2012-2013 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ........................ ORTAOKULU 6. SINIF FEN TEKNOLOJİ DERSİ ÜNİTELENRİLMİŞ YILLIK PLANI
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE: CANLILARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
Y L Ü L |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1-CANLILIK HÜCREYLE
BAŞLAR
1.
Hücre ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1.
Bir
hayvan hücresi ve bitki hücresini mikroskopta gözlemleyerek çizer
(BSB-1,2,3).
1.2.
Hücrenin
temel kısımlarını levha, model
üzerinde göstererek görevlerini açıklar.
1.3.
Gözlemleri sonucunda bitki ve hayvan hücresi
arasındaki benzerlik ve farklılıkları listeler (BSB-1,2,5,6).
1.4.
Hücrenin
bir organizmanın sahip olduğu
canlılık özelliklerini gösterdiğini vurgular.
Farklı
tipte hücrelere örnekler verir
|
*Canlının küçük yapı birimi (1.1;1.7)
(BSB-1,2,3)
|
[!] Mikroskobun keşfi ve tarihsel gelişimi ile
ilgili bir okuma metni verilebilir.
)* 1.2 Hücrenin temel
kısımları için hücre zarı, sitoplazma ve çekirdek verilir. Hücre
organellerinin yapıları verilmeden sadece görevleri belirtilir. Prokaryot ve ökaryot ifadeleri
kullanılmadan çekirdek içerisinde kalıtsal özellikleri taşıyan yapıların
bulunduğu belirtilir. Bazı ilkel hücrelerde ise çekirdek olmadığı, kalıtsal
özellikleri taşıyan yapıların sitoplazmada dağınık olarak bulunduğu
verilir.
)* 1.2 Madde alış verişinde
hücre zarının seçici-geçirgen özelliği verilir. Fakat hangi maddelerin kolay
hangilerinin zor geçtiğine dair ayrıntılara, aktif / pasif taşımaya girilmez.
)*1.5 Farklı hücre tipleri için bitki ve hayvanların çeşitli doku hücreleri
örnek verilebildiği gibi bir hücreli canlılar da verilebilir.
)* 1.5 Farklı hücre tiplerinde
(kas,sinir vb.) hücrelerin yapı ve görevlerine girilmez
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
|
Atatürkçülük ile
ilgili konular (1.7-1)
[!] Hücre-doku-organ-sistem-organizma
ilişkisini açıklarken, Atatürk’ün millî birlik ve beraberliğe verdiği önem
ile insanlar arasındaki dayanışma örneklerle vurgulanır.
|
E
Y L Ü L |
4. H
A F T A |
4
S A A T |
1.5.
Benzer
yapı ve özellikteki hücrelerin aynı görevi yapmak üzere bir araya gelmesiyle
dokuların oluştuğunu belirtir.
1.6.
Hücre-doku-organ-sistem-organizma
ilişkisini açıklar.
2-İNSANLARDA ÜREME BÜYÜME VE GELİŞME
2 İnsanda üreme, büyüme ve gelişme ile ilgili olarak
öğrenciler;
2.1.
Üremeyi sağlayan sperm ve yumurtanın
görevlerine göre farklı yapılar kazanmış hücreler olduğunu fark eder.
2.2.
İnsanda
üremeyi sağlayan yapı ve organları model, levha, şema üzerinde gösterir.
2.3.
Üreme
organlarının neslin devamı için üreme hücrelerini oluşturduğunu ifade eder.
2.4.
Sperm/ yumurta/ zigot/ embriyo ve bebek
arasındaki ilişkiyi yorumlar.
2.5.
Embriyonun
sağlıklı gelişebilmesi için anne
adayının nelere dikkat etmesi gerektiğini araştırır ve sunar (BSB-32).
|
* Üreme hücreleri (BSB-1,2,3)
|
)* 1.6 Doku çeşitleri
yapısal ayrıntıya girilmeden
şekillerle gösterilir.
)* 2.1 Üreme hücrelerinin
ayrıntılı yapısı verilmez. Sperm için baş, orta kısım ve kuyruk belirtilir.
Yumurta için zar, sitoplazma ve çekirdek gösterilir. Her iki hücre büyüklük
ve hareket bakımından basitçe karşılaştırılır.
ÈSağlık Kültürü
Eğitimi (2.2;2.3-6)
)* 2.3 Üreme hücrelerinin
oluşumunda mayoza girilmez.
)* 2.4 Embriyonun gelişiminde Morula, Blastula, Gastrula vb. safhalar
anlatılmaz.
[!] 2.4, 2.5 Aile planlaması, sık
doğumun sakıncaları ile ilgili bir okuma metni verilebilir.
[!] 2.5. Anne adayının dikkat etmesi
gereken hususlarla ilgili olarak
zararlı alışkanlıklar (sigara ve alkol), radyasyon, ilâç kullanımı ve dengeli
beslenme verilir.
|
C 2.3, 2.4 Mitoz ve mayoz 8. sınıfta
işlenecektir.
` 2.5 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” , “Konuşma” ve “Yazma” temel dil
becerisi ile ilişkilendirilir.
|
ÈSağlık Kültürü
Eğitimi (2.2;2.3-6)
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE: CANLILARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
K İ M |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.6.
Büyümeye
bağlı olarak değişen yaş-boy-kütle ilişkisini yorumlar (BSB-28,29,30).
2.7.
Gözlemleri
sonucunda insanın gelişim dönemlerini isimlendirerek belirgin özelliklerini
listeler (BSB-1,27).
3-ÇOCUK DEĞİLİM ARTIK
3.Ergenlik ile
ilgili olarak öğrenciler;
.
3.1.
Çocukluktan
ergenliğe geçişte meydana gelen bedensel ve ruhsal değişimleri sıralar
3.2.
Ruhsal
ve bedensel değişimlerini ailesi/akranları/ kişisel gelişim uzmanları ile
paylaşır ( TD-3).
3.3.
Ergenlik
döneminin insan yaşamının doğal bir dönemi olduğunun farkına varır.
3.4. Ergenliği
sağlıklı geçirebilmek için yapılması gerekenleri fark eder.
|
* Büyümeye yakın takip (BSB-28,29,30)
* Röportaj yapalım (BSB-1,27,32)
* Değişim kartı (BSB-25,32; TD-3)
|
)* 2.7 İnsanda gelişim
dönemleri; bebeklik, çocukluk, ergenlik, yetişkinlik ve yaşlılık olarak
verilir.
[!] 3.1 Her
öğrencinin ergenliğe geçişte bireysel farklılıklar gösterebileceği vurgulanmalıdır.
[!] 3.1 Ergenliğe
geçişte öğrencilere vücutlarından utanmamaları gerektiği
belirtilmelidir.
)* 3.1 Bedensel değişimlerde âdet
döngüsü ayrıntıya girilmeden verilir (Folikül evresi, korpus luteum evresi vb. evreler
anlatılmaz).
[!] 3.2, 3.3, 3.4 Psikolojik danışma
ve rehberlik servisi ile
aileler işbirliği yaparak
öğrencilerin bu dönemdeki sorunlarına yardımcı olabilirler
[!] 3.2, 3.3, 3.4 Ailelere ve
öğrencilere ergenlik döneminin özellikleri ile ilgili bilgilendirici yazılar
dağıtılabilir veya velilerle
toplantılar düzenlenebilir.
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
` 2.6 kazanımı; Matematik dersi “Araştırmalar İçin Soru Oluşturma ve Veri
Toplama” alt öğrenme alanı kazanım 1 ve “Tablo ve Grafikler” alt öğrenme
alanı kazanım 1 ile ilişkilendirilir
|
È Sağlık Kültürü
Eğitimi (2.6-2; 2.7-1)
Rehberlik
ve Psikolojik Danışma (3.1-3; 3.2 -1, 2; 3.3- 8; 3.4 - 4 )
È Sağlık Kültürü Eğitimi (3.1 –7,8,9 ;
3.2 – 10,12,13 )
|
E
K İ M |
2.
H A F T A |
3
S A A T |
3.5.
Büyüme, gelişme ve ergenliğin
araştırıldığı, tartışıldığı ve paylaşıldığı toplumsal organizasyonların
önemini fark ederek bu organizasyonlara katılmaya gönüllü olur( TD-5).
4-HAYVANLARDA ÜREME BÜYÜME VE GELİŞME.
4-Hayvanlarda üreme büyüme ve gelişme
3
Hayvanlardaki üreme,
büyüme ve gelişme ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1.
Hayvanların
bir hayat döngüsünün olduğunu
örneklerle açıklar (BSB-1,32).
4.2.
Hayvanların
farklı çoğalma şekillerine sahip olduğunu fark eder.
4.3.
Yavru
bakımı açısından hayvan gruplarındaki farklılıkların nedenlerini açıklar.
4.4.
Gelişim dönemlerinde başkalaşım geçiren hayvanlara örnek verir (BSB-32).
|
* Hayvan kartları (BSB-1,4,32)
*İpek böcekleri (BSB-32)
|
)* 4.1 Döllenme ve gelişim evreleri ayrıntılara girilmeden verilir. Örnek
olarak yakın çevresinden tavuk, balık, yılan, kedi ve tavşan vb. verilir.
Başkalaşım geçiren bir hayvan örneği 4.4 kazanımında verileceğinden bu
aşamada örnek verilmemelidir.
)* 4.2 Farklı çoğalma
şekillerine yumurtayla çoğalanlar ve yavrularını doğuranlar örnek
verilecektir.
)* 4.4 Başkalaşım
yakın çevrede bulunan bir hayvan (kelebek, kurbağa vb.) örneği ile açıklanır.
È Kariyer Bilinci:
Zoolog ve veteriner örnek olarak verilebilir
|
|
È Kariyer Bilinci:
Zoolog ve veteriner örnek olarak verilebilir.
| |
E
K İ M |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
Çiçekli bir bitkide üreme ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1.
Çiçeğin
kısımlarını gösterir/çizer (BSB-1,2).
5.2.
Çiçeğin
kısımlarını model, levha, şema
üzerinde göstererek görevlerini açıklar
5.3.
Çiçekli
bir bitkide tozlaşmayı sağlayan etkenleri belirtir.
5.4.
Çiçekli
bir bitkide döllenmeyi açıklar.
5.5.
Bir
çiçek modeli üzerinde tohum ve meyvenin nerede oluştuğunu belirtir.
5.6.
Bitkide
çok sayıda oluşmasının sebebini tartışır.
5.7.
Tohumun
yayılma yollarına örnek verir.
5.8.
Bir
çok meyve tohumun hayvanlar ve insanlar için besin kaynağı olduğunu
örnekleriyle sunar.
Bitkilerden
elde edilen ürünlerin teknoloji
|
* Çiçeğin gizemli yapısı (BSB-1,2,9)
* Tohum neden farklı (BSB-1,2,4,5,6)
|
[!]
5.1 İncelemek için bütün kısımları görülebilen
gelincik, düğün çiçeği, sardunya, gül gibi bir çiçek seçilmelidir.
)* 5.4 Döllenmede polen çekirdekleri,
sinerjit, antipot ve kutup hücreleri verilmez.
)* 5.5 Tohum ve meyvenin nasıl oluştuğu anlatılmaz. Tohum ve meyve tiplerine
girilmez .
[!] 5.8 Öğrencilere domates, salatalık, biber
vb.’lerinin, bitkinin meyvesi olduğu
hatırlatılmalıdır
|
I. DÖNEM I. YAZILI
|
` 5.7 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” öğrenme alanı ile ilişkilendirilir.
` 5.8 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” , “Konuşma” ve “Yazma” temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
C 5.sınıftaki bitkinin
temel
kısımlarının (kök,gövde ve yaprakların) görevleri
hatırlatılmalıdır
` 6.2 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” ve “Yazma” temel dil becerisi ile
ilişkilendirilir.
|
|
E
K İ M |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
KURBAN BAYRAMI TATİLİ
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
2.ÜNİTE: KUVVET VE HAREKET
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
K İ M K A S I M |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
Bitkilerde çimlenme, büyüme ve gelişme ile ilgili
olarak öğrenciler;
6.1-Bitkilerin hayat
döngüsünün olduğunu örneklerle gösterir (BSB-1, 32).
6.2-Çimlenmeye
etki eden faktörleri kontrollü deneylerle gözlemleyerek elde ettiği verileri
kaydeder ve yorumlar (BSB-1, 11-19,
23, 25, 27, 28, 30, 31).
6.3-Büyüme için
gerekli etkenlerin neler olduğunu kontrollü deney yaparak gözlemler (BSB-1,
11, 12, 13, 14, 17, 18, 27, 28, 29, 30).
6.4-Organik tarımı
açıklar.
6.5-Organik
tarımın insanlık için önemini fark eder
(BSB-25, 32; FTTÇ-5, 37; TD-5).
|
* Bezelyenin hayat döngüsü( BSB-1,32)
*Yaprak oluşuncaya kadar
(BSB-1,11-19,23,25,27,28,30,31)
*Su olamadan bitki yaşayabilir mi?
(BSB-1,11- 29, 23, 25, 27, 28, 30, 31)
|
!] 6.2 Çimlenme için kısa sürede çimlenen tohumlar (fasulye, turp, tere,
nohut, buğday, mercimek vb.) kullanılmalıdır. Deneylerden sonra bunlar
dikilebilir.
[!] 6.3 Büyüme için su, ışık
ve
yeterli
sıcaklığın gerekli olduğu
vurgulanmalıdır.
??? Birçok öğrenci büyüme için gerekli olan ışığın çimlenme için de
gerekli olduğunu düşünebilir. Aynı tür tohumun hem ışıklı ortamda hem de
karanlıkta çimlendirilmesi bu kavram yanılgısının giderilmesinde
kullanılabilir.
[!] 6.4 Organik tarımın Tarım Bakanlığı tarafından
kabul edilen amblemleri gösterilir.
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı, çoktan
seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi soru ve
tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
` 6.2 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” ve “Yazma” temel dil becerisi ile
ilişkilendirilir.
|
È Kariyer Bilinci:
Ziraat mühendisliği örnek olarak verilebilir.
|
K
A S I M |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
Bir doğru boyunca sabit süratle hareket
eden cisimle ilgili olarak öğrenciler;
1.1-Cismin
aldığı yolu ve bu yolu ne kadar zamanda aldığını ölçer (BSB-22, 23).
1.2-Alınan
yolu ve geçen zamanı kullanarak cismin süratini hesaplar.
1.3-Sürat
birimlerini ifade eder ve kullanır (BSB-24).
1.4-Alınan
yol, geçen zaman ve sürat arasındaki ilişkiyi açıklar ve farklı durumlar için
uygular (BSB-30).
1.5-Bir
cismin aldığı yol ile geçen zaman arasındaki ilişkiyi grafikle gösterir ve
grafiği yorumlar.
1.6-Hareketli
cisimlerin hareket enerjisine sahip olduğunu fark eder (BSB-1,3,8).
|
* En süratli kim
?(1.1;1.2;1.3;1.4)(BSB-22,23,24,30)
* Grafik çizelim (1.5)
*Haydi misketlerle oynayalım (1.6)
(BSB-1,3,8)
|
??? Öğrenciler; hareketin başlangıç şartlarını
dikkate almadan, hareketli herhangi iki cisimden önde bulunanın daima daha süratli olduğunu düşünme eğiliminde
olabilirler.
)* 1.2 Sadece sabit
süratle hareket eden cisimlerin süratleri hesaplanmalıdır.
[!] Sürat birimlerinin birbirlerine dönüşümleri
verilmelidir.
???Öğrenciler hareket etmeyen cisimlerin hiçbir
enerjiye sahip olamayacağı yanılgısına düşebilir.
)* 1.6 Sadece
hareketli cisimlerin hareket enerjisine sahip olacağından bahsedilmeli; fakat
bununla ilgili matematiksel bağıntılara girilmemelidir.
)* 1.6 Kinetik enerji ifadesi 7. sınıfta
kullanılacaktır.
??? Öğrenciler, enerji ve kuvveti aynı
anlamda kullanma eğiliminde olabilir.??? Öğrenciler süratin bir kuvvet olduğu yanılgısına
düşebilirler
|
` 1.4 ve 1.5 kazanımları, Matematik dersi “Tablo ve Grafikler” alt öğrenme alanı
kazanım 1 ile ilişkilendirilir.
|
| |
K
A S I M |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
Kuvvetin yönü ve ölçümü ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1-Kuvvetin
birimini Newton olarak belirtir ve kullanır (BSB-24).
2.2-Kuvveti
dinamometre ile ölçer (BSB-23,24).
2.3-Ölçülecek
kuvvete uygun bir dinamometre seçerek dinamometre üzerindeki ölçekleri
yorumlar (BSB-22).
2.4-Bir cisme etki
eden kuvvetin yönünü belirtir ve çizerek gösterir (BSB-28).
2.5-Kuvvetle
ilgili olarak doğrultu ve yön kavramlarını açıklar.
|
*Kuvvetin büyüklüğünü nasıl ölçeriz?
(2.1;2.2;2.3) (BSB-22,23,24)
*Aynı doğrultulu zıt yönlü kuvvetler (2.4;2.5)
BSB-28)
|
[!] SI
birim sistemi kullanılmalıdır.
[!] Şeffaf olarak
tasarlanmış dinamometreleri
kullanmak, öğrencilerin dinamometrenin
nasıl çalıştığını sezmelerine yardım edecektir.
)* 2.4 Öğrenciler, bu
aşamada sadece dinamometre yardımıyla bir cisme uyguladıkları aynı veya zıt
yönlü kuvvetleri çizerek gösterir.
|
C Öğrencilere,
kuvvetin cisimler üzerindeki etkileri
hatırlatılır.
|
| |
K
A S I M |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
Cisimlere etki eden kuvvetler ile ilgili
olarak öğrenciler;
3.1-Bir
cisme birden fazla kuvvetin etki edebileceğini gözlemler (BSB-1).
3.2-Bir
cisme etki eden kuvvetlerin yönlerini gösteren çizimler yapar (BSB-28).
3.3-İki veya daha
fazla kuvvetin bir cisme yaptığı etkiyi tek başına yapan kuvveti net kuvvet
(bileşke kuvvet) olarak tanımlar.
3.4-Bir
cisme etki eden net kuvvetin sıfır olması durumunda cismin dengelenmiş
kuvvetler etkisinde olduğunu belirtir.
3.5-Bir
cisme etki eden net kuvvetin sıfırdan farklı
olması durumunda cismin dengelenmemiş kuvvetler etkisinde olduğunu
belirtir.
3.6-Bir
cisme etki eden dengelenmemiş kuvvetlerin, cismin süratinde ve/veya hareket
yönünde değişiklik meydana getirebileceğini deneyle gösterir (BSB-16,18,28).
3.7-Bir
veya daha fazla kuvvet etkisindeki bir cismin durgun kalabilmesi için
uygulanması gereken kuvveti tahmin eder ve tahminlerini test eder
(BSB-9,16,18,28).
3.8-Durgun
bir cismin dengelenmiş kuvvetler etkisinde olduğu sonucuna varır (BSB-31).
|
* Cisimler hangi yönde hareket eder?
(3.1;3.2) (BSB-1,28)
*Kendi deneyimi yapıyorum (3.6;3.7) (BSB9,16,18,28)
|
[!] Dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvetlerle
ilgili olarak daha önce ele alınmış kuvvetler dikkate alınmalıdır.
)* 3.2 Cisimlere aynı
doğrultuda etki eden, yönleri aynı veya zıt kuvvetlerle ilgili çizimler
yaptırılmalıdır.
[!] Bir kuvveti
dengeleyen diğer kuvvetin bu kuvvete
eşit büyüklükte; fakat zıt yönde olması gerektiği vurgulanmalıdır.
[!] 3.4 Sabit süratli hareketin de dengelenmiş
kuvvetlerin bir sonucu olduğundan bahsedilebilir.
)* 3.6
Öğrenciler, aynı doğrultu üzerindeki aynı ve zıt yönlü kuvvetlerin
cisimlere olan net etkilerini tanımlayabilmelidir.
[!] Öğrencilerin farklı büyüklükteki kuvvetleri ölçeklendirme yardımıyla farklı
uzunluktaki oklarla temsil etmelerine yardım edilmelidir.
|
|
C Öğrencilere,
kuvvetin cisimler üzerindeki etkileri
hatırlatılır.
C Öğrencilere, kuvvet
çeşitleri hatırlatılır.
|
|
K
A S I M |
5.
H A F T A |
4
S A A T |
Ağırlıkla ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1-Dünyadaki
kütle çekim kuvvetinin varlığını, etrafındaki olaylardan yararlanarak
gözlemler (BSB-1).
4.2-Dünya
ile yeryüzündeki kütleler arasındaki çekim kuvvetini yer çekimi kuvvetini,
olarak isimlendirir.
4.3-Yer
çekimi kuvvetinin Dünya üzerindeki her noktada kütleler üzerine Dünya’nın
merkezine doğru etkilediğini fark eder.
4.4-Kütleye
etki eden yer çekimi kuvvetini ağırlık olarak adlandırır.
4.5-Ağırlığı
bir kuvvet olarak tanımlar ve dinamometre ile ölçer (BSB-22,23,24).
4.6-Farklı
gezegenlerde aynı kütlenin ağırlığının neden farklı olacağını açıklar.
4.7-Kütle
ile ağırlığı birbirinden ayırt eder (BSB-4
|
* Cisimler niçin yere düşer? (4.1)
(BSB 1)
* Ağırlık mı? Kütle mi? (4.5;4.7) (BSB
4,5,22,23,24)
|
Yer
çekimi kuvvetinin yönünün yerin merkezine doğru olduğu vurgulanmalıdır.
[!] SI birim sistemi kullanılmalıdır.
)* 4.4 Yer çekimi ivmesi konusuna girilmeyeceğinden ağırlıkla ilgili olarak “G=mg”
matematiksel bağıntısı verilmemelidir. Öğrenciler, bir cismin ağırlığını
Newton olarak ölçeklendirilmiş bir dinamometre ile ölçerek bulmalıdır.
[!] 4.4 Bazı öğrenciler, bir cismin kütlesi ile ağırlığı arasında bir oran olduğunu sezebilir.
)* 4.6 Dünya-Ay ve
Dünya-Güneş arasındaki kütle çekim kuvvetlerine değinilmez.
??? Öğrenciler yer çekimi kuvvetinin aynı anda
sadece bir cisme etki edebileceği yanılgısına düşebilir.,
|
I. DÖNEM II. YAZILI
|
|
|
ÖĞRENME ALANI:MADDE VE DEĞİŞİM
3.ÜNİTE: MADDENİN TANECİKLİ YAPISI
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
A
R A L I K |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
Maddenin yapı taşları olan atom ile ilgili
olarak öğrenciler;
1.1-Katıların, sıvıların
ve gazların sıkışma-genleşme özelliklerini karşılaştırır (BSB-1, 2, 4, 5, 6).
1.2-Gazların sıkışma-genleşme
özelliklerinden, gazlarda boşluk olduğu çıkarımını yapar (BSB-1, 2, 8).
1.3-Maddelerin
görünmez küçük parçalara bölünebildiğini deney yaparak fark eder (BSB-15, 16,
17, 18).
1.4-Maddelerin
nereye kadar ardışık bölünebileceğini sorgular (BSB-30, 31).
1.5-Her türden maddenin bölünmesi zor,
görülemeyecek kadar küçük yapı taşlarından oluştuğunu belirtir (TD-5).
|
* Hangisi sıkışır? (1.1;1.2) (BSB 3)
D İyot
Dağılınca Ne Olur? (1.3;14;1.5) (FTTÇ-35).
|
[!]
1.1 Bu kazanım için öngörülen sıkışma özellikleri
karşılaştırması, gazlarda yüksek oranda boşluk olduğu fikrini vermek içindir.
Boşluk fikrinden de bağımsız yapı taşlarına (moleküllere) geçilecektir.
[!] “Hangisi
Sıkışır?” etkinliğinde amaç, gazların basıncı ile ilgili kuralları ve
bağıntıları vermek değil, gaz basıncının nedenini sezdirmektir
[!]
1.3 İyodun alkolde dağılması, görünmez taneciklerden
oluştuğu gerçeğine doğrudan bir gönderme anlamı düşündürmeyebilir. Ancak
sıvının renklenmesi, iyottan bir şeylerin sıvıya karıştığına, karışan
parçaları göremeyişimiz de bunların görünmez olduğuna işarettir. Bu
açıklamaya göre iyodun görünmez parçacıklardan oluştuğu çıkarımına
gidilebilir.
Etkinliğin
sonunda, iyodun alkoldeki çözeltisinin tentürdiyot olduğu ve bu çözeltinin
mikrop öldürücü (antiseptik) olarak kullanıldığı vurgulanıp günlük hayatla ilişki kurulabilir
|
|
C Gazların basıncı konusu 8. sınıfta “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde işlenecektir.
|
|
A
R A L I K |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1.6-Maddenin,
küreye benzer yapı taşlarını atom şeklinde adlandırır.
1.7-Atom
kavramı ile ilgili düşüncelerin zaman içinde değiştiğini fark eder (FTTÇ-1,
2, 3, 4, 14).
1.8-Atomların daha
da küçük parçacıklardan oluştuğunu ifade eder (TD-3).
|
* Tarih boyunca atom fikirleri
(1.5;1.6;1.7;1.8 ;2.3; FTTÇ-16)
* Hücre atoma göre çok büyüktür? (1.8)
|
)* 1.5 Radyoaktiflik kavramına girilmeyecektir.
[!] )* 1.5. Bu düzeyde esas
olan, maddenin görünmez küçük parçalardan (atom) oluştuğu fikrini vermektir.
Atomun yapısı ile ilgili kısım, 7. sınıfa bırakılmıştır. Atomun yapısı
verilmeden de element, bileşik, karışım, molekül, fiziksel değişim ve
kimyasal değişim kavramları işlenebilir. Burada böyle bir yaklaşım esas
alınmıştır
[!] 1.7 Demokritus ve diğer
Yunan filozofları her maddenin hep aynı özdeş atomlardan oluştuğunu
düşünüyordu. Onlar, maddelerin farklı görünmesinin atomların düzeninden ve
hareketlerinden ileri geldiğini öne sürüyordu. Dalton, her elementin ayrı tip
bir atomu olduğunu gösterdi.
Dalton
(1819), atomların içi dolu, berk ve bölünmez olduğu fikrindeydi. Atomdan daha
küçük parçacıkların bulunduğu 50 yıl sonra dolaylı yoldan kanıtlandı.
Atomların bölünebildiğini, Becquerel (Bekerel) ve Madam Curie (Küri)’ nin çalışmaları daha
net olarak göstermiştir. Bu noktada, “atom” adının “bölünmez” anlamına
geldiği, aslında atomların bölünebildiği, fakat atom teriminin hâlâ kullanımda olduğu belirtilir.
[!]
1.7 John
Dalton, Madam Curie, vb. bilim adamlarının hayatları araştırma konusu olarak verilebilir.
[!]
)* 1.8 Atomların zor da olsa bölündüğü, atomdan daha küçük parçacıkların
bulunduğu belirtilir; bu parçacıkların isimlerine ve özelliklerine girilmez..
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 1.8. 6. sınıf “ Canlılarda Üreme,
Büyüme ve Gelişme” ünitesi ile ilişkilendirilir.
|
|
A
R A L I K |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
Maddelerin
özellikleriyle tanecikli yapısı arasında ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
2.1-Maddelerin
farklı olmasından yola çıkarak atomların da farklı olabileceği sonucuna
ulaşır (BSB-9).
2.2-Aynı
cins atomlardan oluşmuş maddeleri “element” şeklinde adlandırır.
2.3-Bileşik
modelleri üzerinde farklı element atomlarını ayırt eder (BSB-30).
2.4-Farklı
atomlar içeren saf maddeleri “bileşik” olarak adlandırır.
|
* Aynı atomlar toplandık (2.1;2.2)
(BSB-28)
*Atom aynı madde aynı (2.1;2.2)
*Atom kümeleri (2.3;2.4;2.5;2.7;2.8)
(BSB-28,30)
*Atom kümesinin farklı atomları
(2.3;2.4)
|
[!])* 2.1; 2.2 Burada hidrojen,
oksijen, karbon ve iyot sadece adları ile tanıtılacaktır. Model atomlar
farklı renk ve büyüklükte seçilebilir (hidrojen en küçük, iyot en büyük…). Farklı
elementlerin adları ve sembolleri verilmeyecek, element kavramı sadece model
üzerinde sezdirilecektir. Bu konudaki ayrıntılı bilgi 7.sınıf “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesine ertelenecektir.
[!] 2.3 Bileşiklerin sadece modelleri incelenecek; su,
karbonmonoksit, karbondioksit, kükürtdioksit hariç, bileşik adları
verilmeyecektir. Burada verilmek istenen fikir sadece bileşiklerde birden çok
tip element (atom) bulunduğu ve bunların birbirine bağlı olduğudur.
)* 2.3; 2.8 Molekül modellerinde bağ açıları gerçeğe uygun gösterilecek; üç
boyutlu, CH4, NH3 gibi modellere girilmeyecektir.
[!] 2.3; 2.8 Öğrenci
model üzerinde çalışırken hem bileşiklerin hem de elementlerin molekülleri
olabileceğinin vurgulanması esastır. Molekülsüz bileşik ve element modelleri
ile bu bilgi pekiştirilmelidir.
|
|
| |
A
R A L IK |
4.
H A F T A |
|
2.5-Basit
model veya resimler üzerinde molekülleri gösterir.
2.6-Basit
molekül modelleri yapar (BSB-28).
2.7-Her
molekülde belirli sayıda atom bulunduğu çıkarımını yapar.
2.8-Model
üzerinde molekül içeren ve içermeyen maddeleri birbirinden ayırt eder
(BSB-30).
|
* Molekül modelleri (2.5;2.6;2.7)
* Her madde de molekül va mı?
(2.3;2.5;2.6;2.7;2.8) (BSB-25, FTTÇ-16)
|
|
|
|
ÖĞRENME ALANI:
1.ÜNİTE:
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
O
C A K |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
3.Fiziksel ve
kimyasal değişimlerin atom-molekül düzeyinde açıklaması ile ilgili olarak
öğrenciler;
3.1-Maddenin sadece görünümünün değiştiği olaylara
örnekler verir (BSB-6, 8).
3.2-Bir
maddenin değişerek başka bir maddeye/maddelere dönüştüğü olaylara örnekler
verir (BSB-6, 8).
3.3-Fiziksel
değişimlerde değişen maddenin kimlik değiştirmediğini vurgular (BSB-6, 8, 9;
TD-2).
|
*Madde aynı, görünüm değişti. (3.1;3.3)
*Ne idi ne oldu (3.1;3.2;3.3;3.4)
(BSB-25,27,28)
*değişim her yerde var.
(3.1;3.2;3.3;3.4)(BSB-32, FTTÇ-34)
*Atomlar, moleküller ve saflık (3.5)
|
)* 3.1-3.3 Fiziksel ve kimyasal değişimleri, maddenin kimliğini koruması veya
değiştirmesi temeline dayandırmak esas alınmıştır. Atomlar arası veya
moleküller arası bağ kopması kavramına girilmeyecektir. Bu değişimlerle
tersinirlik-tersinmezlik ilişkisi kurmak, istisnası çok olduğu için uygun
görülmemiştir.
[!]
3.3 Bu yaştaki öğrenci için maddenin kimliği
kavramı, anlamı net bir kavram olmayabilir. Kimliğin değiştiği veya aynı
kaldığı olay örnekleri kullanılarak madde bağlamında kimlik sezgi yoluyla kavratılmalıdır.
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları, tanılayıcı
dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı, çoktan seçmeli,
açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi soru ve
tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
|
|
O
C A K |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3.4-Kimyasal
değişimlerde madde kimliğinin değiştiğini fark eder (BSB-6, 9).
3.5-Atom-molekül
modelleri ile temsil edilmiş değişimlerde fiziksel ve kimyasal olayları ayırt
eder.
3.6-Çok
sayıda atom ve molekül içeren maddelere bakarak, “ saf madde” ve “ karışım” kavramlarını atom ve molekül düzeyinde fark eder.
|
*bu tanecikler kime ait? (3.6)
(BSB-6,9)
*Karışım oluşturalım(3.6) (BSB-6,9)
|
|
I. DÖNEM III. YAZILI
|
|
|
O
C A K |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
4-Maddenin hâlleri ile tanecikli yapı
arasında ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
4.1-Gazların
genleşme-sıkışma özelliklerinden, moleküllerinin bağımsız olduğu çıkarımını
yapar (BSB-6, 8).
4.2-Sıvıların
çok fazla sıkıştırılamayışlarından, moleküllerinin birbiri ile temas hâlinde
olduğu sonucunu çıkarır (BSB-30, 31; TD-3).
4.3-Akma
özelliklerinden yararlanarak sıvı molekülleri arasında az da olsa boşluk
bulunduğu çıkarımını yapar (BSB-6, 8).
4.4-Gazların
ve sıvıların akma özelliklerinden, moleküllerinin öteleme hareketi
yapabildiği çıkarımına ulaşır (BSB -6, 8).
4.5-Katılarda
atom ve moleküllerin öteleme hareketi yapmadığını tahmin eder (BSB- 9).
|
* Tıp oyunu (4.1) (FTTÇ-8,16,17)
*Araştıralım hazırlanalım (4.1;4.5)
(BSB-28,30,31,32)
|
[!]
4.1-4.5 Buradaki sıkışma-genleşme karşılaştırmaları var
olduğu bilinen atomların/moleküllerin aralarında ne kadar boşluk olduğunu
sorgulamak içindir. Yapıdaki tanecikler arasındaki boşlukların, katı-sıvı-gaz
hâllerle ilişkisi kurulacaktır.
[!]
4.1;4.5 Maddenin hâlleri ve moleküllerin hareketleri ile
ilgili internet ortamından indirilmiş veya CD’de kayıtlı dinamik modeller
sınıfta gösterilebilir.
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
|
|
O
C A K |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1-ELEKTRİK ENERJİSİ NASIL TAŞINIR
1.Elektrik enerjisini ileten ve iletmeyen
maddelerle ilgili olarak öğrenciler;
1.1-Maddelerin
elektrik enerjisini iletip iletmediklerini test etmek için basit bir elektrik
devresi tasarlar ve kurar (BSB-16).
1.2-Maddeleri,
elektrik enerjisini iletme bakımından iletken ve yalıtkan maddeler olarak
sınıflandırır (BSB-4).
1.3-Metallerin
iletken, plâstiklerin ise yalıtkan olduğunu fark eder.
1.4-Bazı
sıvı maddelerin iletken, bazılarının ise yalıtkan olduğunu fark eder.
|
*Hangi maddeler elektrik enerjisini
iletir? (1.1;1.2;1.3;1.4;1.5;1.6;1.7)
|
!] Öğrenciler, evlerindeki veya okullarındaki elektrik prizlerine çeşitli
maddeleri sokmamaları ve bu durumun tehlikeleri konusunda uyarılır.
)* 1.1 Gaz maddelerin
iletkenliği konusuna girilmeyecektir. Ama gazların da iletken veya yalıtkan
olabileceği vurgulanmalıdır.
[!] Yalıtkan maddelerin bazı
durumlarda iletken olabileceği vurgulanır.
|
` 1.6 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma”
temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
|
|
ÖĞRENME ALANI:FİZİKSEL OLAYLAR
4.ÜNİTE:YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
Ş
U B A T |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
2-YALITKANLAR SİZİ KORUSUN
1.5-Maddelerin
elektriksel iletkenlik ve yalıtkanlık özelliklerinin çeşitli amaçlar için
kullanıldığını fark eder (FTTÇ-28).
1.6-Yalıtkan
maddelerin, elektrik enerjisinin sebep olabileceği tehlikelere karşı
korunmada nasıl kullanılabileceğini araştırır (FTTÇ-5).
1.7-Kendisi ve
çevresindekilerin güvenliği açısından elektrik çarpmalarına karşı alınması
gereken önlemleri listeler (TD-5)
2.İletkenlerde elektrik enerjisinin iletimi
ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1-Bir elektrik devresindeki ampulün
parlaklığının nelere bağlı olduğunu tahmin eder.
2.2-Ampulün
parlaklığı ile ilgili tahminlerini test edecek bir deney tasarlar ve kurar
(BSB-16).
2.3-Bir
elektrik devresindeki ampulün parlaklığının, devredeki iletkenin uzunluğu,
dik kesit alanı ve cinsinin değiştirilmesiyle değişebileceğini deneyerek fark
eder (BSB-13,14,15, 31).
|
*Ampülün parlaklığını değiştirmenin
yolları (2.1;2.2;2.3;2.4;2.5) (BSB-13.14.15)
|
)* Elektrik akımı kavramı 7.
sınıfta verilecektir. Direnç kavramı elektrik enerjisi iletiminden yola
çıkılarak izah edilecektir.
[!] Öğrencilere dik
kesit alanının ne demek olduğu açıklanır
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
|
|
Ş
U B A T |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
2.4-Maddelerin
elektrik enerjisinin iletimine karşı gösterdikleri zorluğu “direnç” olarak
ifade eder.
2.5-Bir
iletkenin direncinin uzunluğuna, dik kesit alanına ve cinsine göre değiştiği
sonucuna varır (BSB-31).
2.6-Yalıtkanların
direncinin iletkenlere göre çok daha büyük olduğunu ifade eder.
2.7-Devre
elemanlarının iki uçlu olduğunu gözlemler ve her birinin belirli bir direnci
olduğunu ifade eder.
|
*Ampülün parlaklığını değiştirmenin
yolları (2.1;2.2;2.3;2.4;2.5) (BSB-13.14.15)
|
)* 2.8 Ohm Yasasının
ispatı 7. sınıfta verilecektir. Burada
sadece birim olarak verilecektir.
)* 2.9 Ampulün içindeki
telin neden ışık yaydığı 8.sınıfta verilecektir.
|
|
| |
Ş
U B AT |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
2.8-Bir
iletkenin direncini ölçer ve birimini belirtir.
2.9-Ampulün
de bir iletken telden oluştuğunu ve bir direncinin olduğunu fark eder
2.10-Direncin
değerinin artması veya azalmasının ampulün parlaklığını nasıl değiştirdiğini
deneyerek keşfeder (BSB-30, 31).
2.11-Devredeki
ampulün parlaklığını değiştirebilmek için basit bir reosta modeli tasarlar ve
yapar (FTTÇ-5).
|
*Devre elemanlarının direncini
ölçebilimiyiz?(2.8;2.9;2.10;2.11)
|
)* 2.8 Ohm Yasasının
ispatı 7. sınıfta verilecektir. Burada
sadece birim olarak verilecektir.
)* 2.9 Ampulün içindeki
telin neden ışık yaydığı 8.sınıfta verilecektir.
|
|
|
ÖĞRENME ALANI:CANLILAR VE HAYAT
5.ÜNİTE:VÜCUDUMUZDAKİ SİSTEMLER
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A R T |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1-DESTEK VE HAREKET SİSTEMİ
1.Destek ve hareket sistemi ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1-Kemiğin
kısımlarını ve görevlerini belirtir.
1.2-İskelette
kıkırdağın önemini açıklar.
1.3-Eklemleri oynar,
yarı oynar, oynamaz olarak sınıflandırarak örnekler verir.
1.4-Kasları çizgili,
düz ve kalp kası olarak sınıflandırarak örnekler verir.
1.5-Zıt çalışan
kasların hareketteki önemini belirtir.
1.6-Destek ve
hareket sistemi sağlığını etkileyecek olumlu-olumsuz davranışları sorgular.
1.7-Destek
ve hareket sistemine teknolojik gelişmelerin katkısına örnekler verir (FTTÇ-
28, 30, 31, 32).
|
* Kemiğin yapısı
*Elementler (1.3) (BSB-1,30)
*Kaslarımız (1.5) (BSB-28)
*Hareket ve sağlık (1.6)
|
[!]
1.1 Kemiğin kısımları uzun bir kemik üzerinde
gösterilir.
[!]
1.3 Eklemin yapısı oynar eklem şekli üzerinde verilir.
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 4. sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” ünitesi Destek
ve Hareket konusu ile ilişkilendirilir
` 1.7 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme
alanı “Elektronik Yüzyıl” ünitesi kazanım 2 ile ilişkilendirilir
|
|
M
A R T |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
2-DOLAŞIM SİSTEMİ
1.Dolaşım
sistemi ve bağışıklıkla ilgili olarak öğrenciler;
2.1-Dolaşım
sistemini oluşturan yapı ve organları; model, levha ve/veya şema üzerinde
gösterir (FTTÇ-4).
2.2-Kalbin yapısı ve
görevini açıklar.
2.3-Kan damarlarının
çeşitlerini ve görevlerini belirtir.
2.4-Kanın yapısı ve
görevlerini açıklar.
2.5-Büyük ve küçük
kan dolaşımını şema üzerinde göstererek açıklar (FTTÇ-4).
2.6-Kan grupları
arasındaki kan alış-veriş şemasını çizer.
2.7-Kan
bağışının insan vücudu ve toplum açısından önemini fark ederek yakın
çevresini kan bağışında bulunmaya yönlendirir (TD-3).
|
*Kalbin içine bakalım (2.2)
(BSB-1,2,3,27)
*Kanın yapısı (2.4) (BSB-27,31)
*Büyük küçük tur (2.5)
*Kan grupları (2.6)
|
)* 2.2 Kalp kaslarının ve kapakçıklarının isimleri verilmez.
[!]
2.4 Kan hücrelerinin isimleri alyuvar, akyuvar
ve kan pulcukları olarak verilir.
)* 2.4 Alyuvarlarda hemoglobinle gaz taşıma mekanizması verilmez.
)* 2.6 Kan gruplarında moleküler temellere girilmez.
[!]
2.6 Kan
alış-verişinde Rh faktörünün de önemi kısaca belirtilir.
[!] 2.6 Kan grubunu bilmenin
önemi vurgulanır
|
C 2.1;
2.2
4.sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” ünitesi Kanın Vücutta Dolaşımı konusu ile ilişkilendirilir.
` 2.7 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme
alanı “Elektronik Yüzyıl” ünitesi kazanım 3 ile ilişkilendirilir.
C 2.1;
2.2
4.sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” ünitesi Kanın Vücutta Dolaşımı konusu ile ilişkilendirilir.
` 2.7 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme
alanı “Elektronik Yüzyıl” ünitesi kazanım 3 ile ilişkilendirilir.
|
| |
M
A R T |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
2.8-Lenfin dolaşım sisteminin öğesi olduğunu
belirtir ve önemini açıklar.
2.9-Kalp ve damar sağlığını korumak amacıyla
öneriler sunarak, bu konuda dikkatli davranır (TD-5).
2.10-Teknolojik
gelişmelerin dolaşım sistemi ile ilgili hastalıkların tedavisinde kullanımına
örnekler verir (FTTÇ-30, 31).
3-MİKROPLARLA
SAVAŞ
2.11-Vücudun zararlı mikroorganizmalara (mikrop)
karşı doğal engelleri olduğunu fark eder.
2.12-Bağışıklığın vücudu zararlı
mikroorganizmalara karşı koruduğunu belirtir.
2.13-Virüs ve bakterilerin genel özelliklerini
belirterek neden olduğu hastalıklara günlük hayattan örnekler verir.
2.14-Aşı, serum ve ilâçların önemini belirterek
bunları teknolojik gelişmelerle ilişkilendirir (FTTÇ- 28, 30, 32).
2.15-Bilinçsiz ilâç kullanımının etkilerinin
farkına vararak doğru ilâç kullanımı konusunda olumlu tutum sergiler (TD-4,
5).
|
*kalp sağlımız (2.9)
(BSB-1,6,25,27,31,32 TD-4,5)
*dikkat tehlike (2.11)
*ilaçları nası kullanmalıyız (2.15)
(TD-4,5)
|
[!] 2.10
Anjiyo, kalp
pili, kalp nakli, by-pass ameliyatı vb. örnek olarak verilir
)* 2.11 Doğal engeller
olarak deri, ter, gözyaşı, tükürük,
mukus verilir.
[!] 2.12
Bağışıklığın güçlenmesinde bebeklerin
anne sütü almasının önemini vurgular.
)* 2.13 Virüs ve bakterilerin yapısı basit düzeyde
işlenir ve
sık rastlanan (grip, AIDS, uçuk, suçiçeği, kolera,
hepatit B, tüberküloz vb.) virütik ve
bakteriyel hastalıklara örnekler verilir.
[!] 2.14 Teknolojik gelişmelerle aşı, serum ve ilâçların daha ucuza
ve bol üretilebildiği, çeşitliliğinin arttırıldığı vurgulanır.
[!]
2.14 Antibiyotiklerin
keşfi ile ilgili okuma metni verilebilir.
[!]
2.15 Antibiyotiklerin her hastalığı tedavi etmeyeceği, zamanında
alınması ve başlandığında bitirilmesi gerektiği vurgulanır.
|
II. DÖNEM I. YAZILI
|
C 2.12- 2.14 Mikroorganizmalar 5.
sınıf “Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım” ünitesindeki Mikroskobik
Canlılar ile ilişkilendirilir.
` 2.14 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme
alanı “Elektronik Yüzyıl” ünitesi kazanım 2 ve 3 ile ilişkilendirilir.
|
|
M
A R T |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
3.Solunum sistemi ile ilgili olarak
öğrenciler;
3.1-Solunum
sistemini oluşturan yapı ve organları; model, levha ve/veya şema üzerinde
göstererek görevlerini açıklar (FTTÇ-4).
3.2-Akciğerlerin
yapısını açıklayarak, alveol - kılcal damar arasındaki gaz alış-verişini şema
ile gösterir.
3.3-Soluk
alıp verme mekanizmasını gösteren bir model tasarlar (BSB-28).
3.4-Teknolojik
gelişmelerin solunum sistemi sağlığına olumlu-olumsuz etkilerini tartışır
(FTTÇ-28, 29, 30, 31, 32).
3.5-Solunum
sisteminin sağlığını korumak için pratik öneriler sunar.
|
*Nasıl soluk alıp veriyorum? (3.3)
(BSB-1,17,18,28,30)
|
[!] 3.4 Solunum
sistemini olumsuz etkileyen etmenler için sigara, havayı kirleten maddeler,
asbest vb. örnek olarak verilebilir
|
|
C
3.1 4. sınıf
“Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” ünitesi Soluk Alıp Verme konusu ile
ilişkilendirilir.
C 3.2 Akciğerdeki gaz
değişimi dolaşım sistemindeki küçük dolaşım ile ilişkilendirilir
|
|
ÖĞRENME ALANI:MADDE VE DEĞİŞİM
6.ÜNİTE:MADDE VE ISI
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
N
İ S A N |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1-MADDENİN TANECİKLİ YAPISI VE ISI
1.Maddenin
tanecikli yapısı ve ısı ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1-Gözlem yaparak
maddeler ısındıkça taneciklerin hızlandığı sonucuna varır (BSB-1, 11, 12, 13,
14, 30, 31; TD-3).
1.2Maddeler
arası ısı aktarımı ile atom-moleküllerin çarpışması arasında ilişki kurar
(BSB-6, 8, 9; TD-1).
|
* Isınma hareketlenmedir. (1.1;1.2)
*Çarpışma hareket alışverişidir. (1.2)
(BSB-30,31,32)
|
[!]
1.1 Isı-hareket ilişkisi sıvılarda ve gazlarda kolayca
görünürleştirilebilir. Görünür hareketin moleküllerin hareketi olduğu, fakat
görünen şeyin molekül değil, “molekül yığınları” olduğu fikrinin yerleşmesi
kolay değildir. Öğretmen bu gözlem sırasında, 3. ünitede edinilen
moleküllerin çok küçük tanecikler olduğu fikrini hatırlatmalı; görünür
hareketin dev kümelere ait olduğunu, tek tek moleküllerin görülemeyeceğini
vurgulamalıdır.
[!]
1.2 Çarpışan bilyelerin kiminin yavaşlayıp kiminin
hızlanması, atomlar-moleküller arası ısı alış-verişi ile doğrudan ilintili
olup önemli bir gözlemdir. Bu gözlemle, hızlı→sıcak ve yavaş→soğuk
anlayışının yerleşmesi beklenmektedir.
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
|
|
N
İ S A N |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
2-ISININ YAYILMA YOLLARI
Isının
yayılma yolları ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1-Katılarda ısı
iletimini deney ile gösterir (BSB-15, 16, 17, 18).
2.2-Isıyı iyi ileten
katıları ısı iletkeni şeklinde adlandırır.
2.3-Isıyı iyi iletmeyen
katıları ısı yalıtkanı şeklinde adlandırır.
2.4-Gündelik gözlem
ve deneyimlerinden, doğrudan temas olmadan ısı aktarımı olabileceği
çıkarımını yapar (BSB- 6, 8, 9).
2.5-Isının ışıma
yoluyla yayılabileceğini belirtir
2.6-Geceleri
yeryüzünün neden soğuduğunu sorgulayıp açıklar (TD-5).
2.7-Yüzeyi koyu renkli cisimlerin, açık
renklilerden daha hızlı ısınmasının sebebini açıklar (BSB-2, 6, 8, 9; TD-2).
|
*ısı telde yayılır mı? (2.1;2.2;2.3)
*Hangisi önce iletir? (2.1;2.2;2.3;2.4)
*Karton nasıl ısındı (2.5)
*Hangi renk yüzeyler daha iyi ısınır.
(2.7) (FTTÇ-28)
|
[!] 2.1; 2.2 Özellikle bakır tellerde ısı
iletiminin çok hızlı
olabileceği ve aleve uzak ucun çok erken el yakar düzeyde ısınabileceği
dikkate alınmalıdır.
[!]
2.2; 2.3
İyi ısı iletkeni olarak bakır ve alüminyum; iyi ısı yalıtkanları yalıtkanı
ortamlar olarak da cam yünü,
plastik köpük, saman, pamuk, çift
camlı pencerelerdeki hava boşluğu ve termoslardaki iç-dış çeper arası vakum
örnek olarak kullanılmalıdır. Başka malzemeler de tanıtılabilir.
[!]
2.4; 2.5 Kışın güneşli günlerde, dışarıda sıcaklık sıfırın
altında iken güney
yönünde olan ve iyi güneş alan
evlerin içinin soba gerektirmeyecek kadar ısınması, ışıma yolu ile ısı
yayılmasına iyi bir örnektir.
[!]
2.5 Isının yayılmasında insan gözünün algılayamadığı
ışınların da önemli olduğu bu kazanım ekseninde açıklanır.
[!]
2.6 Dünya ikliminin ılık kalması üzerine atmosferin
etkisi işlenirken, atmosferi olmayan gezegen ve uyduların gündüz ve gece
sıcaklıkları arasındaki büyük farklılık, veri olarak kullanılabilir.
|
|
| |
N
İ S A N |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
2.8-Isı
yalıtım kaplarının yüzeylerinin neden parlak kaplandığını izah eder (BSB-2,
6, 8, 9, 32; FTTÇ-9, 17).
2.9-
Sıvılarda konveksiyon ile ısı yayılmasını deneyle gösterir (BSB-15, 16, 17,
18; TD-3).
2.10-Isının
iletim, konveksiyon ve ışıma yolu ile yayıldığı durumları ayırt eder (BSB-6,
25, 31, 32).
|
*Termos yapalım (2.8)
*Sıcak su ile soğuk suyun dansı (2.9)
(BSB-5,8,31)
|
[!]
2.7 Yüzeyin açıklığı-koyuluğu ile ısı tutma özelliği
arasındaki ilişki işlenirken “ışın soğurma”, “ışın yutma” şeklinde
açıklanacak, “absorpsiyon” teriminden kaçınılacaktır.
[!]
2.8 Yansıtıcı yüzeylerin ısı yalıtımı sağlaması
gerçeğinin günlük hayata yansıyan bir uygulaması da ayna cepheli modern
binalardır.
[!]
2.9 Su ısındıkça mürekkebin hızlı yayılması, radyatör
üzerindeki havanın yükselmesi ile benzer bir olaydır.
[!]
2.9 “Konveksiyon sırasında sıcak (hızlı) moleküllerin
yukarıya yönlenmesi, ısının su kütlesi içinde taşınması anlamına gelir.”
fikri işlenmelidir.
[!]
2.10 Bu kazanımın amacı, ısının yayılma yollarının
topluca ifadesi ve tekil örneklerin hangi tür yayılma olduğunun seçilmesidir.
|
[!]C 2.9 Öğrenci, 5. sınıfta edindiği bilgileri ile soğuk suyun sıcak sudan daha
yoğun olduğu, sıcak suyun yukarı, soğuk suyun aşağı yönde konveksiyona
uğrayacağı çıkarımını yapabilir.
|
| |
N
İ S A N |
4.
H A F T A |
4 S
A A T |
3-ISI YALITIMI
3.
Isı yalıtımının teknolojik önemi ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1-Yalıtımın hangi
durumlarda gerekli olabileceğini tahmin eder (BSB-8, 9).
3.2-Yalıtım yerine
iletimin tercih edildiği durumlara örnekler verir.
3.3-Yaygın ısı
yalıtım malzemelerine örnek verir.
3.4-Farklı amaçlar
için kullanılan ısı yalıtım malzemelerinin seçiminde, yalıtkanlık özellikleri
yanında başka nelerin hesaba katılması gerektiğini irdeler.
3.5-Binalarda
yalıtımın enerji tüketimi ile ilişkisini açıklar (BSB-8, 9, 30, 32; TD-1).
|
* Hangi bardağı tercih erdersiniz?
(3.1) (BSB-30,32)
*dondurmanız erimesin (3.3) (FTTÇ-20)
|
!] 3.1 Buzdolabının ve
onun bir bölmesi olan buzluğun ne işe yaradığını tartışarak bu konuya girmek,
verilecek kavramların hayatla ilintisini kurmak açısından yararlı olur.
[!]
3.2 Pişirme amaçlı kap kacak seçiminde iyi ısı iletme
özelliği aranan tek özellik olmayabilir. Toprak kapların pişirme amacı ile
kullanılması, bir bakıma fırının yüksek sıcaklığına dayanım, bir bakıma da
ısıyı yavaş ve düzgün iletmenin pişme kalitesine getireceği katkı içindir. Bu
konu, öğrencilerce öğretmen öncülüğünde tartışılabilir.
[!]
3.3 Yanma özelliği olarak sadece kolay tutuşma ve yanmaya
dayanıklı olma gibi özelliklerden bahsedilecek, yanmanın kimyasal
açıklamasına girilmeyecektir.
[!]
3.3 Yaygın ısı yalıtım malzemesi olarak plastik köpük,
ahşap, volkan tüfleri, katran, fosfatlar, cam yünü, silikon yünü vb.
maddelere öncelik verilmelidir.
[!]
3.4 Fırın, sıcak su borusu, tavan, bahçede su kuyusu,
giyim malzemesi gibi uygulamalarda uygun yalıtkanı seçerken, iletim özelliği
yanında, kullanım ömrü, yanma özelliği, yoğunluk, sağlamlık ve maliyet gibi
diğer hususları hesaba katmak gerektiği fikri öğrencilerde oluşmalıdır.
[!]
3.5 Çatı, kapı, pencere ve buhar iletim borularında
yalıtımın ekonomik önemi özellikle vurgulanmalıdır.
|
II. DÖNEM II. YAZILI
|
|
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
7.ÜNİTE: IŞIK VE SES
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A Y I S |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1-IŞIGIN FARKLI MADDELERLE ETKİLEŞİMİ
1.Işığın yansımasıyla ilgili olarak
öğrenciler;
1.1-Işığın
madde ile karşılaştığında yansıyabileceğini keşfeder (BSB-17).
1.2-Düz
yüzeylerden yansıyan ışığın izleyeceği yolu tahmin eder (BSB-9).1.3-Işık
kaynağı olmayan cisimlerin görülebilme nedenini ışığın yansımasıyla açıklar.
2-IŞIGIN FARKLI YÜZEYLERDEN YANSIMASI
1.3-Işık
kaynağı olmayan cisimlerin görülebilme nedenini ışığın yansımasıyla açıklar.
1.4-Yansıma
olayında; düzlem ayna kullanarak gelen ışın, yansıyan ışın ve yüzeyin
normalinin aynı düzlemde olduklarını keşfeder (BSB-17, 22, 27, 31).
1.5-Yansıma
olayında; düzlem ayna kullanarak gelme ve yansıma açılarının birbirine eşit
olduğunu keşfeder (BSB-17, 22, 27, 31).
|
* ışık maddelerle farklı yollarla
etkileşir.(1.1)
*Yansıyan ışığın izleyeceği yolu
bulalım(1.2)
*Yansımanın bir kuralı var mıdır?
(1.4;1.5)
*Cisimleri nasıl görürüz? (1.3)
|
1.3 Bazı öğrenciler,
ışığın gözden çıkıp cisimlere çarptığını ve böylece görme olayının
gerçekleştiğini düşünebilir.
[!] Öğrenciler,
oyuncak lazerin kesinlikle göze tutulmaması konusunda uyarılmalıdır.
[!] 1.4-1.5 Işık kaynağından
düzgün bir ışık demetinin veya paralel ışık demetlerinin nasıl elde edileceği
öğrencilere gösterilmelidir.
[!] Yansıyan ışık demetlerinin daha kolay
gözlenebilmesi için bu bölgede tebeşirle veya unla tozlu bir ortam
oluşturulabilir.
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 1.1-1.3 5. sınıf
“Dünya ve Evren” ünitesine atıfta bulunularak Ay’ın bir ışık kaynağı
olmamasına rağmen gökyüzünde görünme nedeninin, Güneş’ten aldığı ışığı
yansıtması olduğu belirtilmelidir
` 1.5 kazanımı, Matematik
dersi “Açılar” alt öğrenme alanı kazanım 2 ile ilişkilendirilir.
|
|
M
A Y I S |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1.6-Düzgün ve dağınık yansımayı keşfeder
(BSB-2, 17, 25, 31).
1.7-Cisimlerin
daha parlak veya daha mat görünme sebeplerini ışığı yansıtma özellikleriyle
ilişkilendirir (BSB-8).
1.8-Düzgün
ve dağınık yansımayı ışınlar çizerek gösterir (BSB-28).
|
*Her parlak yüzey bir aynamıdır?
(1.6;1.7;1.8)
|
[!] 1.5 Yüzeyin normalinin, ışınların gelme ve yansıma açılarını
ölçmede referans alınan, ayna yüzeyine dik sanal bir doğru parçası olduğu
belirtilmeli ve çiziminde öğrencilere yardım edilmelidir. Bu seviyede sadece
düz yüzeyler için normal çizimi yapılmalıdır.
[!] 1.6 Parlak yüzeyli cisimler daima düzgün
yansımaya sebep olmayabilirler.
|
|
| |
M
A Y I S |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
3-AYNALAR VE KULANIM ALANLARI
2.-Aynalarla ilgili olarak öğrenciler;
2.1-Işığın düz, çukur ve tümsek aynalarda
nasıl yansıdığını keşfeder (BSB-17).
2.2-Bir yüzeyden yansıyan ışınları
gözlemleyerek ışığı yansıtan yüzey hakkında tahminlerde bulunur (BSB-9).
2.3-Net
bir görüntü oluşabilmesi için ışığın pürüzsüz yüzeylerden yansıması
gerektiğini fark eder (BSB-1, 2, 8).
2.4-Paralel ışık demetleri ile çukur ve
tümsek aynanın odak noktalarını deneyerek keşfeder.
2.5-Düz,
çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntüleri cisme göre büyük-küçük, ters-düz
olmaları bakımından karşılaştırır (BSB-1, 17; TD-1).
2.6-Çevresinde
kullanılan ayna çeşitlerini gözlemleyerek aynaların kullanım alanlarına
örnekler verir (BSB-1).
|
*Görüntü nerede? (2.1;2.3)
*Düzlem aynayı bükersem ne olur?
(2.2;2.4;2.5;2.6)
|
)* 2.1 Aynalarda, görüntü
ve özel ışın çizimlerine girilmeyecektir.
[!] 2.1 Paralel ışık demetlerinin çukur ve tümsek aynadan yansıması deneyinde,
ışınların veya uzantılarının kesiştiği özel nokta olan odak noktası kısaca tanıtılabilir.
)* 2.1 Aynalarda görüş
alanı kavramı bu seviyede verilmeyecektir.
)* 2.4-2.5 Bu ünitede çukur ve
tümsek aynalarda cismin bulunduğu çeşitli uzaklıklar için görüntü çizimi ve
matematiksel bağıntılara yer verilmeyecektir.
|
|
| |
M
A Y I S |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
B-SES
1-SES NASIL YAYILIR
3.Ses dalgalarının madde ile etkileşmesiyle
ilgili olarak öğrenciler;
3.1-Sesin her yönde dalgalar hâlinde
yayıldığını fark eder (BSB-1).
2-SES BİR ENGELE ÇARPTIĞINDA NE OLUR?
3.2-Sesin
bir engel ile karşılaştığında yansıdığını deney ile keşfeder (BSB-1, 8, 17).
3.3-Yankı olayının sesin yansıması sonucu
oluştuğunu ifade eder (BSB-8).
3.4-Bilim ve teknolojide sesin yansıması
olayından nasıl yararlanıldığına örnekler verir (FTTÇ-9, 16, 17; TD-3).
3.5-Madde ile karşılaşan sesin
soğurulabileceğini fark eder (BSB-1).
3.6-Ses şiddetinin soğurulma ile azaldığını
keşfeder (BSB-1, 11, 17, 31).
3.7-Farklı maddelerin sesi farklı
soğurduğunu fark eder (BSB-1, 6).
3-SES DALGALARI
NEDEN MADDESEL ORTAMDA YAYILIR
3.8-Ses
yalıtımında ve yankı oluşumunu önlemede, kullanılan malzemelerin sesi iyi
soğurduklarını fark eder (BSB-8, 30, 31; FTTÇ-32).
3.9-Sesin yayılabilmesi için neden maddesel
bir ortama gerek olduğunu, ortamın tanecikli yapısıyla açıklar (BSB-25;
TD-1).
3.10-Sesin; madde ile karşılaştığında geçme, soğurulma ve yansıma
olaylarının maddelerin özelliklerine bağlı olarak, farklı oranlarda birlikte
gerçekleşebileceğini belirtir.
3.11-Tiyatro, konser salonu gibi mekânlarda
ve tarihî yapılardaki akustik uygulamalara örnekler verir (FTTÇ-7, 9, 10, 31,
32; TD-1, 3).
3.12-Kapalı
mekânlarda yankı oluşumunu engelleyebilecek projeler geliştirir ve sunar
(BSB-15,30,32; FTTÇ-8, 9; TD-2).
|
*Sesin yayılmasını gözlemleyilim (3.1)
*Ses de yansır (3.2)
*sesimizi tekrar duyabilirmiyiz (3.3)
*Sesin yansımasının uygulamaları (3.4)
*Ses bazen yutulur (3.5)
*Sesi yutan kutular (3.6;3.7;3.8)
|
)* 3.1 Ses dalgasının özellikleri 8. sınıf “Ses” ünitesinde
ayrıntılı olarak işlenecektir.
[!] 3.1 Su dalgalarını görebildiğimiz hâlde ses dalgalarını
göremediğimiz ancak ses dalgalarının varlığını etkileri ile anlayabildiğimiz vurgulanır.
??? 3.3 Bazı öğrenciler
yankının her durumda oluşacağını düşünebilir.
[!] 3.3
Yankı
olayının havada algılanabilmesi için ses kaynağı ile engel arasında en az 17
metre uzaklık olması gerektiği ve bundan daha küçük mesafelerde engelden
yansıyan sesin işitilemeyeceği vurgulanır.
[!] 3.8 Ses yalıtımı 5.
sınıf “Işık ve Ses” ünitesinde de ele alınmıştır. Ancak bu ünitede; ses
yalıtımı, sesin soğurulması ve maddenin tanecikli yapısı ile
ilişkilendirilerek açıklanacaktır
??? 3.9 Bazı öğrenciler sesin boşlukta da yayılabileceğini düşünebilir.
[!] 3.11 Akustiğin sesin
meydana gelişi, yayılması, duyulması ve özellikleriyle ilgilenen bilim dalı
olduğu belirtilmelidir.
` 3.12 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma”, “Konuşma” ve “Yazma” temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
|
II. DÖNEM III. YAZILI
|
` 3.4 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme
alanı “Elektronik Yüzyıl” ünitesi kazanım 2 ile ilişkilendirilir.
C 3.9 6. sınıf “Madde ve Değişim” öğrenme alanı
“Maddenin Tanecikli Yapısı” ünitesi
ile ilişkilendirilir.
|
|
M
A Y I S |
5.
H A F T A |
4
S A A T |
1-KAYAÇLARI
SINIFLANDIRALIM
1.Kayaç ve madenler
ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1-Magmatik, başkalaşım ve
tortul kayaçları
tanır ve birbirinden ayırt eder (BSB-1-7).
1.2-Farklı kayaçların zaman içinde birbirine
dönüşmesini (kayaç döngüsünü) açıklar.
1.3-Madenlerin
teknolojik ham madde olarak önemini açıklar (BSB-11-13; FTTÇ-9, 31, 32, 38).
2-GEÇMİŞTEN GELEN
MİSAFİRLER
2-Fosiller hakkında
öğrenciler;
2.1-Fosillerin tortul kayaçlar içerisinde uzun bir
süreçte oluştuğunu açıklar.
2.2-Eski zamanlardan kalma canlı kalıntıları (kemik,
iskelet, kabuk, yaprak vb.), gövde kalıpları veya izlerinin fosil olarak
nitelendirildiğini belirtir.
2.3-Bazı fosillerin, içinde bulundukları kayaçların
yaşlarını belirlemede kullanıldığını ifade eder (BSB-21; FTTÇ-1).
2.4-Geçmişe ilişkin bilgi edinmede fosillerden nasıl
yararlanıldığını örneklerle açıklar (BSB-21; FTTÇ-1, 2, 3).
2.5-Paleontologların çalışma alanları
hakkında bilgi toplar ve sunar (FTTÇ-11, 12, 34, 35; TD-2).
|
*Taşları keşfedelim (1.1;1.2)
*Bir volkan patlaması yapalım (1.1;1.2)
*Kayaç oluşturalım (1.1)
*Kayaçlarda saklananlar (2.2;2.3)
*Fosil arıyorum (2.3;2.4)
|
[!] 1.1 Öğrencilerin her kayaç türünden birer örnek
temin edemeyeceği düşünülerek öğretmen tarafından önceden birer örnek hazır
bulundurulur.
[!] 1.2 Kayaç döngüsü konusunda basınç, nem etkisi, sıcaklık farkı vb. detaylara girilmez.
[!] 1.1 Öğrencilerin her kayaç türünden birer örnek
temin edemeyeceği düşünülerek öğretmen tarafından önceden birer örnek hazır
bulundurulur.
[!] 1.2 Kayaç döngüsü konusunda basınç, nem etkisi, sıcaklık farkı vb. detaylara girilmez.
|
|
C 1.1 Kayaçlarla ilgili
4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.
C 1.3 Madenlerle ilgili 4. sınıfta
öğrenilenler hatırlatılır.
` 1.3 kazanımı, Sosyal
Bilgiler dersi “Üretim,Dağıtım, Tüketim”
öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları” ünitesi kazanım 1 ile
ilişkilendirilir.
|
|
ÖĞRENME ALANI:DÜNYA VE EVREN
8.ÜNİTE: YER KABUĞU NELERDEN OLUŞUR?
| ||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
H
A Z İ R A N |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
3-TOPRAK VE TOPRAK EREZYONU
3.Toprak çeşitleri
ve erozyon ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1-Toprakları
bileşenlerine göre killi, kumlu, kireçli ve humuslu toprak olarak
sınıflandırır (BSB-1-7).
3.2-Toprağın
çeşidine göre hangi kullanım amacına uygun olabileceğini tartışır (BSB-4-7;
FTTÇ-9).
3.3-Erozyona
etki eden faktörleri deneyerek test eder (BSB-11-20).
3.4-Erozyonun gelecekte oluşturabileceği zararlar
hakkında tahminlerde bulunur (BSB-8, 9; FTTÇ-21, 24, 25, 27).
3.5-Toprakları
erozyondan korumak için bireysel ve iş birliğine dayalı çözüm önerileri sunar
(BSB-25-28, 32; FTTÇ-5, 21, 22, 23, 24, 27; TD-4).
4.Yer altı ve yer
üstü suları ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1-Okyanus, deniz, göl ve akarsuların yer üstü; sıcak
ve soğuk su kaynaklarının yer altı suları olduğunu belirtir.
4.2-Bir yer altı suyu çeşidi olan maden suyunun kaynak
suyundan farkını belirtir (BSB-4-6).
4.3-Jeotermal kaynak, kaplıca kavramlarını tanımlayarak
yer altı sıcak su kaynaklarına ülkemizden örnekler verir.
4.4-Yer
altı ve yer üstü sularının kullanım alanlarını (içecek, sulama, sağlık,
elektrik enerjisi üretimi vb.) örneklerle açıklar (BSB-4-7; FTTÇ-30).
|
*Toprak çeşitlerini gözlemleyelim (3.1)
*Araştırmacının amacı nedir?
(3.3;3.4;3.5)
|
[!] 3.2 Toprağın kullanım alanlarıyla ilgili
tuğla ve seramik yapımı gibi öğrencilerin ilgisini çekecek konularda okuma
metinleri verilir.
[!]
3.5 Ağaçlandırmanın erozyonu önlemedeki önemi vurgulanır.
[!] 4.1 Yer altında depolanan suların
yeryüzüne kendiliğinden çıktığı yere kaynak adı verildiği belirtilir.
[!] 4.1 Yer altı sularının yeryüzüne
kendiliğinden çıkmasını sağlayan kuyulara artezyen adı verildiği
belirtilir.
)* 4.4 Yer üstü sularından yararlanarak barajların
yapıldığı belirtilir, barajlarda elektrik enerjisinin nasıl üretildiği vb.
ayrıntılara girilmez.
|
Ölçme
ve değerlendirme için proje ve performans ödevleri, kavram haritaları,
tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, bulmaca ve kelime avı,
çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış, eşleştirme ve boşluk doldurma tipi
soru ve tekniklerden uygun olanlar uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 3.3 Erozyonla ilgili olarak 4. sınıfta öğrenilenler
hatırlatılır.
` 3.5 kazanımı, Sosyal
Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim”
öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları” ünitesi kazanım 4 ile ilişkilendirilir.
|
|
H
A Z İ R A N |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
5-YERKABUĞUNUN DOĞAL ANITLARI
5-Doğal anıtlar ile
ilgili olarak öğrenciler;
5.1-Doğal anıtların çok uzun bir süreçte oluştuğunu
ifade eder.
5.2-Doğal anıtların tüm insanlığa ait değerler olduğunu
fark eder.
5.3-Doğal anıtlara yakın ve uzak çevresinden örnekler
verir.
5.4-Doğal
anıtların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına yönelik bireysel ve iş
birliğine dayalı öneriler sunar (FTTÇ-21, 22, 23, 24, 27, 28, 29; TD-4).
|
|
[!] 5.1 Yer kabuğunun değişiminin devam eden
bir süreç olduğu belirtilir.
[!] 5.1 Yakın çevrede bulunan doğal anıtlara
gözlem-inceleme gezisi düzenlenebilir.
[!] 5.3 Doğal anıtlar; yer kabuğunun oluşum
sürecinde ortaya çıkan peri bacaları, traverten, mağara, şelâle, göl vb.
biçimlerdeki yeryüzü şekilleri ve özel korumaya alınmış ağaçlardır.
|
C 4.1 Doğadaki “su döngüsü” ile ilgili olarak 5.
sınıf “Maddenin Değişimi ve Tanınması” ünitesinde öğrenilenler hatırlatılır.
` 4.3 ve 4.4 kazanımları, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim” öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları”
ünitesi kazanım 1 ile ilişkilendirilir.
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık
(5.1, 5. 2, 5.3, 5.4 – 6,19)
|
|
Fen ve Teknoloji Öğretmeni Fen ve Teknoloji Öğretmeni Fen ve Teknoloji Öğretmeni
…………/……../2012
..............................................
Okul Müdürü ..............................................
1 yorum:
vay be çok güzel olmuş da çok uzun
Yorum Gönder