2013-2014 ÖĞRETİM YILI ..............................ORTAOKULU FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ
8.SINIF YILLIK PLANIDIR
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT ÜNİTE 1: HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
17-21.09.2012
|
4
|
1.Mitoz ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Canlılarda büyüme ve üremenin hücre bölünmesi ile meydana
geldiğini açıklar.
1.2 Mitozu, çekirdek bölünmesi ile başlayan ve birbirini takip
eden evreler olarak tarif eder.
1.3 Mitozda kromozomların önemini fark ederek farklı canlı
türlerinde kromozom sayılarının değişebileceğini belirtir.
1.4 Mitozun canlılar için önemini belirterek büyüme ve üreme ile
ilişkilendirir.
|
)* 1.2 Hücrenin
mitoz sırasında birbirini takip eden farklı evrelerden geçtiği belirtilir,
fakat bölünme evrelerinin isimleri ve özellikleri verilmeden şekil üzerinde
gösterilir.
)* 1.4 Mitozun üreme
ile ilişkisi kurulurken bölünerek çoğalma, tomurcuklanma, vejetatif üreme, yenilenme
gibi eşeysiz üreme
çeşitleri örneklendirilir.
? 1.3 Öğrenciler organizmanın büyüklüğü ve karmaşıklığı ile kromozom
sayısı arasında doğru orantı olduğunu düşünebilirler.
|
||||
24-28.09.2012
|
4
|
2.Kalıtım ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Gözlemleri sonucunda kendisi ile anne babası arasındaki
benzerlik ve farklılıkları karşılaştırır. (BSB-1, 2, 5, 6, 8).
2.2 Yavruların anne-babaya benzediği, ama aynısı olmadığı
çıkarımını yapar.(BSB-1, 2, 5, 6, 8).
2.3 Mendel’in çalışmalarının kalıtım açısından önemini irdeler
(FTTÇ-12, 16).
|
)* 2.3 Sadece
monohibrit çaprazlama örnekleri verilir, dihibrit çaprazlama örnekleri
verilmez.
|
||||
2.4. Gen kavramı hakkında bilgi
toplayarak baskın ve çekinik genleri fark eder (BSB-25).
2.5.Fenotip ve
genotip arasındaki ilişkiyi kavrar.
2.6.Tek karakterin kalıtımı ile ilgili problemler
çözer.
|
[!] 2.6 Cinsiyetin eşey kromozomuna
bağlı olduğu belirtilir.
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT ÜNİTE 1: HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
01-05.10.2012
|
4
|
2.7. İnsanlarda yaygın olarak görülen
bazı kalıtsal hastalıklara örnekler verir.
2.8.Akraba evliliğinin olumsuz
sonuçlarını araştırır ve tartışır (BSB-25, 27, 32).
2.9.Genetik hastalıkların teşhis ve tedavisinde
bilimsel ve teknolojik gelişmelerin etkisine örnekler verir (BSB-25, 27, 32).
(FTTÇ-5, 17, 30, 32) (TD-3).
|
)*2.7 Kalıtsal hastalıklara örnek olarak hemofili, orak hücreli
anemi, renk körlüğü, Down sendromu vb. verilir.
|
`2.8 ve 2.10 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” , “Konuşma” ve “Yazma” temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
|
È Sağlık Kültürü
( 2.8, 2.9-3,4 )
|
||
3. Mayoz ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1. Üreme hücrelerinin mayoz ile
oluştuğu çıkarımını yapar.
3.2. Mayozun canlılar için önemini fark
eder.
|
)*3.2 Mayozun evreleri isimlendirilmeden şekille verilir, crossing-
over terimi yerine parça değişimi terimi kullanılır ve önemi
vurgulanır.
|
||||||
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT ÜNİTE 1: HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
08-12.10.2012
|
4
|
3.3. Mayozu, mitozdan ayıran özellikleri listeler.
4.
DNA ve genetik bilgi ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1. Kalıtsal bilginin genler tarafından taşındığını
fark eder.
4.2. DNA’nın yapısını şema üzerinde göstererek
basit bir DNA modeli yapar
(BSB-28, 30, 31; FTTÇ-4).
4.3. DNA’nın kendini nasıl eşlediğini basit bir model
yaparak gösterir
(BSB-28, 30, 31; FTTÇ-4).
4.4. Nükleotit, gen, DNA, kromozom kavramları
arasında ilişki kurar.
|
)*3.3 Mayoz ve mitoz arasındaki farklar verilirken bölünme
evrelerindeki farklılıklar belirtilmez.
)*4.2 DNA’nın yapısı verilirken nükleotidlerin
şeker, fosfat ve bazlardan oluştuğuna değinilir, bazların isimleri, pürin,
primidin ayrımına girilmeden verilir.
|
||||
15-19.10.2012
|
4
|
4.5. Mutasyon ve modifikasyonu tanımlayarak
aralarındaki farkı örneklerle açıklar (BSB-5).
4.6. Genetik mühendisliğinin günümüzdeki
uygulamaları ile ilgili bilgileri özetler ve tartışır
(BSB-25, 27, 32; FTTÇ-16, 17, 30, 31, 32).
4.7. Genetik mühendisliğindeki gelişmelerin
insanlık için doğurabileceği sonuçları tahmin
eder (FTTÇ-5, 28, 29, 30, 31, 32, 36).
4.8. Genetik mühendisliğindeki gelişmelerin olumlu
sonuçlarını takdir eder (TD-3).
4.9. Biyoteknolojik çalışmaların hayatımızdaki
önemi ile ilgili bilgi toplayarak çalışma alanlarına örnekler verir (FTTÇ-16,17).
|
)*4.6 Genetik mühendisliğinin uygulamaları
ile ilgili klonlama, gen tedavisi, türlerin ıslah edilmesi ve genetiği değiştirilmiş
canlılar vb. verilir.
|
`4.6 ve 4.9 kazanımları, Türkçe dersi “Okuma” temel dil becerisi ile
ilişkilendirilir.
|
_Kariyer Bilinci : Genetik muhendisliği ornek
olarak verilebilir.
|
||
22-24.10.2012
|
3
|
5. Canlıların çevreye adaptasyonu ve evrim ile ilgili olarak
öğrenciler;
5.1. Canlıların yaşadıkları çevreye adaptasyonunu
örneklerle açıklar.
5.2. Aynı yaşam ortamında bulunan farklı
organizmaların neden benzer adaptasyonlar geliştirdiğini belirtir.
|
|||||
28
EKİM 2012 KURBAN BAYRAMI TATİLİ
29 EKİM 2012 CUMHURİYET BAYRAMI
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
30-31.10/01-02.11.2012
|
4
|
5. Canlıların çevreye adaptasyonu ve evrim ile ilgili olarak
öğrenciler;
5.3. Canlıların çevresel değişimlere
adaptasyonlarının biyolojik çeşitliliğe ve evrime katkıda bulunabileceğine
örnekler verir.
5.4. Evrim ile ilgili
farklı görüşlere örnekler verir.
|
[!]
5.3 Canlıların çevresel değişimlere adaptasyonlarıyla ilgili örneklerde
ayrıntıya girilmez.
[!]
5.3 Doğal seçilim kavramı vurgulanmalıdır.
[!]
5.4 Evrim ile ilgili farklı görüş örneklerinde ayrıntıya girilmez.
|
C 1.7. 4.sınıf “Maddeyi Tanıyalım” ve 5. Sınıf
“Maddenin Değişimi ve Tanınması” üniteleri ile
ilişkilendirilir.
|
|||
DEĞERLENDİRME
|
|||||||
ÖĞRENME
ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE
2:KUVVET VE HAREKET
|
|||||||
05-09.11.2012
|
1.
Sıvıların ve gazların kaldırma kuvveti ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1. Bir cismin havadaki ve sıvı içindeki ağırlığını
dinamometre ile ölçer ve ölçümlerini kaydeder
(BSB-22, 23, 24, 26, 27).
1.2. Cismin havadaki ve sıvı içindeki ağırlıklarını
karılaştırır (BSB-6).
1.3. Cismin sıvı içindeki ağırlığının az görüldüğü
sonucunu çıkarır (BSB-30).
1.4. Sıvı içindeki cisme, sıvı tarafından yukarı
yönde bir kuvvet uygulandığını fark eder ve bu kuvveti kaldırma kuvveti
olarak tanımlar
(BSB-31, 21).
1.5. Kaldırma kuvvetinin cisme aşağı yönden etki eden
kuvvetin etkisini azalttığı sonucuna varır (BSB-30, 31).
1.6. Bir cisme etki eden kaldırma kuvvetinin
büyüklüğünün cismin batan kısmının hacmi ile ilişkisini araştırır.
1.8. Bir cisme etki eden kaldırma kuvvetinin
büyüklüğünün, cismin daldırıldığı sıvının yoğunluğu ile ilişkisini
araştırır.
1.9. Farklı
yoğunluğa sahip sıvıların cisimlere uyguladığı kaldırma kuvvetini
karşılaştırır ve sonuçları yorumlar (BSB-20).
1.14. Gazların da cisimlere bir kaldırma kuvveti
uyguladığını keşfeder.
1.15. Sıvıların ve gazların
kaldırma kuvvetinin teknolojideki kullanımına örnekler verir ve bunların
günlük hayattaki önemini belirtir (FTTÇ-5, 6, 7, 9, 10, 17, 28, 29, 30, 31,
33, 34, 36; TD-3).
|
)*1.1 Kaldırma kuvvetinin
cisimlerin ağırlıklarına etkisi incelenirken sıvı içinde batabilen ve sıvı
içinde kütlesi değişmeyen cisimler kullanılmalıdır.
??? Bazı
öğrenciler yer çekimi kuvvetinin, sıvı içindeki cisimlere etki etmediği
yanılgısına sahip olabilir.
[!] Sıvı
içindeki cismin ağırlığı azalmaz, sadece
yukarı yönde etki eden kaldırma kuvveti cismin ağırlığının azalmış
gibi görünmesine neden olur.
)*1.7 Yoğunluk birimi olarak kg/m3
ve g/cm3 kullanılmalıdır.
)*1.7 Katıların ve sıvıların yoğunlukları
ile ilgili hesaplamalar yapılmalıdır.
|
1.KAZANIM SINAVI
05-09 KASIM 2012
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR ÜNİTE 2:KUVVET VE HAREKET
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
12-16.11.2012
|
4
|
1.7. Cisimlerin kütlelerini ve hacmini ölçerek yoğunluklarını
hesaplar.
1.10. Bir cismin yoğunluğu ile daldırıldığı sıvının
yoğunluğunu karşılaştırarak yüzme ve batma olayları için bir genelleme
yapar.
1.11 Denge durumunda, yüzen bir
cisme etki eden kaldırma kuvvetinin cismin ağırlığına eşit olduğunu fark eder
(BSB-16).
1.12. Batan bir cisme etki eden kaldırma
kuvvetinin, cismin ağırlığından daha küçük olduğunu fark eder (BSB-1).
1.13. Bir cisme etki eden kaldırma kuvvetinin,
cismin yer değiştirdiği sıvının ağırlığına eşit büyüklükte ve yukarı yönde
olduğunu keşfeder (BSB-1, 16, 22, 23, 24, 32).
|
[!] 1.11 Denge durumu,
bir cismin sıvı içinde askıda kalması veya cismin bir kısmının sıvı içinde
bir kısmınınsa dışarıda kalmasıdır.
)*1.13 Arşimet ilkesi ile ilgili
matematiksel bağıntılar verilmelidir.
???
Öğrenciler, yüzen cisimlere etki eden kaldırma kuvvetinin, cisimlerin ağırlıklarından
fazla olduğu yanılgısına düşebilir.
|
||||
19-23.11.2012
|
4
|
2. Basınc ile ilgili olarak
oğrenciler;
2.1.Birim yuzeye etki eden
dik kuvveti, basınc olarak ifade eder.
2.2.Basınc, kuvvet ve yuzey
alanı arasındaki iliskiyi orneklerle acıklar.
2.3.Sıvıların ve gazların
basıncının bağlı olduğu faktorleri ifade eder.
2.4.Basınca sebep olan
kuvvetin cesitli etkenlerden kaynaklanabileceğini fark eder.
2.5.Sıvıların ve gazların,
basıncı, her yonde aynı buyuklukte ilettiğini kesfeder
(BSB-1,16,22,23,24).
|
[!] 2.1. Oğrenciler, basınç ile kuvvetin birbirine karıstırılmaması
konusunda uyarılmalıdır.
__ 2.2 Basıncla ilgili matematiksel bağıntılar
verilmemelidir.
__ 2.3 Gazların basıncında sıcaklık ve hacim değisimine
girilmeyecek,basınc sabit sıcaklık ve hacim alınarak acıklanacaktır..
__ 2.4 Sıvılarda basıncın ağırlıktan,kapalı kaplardaki gazlarda ise
ağırlıktan ziyade
molekul hareketinden kaynaklandığı vurgulanır.
[!] Ağırlıkla ilgili olarak
“G=mg” matematiksel bağıntısı verilmemelidir.
Oğrenciler bir cismin ağırlığını gerekiyorsa, Newton olarak
olceklendirilmis bir
dinamometre ile olcerek bulmalıdır.
|
_:2.6.kazanımı, Turkce dersi
“Okuma” oğrenme alanı amac
6 ile iliskilendirilir.
|
|||
26-30.11.2012
|
4
|
2.6.Sıvıların ve gazların,
basıncı iletme ozelliklerinin teknolojideki kullanım alanlarını arastırır.
2.7.Basıncın, gunluk
hayattaki onemini acıklar ve teknolojideki uygulamalarına ornekler verir
(BSB-32; TD-3).
|
|||||
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM ÜNİTE 3:MADDENİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
|||
03-07.12.2012
|
4
|
1. Periyodik sistem ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1. Elementleri benzer
özelliklerine göre sınıflandırmanın önemini kavrar.
1.2. Periyodik sistemde
grupları ve periyotları
gösterir; aynı gruplardaki
elementlerin özelliklerini karşılaştırır.
1.3. Metal, ametal ve yarı
metal özelliklerini karşılaştırır (BSB-5, 6, 7).
1.4. Periyodik tablonun sol
tarafında daha çok metallerin, sağ tarafında ise daha çok ametallerin
bulunduğunu fark eder.
1.5. Metallerin,
ametallerin ve yarı metallerin günlük yaşamdaki kullanım alanlarına örnekler
verir.
|
[!] Bu ünite boyunca, atom yapısı ile bağlar ve
element özellikleri arasında ilişki kurulurken, gerçek elementlerin gerçek
sembolleri esas alınacak, X, Y, Z Q gibi gerçek olmayan semboller
kullanılmayacaktır.
[!] 1.1-1.4 Öğrenciler, kendi periyodik
tablolarını hazırlarken sadece ilk 20 elementi
kullanır; periyodik sistemde genel eğilimleri incelerken ise tablonun tamamı
esas alınır.
[!] 1.1-1.3 Benzer özellikler aranırken, fiziksel
hâl, sertlik, yumuşaklık, iletkenlik, kararlılık, ışık geçirgenliği,
tel/levha hâline gelebilme ve iyon yükü özellikleri kullanılır.
[!] 1.1-1.4 Elementlerin toplam sayısı ve doğal
elementlerin sayısı verilirken kesin rakamlar kullanmaktan kaçınılmalıdır.
Çünkü yeni elementler bulunabileceği gibi, bazı elementlerin (meselâ 112 atom
numaralı elementin) bulunup bulunmadığı da tartışmalı bir konudur. Ayrıca
radon gibi bazı radyoaktif elementler, kimilerine göre doğada vardır;
kimilerine göre yoktur.
[!] 1.3 Metal, ametal ve yarı metal sınıfı
elementler, görünüm, elektriksel iletkenlik ve iletkenliğin sıcaklık ile değişimi,
fiziksel hâl ve haddelenme özelliği temelinde açıklanacaktır. Metalik ve
ametalik özelliklerin karşılaştırılmasında iyonlaşma enerjisi, elektron
ilgisi kavramları kullanılmayacaktır.
)* 1. 4 Periyodik sistemde,
sadece 1. grubun alkali metaller,
2. grubun alkali toprak metalleri,
7. grubun halojenler ve 8. grubun asal gaz veya soygaz olarak adlandırıldığı belirtilecektir.
[!]
1.5 Farklı elementlerin kullanım alanlarına ilişkin bilgiler, değişik
yörelere uyacak şekilde zengin olmalıdır.
[!]
1.5 “Elementler ve onların bileşikleri çok farklı özellikler taşır ve
kullanım alanları da buna göre farklıdır.” fikri verilmelidir.
|
|||||||
2.KAZANIM SINAVI
03-07 ARALIK 2012
|
||||||||||
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM ÜNİTE 3:MADDENİN YAPISI VE
ÖZELLİKLERİ
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
10-14.12.2012
|
4
|
2. Kimyasal bağlarla ilgili olarak öğrenciler;
2.1. Metallerin elektron
vermeye, ametallerin elektron almaya yatkın olduğunu fark eder.
2.2. Anyonların ve
katyonların periyodik sistemdeki grup numaraları ile yükleri arasında ilişki
kurar.
2.3. Metal atomları ile
ametal atomları arasında iyonik bağ oluşacağını tahmin eder.
2.4. Ametal atomları
arasında kovalent bağ oluştuğunu belirtir.
2.5.Verilen basit yapılarda hangi tür bağların
(iyonik bağ veya kovalent bağ) bulunduğunu tahmin eder (BSB-8, 9).
|
[!] 2.1
Elektron dizilimleri sadece her katmandaki toplam elektron sayıları verilerek
yazılacak, s, p, d, f alt katmanları hesaba katılmayacaktır.
[!] 2.2 Sadece
1A, 2A, 7A ve 8A (1, 2, 17 ve 18.) grubu elementleri, bu kazanım için
yeterlidir.
[!] 2.3-2.4 İki atomun yakın (kısmen iç
içe girmiş veya dokunur durumda) durmasının bir bağlanma sonucu olduğu fikri,
6. sınıftan itibaren öğrencinin karşılaştığı bir olgudur. Burada, 7.
sınıftaki atom modelleri de kullanılarak bağın oluş sebebine ağırlık verilir.
)* 2.3-2.4
Metalik bağlar ve moleküller arası bağlar, bu düzey için erken olacağı
düşüncesi ile kapsam dışında bırakılmıştır.
[!] 2.4 Bu düzeyde, iki atomun elektron
ortaklaşarak oktet tamamlayabileceğini ve bunun bağlamaya yol açtığını
belirtmek yeterlidir.
)* 2.4 Bu
düzeyde çoklu bağlara girilmeyecektir.
|
C 2.1-2.5 6.sınıf
“Maddenin Tanecikli Yapısı” ünitesi ile ilişkilendirilir.
|
|||
17-21.12.2012
|
4
|
3.Kimyasal tepkimelerle ilgili olarak
öğrenciler;
3.1.Yükü bilinen
iyonların oluşturduğu bileşiklerin formüllerini yazar.
3.2.Çok atomlu
yaygın iyonların oluşturduğu bileşiklerin (Mg(NO3)2, Na3PO4
gibi) formüllerinde element atomlarının sayısını hesaplar.
|
[!]
3.1-3.2 İyonik bileşiklerin formülleri yükler kullanılarak mantıki bir temele
dayandırılacak; bu bileşiklerin örgü yapılı olmaları nedeniyle formüllerinin
(“en basit formül”) sadece bir oran belirttiği vurgulanacak; kovalent
bileşiklerin formüllerinin gerçek bir molekülü temsil ettiği (“molekül
formülü olduğu”) belirtilecek, ancak kovalent molekül formüllerinin dayandığı
mantığa girilmeyecektir.
|
C
Bu bölüm işlenirken fiziksel değişim ve kimyasal değişim kavramları ile ilgili
6. sınıfta “Maddenin Tanecikli Yapısı” ünitesinde öğrenilenler
hatırlatılmalıdır.
|
|||
24-28.12.2012
|
4
|
3.3.Kimyasal bir
tepkimenin gerçekleştiğini deneyle gösterir (BSB-15, 16, 17, 18; TD-2, 4).
3.4.Kimyasal
değişimi atomlar arası bağların kopması ve yeni bağların oluşması temelinde
açıklar.
|
[!]
3.3 Kimyasal bir tepkime olduğunu gösteren belirtilerden ısı çıkışı, gaz
çıkışı, renk değişimi ve çökelek oluşumu için örnek tepkimeler verilecektir.
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM ÜNİTE 3:MADDENİN YAPISI VE
ÖZELLİKLERİ
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
31.12.2012/02-04.01.2013
|
4
|
3.5.Kimyasal değişimlerde atomların yok olmadığını ve yeni
atomların oluşmadığını, kütlenin korunduğunu belirtir.
3.6.Basit kimyasal tepkime denklemlerini sayma yöntemi ile
denkleştirir (BSB-10).
3.7.Yanma tepkimelerini tanımlayarak basit yanma
tepkimelerinin denklemlerini yazar.(BSB-30, 31).
|
[!]3. 7 Öğrenciler, yanma ile alevi birlikte düşünme
eğilimindedir. Alevsiz veya çok hafif bir alevle yanan maddelerin de
olabileceği fikri burada işlenir.
i
|
3.KAZANIM SINAVI
02-04 OCAK 2013
|
|||
07-11..01.2013
|
4
|
4. Asit-baz tepkimeleri ile
ilgili olarak öğrenciler;
4.1.Asitleri ve bazları; dokunma, tatma ve görme duyuları ile
ilgili özellikleriyle tanır.
4.2.Asitler ile H+ iyonu; bazlar ile OH-
iyonu arasında ilişki kurar (BSB-5).
4.3.pH’ın, bir çözeltinin ne kadar asidik
veya ne kadar bazik olduğunun bir ölçüsü olduğunu anlar ve asitlik-bazlık ile
pH skalası arasında ilişki kurar (BSB-28, 30,31; TD-1).
4.4.Sanayide kullanılan başlıca asitleri
ve bazları; piyasadaki adları, sistematik adları ve formülleri ile tanır
(BSB-30, 31).
4.5.Gıdalarda ve temizlik malzemelerinde
yer alan en yaygın asit ve bazları isimleriyle tanır (BSB-2, 31; TD-5).
4.6.Günlük
yaşamında sık karşılaştığı bazı ürünlerin pH’larını yaklaşık olarak bilir.
|
[!] 4.1 Gıda maddeleri dışındaki maddelere belirtilmediği sürece
dokunulmaması ve tadılmaması gerektiği konusunda öğrenciler uyarılır
[!] 4.2 Asit, sulu çözeltisine H+ iyonları oluşturan;
baz ise OH- iyonları oluşturan madde olarak tanımlanır. CO2,
SO2, Na2CO3 ve NH3 gibi maddelerin
su ile tepkimeye girerek H+ veya OH- oluşturduğu
denklemlerle gösterilir.
CO2 ve SO2’ in asit olduğundan; Na2CO3
ve NH3’ ın baz olduğundan söz edilecektir.
[!] 4.4 Asitlerin ve bazların sistematik adları yanında, tuz
ruhu, kezzap, sud-kostik, potas-kostik, sönmüş kireç gibi piyasa adları da
verilecektir.
[!] 4.5 Burada esas olan, adı geçen asitlerin ve bazların
yapılarını öğretmek değil, asitlerin bir şekilde günlük hayatımızda yer
aldığı fikrini vermektir. Öğrencilerin, özellikle organik asitlerin formüllerini
tek tek öğrenmesi beklenmemelidir.
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM ÜNİTE 3:MADDENİN YAPISI VE
ÖZELLİKLERİ
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
14-18.01.2013
|
4
|
4.7.Asitler ile bazların
etkileşimini deney ile gösterir, bu etkileşimi “nötralleşme tepkimesi” olarak
adlandırır, nötralleşme sonucu neler oluştuğunu belirtir (BSB-15, 16, 17,
18).
4.8.Asit-baz çözeltilerini
kullanırken neden dikkatli olması gerektiğini açıklar; kimyasal maddeler için
tehlike işaretlerinin anlamlarını belirtir (FTTÇ-37).
4.9.Asitlerin ve bazların
günlük kullanımdaki eşya ve malzemeler üzerine olumsuz etkisinden kaçınmak
için neler yapılabileceğini açıklar (BSB-9; FTTÇ-18; TD-5).
4.10.Endüstride atık madde
olarak havaya bırakılan SO2 ve NO2 gazlarının asit
yağmurları oluşturduğunu ve bunların çevreye zarar verdiğini fark eder
(FTTÇ-18).
4.11.Suları, havayı ve
toprağı kirleten kimyasallara karşı duyarlılık edinir.
|
[!] 4.7 Nötralleşme tepkimeleri
verilirken asit-baz titrasyonlarına, eşdeğerlik noktası ve dönüm noktası
kavramlarına girilmeyecektir.
[!] 4.7 Sadece yaygın asit ve bazlar arasındaki
nötralleşme tepkimeleri verilecektir.
[!]
4.9 Tankerlerle taşınan sülfürik asit ve sud-kostik gibi sanayi ara
ürünlerinin trafikte ciddî bir tehlike oluşturdukları belirtilir.
[!] 4.9 Asitlerin ve bazların maddeler üzerine
etkisi verilirken yüzeylerinin ve şekillerinin bozulmasından, tahrip olmasından
bahsedilecek, korozif etki ve korozyon kavramları
kullanılmayacaktır.
[!]
4.9 Asit ve baz bulaşmalarında su ile yıkama ve seyreltmenin etkin bir
ilk tedbir olduğu belirtilir.
[!] 4.10 Doğal gazın, kükürt ve azot
içermediğinden temiz bir yakıt olduğu burada vurgulanır.
[!] 4.11 Suları, havayı ve toprağı kirleten
kimyasal silahlardan en az etkilenmek için alınabilir tedbirleri konu edinen
bir okuma metni verilebilir.
|
C 7.sınıf “Vücudumuzda Sistemler”
ünitesi ile ilişkilendirilir.
` 4.8 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” temel dil
becerisi ile ilişkilendirilir.
` 4.11 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi 7.sınıf
“Küresel Bağlantılar” öğrenme alanı, “Ülkeler Arası Köprüler” ünitesi kazanım
3 ile ilişkilendirilir.
|
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık
( 4.8,4.9,4.10, 4.11 – 18 )
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık
( 4.8,4.9,4.10, 4.11 – 18 )
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM ÜNİTE 3:MADDENİN YAPISI VE
ÖZELLİKLERİ
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
21-25.01.2013
|
4
|
5. Su kimyası ve su arıtımı ile ilgili
olarak öğrenciler;
5.1.Sert
su, yumuşak su kavramlarını anlar ve sertliğin neden istenmeyen bir özellik
olduğunu açıklar (BSB- 8, 9, 30, 31; FTTÇ-28, 30).
5.2.Sularda
sertliğin nasıl giderileceğini araştırır.
5.3.Suların
arıtımında klorun mikrop öldürücülük etkisinden yararlanıldığını araştırarak
fark eder. (BSB-8, 9, 31; FTTÇ- 25; TD-1, 5).
|
)* 5.1 Sert suların sağlık için zararlı olmadıkları, sadece içim zevki
bakımından kalitesiz sayılacakları vurgulanmalı, ancak çok sert suların
çamaşır ve bulaşık makinelerinde, fabrikalardaki su kazanlarında, kalorifer
kazanlarında ve radyatörlerde yol açabilecekleri güçlükler vurgulanır.
[!]
5.2 Sularda sertliğin
giderilmesinde, kaynatma ve oluşan tortudan ayırma yönteminin ve iyon
değiştirici reçinelerin kullanılabileceği vurgulanır.
|
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık
( 5.2, 5.3 –
18 )
|
|||
değerlendirme
|
28 OCAK -08 ŞUBAT 2013 YARIYIL TATİLİ
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR ÜNİTE
4: SES
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
|
11-15.02.2013
|
4
|
1. Ses dalgaları ile ilgili
olarak oğrenciler;
1.1. Titresen bir cisim
icin frekans ve genliği
tanımlar.
1.2. Ses dalgasının
belirli bir frekansı ve genliği
olduğunu ifade eder.
2. Sesin ozellikleri ile ilgili olarak oğrenciler;
2.1. Cevresindeki sesleri, ince-kalın ve siddetli zayıf sıfatlarını
kullanarak betimler ve
sınıflandırır (BSB-1, 3, 4, 5, 6).
2.2. Ses siddetini, sesleri
siddetli veya zayıf
isitmemize neden olan ses
ozelliği olarak
ifade eder.
|
[!] Etkinlikler
yapılırken isitme
yetersizliği olan oğrenciler de dikkate
alınmalıdır.
[!] Frekansın
biriminin Hertz (Hz), ses
duzeyi biriminin ise Desibel (dB)
olduğu vurgulanır.
[!] İnsan
kulağının genellikle frekansı
20- 20000 Hz arasında
olan sesleri
duyabildiği belirtilir.
|
|||||
18-22.02.2013
|
4
|
2.3. Ses yuksekliğini,
sesleri ince veya kalın
isitmemize neden olan ses
ozelliği olarak
ifade eder.
2.4. Sesin siddeti ile genliği, sesin yuksekliği
ile frekansı arasındaki iliskiyi kesfeder
(BSB-11, 12, 13 ,14, 15, 16, 19, 20, 27,
28, 31).
2.5. Cesitli sesleri birbirinden ayırt
edilebilmesini, ses dalgalarının frekans ve
genliklerinin farklı olmasıyla acıklar
(BSB-1, 4, 6, 8, 31).
2.6. Ses duzeyinin ses
siddetinin bir olcusu
olduğunu fark eder (BSB-25).
2.7. Cevresindeki ses
kaynaklarının urettiği
sesler ile ses duzeyleri
arasında iliski kurar (BSB-1, 4, 6, 31; TD-5).
|
||||||
[!] 2. 6 Sesleri duyup
duyamamamız, sesin isitme sağlığımıza zararlı olup olmadığı veya bir aracın
gurultulu olup olmadığı coğu zaman ses siddeti yerine, ses düzeyine bakılarak
belirlenir.
[!] 2..6 Đnsan kulağının 0 dB ve
uzerindeki sesleri isitebileceği, 120 dB uzerindeki seslerin isitme sağlığına
zarar vereceği belirtilir.
[!] 2. 6 Konusma sesi duzeyinin
30–60 dB olduğu, duzeyi 60 dB’den fazla olan
seslerin gurultu olarak
isimlendirildiği,
ses duzeyi 60-120 dB
aralığında olan
ortamlarda uzun sure
kalındığında ise
isitme sorunlarıyla
karsılasabileceği
vurgulanmalıdır.
[!] 2.7 Cesitli ses
kaynaklarının ses duzeyleri ornek olarak verilir.
|
_ 7. sınıf “Canlılar ve Hayat” oğrenme
alanı, “Vucudumuzdaki Sistemler” unitesinde kulağın yapısı ile
iliskilendirilir.
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR ÜNİTE
4: SES
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
25-28.02/01.03.2013
|
4
|
3. Bir muzik aletinden cıkan sesin değisimi ile ilgili olarak
oğrenciler;
3.1. Bir muzik aletinden cıkan seslerin
yuksekliğini ve siddetini nasıl değistirebileceğini kesfeder
(BSB-1, 11, 12, 13 ,14,
15, 16, 19, 20, 27, 31).
3.2. Farklı yukseklik ve
siddette sesler
olusturabileceği bir
muzik aleti tasarlar
ve yapar (BSB-18; FTTC-6,
8; TD-2).
|
[!] 3.1
Uflemeli muzik aletlerinde
enstrumanın icindeki hava sutunu
boyunun; vurmalı muzik aletlerinde
enstrumanın derisinin kalınlığı,
gerginliği ve yuzey alanının; telli muzik
aletlerinde de tellerin
kesiti, gerginliği ve
boyunun cıkan sesleri
değistirdiği vurgulanır.
[!] Gurultunun insan sağlına
etkilerinden
bahsedilmelidir.
[!] Yuksek
sesle muzik dinlemenin insan
sağlığına sakıncalarından
bahsedilmelidir.
|
` Müzik dersi ile ilişkilendirilir.
|
|||
4. Bir enerji turu olan ses
ile ilgili olarak oğrenciler;
4.1. Sesin bir enerji turu
olduğunu ifade eder.
4.2. Ses enerjisinin
baska bir enerjiye
donusebileceğini ifade eder (TD-3).
|
|||||||
5. Sesin yayılma hızı ile ilgili olarak
oğrenciler;
5.1. Ses dalgalarının
belirli bir yayılma
hızının olduğunu ve bu
hızın, sesin
yayıldığı ortamın
yoğunluğuna bağlı
olarak değistiğini ifade
eder (BSB-25).
5.2. Sesin farklı
ortamlardaki hızlarını
karsılastırır (BSB-5, 6).
5.3. Isığın ve sesin
havadaki yayılma hızlarını
karsılastırır (BSB-5, 6).
|
_ 6. sınıf “Fiziksel Olaylar” oğrenme alanı
“Kuvvet ve Hareket” unitesinin surat konusu
ile iliskilendirilir.
|
||||||
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM ÜNİTE 5: MADDENİN HÂLLERİ VE
ISI
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
04-08.03.2013
|
4
|
1. Isı ve sıcaklık ile ilgili
olarak
oğrenciler;
1.1. Isının, sıcaklığı yuksek maddeden
sıcaklığı dusuk olan maddeye aktarılan
enerji olduğunu belirtir.
1.2. Aynı maddenin kutlesi buyuk bir
orneğini belirli bir sıcaklığa kadar
ısıtmak icin, kutlesi daha kucuk olana
gore, daha cok ısı gerektiğini kesfeder.
1.3. Tek tek molekullerin hareket
enerjilerinin farklı olabileceğini ve
carpısmalarla değiseceğini fark eder.
1.4. Sıcaklığı, molekullerin ortalama
hareket enerjisinin
gostergesi seklinde
yorumlar (BSB-8).
1.5. Isı aktarım yonu ile
sıcaklık arasında
iliski kurar (BSB-8, 9;
TD-1).
1.6.Sıvı termometrelerin
nasıl yapıldığını
kesfeder (BSB-22, 24;
FTTC-4, 16; TD-3).
|
[!] 1.2 Isı alan maddelerin molekullerinin
hareket hızının arttığı vurgulanır, alınanverilen
ısının madde miktarı (molekul sayısı)
ile de ilgili olduğu
ozellikle belirtilir.
[!]1.3;1.4 Bir maddenin
ısısının
olculemeyeceği, sadece
aktarılan ısının
olculebileceği; bu yuzden
havanın ısısı
veya suyun ısısı gibi
ifadelerin yanlıs olduğu
vurgulanır.
[!] 1.4 Sıcaklığın, sıfır
veya sıfırın altında
olması, molekullerin
enerjilerinin sıfır
olmasını gerektirmez. Cunku
sıcaklığın
sayısal değeri keyfî
secilmistir.
[!] 1.4 Bu noktada, 6.
sınıftaki “Carpısma,
Hareket Alıs-Verisidir”
etkinliği hatırlatılır.
[!] 1.4 Sıcaklığın, molekul
basına ortalama
enerjinin bir gostergesi
olduğu fakat bizzat
enerji olmadığı vurgusu onemlidir.
[!] 1.6 Mutlak sıcaklık ve
Kelvin skalası
daha ileriki sınıflara
bırakılmıstır.
__ 1.6 oC dısındaki sıcaklık
skalaları
kullanımdan kalkma
eğiliminde olduğu
icin kapsam dısında tutulmustur.
|
4.KAZANIM
SINAVI
04-08 MART 2013
|
_ 6. sınıftaki “Madde ve Isı” unitesi ile iliskilendirilir.
_ 1..6
6. sınıftaki “Madde ve Isı” unitesi
ile iliskilendirilir.
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM ÜNİTE 5:
MADDENİN HÂLLERİ VE ISI
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
11-15.03.2013
|
4
|
2. Maddelerin aldığı/verdiği ısı ile sıcaklık değisimi arasında iliksi
kurmak bakımından
oğrenciler;
2.1. Mekanik ve Elektrik enerjinin ısıya donustuğunu gosteren
deneyler tasarlar
(BSB-15, 16,17, 18; TD-2, 4).
2.2. Maddelerin ısınmasının enerji almaları anlamına geldiğini
belirtir.
2.3. Suyun ve diğer maddelerin “oz ısı”larını tanımlar, sembolle
gosterir.
2.4. Farklı maddelerin oz ısılarının farklı olduğunu (oz ısının ayırt
edici bir ozellik olduğunu) belirtir.
2.5. Suyun oz ısısını joule/goC vekalori/goC cinsinden belirtir.
|
??? 2.2 Alınan-verilen ısı, aslında molekullerin hareket hızından cok,
kinetik enerjileri ile iliskilidir.
Molekul boyutları farklı iki maddeden, buyuk
molekullu olanın, kucuk molekulluye gore daha sıcak olduğu halde,
molekul hızı daha yavas olabilir.
Isı miktarı-hareket hızı iliskisi kurulurken aynı maddenin molekulleri
uzerinde konusmak, kavram yanılgısına yol acmaması icin alınabilecek bir tedbirdir.
[!] 2.2 “Isı” kavramı, fizikcilerce en az uc asırdır kullanılmaktadır.
Ancak bir enerji olduğu, 19. yy’ın ikinci yarısında Joule tarafından
gosterilmis, daha sonra alınıp verilen ısının aslında molekullerin enerjileri
olduğu fark edilmistir. Isı icin ayrı bir birim (kalori) tanımlanması da
Joule’den once yerlesmis bir gelenek olup bu gelenek giderek terk
edilmektedir.
[!] 2.3; 2.4 Alkol ısıtılırken oğrenciler, dikkatli olmaları konusunda
uyarılır.
[!] 2.4 Maddelerin aldığı-verdiği ısı miktarının kutle (kazanım 1.2)
ve maddenin cinsine (kazanım 2.4) bağlı olacağı irdelenir; Q=m×C×_t bağıntısı
daha sonraki sınıflara(lise) bırakılmıstır.
|
_ 2.1; 2.2 5.sınıf “ Maddenin Değisimi ve
Tanınması”, 6. sınıf “Madde ve Isı” uniteleri ile iliskilendirilir.
_ 2.5 1 kalori=4,18 joule donusum iliskisi verilir. 5.
sınıf “Maddenin Değisimi ve
Tanınması“unitesi ile
iliskilendirilir.
|
|||
3. Maddenin ısı alıs-verisi ile hâl değisimlerini iliskilendirmek
bakımından oğrenciler;
3.1. Gaz, sıvı ve katı maddelerde molekullerin/atomların yakınlık
derecesi, bağ sağlamlığı ve hareket ozellikleri arasındaki iliksiyi model
veya resim uzerinde acıklar
(BSB- 30, 31; FTTC- 4).
3.2. Bağların, katılarda
sıvılardakinden daha sağlam olduğu cıkarımını yapar (BSB-5).
3.3. Gazlarda molekuller
arasındaki bağların yok denecek kadar zayıf olduğunu belirtir.
3.4. Erimenin ve
buharlasmanın ısı gerektirmesini, donmanın ve yoğusmanın ısı acığa
cıkarmasını
bağların kopması ve
olusması temelinde acıklar
(BSB-5, 6, 9, 31).
|
_ 3.1- 3.4 6. sınıf “ Maddenin Tanecikli
Yapısı” unitesi ile iliskilendirilir.
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM ÜNİTE 5: MADDENİN
HALLERİ VE ISI
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
18-22.03.2013
|
4
|
4. Erime/donma ısısı ile ilgili olarak oğrenciler;
4.1. Erimenin neden ısı gerektirdiğini acıklar;
donma ısısı ile
iliskilendirir(BSB-7, 30, 31).
4.2. Farklı maddelerin erime
ısılarını karsılastırır (BSB-6).
4.3. Belli kutledeki buzun,
erime sıcaklığında,
tamamen suya donusmesi icin
gerekli ısı
miktarını hesaplar.
4.4. Kapalı mekanların asırı
soğumasını onlemek icin ortama su konulmasının yararını acıklar (BSB-31;
FTTC-29; TD-4).
4.5. Saf olmayan suyun donma
noktasının, saf
sudan daha dusuk olduğunu
fark eder.
4.6. Buzlanmayı onlemek icin
basvurulan
“tuzlama” isleminin hangi
ilkeye dayandığını
acıklar.
4.7. Ataturk’un bilim ve
teknolojiye verdiği onemi acıklar.
|
[!] Atatürkçülük
ile ilgili konular ( 4.7-1)
1-Ataturk’un akılcılık ve
bilime verdiği onemi
kavrayabilme
|
||||
5. Buharlasma ısısı ile ilgili olarak
oğrenciler;
5.1. Buharlasmanın neden ısı gerektirdiğini acıklar; buharlasma
ısısını maddenin turu ile
iliskilendirir.
5.2. Kutlesi belli suyun, kaynama sıcaklığında tamamen buhara
donusmesi icin gerekli ısı miktarını hesaplar.
5.3. Buharlasmanın soğutma amacı ile kullanılısına gunluk hayattan
ornekler verir (BSB-30, 31; FTTC- 16, 31).
|
[!] 5.1; 5.2 Kopan bağların molekuller arası bağ olduğu vurgulanır.
__ 5.1; 5.2 Su ve alkol ornekleri ile etkinlik gerceklestirilir.
|
||||||
25-29.03.2013
|
2
|
6. Isınma/soğuma eğrileri ile ilgili olarak
oğrenciler;
6.1. Katı, sıvı ve buhar halleri kolay elde edilebilir (su gibi)
maddeleri ısıtıpsoğutarak,
sıcaklık-zaman verilerini grafiğe gecirir
(BSB-11, 12, 13, 14,29).
6.2. Isınan-soğuyan maddelerin, sıcaklıkzaman
grafiklerini yorumlar; hâl değisimleri ile iliskilendirir (BSB- 11,
12, 13, 14, 29, 31).
|
[!] 6.1(-100C) –(+3600C) aralığındaki
cıvalı termometre kullanılır.
[!] 6.1; 6.2 Kaynama islemi sırasında oğrencilerin zarar gormemesi
icin dikkatli olunmalıdır.
[!] 6.1; 6.2 Etkinliğin kucuk oğrenci grupları tarafından yapılması
sağlanmalıdır.
|
_ 6.1 ve 6.2 kazanımları, Turkce dersi “Okuma”
temel dil becerisi ile iliskilendirilir.
|
|||
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE 6: CANLILAR VE ENERJİ İLİŞKİLERİ
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
|
25-29.03.2013
|
2
|
1. Besin zincirindeki canlılarla ilgili olarak oğrenciler;
1.1. Besin zincirlerinin baslangıcında ureticilerin bulunduğu
cıkarımını yapar
(BSB - 8).
1.2. Ureticilerin fotosentez yaparak basit seker ve oksijen urettiğini
belirtir.
|
__ 1.2 Ureticiler icin bitkiler, algler ve bazı bakteriler verilir,
kemosentez yapan canlılar ornek olarak verilmez.
[!] 1.2 Basit seker yerine
glikoz kullanılabilir.
|
_ 7. sınıf “ Canlılar ve Hayat” oğrenme alanı,
“İnsan ve Cevre” unitesinde besin zinciri ve ağları ile iliskilendirilir.
|
||||
_ 1.3 – 1.5
5. sınıf “Canlılar Dunyasını Gezelim, Tanıyalım” unitesinin “Cicekli
Bitkileri Tanıyalım” konusu ile iliskilendirilir.
|
||||||||
01-05.04.2013
|
4
|
1.3. Fotosentez icin nelerin
gerekli olduğunu sıralar.
1.4. Fotosentezde ısığın
gerekliliğini deney yaparak gozlemler
(BSB –1,3,17, 18, 19,
20,23,27,31).
1.5. Fotosentezi denklemle
ifade eder.
1.6. Fotosentezin canlılar
icin onemini tartısır.
1.7. Ureticilerin fotosentez
ile gunes enerjisini kullanılabilir enerjiye dönüş turduğunu ifade eder.
1.8. Canlıların yaşamlarını sürdürebilmeleri için enerjiye ihtiyaç
duyduklarını açıklar.
1.9. Besin zincirindeki tuketicilerin enerji ihtiyacını üreticilerden
karşıladığını açıklar.
|
[!] 1.4 Bitkilerin yapay ısıkta
da fotosentez yapabildikleri vurgulanmalıdır.
|
5.KAZANIM SINAVI
01-05
NİSAN 2013
|
||||
08-12.04.2013
|
1.10. Solunumun canlılar icin önemini tartısır.
1.11. Oksijenli solunum sonucunda oluşan urunleri deney yaparak
gösterir
(BSB – 1, 3, 17, 18, 19,20, 23, 27, 31).
1.12. Gozlemleri sonucunda oksijenli solunumun denklemini tahmin eder
(BSB - 1, 9).
1.13. Bazı canlıların yasamlarını surdurebilmek icin gerekli enerjiyi
oksijen kullanmadan sağladığını acıklar.
1.14. Gunluk yasamdan oksijensiz solunum ile ilgili ornekler verir.
1.15. Oksijenli solunum
denklemi ile fotosentez denklemini karsılastırarak iliski kurar (BSB, 6).
|
1. 11 Bitkilerin hem gunduz hem de
gece solunum yaptığı vurgulanmalıdır.
[!] ATP yapısı basit duzeyde verilebilir.
__ 1.11-1.15 Oksijenli ve oksijensiz
solunumda enerji miktarları sayısal olarak
belirtilmez, az ya da cok enerji olarak
verilir.
__ 1. 14 Oksijensiz solunumda laktik asit
ve etil alkol fermantasyonu
kavramları
verilmeden, kaslarda biriken
yorgunluk asidi ile mayalanma olayı ornek olarak
verilir.
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE 6: CANLILAR VE
ENERJİ İLİŞKİLERİ
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
15-19.04.2013
|
4
|
1.16. Beslenme ve enerji
akısı acısından ureticiler ve tuketiciler arasındaki iliskiyi
acıklar.
1.17. Besin zincirindeki
enerji akısına paralel olarak madde dongulerini acıklar.
|
__ 1.17 Madde donguleri olarak su, karbon, azot ve oksijen donguleri
basit semalarla verilecektir.
__ 1.17 Madde dongusunde ayrıstırıcıların rolu vurgulanmalıdır.
[!] Azot dongusunde nitrit –
nitrat bakterileri ayrımına girmeden havadaki serbest azotu bağlayan
bakteriler verilecektir.
|
||||
2. Geri donusum, yenilenebilir ve yenilenemez enerji kaynakları ile
ilgili olarak oğrenciler;
2.1. Yenilenebilir ve yenilenemez enerji kaynaklarına ornekler verir.
2.2. Yenilenebilir ve yenilenemez enerji kaynaklarının kullanımına
iliskin arastırma yapar ve sunar
(BSB – 1, 6, 25, 27, 32; FTTC – 24, 26).
2.3. Yenilenebilir enerji kaynakları kullanmanın onemini vurgular
(FTTC – 24).
|
__ 2.1. Gunes, ruzgar, su, dalga, jeotermal enerji
ve biyokutle yenilenebilir (alternatif) enerji kaynaklarına ornek olarak
verilebilir.
[!] 2.5 Geri donusumun cevre
koruma ve ulke ekonomisi acısından onemi vurgulanır.
|
_ 2.2 kazanımı, Turkce dersi “Okuma”, “Konusma” ve
“Yazma”
temel dil
becerisi ile iliskilendirilir.
|
|||||
22-26.04.2013
|
2
|
2.4. Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımına ornek olabilecek
bir tasarım yapar
(FTTC – 1, 8, 9).
2.5. Geri donusumun ne olduğunu ve gerekliliğini orneklerle acıklar
(FTTC – 18, 19).
2.6. Yasadığı cevrede geri donusum uygulamalarını hayata gecirir
(FTTC – 20 , 27,33; TD –
1).
|
|||||
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR ÜNİTE 7: YAŞAMIMIZDAKİ
ELEKTRİK
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
22-26.04.2013
|
2
|
1. Elektrik akımının manyetik etkisi ve elektrik enerjisinin hareket
enerjisine donusumu ile ilgili olarak oğrenciler;
1.1. Uzerinden akım gecen bir bobinin, bir cubuk mıknatıs gibi
davrandığını fark eder.
1.2. Bir elektromıknatıs
yaparak kutuplarını
akımın gecis yonunden
faydalanarak bulur.
|
_ Oğretmen, oğrencilere 7. sınıfta “Kuvvet ve
Hareket” unitesinde edindikleri “enerji” kavramının ne olduğunu hatırlatır.
|
||||
29-30.04/01-03.05.2013
|
4
|
1.3. Uzerinden akım gecen
bobinin merkezinde olusan manyetik etkinin, bobinden gecen akım ve bobinin
sarım sayısı ile değistiğini
deneyerek kesfeder
(BSB-8,9,30,31).
1.4. Elektrik akımının
manyetik etkisinin, gunluk hayatta kullanıldığı yerleri arastırır ve sunar
(FTTC-5, BSB-32).
1.5. Elektrik enerjisinin
hareket enerjisine
donustuğunu fark eder.
|
|||||
1.6. Bir cubuk mıknatısın hareketinin, elektrik
akımı olusturduğunu deneyerek kesfeder
(BSB-30,31).
1.7. Hareket enerjisinin elektrik enerjisine
donustuğunu fark eder.
1.8. Guc santrallerinde elektrik enerjisinin nasıl
uretildiği hakkında arastırma yapar ve sunar
(BSB-32).
|
??? 1.6 Oğrenciler, elektrik enerjisi uretilirken sadece mıknatısların
hareket ettiğini dusunebilirler.
|
_ 1.8 kazanımı, Turkce dersi “Okuma” , “Konusma” ve
“Yazma” temel dil becerisi
ile iliskilendirilir.
|
|||||
06-10.05.2013
|
2
|
2. Elektrik enerjisinin ısıya (ısı enerjisine) ve
ısığa (ısık enerjisine) donusumu ile ilgili olarak oğrenciler;
2.1. Elektrik akımı gecen iletkenlerin ısındığını
deneyerek fark eder (BSB-30,31).
2.2. Elektrik enerjisinin bir iletkende ısı enerjisine donuseceği
sonucuna varır
(BSB-30,31).
2.3. Uzerinden akım gecen bir iletkende acığa cıkan ısının; iletkenin
direnci, uzerinden gecen akım ve akımın gecis suresiyle iliskili olduğunu
deneyerek kesfeder (BSB-8, 9, 30, 31).
|
__ “Joule Kanunu” formulune bu duzeyde
girilmeyecektir.
[!] Oğretmen oğrencilerin 6.sınıfta edindikleri direnci etkileyen
faktorler konusu ile ilgili on
bilgilerinden yola cıkarak reostanın calısma prensibini anlatmalıdır.
[!] Oğrenciler, elektrik enerjisinin ısıya donusumu ile ilgili
etkinlikleri pillerle veya 0-12/16 volt guc kaynakları ile yapmalıdır. Sehir
gerilimini kullanmamaları konusunda uyarılmalıdır.
|
6.KAZANIM
SINAVI
06-10 MAYIS 2013
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR ÜNİTE
7: YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
06-10.05.2013
|
2
|
2.4. Elektrik enerjisinin ısı enerjisine donusumunu temel alan
teknolojik uygulamaları arastırır ve sunar (BSB-32).
2.5. Guvenlik acısından sigortanın onemini ve calısma prensibini
acıklar (FTTC-5).
2.6. Teknolojideki sigorta modellerini arastırarak bir sigorta modeli
tasarlar (FTTC-6).
|
_ 2.4 kazanımı, Turkce dersi “Okuma” , “Konusma” ve
“Yazma”
temel dil
becerisi ile iliskilendirilir.
|
||||
13-17.05.2013
|
4
|
2.7. Elektrik enerjisinin ısık enerjisine donustuğunu fark eder.
2.8. Uzerinden akım gecen bazı iletkenlerin gorulebilir bir ısık
yaydığı cıkarımını yapar.
2.9. Bir ampulun
patladığında neden tekrar
yanmadığını yorumlar.
|
__ 2.8 Elektrik akımı gecen iletkenlerin ısıma
yaptığı konusuna girilmeyecektir.
|
||||
3. Elektrik enerjisinin kullanımı ve elektriksel guc ile ilgili
olarak;
3.1. Elektrik enerjisi ile
calısan aracların birim zamanda
kullandıkları elektrik
enerjisi miktarının farklı
olabileceğini fark eder.
3.2. Elektrik enerjisi ile
calısan aracların birim zamanda tukettiği elektrik enerjisini, o aracın gucu
olarak ifade eder.
3.3. Elektriksel guc birimlerinin watt ve kilowatt olarak
adlandırıldığını ifade eder.
|
__ P=W/t formulu, Kullanılan Elektrik Enerjisi. Miktarı= Aracın Gucu x
Zaman
seklinde verilecektir.
|
||||||
20-24.05.2013
|
2
|
3.4. Elektrik enerjisi ile calısan araclarda
kullanılan elektrik enerjisi miktarının, aracın gucune ve
calıstırıldığı sureye gore değistiğini fark eder.
3.5. Kullanılan elektrik enerjisi miktarının “watt x saniye ve
kilowatt x saat” olarak adlandırıldığını ifade eder.
3.6. Elektrik enerjisinin bilincli bir sekilde
kullanımı icin alınması gereken onlemleri ifade eder (TD-5).
|
|||||
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
ÜNİTE
8: DOĞAL SÜREÇLER
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
20-24.05.2013
|
2
|
1. Dunya’mızın olusum sureci hakkında oğrenciler;
1.1. Tarih boyunca Dunya’mızın olusumu hakkında cesitli goruslerin
ortaya atıldığını
fark eder (FTTC-2, 3).
1.2. Dunya’mızın olusumuyla ilgili olarak en cok kabul goren gorusun,
“Buyuk Patlama”
olduğunu belirtir.
|
__ 1.1 Dunya’mızın olusumuyla ilgili one
surulen gorusler “Gunes’ten kopma”, “gaz ve toz bulutundan olusma” ve
“Buyuk Patlama” olarak sınırlandırılır.
[!] 1.1 “Buyuk
Patlama” ile ilgili bir okuma metni verilir.
|
||||
27-31.05.2013
|
2
|
2. Bir doğal surec olan levha hareketleri ile ilgili olarak
oğrenciler;
2.1. Yer kabuğunun, sıcak ve akıskan olan magma uzerinde hareket eden
levhalardan
olustuğunu gosteren bir model tasarlar ve yapar (BSB-25, 27, 28, 30,
32; FTTC-8, 9).
2.2. Okyanusların ve dağların
olusumunu levha hareketleriyle acıklar
(BSB-8, 11-15; FTTC-1).
|
__ 2.1 “Levhalar yer kabuğunun ust
katmanlarında, bir butun halinde olmayıp surekli hareket halinde
bulunan tabakalar” olarak tanımlanır.
??? 2.1 Levha terimi,
trafik levhalarıyla vb.
karıstırılmamalıdır.
Ayrıca levha, kıt’a demek
değildir.
__ 2.2 Levhalar arası hareketler yaklasma,
uzaklasma ve yanal
hareket olarak sınırlandırılır.
[!] 2.2 Levha
hareketlerinin en onemli sebebinin, magma icindeki ısıdan kaynaklanan
konveksiyon hareketleri olduğu belirtilir. Levha hareketlerinin surekli
olarak devam
|
_ 2.1 Magma ile 4. sınıfta oğrenilen katman modeli
ve Ates Kure ile iliski kurulur; magmanın
ozellikleri hakkında nicel ayrıntılara (kalınlık,
ortalama
sıcaklık, yoğunluk vb.) girilmez.
|
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN ÜNİTE
8: DOĞAL SÜREÇLER
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
27-31.05.2013
|
2
|
2.3. Artcı deprem, oncu deprem, siddet,
buyukluk, fay kırılması, fay hattı ve deprem bolgesi kavramlarını
tanımlar.
2.4. Depremle ilgili calısmalar yapan
bilim dalına “sismoloji”, bu alanda calısan bilim insanlarına ise
“sismolog” adı verildiğini belirtir (FTTC-11, 12, 34; TD-2, 3).
2.5. Turkiye’nin deprem bolgeleriyle fay hatları arasında iliski kurar
(BSB-11- 15).
2.6. Depremlere, fayların yanında, volkanik faaliyetlerin ve arazi
cokuntulerinin de sebep olabileceğini acıklar (BSB-8, 11-15).
2.7. Volkanların olusumunu ve bunun sonucunda olusan yeryuzu
sekilerlini levha hareketleriyle acıklar
(BSB-8, 11-15; FTTC-1).
2.8. Volkanların ve depremlerin insan
hayatındaki etkileri ve sebep olabileceği olumsuz sonucları ifade eder
(BSB-8, 9; FTTC-25).
2.9. Deprem tehlikesine karsı alınabilecek
onlemleri ve deprem anında yapılması gerekenleri acıklar (FTTC-25).
|
??? 2..3 Depremin siddeti ile buyukluğunun
aynı anlama gelmediği belirtilir.
[!] 2. 4 Sismolojinin; depremlerin olusumunu,
olcu aletlerini, olcme yontemlerini ve
deprem ile ilgili diğer konuları inceleyen ve
değerlendiren bilim dalı olduğu belirtilir.
[!] 2.4 Sismoloji yerine “deprembilim”,
sismolog yerine de “deprembilimci”
kelimeleri kullanılabilir.
[!] 2.6 Okyanus ya da denizlerin tabanında
olusan deprem, volkan patlaması ve bunlara
bağlı taban cokmesi, zemin kaymaları gibi ani ve
siddetli olaylardan hemen sonra denizlerde, tsunami adı verilen dev
dalgaların olusabileceği belirtilir. Tsunaminin olusumu ve verebileceği
zararlar konusunda bir okuma metni verilebilir.
[!] 2.9
Depremlerin onceden tahmin
edilebilmesi
icin levha sınırlarının ve levha
hareketlerinin niteliğinin doğru olaraksaptanması gerektiği belirtilir.
|
È Afet
Eğitimi ve Güvenli Yaşam
(2.8, 2.9 – 17, 18, 19 )
|
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
ÜNİTE 8: DOĞAL SÜREÇLER
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
03-07.06.2013
|
4
|
3. Hava olayları ile ilgili olarak
oğrenciler;
3.1. Havanın dort temel bilesen yanında, su buharı da iceren bir
karısım olması gerektiği
cıkarımını yapar (BSB- 8).
3.2. Yakın cevresindeki hava olaylarını gozlemler, sonucları
kaydederek hava olaylarının değiskenliğini fark eder
(BSB-1, 2, 22-25, 27, 28; FTTC-1).
3.3. Ruzgarın olusumunu deneyle kesfeder (BSB-16-18).
3.4. Ruzgar ile yel, tayfun, fırtına arasında iliski kurar
(BSB-5,11-13, 15; FTTC-1).
3.5. Hortum ve kasırganın olusum sartlarını ifade eder (BSB-5, 11-15).
3.6. Havanın sıcaklığı arttıkca daha fazla nem kaldırabileceğini ifade
eder.
3.7. Yağmur, kar, dolu, sis, ciğ ve kırağı ile havanın sıcaklığı ve
nemi arasında iliski kurar (BSB- 8, 9; FTTC-2).
3.8. Hava olaylarının sebebini gunluk sıcaklık farklılıkları ve olusan
alcak ve yuksek basınc alanlarıyla acıklar (BSB-11-15).
|
__ 3.2 Hava olayları yağmur, kar, dolu, ruzgar, yel,
tayfun, fırtına, hortum ve kasırga olarak sınırlandırılır.
__ 3.8 Burada kastedilen basınc, sıcak ve
soğuk havanın yerlesim bolgeleri uzerine
yaptığı basınctır. Sıcak bolgelerde olusan
alcak basınc ve soğuk bolgelerde olusan
yuksek basınc, havanın sıcaklığı ve sıcak
havanın hareketine bağlı olarak ayrıntıya
girilmeden acıklanır.
[!] 3.8 Hava
tahmin raporlarında sıkca
kullanılan “Yurdumuz, yarından itibaren
Basra Korfezi’nden gelen alcak basıncın
etkisi altında olacaktır.” gibi soylemler
yorumlanır. Bu etkinin havanın durumunda
ne gibi değisimlere yol acabileceği
yorumlanır. Ayrıca gunluk sıcaklık
farklılıklarının temel sebebinin, Dunya’nın
kendi etrafındaki donme hareketi olduğu
belirtilir.
[!] 3.9 Bazı oğrenciler, mevsimlerin
olusumunun, Dunya’nın Gunes etrafındaki
dolanma hareketi sırasında Gunes’e yakın
veya uzak olusuyla iliskili olduğunu
dusunebilir.
|
_ 3.8
8. sınıf “Fiziksel Olaylar” oğrenme alanı “Kuvvet ve Hareket” unitesi
acık hava basıncı konusu ile iliskilendirilir.
|
È Afetten Korunma ve Güvenli Yaşam
( 3.3, 3.4, 3.5, - 5, 6, 7 )
|
||
10-14.06.2013
|
1
|
3.9. Mevsimsel sıcaklık değisimlerinin sebebini, Dunya’nın donme
ekseninin eğikliği ile acıklar (BSB-8, 11-15; FTTC-1).
|
__ 3.9 Mevsimlerin nasıl olustuğu konusu,
Dunya’nın donme ekseninin eğikliği ve
hareketleri ile
iliskilendirilir. Ekliptik duzlem,
donence gibi
teknik terimler kullanılmaz.
|
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
ÜNİTE 8: DOĞAL SÜREÇLER
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE
DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ATATÜRKÇÜLÜK
|
10-14.06.2013
|
3
|
3.10. Yeryuzu sekillerinin olusumu ve değisiminde hava olaylarının
etkisini orneklerle acıklar (BSB-1,2; FTTC-25).
3.11. Đklimin, yeryuzunun herhangi bir yerinde uzun yıllar boyunca
gozlenen tum hava olaylarının ortalama durumu olduğunu ifade eder ve
iklimlerin zamanla değisebileceğini kavrar.
3.12. İklimin etkisini acıklamaya ve
kesfetmeye calısan bilim insanlarına “iklim bilimci” adı verildiğini
belirtir
(FTTC-11, 12,34; TD-2, 3).
3.13. Meteorolojinin, atmosfer icinde olusan sıcaklık değismelerini ve
buna bağlı olarak olusan hava olaylarını inceleyerek hava tahminleri yapan
bilim dalı olduğunu ifade eder (TD-2, 3).
3.14. Hava tahminlerinin gunluk yasantımızdaki yeri ve onemini fark
eder
(FTTC-7, 16, 17, 28, 31,32).
3.15. Meteoroloji uzmanlarına “meteorolog” adı verildiğini belirtir
(FTTC-11, 12, 34; TD-2,3).
|
[!] 3.12
“Klimatoloji”nin, iklim bilimi anlamına geldiği ve iklimi meydana getiren
meteorolojik faktorlerin analizi ile uğrastığı belirtilir.
[!] 3.13
Yeryuzunu saran hava tabakasına
atmosfer adı verildiği belirtilir.
[!] 3.13
Meteoroloji muhendislerinin, hava
olaylarının analizi ve tahmininin yanı sıra,
atmosferdeki tum olayları inceleyen, bu olayların Dunya uzerindeki
yasamı nasıl etkilediğini, gelismis en son teknolojiyi kullanarak acıklamaya,
gerekli onlemleri almaya ve uygulamaya koymaya yonelik calısmalar yapan bilim insanları olduğu belirtilir.
|
_ 3.11 kazanımı Sosyal Bilgiler dersi 6. sınıf
“İnsanlar, Yerler, Cevreler” oğrenme alanı,
“Yeryuzundeki Yasam”
unitesi kazanım 3 ile
iliskilendirilir.
|
È Afetten Korunma ve Güvenli Yaşam
(
3.10- 5, 6, 7 )
|
||
DEĞERLENDİRME
|
0 yorum:
Yorum Gönder