
(BSB-30,31,5,6,9)
(FTTÇ-4)
|
??? Alınan-verilen ısı, aslında moleküllerin hareket hızından çok, kinetik
enerjileri ile ilişkilidir. Molekül
boyutları farklı iki maddeden,
büyük moleküllü olanın, küçük
moleküllüye göre daha sıcak olduğu
hâlde, molekül hızı daha yavaş olabilir.
Isı miktarı-hareket hızı ilişkisi kurulurken
aynı maddenin molekülleri üzerinde
konuşmak, kavram yanılgısına yol
açmaması için alınabilecek bir tedbirdir.
[!]
“Isı” kavramı,
fizikçilerce en az üç asırdır
kullanılmaktadır. Ancak bir enerji olduğu,
19. yy’ın ikinci yarısında Joule tarafından
gösterilmiş, daha sonra alınıp verilen
ısının aslında moleküllerin enerjileri
olduğu fark edilmiştir. Isı için ayrı
bir birim (kalori) tanımlanması da Joule’den
önce yerleşmiş bir gelenektir.
[!]
Alkol ısıtılırken
öğrencilerin dikkatli olmaları
konusunda uyarılır.
[!]
Isının bir enerji türü
olduğu hâlde uzun zaman
ayrı bir birim ile ifade edilmesi ve
sıcaklık ile karıştırılması, kısmen, ısı için
verilen Joule öncesi tanımdan kaynaklanmaktadır.
Isı için ayrıca kullanılan
kalori birimi hâlâ terk edilmiş değildir.
[!] 2.4 Maddelerin
aldığı-verdiği ısı miktarının
kütle (kazanım 1.2) ve maddenin
cinsine (kazanım 2.4) bağlı olacağı
irdelenir; Q=m´C´t bağıntısı daha sonraki sınıflara(lise fizik) bırakılmıştır.
|
Açık
Uçlu Soru
Çoktan
Seçmeli Soru
Kavram
Haritası
Performans
Görevi
Bulmaca
5N-1K
|
C 5.sınıf “ Maddenin Değişimi ve Tanınması”, 6. sınıf “Madde
ve Isı“ üniteleri ile ilişkilendirilir.
C 2.5 1 kalori=4,18 joule dönüşüm ilişkisi verilir. Ancak uluslararası birimler sisteminde öz ısı biriminin J/goC olduğu belirtilir. 5. sınıf “Maddenin Değişimi ve Tanınması“ünitesi ile ilişkilendirilir.
C 6. sınıf “ Maddenin Tanecikli Yapısı” ünitesi ile ilişkilendirilir.
|
|
M
A R T |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
4. Erime/donma
ısısı ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1 Erimenin neden ısı gerektirdiğini açıklar; donma ısısı ile ilişkilendirir
(BSB-7, 30, 31).
4.2 Farklı maddelerin erime ısılarını karşılaştırır
(BSB-6).
4.3 Belli kütledeki buzun, erime sıcaklığında, tamamen suya
dönüşmesi için gerekli
ısı miktarını hesaplar.
4.4 Kapalı mekânların aşırı soğumasını önlemek için ortama su
konulmasının yararını açıklar
(BSB-31; FTTÇ-29; TD-4).
4.5 Saf olmayan suyun donma noktasının,
saf sudan daha düşük
olduğunu fark eder.
4.6 Buzlanmayı önlemek için başvurulan “tuzlama” işleminin hangi
ilkeye dayandığını
açıklar.
4.7 Atatürk’ün bilim ve teknolojiye
verdiği önemi açıklar.
|
D Erime Isısı
(4.1)
(BSB-7,30,31)
D Her Madde Aynı Sıcaklıkta
Hal Değiştirir mi?
(4.2)
(BSB-6)
D Donmayı ve Kaynamayı
Geciktirelim
(4.5,4.6)
D Isı Aldı Buharlaştı, Isı Verdi
Ne Oldu?
(5.1)
|
Performans
Değerlendirme
II.
DÖNEM I. YAZILI
|
[!] Atatürkçülük ile ilgili konular
( 4.7-1)
|
||
M
A R T |
4.
H A F T A |
4 S
A A T |
5. Buharlaşma
ısısı ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1 Buharlaşmanın neden ısı
gerektirdiğini açıklar;
buharlaşma ısısını maddenin türü
ile ilişkilendirir.
5.2 Kütlesi belli suyun, kaynama sıcaklığında tamamen buhara dönüşmesi için gerekli ısı
miktarını hesaplar.
5.3 Buharlaşmanın soğutma amacı ile kullanılışına günlük hayattan
örnekler verir
(BSB-30, 31; FTTÇ-16, 31).
6. Isınma/soğuma
eğrileri ile ilgili olarak
öğrenciler;
6.1 Katı, sıvı ve buhar hâlleri kolay
elde edilebilir (su
gibi) maddeleri ısıtıp- soğutarak,
sıcaklık-zaman verilerini grafiğe
geçirir
(BSB-11, 12, 13, 14, 29).
6.2 Isınan-soğuyan maddelerin,
sıcaklık- zaman
grafiklerini yorumlar; hâl değişimleri
ile ilişkilendirir
(BSB-11, 12, 13, 14, 29, 31).
|
D Isıtalım, Soğutalım, Grafiği
Çizelim
(6.1,6.2)
(BSB- 11,12,13,14,29,31)
|
[!] 5.1;5.2 Kopan bağların moleküller arası bağ olduğu vurgulanır.
)* 5.1;
5.2 Su ve alkol örnekleri ile etkinlik gerçekleştirilir.
[!] (
[!] 6.1;6.2 Kaynama işlemi
sırasında öğrencilerin
zarar görmemesi için dikkatli
olunmalıdır.
[!] 6.1;6.2
Etkinliğin küçük öğrenci grupları tarafından
yapılması sağlanmalıdır.
|
` 6.1 ve 6.2 kazanımları, Türkçe
dersi “Okuma” temel dil
becerisi ile ilişkilendirilir
|
ÖĞRENME
ALANI:CANLILAR VE HAYAT
6.ÜNİTE:
CANLILAR VE ENERJİ İLİŞKİLERİ
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
N
İ S A N |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Besin
zincirindeki canlılarla ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Besin zincirlerinin başlangıcında üreticilerin bulunduğu
çıkarımını yapar
(BSB, 8)
1.2 Üreticilerin fotosentez yaparak
basit şeker ve oksijen
ürettiğini belirtir.
1.3 Fotosentez için nelerin gerekli olduğunu sıralar.
1.4 Fotosentezde ışığın gerekliliğini
deney yaparak gözlemler
(BSB – 1,3,17, 18, 19,
20,23,27,31).
1.5 Fotosentezi denklemle ifade eder.
|
H Fotosentez
Dansı
(1.2)
H Fotosentez
ve Işık
(1.4)
(BSB- 1, 3, 17, 18, 19, 20,
23, 27, 31)
|
)* 1.2 Üreticiler
için bitkiler, algler ve bazı bakteriler
verilir, kemosentez yapan canlılar
örnek olarak verilmez.
[!] 1.2 Basit şeker
yerine glikoz kullanılabilir.
[!] 1.4 Bitkilerin
yapay ışıkta da fotosentez yapabildikleri
vurgulanmalıdır.
[!] 1.5 Fotosentezin
kimyasal denklemi verilmez.
|
Kavram
Haritalama
Performans
Görevi
Açık
Uçlu Sorular
|
C 7. sınıf “ Canlılar ve Hayat” öğrenme alanı, “İnsan ve Çevre” ünitesinde besin zinciri ve ağları ile ilişkilendirilir.
C 1.3;1.5 5. sınıf
“Canlılar Dünyasını
Gezelim, Tanıyalım” ünitesinin “Çiçekli Bitkileri Tanıyalım” konusu ile ilişkilendirilir.
|
|
N
İ S A N |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1.6 Fotosentezin canlılar için önemini tartışır.
1.7 Üreticilerin fotosentez ile güneş enerjisini kullanılabilir
enerjiye dönüştürdüğünü
ifade eder.
1.8 Canlıların yaşamlarını
sürdürebilmeleri için enerjiye
ihtiyaç duyduklarını açıklar.
1.9 Besin zincirindeki tüketicilerin
enerji ihtiyacını üreticilerden
karşıladığını açıklar.
1.10 Solunumun canlılar için önemini tartışır.
1.11 Oksijenli solunum sonucunda oluşan ürünleri deney yaparak gösterir
(BSB – 1, 3, 17, 18, 19, 20,
23, 27, 31).
1.12 Gözlemleri sonucunda oksijenli solunumun denklemini tahmin
eder
(BSB - 1, 9).
1.13 Bazı canlıların yaşamlarını sürdürebilmek için gerekli
enerjiyi oksijen
kullanmadan sağladığını açıklar.
1.14 Günlük yaşamdan oksijensiz solunum ile ilgili örnekler verir.
|
H Bitkiler Ne Zaman Solunum
Yapar?
H Oksijensiz Solunum
|
??? 1.11 Bitkilerin hem
gündüz hem de gece solunum
yaptığı vurgulanmalıdır.
[!] ATP yapısı basit düzeyde verilebilir.
)* 1.11-1.15 Oksijenli ve
oksijensiz solunumda
enerji miktarları sayısal olarak
belirtilmez, az ya da çok enerji olarak
verilir.
)* 1. 14 Oksijensiz
solunumda laktik asit ve etil
alkol fermantasyonu kavramları verilmeden, kaslarda biriken yorgunluk asidi ile mayalanma olayı
örnek olarak verilir.
|
|||
N
İ S A N |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1.15 Oksijenli solunum denklemi ile fotosentez denklemini
karşılaştırarak ilişki
kurar
(BSB, 6).
1.16 Beslenme ve enerji akışı açısından üreticiler ve tüketiciler
arasındaki ilişkiyi
açıklar.
1.17 Besin zincirindeki enerji akışına
paralel olarak madde
döngülerini açıklar.
2. Geri
dönüşüm, yenilenebilir ve yenilenemez
enerji kaynakları ile ilgili
olarak öğrenciler;
2.1 Yenilenebilir ve yenilenemez enerji
kaynaklarına örnekler
verir.
|
H Her İşin Başı Enerji
(2.1)
|
)* 1.17 Madde
döngüleri olarak su, karbondioksit,
azot ve oksijen döngüleri basit
şemalarla verilecektir.
)* 1.17 Madde
döngüsünde ayrıştırıcıların rolü
vurgulanmalıdır.
[!] Azot döngüsünde nitrit - nitrat bakterileri ayrımına girmeden havadaki serbest azotu
|
Açık
Uçlu
Sorular
Eşleştirme
Yapılandırılmış
Grid
Rol
Oynama
|
||
N
İ S A N |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
2.2 Yenilenebilir ve yenilenemez enerji
kaynaklarının
kullanımına ilişkin
araştırma yapar ve sunar
(BSB-1, 6, 25, 27, 32)
(FTTÇ-24, 26).
2.3 Yenilenebilir ve yenilenemez enerji
kaynakları kullanmanın
önemini vurgular
(FTTÇ-24).
2.4 Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımına örnek olabilecek
bir tasarım yapar
(FTTÇ-1, 8, 9).
2.5 Geri dönüşümün ne olduğunu ve gerekliliğini örneklerle açıklar
(FTTÇ-18, 19).
2.6 Yaşadığı çevrede geri dönüşüm uygulamalarını hayata geçirir
(FTTÇ-20, 27,33)
(TD – 1).
|
H Atıkları Yeniden Kulan,
Geri Kazan, Azalt ve
Onar
(2.5)
(FTTÇ-18,19)
(2.6)
(FTTÇ-20,27,33)
(TD-1)
|
[!] 2.2 Yenilenebilir
ve yenilenemez enerji kaynaklarının
bir tanesinin kullanımına ilişkin
araştırma yapar ve sunar.
[!] 2.3 Yenilenebilir
ve yenilenemez enerji kaynaklarının
korunması gerektiği vurgulanır.
)* 2.5;2.6 Güneş, rüzgâr,
su, dalga, jeotermal
enerji ve biomas yenilenebilir (alternatif)
enerji kaynaklarına örnek olarak
verilebilir.
[!]
2.5 Geri dönüşümün
çevre koruma ve ülke
ekonomisi açısından önemi vurgulanır
|
Açık
Uçlu
Sorular
Yapılandırılmış
Grid
Okuma
Metni
Grafik
Okuma
Anlam
Çözümleme Tablosu
Doğru–Yanlış
Boşluk
Doldurma
Çoktan
Seçmeli Soru
II.
DÖNEM II. YAZILI
|
` 2.2 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” öğrenme alanı amaç
6, “Konuşma” öğrenme
alanı, “Yazma” öğrenme
alanı amaç 1,2,3 ile
ilişkilendirilir.
|
ÖĞRENME
ALANI:FİZİKSEL OLAYLAR
7.ÜNİTE:YAŞAMIMIZDAKİ
ELEKTRİK
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A Y I S |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1.
Elektrik akımının
manyetik etkisi ve elektrik
enerjisinin hareket enerjisine dönüşümü
ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Üzerinden akım geçen bir bobinin,
bir çubuk mıknatıs gibi
davrandığını fark eder.
1.2 Bir elektromıknatıs yaparak
kutuplarını akımın geçiş
yönünden faydalanarak bulur.
1.3 Üzerinden akım geçen bobinin merkezinde oluşan manyetik
etkinin, bobinden geçen akım ve
bobinin sarım sayısı ile değiştiğini
deneyerek keşfeder (BSB-8,9,30,31).
1.4 Elektrik akımının manyetik
etkisinin, günlük
hayatta kullanıldığı yerleri araştırır
ve sunar
(FTTÇ-5) (BSB-32).
1.5 Elektrik enerjisinin hareket
enerjisine dönüştüğünü
fark eder.
1.6 Bir çubuk mıknatısın hareketinin, elektrik akımı oluşturduğunu
deneyerek keşfeder
(BSB-30,31).
|
H Çivi
Mıknatıs Olur mu?
(1.1)
H Güçlü
Elektromıknatıs Yapalım
(1.3)
(BSB-8,9,30,31)
H Bobine
Ne Olur?
(1.5)
H Elektrik
Enerjisi Üretelim
(1.6,1.7)
(BSB-30,31)
|
??? 1.6 Öğrenciler,
elektrik enerjisi üretilirken
sadece mıknatısların hareket ettiğini
düşünebilirler.
|
Grafik
Çizme
Boşluk
Doldurma
|
C Öğretmen, öğrencilere 7. sınıfta “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde edindikleri “enerji” kavramının ne olduğunu hatırlatır.
|
|
M
A Y I S |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1.7 Hareket enerjisinin elektrik
enerjisine dönüştüğünü
fark eder.
1.8 Güç santrallerinde elektrik
enerjisinin nasıl
üretildiği hakkında araştırma yapar
ve sunar
(BSB-32).
2. Elektrik
enerjisinin ısıya (ısı enerjisine)
ve ışığa (ışık enerjisine) dönüşümü
ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Elektrik akımı geçen iletkenlerin ısındığını deneyerek fark eder
(BSB-30,31).
2.2 Elektrik enerjisinin bir iletkende
ısı enerjisine dönüşeceği
sonucuna varır (BSB-30,31).
2.3 Üzerinden akım geçen bir iletkende açığa çıkan ısının; iletkenin direnci, üzerinden geçen akım ve akımın geçiş süresiyle ilişkili olduğunu deneyerek keşfeder
(BSB-8, 9, 30, 31).
|
H Teldeki
Mum
(2.1,2.2)
(BSB-30,31)
H Suyu
Daha Fazla Isıtmak
(2.3)
(BSB-8,9,30,31)
|
)* “Joule Kanunu” formülüne bu düzeyde girilmeyecektir.
[!] Öğretmen
öğrencilerin 6. sınıfta edindikleri
direnci etkileyen faktörler konusu ile
ilgili ön bilgilerinden yola çıkarak
reostanın çalışma prensibini anlatmalıdır.
[!] Öğrenciler,
elektrik enerjisinin ısıya dönüşümü
ile ilgili etkinlikleri pillerle veya
0-12/16 volt güç kaynakları ile yapmalıdır.
Şehir gerilimini kullanmamaları
konusunda uyarılmalıdır.
|
Performans
Değerlendirme
|
` 1.8 kazanımı,
Türkçe dersi “Okuma”
öğrenme alanı amaç 6,
“Konuşma” öğrenme alanı,
“Yazma” öğrenme alanı amaç 1,2,3 ile ilişkilendirilir.
|
|
M
A Y I S |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
2.4 Elektrik enerjisinin ısı enerjisine
dönüşümünü temel alan
teknolojik uygulamaları
araştırır ve sunar
(BSB-32).
2.5 Güvenlik açısından sigortanın
önemini ve çalışma prensibini açıklar
(FTTÇ-5).
2.6 Teknolojideki sigorta
modellerini araştırarak
bir sigorta modeli tasarlar (FTTÇ-6).
2.7 Elektrik enerjisinin ışık
enerjisine dönüştüğünü
fark eder.
2.8 Üzerinden akım geçen bazı
iletkenlerin görülebilir
bir ışık yaydığı çıkarımını yapar.
2.9 Bir ampulün patladığında neden
tekrar yanmadığını yorumlar
|
)* 2.8 Elektrik akımı
geçen iletkenlerin ışıma yaptığı
konusuna girilmeyecektir
|
Performans
Değerlendirme
|
` 2.4 kazanımı,
Türkçe dersi “Okuma”
öğrenme alanı amaç 6,
“Konuşma” öğrenme alanı,
“Yazma” öğrenme alanı amaç 1,2,3 ile ilişkilendirilir.
|
||
M
A Y I S |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
3. Elektrik
enerjisinin kullanımı ve elektriksel
güç ile ilgili olarak;
3.1 Elektrik enerjisi ile çalışan
araçların birim zamanda kullandıkları
elektrik enerjisi miktarının farklı
olabileceğini fark eder.
3.2 Elektrik enerjisi ile çalışan
araçların birim zamanda tükettiği
elektrik enerjisini, o aracın gücü
olarak ifade eder.
3.3 Elektriksel güç birimlerinin watt
ve kilowatt olarak
adlandırıldığını ifade eder.
3.4 Elektrik enerjisi ile çalışan
araçlarda kullanılan elektrik enerjisi
miktarının, aracın
gücüne ve çalıştırıldığı süreye göre
değiştiğini fark eder.
3.5 Kullanılan elektrik enerjisi
miktarının “watt x
saniye ve kilowatt x saat” olarak
adlandırıldığını ifade eder.
3.6 Elektrik enerjisinin bilinçli bir
şekilde kullanımı için alınması
gereken önlemleri ifade
eder
(TD-5).
|
)* P=W/t formülü,
Kullanılan Elektrik Enerjisi. Miktarı= Aracın Gücü x Zaman
şeklinde verilecektir
|
Boşluk
Doldurma
Kavram
Haritası
Performans
Görevi
Açık
Uçlu
Sorular
II.
DÖNEM III. YAZILI
|
|||
M
A Y I S |
5.
H A F T A |
4 S
A A T |
1. Dünya’mızın
oluşum süreci hakkında öğrenciler;
1.1 Tarih boyunca Dünya’mızın oluşumu hakkında çeşitli görüşlerin ortaya atıldığını fark eder
(FTTÇ-2, 3).
1.2 Dünya’mızın oluşumuyla ilgili
olarak en çok kabul
gören görüşün, “Büyük Patlama”
olduğunu belirtir.
2. Bir
doğal süreç olan levha hareketleri ile
ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Yer kabuğunun, sıcak ve akışkan
olan magma üzerinde
hareket eden levhalardan
oluştuğunu gösteren bir model
tasarlar ve yapar
(BSB-25, 27, 28, 30, 32)(
FTTÇ-8, 9).
2.2 Okyanusların ve dağların
oluşumunu levha
hareketleriyle açıklar
(BSB-8, 11-15)(
FTTÇ-1).
2.3 Artçı deprem, öncü deprem, şiddet, büyüklük, fay kırılması, fay hattı ve deprem bölgesi kavramlarını
tanımlar.
2.4 Depremle ilgili çalışmalar yapan
bilim dalına “sismoloji”, bu
alanda çalışan bilim insanlarına ise
“sismolog” adı verildiğini
belirtir
(FTTÇ-11, 12, 34)
(TD-2, 3).
2.5 Türkiye’nin deprem bölgeleriyle fay
hatları arasında ilişki kurar
(BSB-11-15).
|
H Evrenin Oluşum Süreci
(1.1)
(BSB-25)
H Büyük Patlama
(1.2)
(BSB-25)
H Kıtalar Geçmişte Bir Bütün müydü?
(2.1)
(BSB-25)
H Hamur Yığınına Ne Oldu?
(2.1,2.2)
H Deprem Hattı Oluşturalım
(2.3,2.8)
|
)* 1.1 Dünya’mızın
oluşumuyla ilgili öne sürülen
görüşler “Güneş’ten kopma”, “gaz
ve toz bulutundan oluşma” ve “Büyük
Patlama” olarak sınırlandırılır.
[!] 1.1 “Büyük
Patlama” ile ilgili bir okuma metni
verilir.
)* 2.1 “Levhalar yer
kabuğunun üst katmanlarında,
bir bütün hâlinde olmayıp
sürekli hareket hâlinde bulunan tabakalar”
olarak tanımlanır.
??? 2.1 Levha terimi,
trafik levhalarıyla vb. karıştırılmamalıdır.
Ayrıca levha, kıt’a demek değildir.
)* 2.2 Levhalar arası
hareketler yaklaşma, uzaklaşma
ve yanal hareket olarak sınırlandırılır.
[!] 2.2 Levha
hareketlerinin en önemli sebebinin,
magma içindeki ısıdan kaynaklanan
konveksiyon hareketleri olduğu
belirtilir. Levha hareketlerinin sürekli
olarak devam eden bir süreç olduğu
belirtilir. Bu hareketlilik sonucunda,
levha sınırlarında, uzun zaman
dilimlerinde, yeni okyanuslar, yeni
kıtalar, sıradağlar ve yanardağların oluşabileceği
belirtilir
??? 2..3 Depremin
şiddeti ile büyüklüğünün aynı
anlama gelmediği belirtilir.
[!] 2.4 Sismolojinin;
depremlerin oluşumunu,
ölçü aletlerini, ölçme yöntemlerini
ve deprem ile ilgili diğer konuları
inceleyen ve değerlendiren bilim
dalı olduğu belirtilir.
[!] 2.4 Sismoloji
yerine “deprembilim”, sismolog
yerine de “deprembilimci” kelimeleri
kullanılabilir.
|
Açık
Uçlu Soru
Çoktan
Seçmeli Soru
Kavram
Haritası
Performans
Görev
Bulmaca
5N-1K
Çalışması
Eşleştirme
Yapılandırılmış
Grid
Rol
Oynama
|
C 2.1 Magma ile 4.
sınıfta öğrenilen katman modeli ve Ateş Küre ile ilişki kurulur; magmanın özellikleri hakkında nicel ayrıntılara (kalınlık, ortalama sıcaklık, yoğunluk vb.) girilmez.
|
ÖĞRENME
ALANI:DÜNYA VE EVRE
8.ÜNİTE:
DOĞAL SÜREÇLER
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
H
A Z İ R A N |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.6 Depremlere, fayların yanında,
volkanik faaliyetlerin ve
arazi çöküntülerinin de sebep
olabileceğini açıklar
(BSB-8, 11-15).
2.7 Volkanların oluşumunu ve bunun sonucunda oluşan yeryüzü
şekillerini levha
hareketleriyle açıklar
(BSB-8, 11,5)
(FTTÇ-1).
2.8 Volkanların ve depremlerin
insan hayatındaki
etkileri ve sebep olabileceği olumsuz
sonuçları ifade eder
(BSB-8, 9)
( FTTÇ-25).
2.9 Deprem tehlikesine karşı
alınabilecek önlemleri
ve deprem anında yapılması gerekenleri
açıklar
(FTTÇ-25).
3. Hava
olayları ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Havanın dört temel bileşen yanında,
su buharı da içeren bir
karışım olması gerektiği çıkarımını
yapar
(BSB- 8).
3.2 Yakın çevresindeki hava olaylarını gözlemler, sonuçları
kaydederek hava olaylarının
değişkenliğini fark eder
(BSB-1, 2, 22-25, 27, 28;
FTTÇ-1).
3.3 Rüzgârın oluşumunu deneyle keşfeder
(BSB-16-18).
3.4 Rüzgâr ile yel, tayfun, fırtına
arasında ilişki kurar
(BSB-5, 11-13, 15; FTTÇ-1).
3.5 Hortum ve kasırganın oluşum
şartlarını ifade eder
(BSB-5, 11-15).
3.6 Havanın sıcaklığı arttıkça daha
fazla nem
kaldırabileceğini ifade eder.
|
H
Hava Gözlem İstasyonu
(3.1)
H
Rüzgar Oluşturalım
(3.2,3.3,3.4,3.5,3.6,3.7,3. 8,3.9)
(BSB-25,32)
H
Hangi Ülke Daha Sıcak
(3.10,3.11,3.12,3.13,3.14 ,3.15)
(BSB-25,32)
|
[!] 2.6 Okyanus ya da
denizlerin tabanında oluşan
deprem, volkan patlaması ve bunlara
bağlı taban çökmesi, zemin kaymaları
gibi anî ve şiddetli olaylardan hemen
sonra denizlerde, tsunami adı verilen
dev dalgaların oluşabileceği belirtilir.
Tsunaminin oluşumu ve verebileceği
zararlar konusunda bir okuma
metni verilebilir.
[!] 2.9 Depremlerin
önceden tahmin edilebilmesi için
levha sınırlarının ve levha
hareketlerinin niteliğinin doğru olarak
saptanması gerektiği belirtilir.
)* 3.2 Hava olayları
yağmur, kar, dolu, rüzgâr, yel,
tayfun, fırtına, hortum ve kasırga
olarak sınırlandırılır
|
Açık
Uçlu Soru
Çoktan
Seçmeli Soru
Kavram
Haritası
Performans
Görev
Bulmaca
5N-1K
Çalışması
Eşleştirme
Yapılandırılmış
Grid
Rol
Oynama
|
È Afet
Eğitimi ve Güvenli Yaşam
(2.8,
2.9 – 17, 18, 19
|
|
H
A Z İ R A N |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3.7 Yağmur, kar, dolu, sis, çiğ ve
kırağı ile havanın sıcaklığı ve nemi
arasında ilişki kurar
(BSB- 8, 9; FTTÇ-2).
3.8 Hava olaylarının sebebini günlük sıcaklık farklılıkları ve oluşan alçak ve
yüksek basınç alanlarıyla açıklar
(BSB-11-15).
3.9 Mevsimsel sıcaklık değişimlerinin sebebini, Dünya’nın dönme
ekseninin eğikliği ile
açıklar
(BSB-8, 11-15; FTTÇ-1).
3.10 Yeryüzü şekillerinin oluşumu ve değişiminde hava olaylarının
etkisini örneklerle açıklar
(BSB-1, 2; FTTÇ-25).
3.11 İklimin, yeryüzünün herhangi bir yerinde uzun yıllar boyunca
gözlenen tüm hava olaylarının ortalama
durumu olduğunu ifade eder ve
iklimlerin zamanla
değişebileceğini kavrar.
3.12 İklimin etkisini açıklamaya ve keşfetmeye çalışan bilim
insanlarına “iklim
bilimci” adı verildiğini belirtir (FTTÇ-11,
12, 34; TD-2, 3).
3.13 Meteorolojinin, atmosfer içinde
oluşan sıcaklık değişmelerini ve
buna bağlı olarak oluşan hava
olaylarını inceleyerek
hava tahminleri yapan bilim dalı
olduğunu ifade eder
(TD-2, 3).
3.14 Hava tahminlerinin günlük yaşantımızdaki yeri ve önemini fark eder
(FTTÇ-7, 16, 17, 28, 31, 32).
3.15 Meteoroloji uzmanlarına
“meteorolog” adı
verildiğini belirtir
(FTTÇ-11, 12, 34)
(TD-2, 3).
|
.
)* 3.8 Burada
kastedilen basınç, sıcak ve soğuk
havanın yerleşim bölgeleri üzerine yaptığı
basınçtır. Sıcak bölgelerde oluşan
alçak basınç ve soğuk bölgelerde oluşan
yüksek basınç, havanın sıcaklığı ve
sıcak havanın hareketine bağlı olarak ayrıntıya
girilmeden açıklanır.
[!] 3.8 Hava tahmin
raporlarında sıkça kullanılan
“Yurdumuz, yarından itibaren Basra
Körfezi’nden gelen alçak basıncın etkisi
altında olacaktır.” gibi söylemler yorumlanır.
Bu etkinin havanın durumunda
ne gibi değişimlere yol açabileceği
yorumlanır. Ayrıca günlük sıcaklık
farklılıklarının temel sebebinin, Dünya’nın
kendi etrafındaki dönme hareketi
olduğu belirtilir.
??? 3.9 Bazı
öğrenciler, mevsimlerin oluşumunun,
Dünya’nın Güneş etrafındaki
dolanma hareketi sırasında Güneş’e
yakın veya uzak oluşuyla ilişkili
olduğunu düşünebilir.
)* 3.9 Mevsimlerin
nasıl oluştuğu konusu, Dünya’nın
dönme ekseninin eğikliği ve hareketleri
ile ilişkilendirilir. Ekliptik düzlem,
dönence gibi teknik terimler kullanılmaz.
[!] 3.12
“Klimatoloji”nin, iklim bilimi anlamına
geldiği ve iklimi meydana getiren
meteorolojik faktörlerin analizi ile
uğraştığı belirtilir.
[!] 3.13 Yeryüzünü
saran hava tabakasına atmosfer
adı verildiği belirtilir.
[!] 3.13 Meteoroloji
mühendislerinin, hava olaylarının
analizi ve tahmininin yanı sıra,
atmosferdeki tüm olayları inceleyen,
bu olayların Dünya üzerindeki
yaşamı nasıl etkilediğini, gelişmiş
en son teknolojiyi kullanarak açıklamaya,
gerekli önlemleri almaya ve uygulamaya
koymaya yönelik çalışmalar yapan
bilim insanları olduğu belirtilir.
|
Açık
Uçlu Sorular
Okuma
Metni
Grafik
Okuma
Anlam
Çözümleme Tablosu
Yapılandırılmış
Grid
Doğru–Yanlış
Boşluk
Doldurma
Çoktan
Seçmeli Sorular
|
C 3.8 8. sınıf
“Fiziksel Olaylar” öğrenme alanı “Kuvvet ve Hareket” ünitesi açık hava basıncı konusu ile ilişkilendirilir.
` 3.11 kazanımı
Sosyal Bilgiler dersi 6.
sınıf “İnsanlar, Yerler,
Çevreler” öğrenme alanı,
“Yeryüzündeki Yaşam” ünitesi kazanım 3 ile ilişkilendirilir.
|
È Afetten Korunma ve Güvenli Yaşam
( 3.3, 3.4, 3.5, - 5, 6, 7 )
È Afetten
Korunma ve Güvenli Yaşam
( 3.10- 5, 6, 7 )
|
Fen ve Teknoloji Öğretmeni Fen ve Teknoloji Öğretmeni Fen ve Teknoloji Öğretmeni
UYGUNDUR
……/…../2012
.......................
Okul MüdürüUYGUNDUR
……/…../2012
.......................
0 yorum:
Yorum Gönder