2012-2013 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ............................. ORTAOKULU FEN BİLİMLERİ DERSİ 5. SINIF ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLANI
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR HAYAT
1.ÜNİTE:VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
Y L Ü L |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1.
Besinlerin gerekliliği ve dengeli beslenme ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1.
Canlıların yaşamsal faaliyetlerini devam ettirebilmesi için besinlere
ihtiyacı olduğunu fark eder.
1.2. Besin
içeriklerinin vücuttaki öncelikli görevlerini belirtir.
1.3.
Besinleri içerdikleri karbonhidrat, protein ve yağ açısından deney yaparak
test eder (BSB-1, 15).
1.4.
Vitamin çeşitlerinin en fazla hangi besinlerde bulunduğuna dair bilgi toplar
ve sunar (BSB-19, 20, 24).
1.5. Su ve
minerallerin bütün besinlerde bulunduğunu ve düzenleyici görev yaptığını
belirtir.
|
* Bir günde neler yeriz? (1.1)
* Besin içerikleri nelerdir?
(1.3)(BSB-1,15)
*Vitamin çeşitlerinin sunuyorum. (1.4) (BSB-19,20,24)
|
)* 1.1 Besin-enerji ilişkisinde enerji oluşum mekanizması ve
ATP konularına girilmez.
)* 1.2
Proteinlerin öncelikle yapım ve onarım, karbonhidratların ve yağların
öncelikle enerji verici, vitamin ve minerallerin düzenleyici
olarak kullanıldıkları belirtilir. Yapısal ayrıntıya (örn. proteinler amino
asitten oluşur vb.)
girilmez.
)* 1.4 Vitaminler
için A, B, C, D, E, K vitaminleri dikkate alınır. Suda ve yağda çözünen
vitaminler kavramı ve B vitamininin alt çeşitleri, vitaminlerin eksikliğinde ortaya çıkan
belirtiler verilmez
)* [!] 1.5 Minerallerin isimleri verilmez.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
` Türkçe dersinde besinlerle ilgili kompozisyon,şiir
yazdırılır.
` Müzik dersinde besinlerle ilgili şarkılar, yöresel
türküler söyletilir.
|
È Spor Kültürü ve Olimpik
Eğitim (1.1- 13, 1.2 –13, 14, 1.3- 14, 15)
È Sağlık Kültürü (1.1 -18,
1.2, 1.3)
|
E
Y L Ü L |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1.6.
Dengeli beslenmeye örnek bir öğün hazırlar (BSB-21).
1.7.
Besinlerin tazeliğinin, temizliğinin
ve içerdiği katkı maddelerinin sağlığa etkilerini araştırır ve
sunar (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-32, 35,
36).
1.8.
Paketlenmiş besinlerin üzerindeki son kullanma tarihinin önemini bilir
(FTTÇ-13, 27, 31, 32, 35).
1.9. Besin çeşitlerinin
bilimsel-teknolojik gelişmelere paralel olarak arttığını fark eder (FTTÇ-3,
13, 14, 27, 32, 35).
2. Besinlerin sindirimi ile ilgili olarak
öğrenciler;
2.1.
Besinlerin vücutta kan yolu ile taşındığını belirtir.
2.2.
Besinlerin kana geçebilmesi için küçük parçalara ayrılması gerektiği çıkarımını
yapar.
|
*Besinler ne kadar taze ? (1.7)
(BSB-19)
* limonata yapalım (2.1, 2.2)
|
[!] Öğrenciler kimyasal
maddelerin kullanımında dikkatli olmaları için uyarılır.
[!] Diyetin kelime anlamının dengeli beslenme olduğu
vurgulanır.
[!] Besin alerjisi ve diabet konusunda hassasiyeti olan
öğrenciler dikkate alınır.
[!]Öğrenciler
besinlerin temizliği konusunda uyarılır.
)* 2.1 ve 2.2 Besinlerin
kana geçebilmesi için vücuttaki bir
takım salgılar tarafından parçalandığı belirtilir enzim kavramı verilmez.
|
`Görsel Sanatlar dersinde farklı besin gruplarına ait
meyve-sebze vb. çizimler yaptırılır.
` 1.4 ve 1.8 kazanımları için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel
Sunu öğrenme alanı: Görsel okuma (kazanım 14), Görsel Sunu (kazanım 1,9)
|
È Spor Kültürü ve Olimpik
Eğitim (15,1.6 –16, 17)
È Sağlık Kültürü ( 1.6- 22).
È İnsan Hakları ve
Vatandaşlık (1.8 -54.)
ÈSağlık Kültürü (1.7- 23.,
24 ve 25, 1.8 - 23 ve 25)
È Kariyer Bilinci
Geliştirme: Besinlerle ilgili gıda mühendisliği, diyetisyenlik, aşçılık gibi
meslekler örnek verilir.
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR HAYAT
1.ÜNİTE:VÜCUDUMUZ BİLMECESİNİ ÇÖZELİM
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
K İ M |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.3.
Sindirimde görevli yapı ve organların yerini kendi üzerinde ve modelde sırası
ile göstererek görevlerini kısaca açıklar.
2.4. Diş
çeşitlerini görevlerine göre model veya kendi ağzında göstererek sindirimdeki
görevini fark eder.
2.5. Diş
sağlığı için beslenmeye, temizliğe ve düzenli diş kontrolüne özen gösterir.
|
* Genç heykeltraş (2.4)
|
)* 2.3. Besinlerin sindirimde izlediği yol, ağız, yutak, yemek borusu, mide, ince
bağırsak, kalın bağırsak olarak verilir, organların yapı ve ayrıntılarına
girilmez.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
` beden eğitimi dersinde yapılan etkinliklerin kemik
ve kas gelişimine olumlu etkisi belirtilir.
|
ÈSağlık Kültürü (1.7- 23.,
24 ve 25, 1.8 - 23 ve 25)
|
E
K İ M |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3.
Boşaltımda görevli yapı ve organlar ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1.
Boşaltımda görevli organ ve yapıların yerini, insan modeli üzerinde
göstererek görevlerini kısaca açıklar.
3.2.Boşaltımın
görevinin vücudun çeşitli faaliyetleri sonucu oluşan zararlı maddelerin vücut
dışına atılması olduğunu belirtir.
3.3.
Boşaltımda böbreklerin dışında artık maddelerin atılmasını sağlayan yapı ve
organları sıralar.
3.4.
Böbreklerin sağlığı için nelere dikkat edilmesi gerektiğini araştırır ve
sunar (BSB-19, 20, 24).
|
)* 3.1Boşaltımda görevli yapı ve organlar; böbrek, idrar kanalı, idrar
kesesi, idrar borusu olarak verilir, organların yapı ve ayrıntılarına
girilmez.
[!] 3.3 Böbreklerin dışında atık maddelerin atılmasını sağlayan organlar:
Deri, akciğer ve sindirim kanalıdır.
|
C 3.3 Boşaltım
organları etkinliğinde bu ünitedeki akciğer ve deri (egzersizde terleme
olayı) ile ilgili olarak 4.sınıf “Vücudumuz
Bilmecesini Çözelim” ünitesi ile ilişkilendirilir.
|
È Sağlık Kültürü (3.1. ve 3.4 – 4)
|
||
E
K İ M |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
4. İnsan ve toplum
sağlığına sigara ve alkolün olumsuz etkileri ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1.
Sigaranın ve alkol kullanımının vücuda verdiği zararlarla ilgili bilgi toplar
ve sunar (BSB-19, 20, 24).
4.2.
Sigara ve alkol kullanan kişilerin çevreye verdiği zararları fark eder
(BSB-1; FTTÇ-18).
4.3.
Sigara ve alkol içilen ortamlardan uzak durur.
4.4. Sigara ve alkol gibi zararlı
alışkanlıkları önlemek için çeşitli spor faaliyetlerine katılmanın önemini
fark eder.
|
* Sigara ve alkolün zararlarını araştırıyorum.
(4.1, 4.2,) (BSB-1,19,20; FTTÇ-18)
|
[!] 4.1
Rehberlik servisinden ve Yeşilay kolundan, sigara ve alkol zararları ile
ilgili broşürler istenir ve dağıtılır.
[!] Anne
ve/veya babası sigara tiryakisi ya da alkol bağımlısı olan çocuklar için hassas
davranılır.
[!] 4.4 Boş zamanları değerlendirmede çeşitli oyun
salonları (atari vb.) yerine sportif faaliyetlere katılmanın yararlı olduğu
vurgulanır.
|
.
I. DÖNEM I. YAZILI
|
` 4.1 kazanımı için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı:
Görsel Okuma (Kazanım 14), Görsel Sunu (.Kazanım 1, 9)
|
È İnsan Hakları ve
Vatandaşlık (4.1. ve 4.3 – 46 ve 47)
È Rehberlik ve Psikolojik
Danışma (4.1 ve 4.3 – 2 ve 8)
|
E
K İ M |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
KURBAN BAYRAMI
|
ÖĞRENME ALANI:MADDE VE DEĞİŞİM
2.ÜNİTE:MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
E
K İ M K A S I M |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
1.Yağmur ve karın oluşumu
ve yer yüzünde suyun uğradığı değişimlerle ilgili olarak öğrenciler;
1.1.Yağmur,
kar, buz, sis ve bulutun su olduğunu fark eder (BSB-7, 8; FTTÇ-15, 16).
1.2.Suyun
ısınınca buharlaştığını, buharın da soğuyunca yoğuştuğunu gösteren deney
tasarlar (BSB-14, 15, 19).
1.3.Buharlaşma
ile suyun havaya döndüğü ve yağışlarla buharlaşmanın birbirini dengelediği
çıkarımında bulunur.(BSB-7, 8, 22, 23; FTTÇ-15, 16).
1.4. Su
döngüsü ile yağış–buharlaşma dengesi arasında ilişki kurar (BSB-7, 8, 22, 23;
FTTÇ-15, 16).
1.5.Su
döngüsünün gerçekleşmesi için enerji kaynağı gerektiği çıkarımında bulunur
(BSB-7, 22, 23; FTTÇ-15, 16).
|
*Sıvıdan gaza, gazdan sıvıya (1.1;1.3)
(BSB-7,8, 14, 15, 19, 22, 23; FTTÇ-15,16)
|
[!] Su buharının soğuk bir ortamla karşılaşınca
yoğuşacağı gerçeği tartışılır.
[!] Öğrencilere, etkinliği büyüklerinin gözetiminde yapmaları gerektiği
söylenir.
[!] Etkinliğin küçük öğrenci grupları tarafından öğretmen öncülüğünde
yapılması sağlanır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C Bu konu 4. sınıfta yer alan hâl değişimi konusu ile
ilişkilendirilir.
`1.3,1.4,1.5 Görsel sanatlar dersinde, yeryüzündeki su
döngüsünü konu alan resim çalışması yaptırılabilir.
` Sosyal
Bilgiler 5. sınıf “Bölgemizi Tanıyalım” Ünitesi (2. kazanım)
|
|
K
A S I M |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1.6.
Kökeni güneş olan enerji olan enerji kaynaklarını açıklar (BSB-7, 23).
1.7. Güneş
enerjisinin yeryüzüne ışınlarla ulaştığını bilir.
1.8. Güneş
ışınlarının ulaştıkları maddeyi ısıttığını deneyle gösterir (BSB-14, 15,
19).
1.9. Güneş
enerjisinin ısı enerjisine dönüştüğü sonucunu çıkarır (BSB-7, 22, 23;
FTTÇ-15).
2.Isı ve sıcaklık
kavramlarının farkını kavramak için öğrenciler;
2.1.
Sıcaklığı yüksek olan maddelerin temas
ettiği
soğuk maddeleri ısıttığını gösteren
deney
tasarlar (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-5,
31)
|
*Güneş ışınları ve enerji (1.8,1.9)
(BSB-7,14,15,19,22, 23; FTTÇ-15)
* Su sıcaklıkları nasıl değişir? (2.1)
(BSB-14.15.19; FTTÇ-5,31)
|
??? Öğrenciler, soğuk cisimlerin ortama ısı vermeyeceği
çıkarımını yapabilir. Öğrenciler bu
çıkarımı yapmışlarsa, soğuk olarak düşünülen bir cismin kendinden daha soğuk
bir cisim ile temas ettirilmesi sağlanabilir. Örneğin havlu, buza
dokundurularak buzun erimesi gözlemlenir.
???
Öğrenciler, sıcaklığı farklı olan
maddeler temas ettirilince akan şeyin sıcaklık olduğunu düşünebilir.
Sıcaklığın ısı etkisiyle oluştuğu, akanın ısı olduğu özellikle vurgulanır.
|
C 1.7 Fen ve Teknoloji Dersi “Işık ve
Ses” ünitesi ile ilişkilendirilir.
|
||
K
A S I M |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
2.2 Aynı
maddenin, az ısı verilince az, çok ısı verilince çok ısındığını deneyle
gösterir (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-4, 5).
2.3. Aynı
miktar ısı verilince az maddenin çok, çok maddenin az ısındığını deneyle
gösterir (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-4, 5).
2.4. Maddelerin
yandığında ısı verdiğini gösteren
deney tasarlar (BSB-14, 15, 19; FTTÇ-14).
2.5.
Isı ve
sıcaklığın farkını gözlemlerine
dayanarak açıklar (BSB-1,5).
2.6. Isınmak
için kullanılan yakıtları listeler (BSB-3, 6; FTTÇ-29).
2.7. Yakıtlardan
elde edilen ısının harekete dönüşebildiğini deneyle gösterir (BSB-14, 15, 19;
FTTÇ-4, 24, 29).
|
*Ne kadar ısı o kadar sıcaklık (2.2)
(BSB-14,15,19; FTTÇ-4,5)
*Eşit ısı farklı sıcaklıklar(2.3)
(BSB-14.15,19; FTTÇ-4,5)
*Yanma ve ısı arasındaki ilişki (2.4)
(BSB-14,15,19; FTTÇ-4,5)
*Yakıtlar nasıl oluşur? (1.6)
(BSB-7,23)
*Isı bir cismi hareket ettirir mi?
(2.7) (BSB-14,15,19; FTTÇ-4,24,29)
|
C Bu konu 4. sınıfta yer alan “Maddelerin ısı etkisi ile değişimi” konusu ile ilişkilendirilir
|
|||
K
A S I M |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
2.8. Isı
birimlerinin joule ve kalori olduğunu bilir (BSB-18; FTTÇ-1).
2.9. 1
joule ve 1 kalorinin büyüklüğünü günlük hayattan örnekler vererek
açıklar.
2.10.Joule
ve kalori cinsinden verilmiş enerjileri birbirine dönüştürür
(BSB-18; FTTÇ-1).
3.Isının madde üzerindeki
etkileri ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Isı-sıcaklık
ilişkisi deneyimlerinden, ısının maddeler üzerindeki en belirgin etkisinin
ısınma-soğuma olduğu çıkarımını yapar (BSB-1, 5, 7).
3.2 .Isı
etkisiyle maddelerin hacimlerinin arttığını, gündelik hayattan örnekleriyle
doğrular (BSB-1, 5, 7; FTTÇ-5).
3.3 Isı
alma-verme ile genleşme-büzülme arasında ilişki kurar (BSB-5; FTTÇ-7).
|
* Isıtılan tel (3.1;3.2)
BSB-1,5,7)FTTÇ-5
*Alkole ne oluyor? (3.3) (BSB-5,
FTTÇ-7)
|
[!] Bu etkinlikte amaç, kJ birimini tanıtmaktır. Gündelik
hayatta hâlen yaygın kullanılan kcal biriminin de iletişimi kolaylaştırmak
bakımından tanıtılması uygundur. 1 kJ’ ün nasıl bir büyüklük olduğu konusunda
bir seziş vermek için düşünülen “bir dilim ekmeğin enerjisi” veya “bir gram
kömürün yanma enerjisi” değerleri asli bilgiler gibi düşünülmemelidir.
)* 2.8 1 kalori » 4 Joule olduğu verilir.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C Fen ve
Teknoloji Dersi içinde enerji birimleri konusu 5. sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” ünitesi ile ilişkilendirilir
` 2.9 kazanımı
için Matematik dersi Doğal sayılarla çarpma işlemi alt öğrenme alanı (Kazanım 3)
|
|
K
A S I M |
5.
H A F T A |
4
S A A T |
3.4. Genleşmenin çevremizdeki olumlu ve
olumsuz etkilerinin farkına varır (BSB-1, 2, 7; FTTÇ-4, 5, 6, 7).
4.Buharlaşma-yoğuşma ve kaynama
ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1 Sıvıların
ısı alarak buharlaştığını ve buharın yoğuşurken ısı verdiğini deneyle
gösterir (BSB-15; FTTÇ-15).
4.2 Buharlaşmanın
her sıcaklıkta olabileceğini gösteren deney tasarlar (BSB-14, 15, 19;
FTTÇ-4).
4.3
Deney sonuçlarını kullanarak sıcaklık arttıkça
buharlaşmanın hızlanacağı çıkarımında bulunur (BSB-1, 7, 8, 16, 22, 23;
FTTÇ-4, 5).
4.4 Bir
sıvı kaynarken gözlemlerini ifade eder (BSB-1, 19, 22, 24).
4.5 Kaynayan
sudan çıkan kabarcıkların su buharı olduğunu gösteren deney tasarlar (BSB-14,
15, 19).
4.6 Kaynama
ve buharlaşma arasındaki farkı açıklar (BSB-5, 19, 22).
|
*Buharlaşma ve yoğuşma sırasında
sıcaklık nasıl değişir? (4.1)(BSB-15, FTTÇ-15)
*Buharlaşma (4.2,4.3)
(BSB-1,7,8,14,15,19; FTTÇ-4,5)
*Kaynayan suyu gözlemleyelim (4.4,4.5)(BSB-14,15,19)
|
[!] Termometre ve mantar, erlenin ağzına, ısıtma işlemi
tamamlandıktan sonra yerleştirilmeli, termometre suya değmemelidir.
[!] Kuruma deneyi yapılırken termometre yardımıyla ortam sıcaklıkları
ölçülür.
[!] Suyun buharlaşması ve kaynaması gözlenirken
öğrencilerin zarar görmemesi için gerekli önemler alınır.
???
Öğrenciler, genellikle kaynayan sudan çıkan kabarcıkları hava olarak
düşünmektedir. Kabarcıkların hava olmadığı, su buharı olduğu gözlemlerinden
de faydalanarak vurgulanır.
)* Kaynama olayı tanımlanırken buhar basıncı ve atmosfer
basıncına girilmez.
|
I. DÖNEM II. YAZILI
|
C 4. sınıfta işlemiş olan “Maddelerin ısı etkisi ile değişimi” konusu hatırlatılır.
|
ÖĞRENME ALANI:MADDE VE DEĞİŞİM
2.ÜNİTE:MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
A
R A L I K |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
5.Saf maddelerin kaynama
sıcaklıkları ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1 Saf
maddelerin kaynama sıcaklıklarının sabit olduğunu gösteren deney tasarlar
(BSB-14, 15, 16, 19).
5.2 Kaynama
sıcaklıklarına bakılarak sıvıların tanınabileceğini fark eder (BSB-5; FTTÇ-5,
13).
5.3 Bilimsel
ölçme sonuçlarının yer ve zaman değişse de birbirine yakın çıkacağını
doğrular (BSB-22, 23, 24; FTTÇ-2).
5.4 Ölçmenin
ve akılcılığın zan ve tahminden farkını açıklar (BSB-7, 8; FTTÇ-2).
6.Saf maddelerin erime ve donma noktaları ile
ilgili olarak öğrenciler;
6.1. Katıların
ısı alarak eridiğini, sıvıların ısı vererek donduğunu fark eder (BSB-15;
FTTÇ-15).
6.2. Saf
bir maddenin erime-donma sıcaklığının sabit olduğunu deneyle gösterir
(BSB-15).
6.3. Aynı
maddenin, erime sıcaklığının donma sıcaklığına çok yakın olduğunu deney
sonuçlarından çıkarır (BSB-7, 19).
6.4. Erime-donma
noktalarına bakarak, maddelerin tanınabileceğini bilir (FTTÇ-5
|
* Saf suyun kaynama sıcaklığını
belirleyelim. (5.1) (BSB-1,14,15,16,19)
*Buzdan suya, sudan buza (6.1,6.2,6,.3)
|
[!] Etkinlik yapılırken
uçucu ve yanıcı sıvıların tehlikesi belirtilir.
[!] Her grup kaynama deneylerini
sınıfın farklı bölümlerinde yapar.
[!] )* 5.3 Farklı grupların yaptığı ölçme sonuçları
karşılaştırılır, kaynama sıcaklığının basınçla değişimi, kazanımın
kapsamı dışında tutulmuştur.
[!] Isıtma işi öğretmen tarafından yapılır.
[!] Tuz buz karışımı tuzlu suyun buz dolabında dondurulmasıyla hazırlanır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
` 6.2- 6.4 Matematik
dersi “Ondalık Kesirler” alt öğrenme alanı
|
|
A
R A L I K |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
7.“Ağır” ve “yoğun” kavramları ile ilgili
olarak öğrenciler;
7.1. .Deneyimlerini
kullanarak, suda batan ve suda yüzen maddelere örnekler verir (BSB-1).
7.2. Suda
yüzme-batma olayının tek başına kütle veya hacim ile açıklanamayacağını
deneyle gösterir (BSB-5, 7)
7.3. Eşit
hacimli, biri suda batan diğeri yüzen iki maddenin hangisinin kütlesinin daha
büyük olacağını tahmin eder (BSB-8).
7.4. Batan
maddenin yüzen maddeden daha yoğun olduğunu ifade eder (BSB-5).
7.5. Yoğunluk
tanımını ve birimini bilir (BSB-18).
7.6. Yoğunluğun
ayırt edici bir özellik olduğunu bilir
|
*Hangisi yüzer? Hangisi batar? (7.1)
(BSB-1)
*Yoğun olanı bulalım (7.2,7.3)
(BSB-5,7,9)
|
???
Öğrenciler, kayığın batması
deneyiminden hareketle, delik cisimlerin suda batacağını düşünüyor olabilir.
Gerekiyor ise deney yapılarak bu yanılgı düzeltilir.
[!] )* 7.5 Yoğunluk birimi bu düzeyde g/mL olarak verilebilir.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C Öğrencilere, 4. sınıfta işlenen yüzme ve batma konusu
hatırlatılır.
C Dereceli silindir ve diğer hacim ölçü kaplarında
hacmin nasıl okunacağı hatırlatılır
|
|
A
R A L I K |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
7.7. Yoğunluklar
listesine bakarak farklı maddelerden yapılmış eşit hacimli cisimlerin
kütlelerini karşılaştırır (BSB-22, 23).
7.8. Suyun
katı ve sıvı hâllerinin yoğunluk farkının suda yaşayan canlılar için önemini açıklar
(FTTÇ-16).
7.9. Yoğunluklar
listesine bakarak farklı gereçlerin yapımı için uygun malzemeler önerir
(FTTÇ-4).
|
*Hangi malzeme daha uygun? (7.9)
(FTTÇ-4)
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
|||
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
3.ÜNİTE:KUVVET VE HAREKET
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
A
R A L I K |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Temas gerektirmeyen kuvvetleri anlamak
amacıyla öğrenciler;
1.1 Cisimler arasında fiziksel temas sonucu
ortaya çıkan kuvvetleri “temas kuvvetleri” olarak belirler.
1.2 Fiziksel
temas olmadan da cisimlere bazı kuvvetlerin etki edebileceğini fark eder.
1.3 Kuvvetleri,
“temas kuvvetleri” ve “temas gerektirmeyen kuvvetler” olarak sınıflandırır
(BSB- 4, 5, 6).
1.4 Fiziksel
temas olmaksızın cisimleri hareket ettirebilecek bir düzenek kurar ve
çalıştırır (BSB-14).
|
*Toplarla oynayalım (1.1) (BSB-1,7)
*Temas olmadan kuvvet etkisini gösterir
mi? (1.2) (BSB-1)
|
[!] 1.2, 1.3 “Alan kuvveti” yerine bu seviyede “temas gerektirmeyen
kuvvet” ifadesi kullanılır.
)* 1.2 Saçımıza sürdüğümüz bir tarağın küçük kâğıt
parçalarını çekmesi ve serbest bırakılan bir cismin yere düşmesi etkinliği,
elektrostatik kuvvet ve kütle çekim kuvvetinin temas gerektirmediğini
sezdirmek amacıyla yapılır. Ancak bu konularla ilgili ayrıntıya girilmez.
???
1.3 Cisimleri hareket ettiren
rüzgârın (hava akımının) temas gerektiren bir kuvvet olduğu vurgulanır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 1.1 4. sınıfta
kuvvetle ilgili incelenen kavramlar hatırlatılır.
|
|
O
C A K |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2.
Mıknatısların özellikleriyle ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Mıknatısların
birbirini çektiğini veya ittiğini gözlemler (BSB-1).
2.2 Mıknatısların
farklı iki kutbu olduğunu fark eder.
2.3 Mıknatısların
farklı kutuplarından birinin N ve diğerinin S olarak isimlendirildiğini ifade
eder.
2.4 Mıknatısların
aynı kutuplarının birbirini ittiği, zıt kutupların ise birbirini çektiği
sonucuna ulaşır (BSB -23).
2.5 Bazı maddelerin mıknatıslardan etkilendiğini
ifade eder.
2.6 Mıknatısların
maddelere uyguladığı kuvvetin, temas gerektirmeyen bir kuvvet olduğunu
açıklar.
2.7 Günlük
hayatta mıknatısların kullanım alanlarını listeler (BSB-24).
|
* Mıknatıslarla oynayalım
(2.1,2.2,2.3,2,4) (BSB-23)
*Mıknatıs kırıldığında etkisi değişir
mi? (2.2,2.3,2,4) (BSB-23)
|
[!] 2.5 Öğrenciler, mıknatısların elektronik donanımlı bazı eşyalara
(televizyon, bilgisayar ekranı, bankamatik kartı, cep telefonu, bilgisayar
disketi, CD vb.) yaklaştırıldığında, bu eşyalara zarar verebileceği konusunda
uyarılır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 2.1 4. sınıfta
mıknatısların bazı maddelerle etkileşimlerinden faydalanarak birbiri içerisine
karışmış olan maddeleri ayırmada nasıl kullanıldıkları işlenmişti.
` 2.7
Öğrenciler, araştırma yaparken İnterneti etkili şekilde kullanmaya teşvik
edilir.
|
|
O
C A K |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3.
Sürtünme kuvvetini ve hayatımızdaki önemini anlamak amacıyla öğrenciler;
3.1.
Çeşitli
yüzeylerin (halı, beton, buz vb.), cisimlerin hareketlerine etkilerini
karşılaştırır (BSB-5).
3.2.
Bir cismin
kaygan bir yüzeyde daha kolay, pürüzlü bir yüzeyde ise daha zor hareket
ettirilebileceğini gözlemler (BSB-1).
3.3.
Bir cismin kaygan bir yüzeyde daha kolay,
pürüzlü bir yüzeyde ise daha zor hareket ettirilmesinin sebebini, sürtünen
yüzeylerin farklılığı ile açıklar (BSB-7).
3.4.
Yüzey ile cisim arasında, cismin hareketini
zorlaştıran veya engelleyen kuvveti, sürtünme kuvveti olarak tanımlar.
3.5.
Sürtünmenin bir temas kuvveti olduğunu ifade
eder.
|
*Hangi yüzeyde araba daha uzağa gider?
(3.1,3.2,3.3) (BSB-1,5,7)
|
???
Bisikletin frenine basıldığında
yavaşlamasının asıl nedeni tekerlek ile yüzey arasındaki sürtünmeden ziyade,
tekerlek ile fren pabuçları arasındaki sürtünmedir.
|
I. DÖNEM III. YAZILI
|
||
O
C A K |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
3.6.
Hava ortamında, hareket eden cismin hareketini
zorlaştıran kuvveti hava direnci olarak tanımlar.
3.7.
Su içerisinde, hareket eden cismin hareketini
zorlaştıran kuvveti su direnci olarak tanımlar.
3.8.
Hava ve su direncinin cisimlerin hareketlerine
etkilerini karşılaştırır (BSB-4, 5, 6).
3.9.
Teknolojik tasarım aşamalarını uygulayarak
havada uzun süre kalacak bir paraşüt geliştirir (FTTÇ-6, 14).
3.10.Sürtünmenin günlük
yaşamdaki etkilerine örnekler verir (FTTÇ-4).
|
*Hangi kağıt daha geç düşer? (3.6)
BSB-1,5,7)
*Su direnç uygular mı? (3.7)
(BSB-1,5,7)
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
(3. 9, 3.
10 - 1)
|
||
ÖĞRENME ALANI:FİZİKSEL OLAYLAR
4.ÜNİTE:YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
O
C A K |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Basit bir elektrik devresinde ampullerin
parlaklığının değiştirilmesi ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1
Basit bir
elektrik devresindeki ampulün parlaklığını nasıl değiştirebileceği hakkında
tahminlerde bulunur (BSB 8).
1.2
Bir ampulün
parlaklığını nasıl değiştirebileceği hakkındaki tahminlerini test eder
(FTTÇ-2).
1.3
Bir ampulün
parlaklığını etkileyen değişkenleri listeler (BSB 10).
1.4
Elektrik
devresinde sadece ampul sayısının değiştirilmesinde bağımlı, bağımsız
değişkeni ve kontrol edilen değişkenleri belirler (BSB-11, 12, 13).
|
*Ampül parlaklığı ile ampül sayısı
arasındaki ilişki (1.1,1.2,1.3,1.4; FTTÇ-2; BSB-10,11,12,13)
|
[!] 1.4 Pil ve ampuller sadece seri bağlanmalı, fakat seri
bağlama kavramına girilmez.
[!]
Öğretmen, öğrencileri elektrik devreleri ile ilgili etkinliklerden sonra
devre elemanlarını toplamalarına özendirir.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C Elektrik akımı ve yük kavramı ileriki
sınıflarda işlenecektir.
|
ÖĞRENME ALANI:FİZİKSEL OLAYLAR
4.ÜNİTE:YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
Ş
U B A T |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
1.5.
Elektrik devresinde sadece pil sayısının değiştirilmesi olayındaki
bağımlı, bağımsız değişkeni ve kontrol edilen değişkenleri belirler (BSB- 11,
12, 13).
1.6.
Devrede pil
sayısı aynı kalırken, ampul sayısının artması veya azalması ile ampullerin
parlaklığının nasıl değiştiğini ifade eder.
1.7.
Devrede ampul
sayısı aynı kalırken pil sayısının artması veya azalması ile ampulün
parlaklığının nasıl değiştiğini ifade eder.
1.8.
Evde ve okulda
odalardaki elektrik düğmelerinin birer devre anahtarı olduğunu fark eder
(FTTÇ-3).
1.9.
Evde ve okulda odalardaki elektrik düğmelerinin ile lambalar arasında
duvar içinden geçen bağlantı kablosu olduğu çıkarımını yapar (FTTÇ- 5, 31).
|
*Ampül sayısı şle pil sayısı arasındaki
ilişki (1.5,1.6,1.7,1.8,1.9) (BSB-11,12,13; FTTÇ-3,5,31)
|
[!] Bu ünitede, iletken ve
yalıtkan maddeler konusuna girilmez.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
||
Ş
U B A T |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
2.
Basit bir elektrik devresindeki elemanların sembolik gösterimi ve devre
şemalarının çizimi ile ilgili olarak
öğrenciler;
2.1.
Basit bir
elektrik devresindeki pil, ampul, bağlantı kablosu ve anahtarı sembolik
olarak gösterir.
2.2.
Devre
elemanlarının sembolik gösterimlerinin, devre şeması çizimlerinde
kullanıldığını fark eder.
2.3.
Devre
elemanlarının sembolik gösterimlerinin bilimsel iletişim (ortak bilimsel dil)
açısından önemini kavrar.
2.4.
Çalışan bir
elektrik devresi şeması çizer.
2.5.
Basit bir
elektrik devre şemasından yararlanarak devreyi kurar ve çalıştırır.
2.6.
Çalışmayan
elektrik devrelerine ait şemaları yorumlayarak niçin çalışmadığını ifade eder.
2.7.Verilen hatalı bir devre şemasını,
deneyerek çalışır hâle getirir.
|
* Hangi devredeki ampül ışık verir?
(2.1,2.2,2.3,2.4,2.5, 2.6,2.7)
*Devre elemanlarını sembollerle
gösterelim. (2.1,2.2,2.3,2.4,2.5, 2.6,2.7)
* Devredeki hata nedir? (2.6,2.7)
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
|||
ÖĞRENME ALANI:DÜNYA VE EVREN
5.ÜNİTE:DÜNYA, GÜNEŞ VE AY
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
Ş
U B A T |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Güneş,
Dünya ve Ay’ın şekil ve büyüklükleriyle ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Güneş,
Dünya ve Ay’ın şeklini karşılaştırır (BSB-1, 2, 3, 4).
1.2 Geçmişte
insanların, Dünya, Güneş ve Ay’ın şekliyle ilgili çeşitli görüşler ileri
sürdüklerinin farkına varır (FTTÇ-2, 11, 12, 13, 14).
1.3 Güneş,
Dünya ve Ay’ı büyüklüklerine göre sıralar (BSB-1, 2, 3, 4, 5).
1.4 Güneş,
Dünya ve Ay’ı bir arada temsil eden kendine özgü bir model oluşturur ve sunar
(BSB-21, 22, 24; FTTÇ-6).
1.5 Cisimlerin
uzaklaştıkça daha küçük görüldükleri çıkarımını yapar (BSB-1, 2, 5, 7).
1.6 Güneş’in
Dünya’ya göre, Ay’dan daha uzak olduğu sonucunu çıkarır (BSB-7).
|
* Hangisi daha yakın? Hangisi daha
uzak? (1.5,1.6) (BSB-1,2,5,7)
|
[!] 1.1 Küre, sınıfa getirilen
küre örnekleriyle ayrıntıya girilmeden hatırlatılır.
[!] 1.1 Güneş’e doğrudan çıplak gözle bakmanın sakıncaları
anlatılır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 1.1 Dünya’nın
şekliyle ilgili olarak 4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.
|
|
M
A R T |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
2. Dünya’nın
hareketleri ile ilgili olarak
öğrenciler;
2.1.
Dünya’nın kendi
etrafında döndüğünü ifade eder.
2.2.
Dünya’nın kendi
etrafında bir tam dönüşünü tamamladığı sürenin, bir gün olarak kabul
edildiğini ifade eder.
2.3.
Gece-gündüz
oluşumunu, Dünya’nın kendi etrafındaki dönme hareketiyle açıklar (BSB-23).
2.4.
Güneş’in
gökyüzünde gün boyunca hareket ediyor gözükmesini, Dünya’nın kendi
etrafındaki dönme hareketiyle açıklar (BSB-23).
2.5.
Dünya’nın kendi
etrafında dönerken aynı zamanda Güneş etrafında da dolandığını ifade eder.
2.6.
Dünya’nın Güneş
etrafında bir tam dolanımını tamamladığı sürenin, bir yıl olarak kabul edildiğini belirtir.
|
*Sabah güneş doğar mı?
(2.1,2.2,2.3,2.4,2.5, 2.6) (BSB-23)
|
[!] 2. 1 - 2. 6 Bu düzeyde, dönme ekseni ve
yörünge kavramlarıyla elips terimi kesinlikle kullanılmaz.
[!] 2. 4 Bu
düzeyde güneşin; Samanyolu gök adası ile bir bütün hâlinde yaptığı hareketi,
dikkate alınmaz.
)* 2. 6 Mevsimlerin nasıl
oluştuğu konusuna girilmez
|
Ölçme ve değerlendirme için performans görevleri,
projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid,
altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış,
eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru ve
tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
` 2.2 ve 2.6 kazanımları için Matematik dersi Ölçme alt öğrenme alanı (kazanım 1)
|
|
M
A R T |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
3. Ay’ın
hareketleri ile ilgili olarak
öğrenciler;
3.1.
Ay’ın kendi
etrafında dönerken aynı zamanda da Dünya etrafında dolandığını ifade eder.
3.2.
Dünya ve Ay’ın
hareketlerini gösteren kendine özgü bir model oluşturur ve sunar (BSB-21, 22,
24; FTTÇ-6).
3.3.
Dünya’dan
bakıldığında Ay’ın daima aynı yüzünün gözlendiğini açıklar (BSB-23).
3.4.
Ay’ın evrelerini
belirli aralıklarla gözlemler ve gözlem sonuçlarını kaydeder (BSB-1, 2, 20).
3.5.
Gözlemlerine
dayanarak Ay’ın evrelerinin düzenli olarak tekrar eden bir doğa olayı olduğu
sonucunu çıkarır (BSB-1, 2, 5, 7, 23).
3.6.
Ay’ın
evrelerini, Ay’ın Dünya etrafındaki dolanma hareketiyle açıklar (BSB-23).
3.7.
Ay’ın evrelerini
temsil eden bir model oluşturur ve sunar (BSB-21, 22, 24; FTTÇ-6).
|
* Ay da durmadan dönüyor (3.1)
*Ayın görüşündeki değişim
(3.4,3.5,3.6,3.7) (BSB-1,2,5,7,20,21,22,23,24; FTTÇ-6)
|
)* 3.1-3.7 Ay’ın Dünya’nın uydusu olduğu bilgisi verilmez.
)* 3.3 - 3.6 Ay,
Güneş’ten gelen ışığı yansıttığı için gözlenebilir. Işığın yansıması konusu
6. sınıfta ele alınacağı için konu, bu açıdan ele alınmaz.
[!] 3.3-3.6 Ay’ın bazı nedenlerle
(havanın bulutlu olması vb.) görülemeyebileceği belirtilir.
??? 3.5, 3.6 Öğrenciler, Ay’ın
evrelerinde görülen karanlık kısımların, Dünya’nın gölgesi nedeniyle oluştuğu
vb. kavram yanılgılarına düşmemeleri konusunda uyarılır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
||
ÖĞRENME ALANI:CANLILAR VE HAYAT
6.ÜNİTE:CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM, TANIYALM
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A R T |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1. Canlıların sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Gözlemleri
sonucunda yakın ve uzak çevresinde yaşayan çeşitli canlılara örnekler verir
(BSB-1).
1.2 Canlıları
benzerlik ve farklılıklarına göre bitkiler, hayvanlar, mantarlar ve
mikroskobik canlılar olarak sınıflandırır
(BSB-4, 6).
1.3 Canlıların
incelenmesinde sınıflandırmanın kolaylık sağladığını fark eder.
2. Bitkilerin sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Gözlemleri
sonucunda çevresindeki bitkilerin benzerlik ve farklılıklarını listeler
(BSB-1, 2, 3, 4).
2.2 Gözlemleri sonucunda bitkileri çiçekli ve çiçeksiz
bitkiler olarak sınıflandırır ve örnekler verir. (BSB- 1, 5, 6).
|
* Canlıları sınıflandırabilirmiyim?
(1.1) (BSB-1,1.2, 4,6,1.3)
*Çevremizdeki bitkiler (2.1,2.2)
(BSB-1,2,3,4,5,6)
|
[!] 1.2 Bilimsel
sınıflandırmada Monera, Protista, Mantarlar, Bitkiler ve Hayvanlar olmak
üzere 5 ayrı âlemde incelenen canlılar, bu seviyede Mikroskobik Canlılar,
Mantarlar, Bitkiler, Hayvanlar olarak sınıflandırılmıştır. Bu ayrım biyoloji
dersinde verilecektir.
[!] 2.2 Âlem, Sınıf ve Tür dışındaki sistematik terimlerin kullanımından
kaçınılır.
[!] Bitkiler bu aşamada sadece çiçekli ve çiçeksiz
bitkiler olarak sınıflandırılır. Çiçeksiz bitkilerin üremesi ve yapısal
ayrıntılarına girilmez
|
II. DÖNEM I. YAZILI
|
` 1.1 kazanımı için Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel Sunu öğrenme alanı,
Görsel Okuma (kazanım 10)
C Bu konu işlenirken dördüncü sınıftaki “Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım”
ünitesi hatırlatılır.
|
È Kariyer Bilinci Geliştirme: Bitkilerle
ilgili mesleklere örnek olarak ziraat mühendisliği, orman mühendisliği,
çiçekçilik vb örnekler verilir.
|
M
A R T |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
3. Çiçekli bir bitkinin kısımları ve
görevleri
ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1.Çiçekli
bir bitki üzerinde bitkinin kısımlarını gösterir, çizer (BSB-1, 20).
3.2.
Kök, gövde ve yaprakların bazı görevlerini deney yaparak test eder (BSB- 1,
10, 13, 15).
3.3.Çiçekli bir bitkinin kısımlarının
görevlerini açıklar
|
*Çiçekli bitkilerin
kısımları(3.1)(BSB-1,20)
*Bitki su içer mi? (3.2,3.3)
(BSB-1,10,13,15)
*Karanfilime ne oldu? (3.1,3.3) -1,20)
*Yapraklarımı koparmayın (3.2)
(BSB-1,10,13,15)
*Bitkilerde terler mi? (3.2)
(BSB-1,10,13,15)
|
)* 3.1, 3.3 Çiçekli bir bitkinin kısımları kök, gövde, yaprak ve çiçek olarak verilir. Bu
kısımların şekil ve görevlerine göre çeşitleri verilmez.
)* 3.3
Çiçeğin bitkinin üreme organı olduğu vurgulanarak kısımlarının sadece
isimleri (çanak yaprak, taç yaprak, erkek organ ve dişi organ) verilir.
[!] 3.2 Yaprağın bitkinin beslenmesinde, terlemesinde ve gaz alışverişinde rolü olduğu
vurgulanır.
)* 3.2 Fotosentezin ayrıntılarına girilmeden sadece
bitkilerin güneş ışığı ile karbondioksit ve su kullanarak basit şeker ve
oksijen ürettiği belirtilir. Klorofilden bahsedilmeyecektir.
)* 3.2 Gövdenin
su ve besin iletimini sağladığı vurgulanır, yapısı (odun, soymuk boruları)
verilmez.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
`Resim dersinde topladığı farklı yapraklardan yaprak
baskısı yaptırılır.
` Resim dersinde
renkli elişi kâğıtları kullanılarak çiçek modeli oluşturulur.
` Türkçe dersindeki yazım kurallarına uygun olarak
çiçeklerin hayatımızdaki yerini anlatan metin yazdırılır.
` Müzik dersinde çiçeklerle ilgili halk türküleri
söyletilir.
|
|
N
İ S A N |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
4. Hayvanların sınıflandırılması ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1.
Gözlemleri sonucunda çevresindeki hayvanları benzerlik ve farklılıklarına
göre listeler (BSB-1, 2, 3, 4).
4.2.
Hayvanları bir omurgaya sahip olup/olmaması açısından omurgalı ve omurgasız
olarak sınıflandırır (BSB-5, 6).
4.3.
Omurgalı hayvanları memeliler, kuşlar, sürüngenler, kurbağalar ve balıklar
olarak sınıflandırır (BSB-6).
4.4.
Omurgalı hayvan sınıflarının genel özelliklerini açıklar.
|
* Bil bakalım hangi hayvan (4.1)
(BSB-1,2,3,4)
*Omurgalı hayvanları sınıflandıralım
(4.3,4.4,4.5) (BSB-6)
|
)* 4.4 Omurgalı
hayvan sınıflarının genel özellikleri için; memelilerde kıl , yavrularını
doğurma ve sütle besleme; kuşlarda tüy
ve kanat, yumurta ile üreme; sürüngenlerde pullu sert bir deri,yumurta ile
üreme; kurbağalarda iki yaşamlılık,yumurta ile üreme; balıklarda suda yaşama;
yüzgeç ile hareket, pullarla kaplı vücut, solungaçlar ve yumurta ile üreme
özellikleri verilir.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış
grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış,
eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru ve
tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 4.2
Omurgalı hayvanlar anlatılırken 4. Sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim”
ünitesindeki iskeletin yapısı ve görevleri kısaca hatırlatılır.
|
|
N
İ S A N |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
4.5.
Görünüşleri ve hareketleri birbirine benzediği halde aynı sınıfta yer almayan
omurgalı hayvanlara örnekler verir.
4.6.
Omurgasız hayvanlara örnekler verir.
4.7. Bir
omurgalı ve omurgasız hayvanı inceleyerek, gözlem sonuçlarını kaydeder
(BSB-1, 2, 20).
|
*Omurgasız hayvanların özellikleri
nelerdir? (4.7) (BSB-1,2,20)
|
[!] 4.5 Görünüşleri ve hareketleri birbirine benzediği hâlde aynı
sınıfta yer almayan omurgalı hayvanlara örnek olarak yarasa, balina, yunus
verilir.
)* 4.6 Omurgasız hayvanlara ait sınıflara ve yapısal
ayrıntılara girilmeden sadece toprak solucanı, sinek, kelebek, arı, salyangoz
ve midye örnek verilir.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
` Türkçe dersindeki yazım kurallarına uygun olarak
hayvanların hayatımızdaki yerini anlatan metin yazdırılır.
` Müzik dersinde hayvanlarla ilgili şarkılar söyletilir.
` Resim dersinde Hayvanat Bahçesi resmi yaptırılır
` İş Eğitimi dersinde oyun hamurundan
hayvan modeli yaptırılır.
|
È Kariyer
Bilinci Geliştirme: Hayvanlarla ilgili mesleklere veterinerlik vb örnekler
verilir.
|
N
İ S A N |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
5. Mantarların özellikleri ve hayatımızdaki rolleri
ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1. Mantar ve çiçekli bir
bitkiyi karşılaştırarak farklılıklarını belirtir (BSB-1, 2, 3, 4, 5).
5.2. Gözlemleri sonucunda
mantar çeşitlerine örnekler verir (BSB-1).
5.3. Mantarların bazı
etkilerini kontrollü deney yaparak test eder ve günlük hayatla ilişkilendirir
(BSB-1, 10, 13, 15).
5.4. Mantarların insan yaşamındaki önemini
araştırır ve sunar (BSB-19, 20, 24).
|
* Mantar bitki midir? (5.1) (
BSB-1,2,3,4,5)
* Maya mantarları (5.2) (
BSB-1,5.3,1,10,13,15)
|
??? 5.1 Birçok kişi
mantarların bitki olduğunu düşünür.
)* 5.2 Mantar çeşitlerine örnek olarak şapkalı mantar,
küf mantarı, maya mantarı ve hastalık yapan mantarlar verilir.
)* Mantarların üremeleri ve yapısal ayrıntıları
verilmez.
[!] 5.4 Doğada yetişen mantarların çoğunun zehirli olduğu ve
kesinlikle yenmemesi gerektiği vurgulanır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
||
N
İ S A N |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
6. Mikroskobik canlıların özellikleri ve
hayatımızdaki rolleri ile ilgili olarak öğrenciler;
6.1. Mikroskobik canlıların
faydalarına ve zararlarına örnekler verir.
6.2. Mikroskobik canlıların
besinler üzerine etkisini deney
yaparak gözlemler (BSB-1, 15; FTTÇ-13, 31).
6.3.Besinleri mikroskobik canlıların
zararlı etkilerinden korumak amacı ile geçmişten günümüze kullanılan
yöntemleri vurgular (FTTÇ-14, 29, 31, 32).
|
* Mikroskobik canlılar iş başında (6.2)
(BSB-1,15; FTTÇ-13,31)
*Evde yoğurt yapalım (6.1,6.2)(
BSB-1,15;FTTÇ-13,31)
|
[!] Virüsler üst
sınıfta işlenecek
|
II. DÖNEM II. YAZILI
|
||
M
A Y I S |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
7.
Çevredeki yaşam alanları ve burada yaşayan canlılar ile ilgili olarak öğrenciler;
7.1.
Gözlemleri sonucunda farklı yaşam alanlarında bulunan canlılara örnekler
verir (BSB-1).
7.2.
Çevredeki bir yaşam alanına uyum sağlayabilecek bitki ve hayvanları tahmin
eder (BSB-8).
7.3.
Canlıların içinde yaşadığı ortama uyum
sağladığını fark eder.
7.4.
Gözlemlediği bir yaşam alanındaki canlıların beslenmelerindeki benzerlik ve
farklılıklarını karşılaştırır (BSB-1, 4, 5, 6).
7.5. Bir
yaşam alanındaki canlılar arasındaki beslenme ilişkilerini gösteren besin
zinciri modeli oluşturur (BSB-21, 22; FTTÇ-16).
7.6. İnsan etkisi ile besin zincirindeki bir halkanın
yok
olması
ile ortaya çıkabilecek sonuçları tartışır
(BSB-22, 23; FTTÇ-18).
|
* Yakın çevremizi gezelim,
gözlemleyelim (7.1) (BSB-1)
*Solucanların yaşadığı ortam (7.3)
*Kendi besin zincirimizi yapalım
(7.5,7.6) (BSB-21, 22,23,24; FTTÇ-16,18)
|
[!] 7.4 Canlılar arası ilişkiler
için beslenme şekilleri; et yiyenler ot yiyenler, hem et hem ot
yiyenler olarak verilir.
)* 7.5 Yaşam alanlarında canlılar arasındaki ilişkilerde besin
zincirleri genel olarak belirtilir.
Fakat besin ağları ve madde döngülerine girilmez. Besin zinciri ve besin ağı
konusu ayrıntılı olarak üst sınıflarda ele alınacaktır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
||
M
A Y I S |
2.
H A F T A |
8. İnsanın çevreye etkisi ile ilgili olarak öğrenciler;
8.1. İnsan etkisi ile
çevrenin nasıl değiştiğini araştırır (BSB-19, 20, 24; FTTÇ-18).
8.2. İnsan etkisi ile
nesli tükenen veya tükenme tehlikesinde olan bitki ve hayvanlara örnekler
verir (FTTÇ-18, 20)
8.3.Yakın çevresindeki
veya ülkemizdeki çevre sorunları hakkında bilgi toplar ve sunar (BSB-19, 20,
24; FTTÇ-19,21,22).
8.4 Yakın çevresinde,
çevreyi bozabilecek davranışlarda bulunanları uyarır (FTTÇ-22, 26).
8.5.
Atatürk’ün çevre bilincinin geliştirilmesi ile ilgili sözlerine örnekler
verir.
|
* Dünden bugüne yaşadığımız bölge (8.1)
( BSB-19,20,24; FTTÇ-18)
|
[!] 8.2 Ülkemizde nesli tükenen hayvanlar
için aslan, Anadolu leoparı vb., nesli koruma programında olan hayvanlar
için kelaynak, bitkiler için de
orkideler(salep yapım amacı ile kullanılanlar) vb. örnek olarak verilir.
[!] Her yıl ilkbahar veya sonbahar mevsiminde ağaç dikimi
ve bakımı kampanyalarına katılma veya bu tür kampanyaların düzenlenmesine
katkıda bulunan TEMA ya da Çevre ve Orman Bakanlığı İl/İlçe Müdürlükleri ile
işbirliği yapılır.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
È İnsan Hakları ve
Vatandaşlık (8.2., 8.3, 8.4 - 55, 56) “Ağacım Haklarım Var” etkinliği
È Sağlık Kültürü (8.4 – 28)
[!] Atatürkçülük ile ilgili konular (8.5 -2)
|
||
ÖĞRENME ALANI:FİZİKSEL OLAYLAR
7.ÜNİTE:IŞIK VE SES
|
||||||||
A
Y |
H
A F T A |
S
A A T |
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER ATATÜRKÇÜLÜK
|
M
A Y I S |
3.
H A F T A |
4
S A A T |
1.
Işığın yayılmasıyla ilgili olarak öğrenciler;
1.1. Bir kaynaktan çıkan ışığın, doğrular boyunca yayıldığını
fark eder (BSB-1, 2).
1.2. Bir kaynaktan çıkan ışığın, bir engelle karşılaşmadığı sürece her
yönde yayılabileceğini belirtir (BSB-1, 2).
1.3. Işığın iki nokta arasında
izlediği yolu, ışınlar çizerek gösterir.(BSB-21).
2.Işığın maddeyle karşılaşması ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1. Çeşitli maddeleri ışığı geçirgenlik
durumlarına göre saydam, yarısaydam ve saydam olmayan (opak) olarak
sınıflandırır. (BSB-5).
2.2. Verilen bir maddenin saydam olup
olmadığını deneyerek bulur
(BSB-14).
2.3.Çevresinden saydam, yarı saydam ve saydam olmayan (opak) maddelere örnekler verir (BSB-1).
|
* Işığın yayılması (1.1,1.2,1.3)
(BSB-1,2,21)
*Maddelerin ışık geçirgenliği
(2.1,2.2,2.3) (BSB-1,5,14)
|
[!] Öğrencilere, oyuncak lazerleri arkadaşlarının
gözlerine tutmamaları uyarısında bulunulur.
[!] 1.3 Işının geometrik bir şekil olduğu belirtilir.
Gerçekte somut ışın çizgilerinin olmadığı vurgulanır.
[!] 2.1 Bazı ışık türlerinin (ör: x-ışınları) insan vücudu gibi saydam
olmayan cisimleri bile geçebileceğinden kısaca bahsedilir.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış
grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu, doğru-yanlış,
eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru ve
tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
||
M
A Y I S |
4.
H A F T A |
4
S A A T |
3.Gölge
oluşumu ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1. Gölgenin nasıl oluştuğunu keşfeder.
3.2. Işık kaynağının, cismin veya ekranın yeri değiştirildiğinde; cismin gölgesinin büyüklüğünün, yerinin
ve/veya şeklinin değişebileceğini
fark eder (BSB-1).
3.3. Gölgenin, cismin büyüklüğü ve şekline göre değişeceğini gösterir.
3.4. Gölge oluşumunu basit ışın çizimleri ile gösterir (BSB-20).
3.5. İki veya daha fazla ışık kaynağı
olan bir ortamda, bir cismin birden fazla gölgesinin oluşabileceğini fark
eder (BSB-1)
4. Bir güneş saati yaparak zamanı bulmayla ilgili
olarak öğrenciler;
4.1.Teknolojik tasarımın aşamalarını
uygulayarak bir güneş saati modeli
geliştirir (FTTÇ-4, 6).
4.2. Güneş saati modeli tasarlarken
izlediği yolun bir teknolojik tasarım
süreci olduğunu fark eder (FTTÇ-6).
4.3. Bir çubuğun
gölge boyunu, günün farklı zamanlarında doğrulukla ölçer (BSB-16, 17, 18).
4.4. Elde ettiği ölçümleri tabloya kaydeder
(BSB-20).
4.5.Gölge boyu-zaman ilişkisini gösteren
bir sütun grafiği çizer (BSB-21).
|
* Gölgeyi değiştirelim
(3.1,3.2,3.3,3.4) (BSB-1,10,11,12,13,20)
*Kaç gölge oluşur? (3.4,3.5)
*Zaman ilerledi gölge boyu değişti
(4.1,4.2,4.3,4.4,4.5; FTTÇ-4,6; BSB-16,17,18,20,21)
|
[!] 3.1 Yarı
saydam ve hatta saydam cisimlerle de gölge oluşturulabilir. Bu gölgelerin
saydam olmayan cisimlerinkine göre daha belirsiz ve zor fark edilir
olabileceği ifade edilir.
[!] 4.3 Önerilen etkinlikler ancak bulutsuz, güneşli bir havada okul
bahçesinde yapılabileceğinden, deneyin veri toplama kısmı önceden öğrencilere
ödev olarak verilip, sonra toplanan verilerin sınıfta işlenmesi tercih edilir
|
II. DÖNEM III. YAZILI
|
||
M
A Y I S |
5.
H A F T A |
4
S A A T |
5.Güneş
ve Ay Tutulmasıyla ilgili olarak
öğrenciler;
5.1. Güneş ve Ay tutulmasının ışıkla ilgili bir olay olduğu fark eder.
5.2. Güneş ve Ay tutulması olaylarını hazırlayacağı modellerle
gösterir ve sunar (BSB-21, 24).
5.3. Güneş ve Ay tutulması olaylarını
karşılaştırır, benzerlik ve
farklılıklarını listeler (BSB-4
6.Sesin
yayılmasıyla ilgili olarak
öğrenciler;
6.1. Sesin boşlukta yayılamayacağını ifade eder.
6.2. Sesin katı, sıvı ve gaz ortamlarda yayılabileceğini deneylerle
gösterir (BSB-1, 14, 15, 23).
6.3. Sesin hangi ortamda yayılılıp
yayılamayacağını tahmin eder (BSB-8).
|
*Güneş ve ay tutulmaları 85.1,5.2,5.3)
(bsb-4,21,24)
*Ses boşlukta yayılır mı? (6.1,6.3)
(BSB-8)
*Ses sıvı ortamda yayılır mı? (6.2,6.3;
BSB-8; BSB-14,15,23)
*Katı maddeler sesi iletir mi?
(6.2,6.3; BSB-8; BSB-14,15,23)
|
[!] 5.1 Güneş ve Ay tutulması olaylarının belirli sürelerle tekrar eden
doğa olayları olduğu belirtilir
!] 6.2 Sesin su ortamında yayılmasıyla ilgili olarak, sonar cihazı ve
balinaların iletişim şekilleri öğrencilere, örnek olarak verilebilir.
[!]
6.3 Katılarda sesin yayılması ile ilgili etkinlik yapılırken masaya şiddetli
vurulmasının kulağa zarar verebileceği konusunda öğrenciler uyarılır.
[!] 6. 3 Öğrenciler, 4.
sınıfta “Vücudumuz Bilmecesini
Çözelim” ünitesinde yaptıkları stetoskopu kullanarak etkinliği
yapabilirler.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
C 5.2 Dünya, Güneş ve Ay’ın karşılaştırmalı büyüklükleri
ve şekilleri “Dünya ve Evren”
öğrenme alanında ayrıntılı olarak ele alınacaktır.
` 5.1, 5.2, 5.3 Türkçe dersi Görsel Okuma ve Görsel
Sunu öğrenme alanı, Görsel Okuma (Kazanım 10)
|
|
H
A Z İ R A N |
1.
H A F T A |
4
S A A T |
7.Sesin
farklı ortamlarda farklı duyulmasıyla ilgili olarak öğrenciler;
7.1. Farklı cisimlerle üretilen sesin farklı duyulacağını deneylerle
gösterir (BSB-1, 14).
7.2. Aynı ses kaynağından üretilen sesin, farklı maddesel ortamlarda
farklı işitileceğini fark eder.
(BSB-7).
8.Ses
yalıtımı ile ilgili olarak öğrenciler;
8.1. Hangi malzemelerin sesin yayılmasını daha iyi önleyeceğini
tahmin eder (BSB-8).
8.2. Sesin yayılmasını önlemeyle ilgili tahminlerini, teknolojik
tasarımın aşamalarını uygulayarak
yaptığı bir model ile test eder (BSB-14;
FTTÇ-5).
8.3. Farklı modellerin sesin yayılmasını ne derece önlediğini
standart olmayan ölçütler kullanarak
test eder.
8.4. Farklı maddesel ortamların sesin kulağımıza ulaşmasını
farklı engellediği sonucunu çıkarır
(BSB-23).
8.5. Farklı ortamları, sesin yayılmasını önleyebilme dereceleri
bakımından karşılaştırır (BSB- 3, 4,
5).
8.6. Ses yalıtımı için geliştirilen teknolojilere örnekler verir
(BSB-1; FTTÇ-4).
8.7. Ses yalıtımıyla ilgili teknolojik gelişmelerin, ses kirliliğinin
etkilerini azalttığını fark eder
(FTTÇ-7).
|
* Cisim farklı, ortam farklı ya ses?
(7.2,7.2,7.3) (BSB-1,14,7)
*Tecrübeden sonuca (8.1,8.2) (BSB-8,14)
(FTTÇ-5)
*Ses kirliliği dert değil
(8.3,8.4,8.5,8.6,8.7( (BSB-1,3,4,5,23; FTTÇ-4,7)
|
[!]
Işık ile ses kavramları arasındaki farklılıklardan bahsedilir. Örneğin; ışık
odun gibi saydam olmayan maddelerden geçemezken ses geçebilir.
[!] Öğrenciler, kulaklar için
yapılmış bazı cisimler hariç (ör: kulak tıpası) diğer cisimleri kulaklarına sokmalarının
tehlikeli olabileceği konusunda uyarılır
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
È Sağlık Kültürü
(8.7- 28)
È Kariyer Bilinci
Geliştirme: Yoğun sesin bulunduğu iş ortamlarına fabrikalar, havaalanları,
konser salonları vb. örnek verilir..
|
|
H
A Z İ R A N |
2.
H A F T A |
4
S A A T |
9.Farklı
ses teknolojileri ile ilgili olarak
öğrenciler;
9.1. Sesin iletişim kurmadaki rolünü ve önemini fark eder.
9.2. Çeşitli ses teknolojilerine örnekler verir (BSB-1; FTTÇ-31).
9.3.Yüksek ses üreten teknolojik araçların olumlu ve olumsuz
etkilerini açıklar (FTTÇ- 27).
9.4. Sesin kaydedilebildiğini ve kaydedilen sesin dinlenebildiğini
fark eder.
9.5. Geçmişten günümüze kullanılan farklı ses kayıt araçlarına örnekler verir (FTTÇ- 32).
9.6. Geçmişte kullanılan farklı ses kayıt araçlarını, günümüzde kullanılanlar ile karşılaştırır (BSB-5).
9.7. Ses kaydının günlük yaşamdaki önemini açıklar (FTTÇ-4, 5).
9.8. Ses
yalıtımı, ses kaydı, ses şiddetinin eğiştirilmesi gibi sesin kullanımı ile ilgili çeşitli mesleklere
örnekler verir (FTTÇ- 33).
|
[!] Sesin farklı mesleklerdeki rolüne örnek olarak bir
minibüsün geri geri gelirken çıkardığı bip sesi, tehlike olarak hava kompresörlerinin
gürültüsü örnek olarak verilir.
|
Ölçme ve değerlendirme için performans
görevleri, projeler, kavram haritaları, tanılayıcı dallanmış ağaç,
yapılandırılmış grid, altı şapka tekniği, bulmaca, çoktan seçmeli, açık uçlu,
doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, iki aşamalı test gibi farklı soru
ve tekniklerden uygun olanı uygun yerlerde kullanılacaktır.
|
Fen ve Teknoloji Öğretmeni Fen ve Teknoloji Öğretmeni Fen ve Teknoloji Öğretmeni
Uygundur
…………/……../2012
............................
Okul Müdürü
0 yorum:
Yorum Gönder