2013-2014 ÖĞRETİM YILI ..............................ORTAOKULU FEN BİLİMLERİ DERSİ
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE 1 : CANLILARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
16-20.09.2013
|
4
|
1.Hücre ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1.Bir
hayvan hücresi ve bitki hücresini mikroskopta gözlemleyerek çizer
(BSB-1,2,3).
1.2.Hücrenin
temel kısımlarını levha, model
üzerinde göstererek görevlerini açıklar.
1.3.Gözlemleri
sonucunda bitki ve hayvan hücresi arasındaki benzerlik ve farklılıkları
listeler
(BSB-1,2,5,6).
1.4.Hücrenin
bir organizmanın sahip olduğu canlılık özelliklerini gösterdiğini vurgular.
1.5.Farklı
tipte hücrelere örnekler verir.
|
H Bütünden Hücreye
(1.1; 1.7) (BSB-1, 2, 3).
H Hücreleri İnceleyelim
(1.3) (BSB-1, 2 ,5, 6)
H Hücre Modeli Yapalım
(1.3), (BSB-1,
2, 5, 28, 30, 32).
|
[!] Mikroskobun keşfi ve tarihsel gelişimi ile
ilgili bir okuma metni verilebilir.
)* 1.2
Hücrenin temel kısımları için hücre zarı, sitoplazma ve çekirdek verilir. Hücre
organellerinin yapıları verilmeden sadece görevleri belirtilir. Prokaryot ve ökaryot ifadeleri
kullanılmadan çekirdek içerisinde kalıtsal özellikleri taşıyan yapıların
bulunduğu belirtilir. Bazı ilkel hücrelerde ise çekirdek olmadığı, kalıtsal
özellikleri taşıyan yapıların sitoplazmada dağınık olarak bulunduğu verilir.
)* 1.2 Madde alış verişinde hücre zarının seçici-geçirgen
özelliği verilir. Fakat hangi maddelerin kolay hangilerinin zor geçtiğine
dair ayrıntılara, aktif / pasif taşımaya girilmez.
)*1.5 Farklı hücre tipleri için
bitki ve hayvanların çeşitli doku hücreleri örnek verilebildiği gibi tek
hücreli canlılar da verilebilir.
)* 1.5 Farklı hücre
tiplerinde (kas,sinir vb.) hücrelerin yapı ve görevlerine girilmez.
|
[!] Atatürkçülük ile ilgili konular (1.7-1)
1-Dayanısmanın toplum
hayatındaki onemini
kavrayabilme
|
||
23-27.09.2013
|
2
|
1.6.Benzer
yapı ve özellikteki hücrelerin aynı görevi yapmak üzere bir araya gelmesiyle
dokuların oluştuğunu belirtir.
1.7.Hücre-doku-organ-sistem-organizma
ilişkisini açıklar.
|
)* 1.6 Doku çeşitleri yapısal ayrıntıya girilmeden
şekillerle gösterilir.
[!] Hücre-doku-organ-sistem-organizma ilişkisini açıklarken, Atatürk’ün
millî birlik ve beraberliğe verdiği önem ile insanlar arasındaki dayanışma örneklerle vurgulanır.
|
||||
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
23-27.09.2013
|
2
|
2.
İnsanda üreme, büyüme ve gelişme ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1. Üremeyi
sağlayan sperm ve yumurtanın görevlerine göre farklı yapılar kazanmış
hücreler olduğunu fark eder.
2.2.İnsanda
üremeyi sağlayan yapı ve organları model, levha, şema üzerinde gösterir.
2.3.Üreme
organlarının neslin devamı için üreme hücrelerini oluşturduğunu ifade eder.
2.4. Sperm/
yumurta/ zigot/ embriyo ve bebek arasındaki ilişkiyi yorumlar.
|
HHücreleri
Karşılaştıralım
(2.1),
(BSB-1, 2 ,5, 6).
H Her Gün
Değişiyorum
(2.4).
H Ne
Kadar Büyürüm?
(2.6), (BSB-9, 22,
23, 27, 28, 29, 30).
H Genç Gazeteci
(2.7),
(BSB-32).
|
)* 2.1 Üreme hücrelerinin ayrıntılı yapısı verilmez.Sperm
için baş, orta kısım ve kuyruk belirtilir.Yumurta için zar, sitoplazma ve
çekirdek gösterilir.Her iki hücre büyüklük ve hareket bakımından basitçe
karşılaştırılır.
)* 2.3 Üreme hücrelerinin oluşumunda mayoz bölünmeye
girilmez.
)* 2.4 Embriyonun gelişiminde
Morula, Blastula, Gastrula vb. safhalar anlatılmaz.
[!] 2.4, 2.5 Aile planlaması, sık
doğumun sakıncaları ile ilgili bir okuma
metni verilebilir.
|
_Grafiği Yorumlayalım
|
_ 2.6 kazanımı; Matematik dersi
“Arastırmalar Đcin Soru Olusturma ve
Veri Toplama” alt oğrenme alanı
kazanım 1 ve “Tablo ve Grafikler” alt
oğrenme alanı kazanım 1 ile
iliskilendirilir.
_ 2.3, 2.4 Mitoz ve mayoz 8. sınıfta
islenecektir.
|
|
30.09/01-04.10.2013
|
2
|
2.5.Embriyonun
sağlıklı gelişebilmesi için anne
adayının nelere dikkat etmesi gerektiğini araştırır ve sunar (BSB-32).
2.6.Büyümeye
bağlı olarak değişen yaş-boy-kütle ilişkisini yorumlar (BSB-28,29,30).
2.7.Gözlemleri
sonucunda insanın gelişim dönemlerini isimlendirerek belirgin özelliklerini
listeler (BSB-1,27).
|
[!] 2.5. Anne adayının dikkat etmesi gereken hususlarla ilgili
olarak zararlı alışkanlıklar (sigara ve alkol) , radyasyon, ilaç kullanımı ve
dengeli beslenme verilir.
)* 2.7 İnsanda gelişim dönemleri; bebeklik, çocukluk,
ergenlik, yetişkinlik ve yaşlılık olarak verilir.
|
_ 2.5 kazanımı, Turkce dersi “Okuma”
, “Konusma” ve “Yazma”
temel dil
becerisi ile
iliskilendirilir.
|
_ Sağlık Kulturu Eğitimi
(2.6-2; 2.7-1)
|
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
|
30.09/01-04.10.2013
|
2
|
3.
Ergenlik ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1.
Çocukluktan
ergenliğe geçişte meydana gelen bedensel ve ruhsal değişimleri sıralar.
3.2. Ruhsal ve bedensel değişimlerini ailesi/akranları/ kişisel
gelişim uzmanları ile paylaşır ( TD-3).
3.3. Ergenlik döneminin insan yaşamının doğal bir dönemi
olduğunun farkına varır.
3.4. Ergenliği sağlıklı geçirebilmek için yapılması gerekenleri fark eder.
3.5. Büyüme, gelişme ve ergenliğin araştırıldığı, tartışıldığı
ve paylaşıldığı toplumsal
organizasyonların önemini fark ederek bu organizasyonlara katılmaya gönüllü
olur ( TD-5).
|
H Misafirimiz
Var
(2.6; 3.1; 3.2; 3.3;3.4).
H Tiyatromuza Davetlisiniz
(2.7; 3.1; 3.2; 3.3).
H
Büyüyorum
(3.2;3.3;3.4) ,
(BSB-25,27, 32)
H Haydi Konuşalım
(3.2; 3.3 ;3.4).
|
[!] 3.1 Her
öğrencinin ergenliğe geçişte bireysel farklılıklar gösterebileceği
vurgulanmalıdır.
[!] 3.1 Ergenliğe
geçişte öğrencilere vücutlarından utanmamaları gerektiği
belirtilmelidir. )* 3.1 Bedensel
değişimlerde âdet döngüsü ayrıntıya
girilmeden verilir (Folikül evresi, Korpus luteum evresi vb. gibi evreler
anlatılmaz).
[!] 3.2, 3.3, 3.4 Psikolojik danışma
ve rehberlik servisi ile aileler iş birliği yaparak öğrencilerin bu dönemdeki sorunlarına yardımcı olabilirler.
[!] 3.2, 3.3, 3.4 Ailelere
ve öğrencilere ergenlik döneminin özellikleri ile ilgili bilgilendirici
yazılar dağıtılabilir veya
velilerle toplantılar
düzenlenebilir.
|
4
Kendimi Seviyorum
|
ÈRehberlik ve Psikolojik Danışma
(3.1-3; 3.2-1,2;
3.3-8; 3.4-4 )
È Sağlık Kültürü Eğitimi
(3.1 –7,8,9 ; 3.2 –10,12,13 )
|
||
07-11.10.2013
|
4
|
4.Hayvanlardaki
üreme, büyüme ve gelişme ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1.
Hayvanların
bir hayat döngüsünün olduğunu örneklerle açıklar (BSB-1,32).
4.2.
Hayvanların
farklı çoğalma şekillerine sahip olduğunu fark eder.
4.3.
Yavru
bakımı açısından hayvan gruplarındaki farklılıkların nedenlerini açıklar.
4.4.
Gelişim dönemlerinde başkalaşım geçiren hayvanlara örnek verir
(BSB-32).
|
H Hayat Döngüsü
(4.1), (BSB-32)
.
Gezelim,
Gözlemleyelim
(4.1,
4.2, 4.3 ), (BSB-1) .
H Tırtıldan Kelebeğe
(4.3, 4.4 ),
(BSB-1, 3, 27, 28, 32).
H
Nasıl Değişti?
(4.3, 4.4 ), (BSB-1, 3, 27, 28, 32).
|
)* 4.1 Döllenme ve
gelişim evreleri
ayrıntılara girilmeden verilir.
Örnek olarak yakın çevresinden tavuk, balık, yılan, kedi ve tavşan vb.
verilir. Başkalaşım geçiren bir hayvan örneği 4.4 kazanımında verileceğinden
bu aşamada örnek verilmemelidir.
)* 4.2 Farklı çoğalma şekillerine yumurtayla çoğalanlar ve
yavrularını doğuranlar örnek verilecektir.
)* 4.4 Başkalaşım
yakın çevrede bulunan bir hayvan
(kelebek, kurbağa vb.) örneği ile açıklanır.
|
4 Çoktan Seçmeli Soru
|
È Kariyer Bilinci: Zoolog ve veteriner örnek olarak verilebilir.
|
||
15-18 EKİM 2013 KURBAN BAYRAMI TATİLİ
|
||||||||
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
|
21-25.10.2013
|
4
|
5.Çiçekli
bir bitkide üreme ile ilgili olarak
öğrenciler;
5.1.
Çiçeğin
kısımlarını gösterir/çizer (BSB-1,2).
5.2.
Çiçeğin
kısımlarını model, levha, şema
üzerinde göstererek görevlerini açıklar.
5.3.
Çiçekli
bir bitkide tozlaşmayı sağlayan etkenleri belirtir.
5.4.
Çiçekli
bir bitkide döllenmeyi açıklar.
5.5.
Bir
çiçek modeli üzerinde tohum ve meyvenin nerede oluştuğunu belirtir.
5.6.
Bitkilerin
çok sayıda tohum oluşturmasının sebebini tartışır.
5.7.
Tohumların
yayılma yollarına örnekler verir (BSB-25).
5.8. Birçok meyve ve tohumun hayvanlar ve
insanlar için besin kaynağı olduğunu örnekleriyle sunar
(BSB-25 , 32).
5.9.
Bitkilerden
elde edilen ürünlerin teknolojik gelişmelere paralel olarak çeşitlendiğini
fark eder (FTTÇ- 5,17, 31
|
↸ Đnceleyelim, Cizelim
(5.1), (BSB-1, 2)
↸ Butun Cicekler Aynı mıdır?
(5.1) , (BSB-1, 2, 5).
↸ Herkesin Seyahati Farklı (5.7)
↸ Nasıl Besine Donustu?
(5.8), (BSB-25, 27, 32)
↸ Poster Hazırlama(5.8;5.9), (BSB-25, 27, 32)
↸ Gezelim, Oğrenelim
(5.9),
(BSB-1, 25, 27, 28, 32)
|
[!] 5.1 İncelemek için bütün kısımları görülebilen gelincik,
düğün çiçeği, sardunya, gül gibi bir çiçek seçilmelidir.
)* 5.4 Döllenmede polen çekirdekleri, sinerjit, antipot ve
kutup hücreleri verilmez.
)* 5.5 Tohum ve
meyvenin nasıl oluştuğu anlatılmaz. Tohum ve meyve tiplerine girilmez .
[!]
5.8 Öğrencilere domates, salatalık, biber vb.’ lerinin,
bitkinin meyvesi olduğu
hatırlatılmalıdır.
|
_ Tanılayıcı Dallanmıs Ağac
|
_ 5.8 kazanımı, Turkce dersi “Okuma” , “Konusma” ve
“Yazma” temel dil becerisi ile
iliskilendirilir.
|
||
28-31.10/01.11.2013
|
4
|
6.
Bitkilerde çimlenme, büyüme ve gelişme
ile ilgili olarak öğrenciler;
6.1. Bitkilerin hayat döngüsünün olduğunu
örneklerle gösterir (BSB-1, 32).
6.2. Çimlenmeye
etki eden faktörleri kontrollü deneylerle gözlemleyerek elde ettiği verileri kaydeder ve
yorumlar
(BSB-1, 11-19,
23, 25, 27, 28, 30, 31).
6.3. Büyüme için gerekli etkenlerin neler
olduğunu kontrollü deney yaparak gözlemler
(BSB-1,11,12 , 13, 14,17,18, 27, 28, 29,
30).
6.4. Organik tarımı açıklar.
6.5. Organik
tarımın insanlık için önemini fark
eder
(BSB-25, 32 ;
FTTÇ-5 , 37; TD-5).
|
↸ Bitkinin Hayat Dongusu
(6.1), (BSB-1, 28).
↸ Tohum Cimlenmesi
(6.2), (BSB- 1, 11, 14, 17, 23, 25, 27, 28,
30, 31).
H Bitkim Neden Farklı Büyüdü?
(6.3), (BSB-1, 11, 12, 13, 14,
17, 18, 27, 28, 29, 30).
H Hayal
Edelim
(6.4; 6.5), (BSB-25, 32)
|
[!] 6.2 Çimlenme için kısa sürede çimlenen
tohumlar (fasulye, turp, tere, nohut, buğday, mercimek vb.) kullanılmalıdır.
Deneylerden sonra bunlar dikilebilir.
[!] 6.3 Büyüme için su, ışık ve
yeterli sıcaklığın gerekli olduğu
vurgulanmalıdır.
??? Birçok öğrenci büyüme için gerekli
olan ışığın çimlenme için de gerekli olduğunu düşünür. Aynı tür tohumun hem
ışıklı ortamda hem de karanlıkta çimlendirilmesi bu kavram yanılgısının
giderilmesinde kullanılabilir.
[!] 6.4 Organik tarımın Tarım Bakanlığı tarafından
kabul edilen amblemleri gösterilir.
|
4 Tohum Çimlenmesi
4 Öğrendiğinin Farkına Varma
_ Performans Değerlendirme
|
_ 5.sınıftaki bitkinin temel kısımlarının
(kok,govde ve yaprakların) gorevleri
hatırlatılmalıdır.
_ 6.2 kazanımı, Turkce dersi “Okuma” ve “Yazma” temel
dil becerisi ile
iliskilendirilir.
|
È Kariyer Bilinci: Ziraat mühendisliği örnek olarak verilebilir.
|
|
ÖĞRENME
ALANI:FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE
2 : KUVVET VE HAREKET
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
04-08.11.2013
|
4
|
1. Bir doğru boyunca sabit süratle
hareket eden cisimle ilgili olarak öğrenciler;
1.1.
Cismin
aldığı yolu ve bu yolu ne kadar zamanda aldığını ölçer (BSB-22, 23).
1.2.
Alınan
yolu ve geçen zamanı kullanarak cismin süratini hesaplar.
1.3.
Sürat
birimlerini ifade eder ve kullanır (BSB-24).
|
Sürati Hesaplayalım
(1.1;1.2;1.3;1.4;1.5).
|
??? Öğrenciler; hareketin
başlangıç şartlarını dikkate almadan, hareketli herhangi iki cisimden önde bulunanın daima daha süratli olduğunu düşünme
eğiliminde olabilirler.
)* 1.2 Sadece sabit süratle hareket eden cisimlerin
süratleri hesaplanmalıdır.
[!] Sürat birimlerinin birbirlerine dönüşümleri
verilmelidir.
??? Öğrenciler hareket etmeyen
cisimlerin hiçbir enerjiye sahip olamayacağı yanılgısına düşebilir.
|
1.KAZANIM
SINAVI
04-08 KASIM
2013
4 Sürati Hesaplayalım
|
||
1.4.
Alınan
yol, geçen zaman ve sürat arasındaki ilişkiyi açıklar ve farklı durumlar için
uygular (BSB-30).
1.5.
Bir
cismin aldığı yol ile geçen zaman arasındaki ilişkiyi grafikle gösterir ve
grafiği yorumlar.
1.6.
Hareketli
cisimlerin hareket enerjisine sahip olduğunu fark eder (BSB-1,3,8).
|
Hareket Enerji
Sağlar (1.6)
|
)* 1.6 Sadece hareketli
cisimlerin hareket enerjisine sahip olacağından bahsedilmeli; fakat bununla
ilgili matematiksel bağıntılara girilmemelidir.
|
1.4 ve 1.5 kazanımları, Matematik
dersi “Tablo ve Grafikler” alt öğrenme alanı kazanım 1 ile ilişkilendirilir.
|
||||
11-15.11.2013
|
4
|
2. Kuvvetin yönü ve ölçümü ile ilgili
olarak öğrenciler;
2.1. Kuvvetin birimini Newton olarak belirtir
ve kullanır (BSB-24).
2.2. Kuvveti dinamometre ile ölçer
(BSB-23,24).
2.3. Ölçülecek kuvvete uygun bir dinamometre
seçerek dinamometre üzerindeki ölçekleri yorumlar (BSB-22).
2.4.
Bir
cisme etki eden kuvvetin yönünü belirtir ve çizerek gösterir (BSB-28).
2.5.
Kuvvetle ilgili olarak doğrultu ve yön
kavramlarını açıklar.
|
Kuvveti Ne ile
Ölçeriz? (2.1;2.2;2.3).
H Kuvvetleri Gösterelim
(2.4;2.5)
|
[!] SI birim sistemi kullanılmalıdır.
[!]
Şeffaf olarak
tasarlanmış dinamometreleri kullanmak,
öğrencilerin dinamometrenin nasıl çalıştığını sezmelerine yardım
edecektir.
)* 2.4 Öğrenciler, bu aşamada sadece dinamometre yardımıyla
bir cisme uyguladıkları aynı veya zıt yönlü kuvvetleri çizerek gösterir.
|
4
Dinamometre Hangi Değeri Gösteriyor?
_ Kuvvetleri Gosterelim
|
C Öğrencilere, kuvvetin cisimler üzerindeki
etkileri hatırlatılır.
|
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE
DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
18-22.11.2013
|
4
|
3. Cisimlere etki eden
kuvvetler ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1.Bir cisme
birden fazla kuvvetin etki edebileceğini gözlemler (BSB-1).
3.2.Bir cisme
etki eden kuvvetlerin yönlerini gösteren çizimler yapar (BSB-28).
3.3.İki veya
daha fazla kuvvetin bir cisme yaptığı etkiyi tek başına yapan kuvveti net
kuvvet (bileşke kuvvet) olarak tanımlar.
3.4.Bir
cisme etki eden net kuvvetin sıfır olması durumunda cismin dengelenmiş
kuvvetler etkisinde olduğunu belirtir.
3.5. Bir
cisme etki eden net kuvvetin sıfırdan farklı
olması durumunda cismin dengelenmemiş kuvvetler etkisinde olduğunu
belirtir.
3.6. Bir cisme etki eden dengelenmemiş kuvvetlerin, cismin
süratinde ve/veya hareket yönünde değişiklik meydana getirebileceğini deneyle
gösterir (BSB-16,18,28).
3.7. Bir veya daha fazla kuvvet etkisindeki bir cismin durgun
kalabilmesi için uygulanması gereken kuvveti tahmin eder ve tahminlerini test
eder (BSB-9,16,18,28).
3.8. Durgun
bir cismin dengelenmiş kuvvetler etkisinde olduğu sonucuna varır (BSB-31).
|
H Cisimlere Etki
Eden Kuvvetleri
Gösterelim (3.1;3.2).
H Neden Hareketli veya Durgun?
|
[!]
Dengelenmiş ve
dengelenmemiş kuvvetlerle ilgili olarak daha önce ele alınmış kuvvetler
dikkate alınmalıdır.
)* 3.2 Cisimlere aynı doğrultuda etki eden, yönleri aynı
veya zıt kuvvetlerle ilgili çizimler yaptırılmalıdır.
[!]
Bir kuvveti
dengeleyen diğer kuvvetin bu kuvvete
eşit büyüklükte; fakat zıt yönde olması gerektiği vurgulanmalıdır.
[!] 3.4
Sabit süratli hareketin de dengelenmiş kuvvetlerin bir sonucu
olduğundan bahsedilebilir.
)* 3.6 Öğrenciler, aynı doğrultu üzerindeki aynı
ve zıt yönlü kuvvetlerin cisimlere olan net etkilerini tanımlayabilmelidir.
[!] Öğrencilerin farklı büyüklükteki kuvvetleri ölçeklendirme yardımıyla farklı
uzunluktaki oklarla temsil etmelerine yardım
edilmelidir.
|
_ Kuvvetleri Gosterelim
_ Dengelenmis ve Dengelenmemis Kuvvetler
|
||
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE
DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
25-29.11.2013
|
4
|
4. Ağırlıkla ile ilgili
olarak öğrenciler;
4.1. Dünyadaki kütle çekim kuvvetinin varlığını, etrafındaki
olaylardan yararlanarak gözlemler
(BSB-1).
4.2. Dünya ile yeryüzündeki kütleler arasındaki çekim kuvvetini
yer çekimi kuvveti olarak isimlendirir.
4.3. Yer çekimi kuvvetinin Dünya üzerindeki her noktada kütleler
üzerine Dünya’nın merkezine doğru etkilediğini fark eder.
4.4. Kütleye etki eden yer çekimi kuvvetini ağırlık olarak
adlandırır.
4.5. Ağırlığı bir kuvvet olarak tanımlar ve dinamometre ile
ölçer (BSB-22,23,24).
4.6. Farklı gezegenlerde aynı kütlenin ağırlığının neden farklı
olacağını açıklar.
4.7. Kütle ile ağırlığı birbirinden ayırt eder (BSB-4,5).
|
H Ağırlık ile Kütle Arasındaki Farkı Anlayalım
(4.1;4.2;4.3;4.4;4.5;4.6;4.7)
|
[!] Yer çekimi kuvvetinin yönünün yerin
merkezine doğru olduğu vurgulanmalıdır.
[!]
SI birim sistemi
kullanılmalıdır.
)* 4.4 Yer çekimi ivmesi konusuna
girilmeyeceğinden ağırlıkla ilgili olarak “G=mg” matematiksel bağıntısı
verilmemelidir. Öğrenciler, bir cismin ağırlığını Newton olarak
ölçeklendirilmiş bir dinamometre ile ölçerek bulmalıdır.
[!] 4.4
Bazı öğrenciler, bir cismin kütlesi
ile ağırlığı arasında bir oran
olduğunu sezebilir.
)* 4.6 Dünya-Ay ve
Dünya-Güneş arasındaki kütle çekim kuvvetlerine değinilmez.
??? Öğrenciler yer çekimi kuvvetinin aynı anda
sadece bir cisme etki edebileceği yanılgısına düşebilir.
|
4 Ağırlık ve Kütle
Arasındaki Fark
|
ÖĞRENME
ALANI:MADDE VE DEĞİŞİM
ÜNİTE
3 : MADDENİN TANECİKLİ YAPISI SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
02-06.12.2013
|
4
|
1. Maddenin
yapı taşları olan atom ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1.Katıların,
sıvıların ve gazların sıkışma-genleşme özelliklerini karşılaştırır
(BSB-1, 2, 4, 5,
6).
1.2.Gazların
sıkışma-genleşme özelliklerinden, gazlarda boşluk olduğu çıkarımını yapar
(BSB-1, 2, 8).
|
D Hangisi Sıkışır
(1.1; 1.2),
(BSB-3).
|
[!] 1.1 Bu kazanım için öngörülen sıkışma özellikleri
karşılaştırması, gazlarda yüksek oranda boşluk olduğu fikrini vermek içindir.
Boşluk fikrinden de bağımsız yapı taşlarına (moleküllere) geçilecektir.
[!] “Hangisi Sıkışır?” etkinliğinde amaç, gazların basıncı ile ilgili kuralları ve bağıntıları vermek değil, gaz basıncının nereden kaynaklandığını sezdirmektir. |
2.KAZANIM SINAVI
02-06 ARALIK 2013
|
C Gazların basıncı konusu 8. sınıfta “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde
işlenecektir.
|
|
1.3.Maddelerin
görünmez küçük parçalara bölünebildiğini deney yaparak fark eder
(BSB-15, 16, 17,
18).
1.4.Maddelerin
nereye kadar ardışık bölünebileceğini sorgular (BSB-30, 31).
|
D İyot Dağılınca Ne Olur(1.3; 1.4; 1.5),
(FTTÇ-35).
|
[!] 1.3 İyodun alkolde
dağılması, görünmez taneciklerden oluştuğu gerçeğine doğrudan bir gönderme
anlamı düşündürmeyebilir. Ancak sıvının renklenmesi, iyottan bir şeylerin
sıvıya karıştığına, karışan parçaları göremeyişimiz de bunların görünmez
olduğuna işarettir. Bu açıklamaya göre iyodun görünmez parçacıklardan
oluştuğu çıkarımına gidilebilir. Etkinliğin sonunda, iyodun alkoldeki
çözeltisinin tentürdiyot olduğu ve bu çözeltinin mikrop öldürücü (antiseptik)
olarak kullanıldığı vurgulanıp
günlük hayatla ilişki kurulabilir.
|
4
Akran Değerlendirme Formu
4 Proje ve
poster çalışması (atomun tarihsel arka planı ile ilgili)
|
||||
09-13.12.2013
|
2
|
1.5.Her türden
maddenin bölünmesi zor, görülemeyecek kadar küçük yapı taşlarından oluştuğunu
belirtir (TD-5).
|
D İyot Dağılınca Ne Olur(1.3; 1.4; 1.5),
(FTTÇ-35).
|
)* 1.5 Radyoaktiflik kavramına girilmeyecektir.
[!] )* 1.5.Bu düzeyde esas olan, maddenin görünmez küçük parçalardan (atom) oluştuğu fikrini vermektir. Atomun yapısı ile ilgili kısım, 7. sınıfa bırakılmıştır. Atomun yapısı verilmeden de element, bileşik, karışım, molekül, fiziksel değişim ve kimyasal değişim kavramları işlenebilir. Burada böyle bir yaklaşım esas alınmıştır. |
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
|
09-13.12.2013
|
2
|
1.6 Maddenin, küreye benzer yapı taşlarını
atom şeklinde adlandırır.
1.7.Atom kavramı
ile ilgili düşüncelerin zaman içinde değiştiğini fark eder (FTTÇ-1, 2, 3, 4,
14).
1.8.Atomların
daha da küçük parçacıklardan oluştuğunu ifade eder (TD-3).
|
D Tarih Boyunca Atom Fikri(1.5; 1.6, 1.7; 1.8; 2.3), (BSB-25;
FTTÇ-16).
D Hücre Atoma Göre Çok Büyüktür!
(1.8).
|
[!]
1.7 Demokritus ve diğer Yunan filozofları her maddenin hep aynı özdeş
atomlardan oluştuğunu düşünüyordu.Onlar,maddelerin farklı görünmesinin
atomların düzeninden ve hareketlerinden ileri geldiğini öne sürüyordu.
Dalton, her elementin ayrı tip bir atomu olduğunu gösterdi. Dalton (1819),
atomların içi dolu, berk ve bölünmez olduğu fikrindeydi. Atomdan daha küçük
parçacıkların bulunduğu 50 yıl sonra dolaylı yoldan kanıtlandı. Atomların
bölünebildiğini, Becquerel (Bekerel)
ve Madam Curie (Küri)’ nin çalışmaları daha net olarak göstermiştir.
Bu noktada, “atom” adının “bölünmez” anlamına geldiği, aslında atomların
bölünebildiği, fakat atom teriminin
hâlâ kullanımda olduğu belirtilir.
[!] 1.7 John Dalton,
Madam Curie, vb. bilim adamlarının hayatları araştırma konusu olarak verilebilir.
[!] )* 1.8 Atomların zor da olsa
bölündüğü, atomdan daha küçük parçacıkların bulunduğu belirtilir; bu
parçacıkların isimlerine ve özelliklerine girilmez.
|
C 1.8. 6. sınıf “ Canlılarda
Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesi ile ilişkilendirilir.
|
|||
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
|
16-20.12.2013
|
4
|
2. Maddelerin özellikleriyle tanecikli
yapısı arasında ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
2.1.Maddelerin
farklı olmasından yola çıkarak atomların da farklı olabileceği sonucuna
ulaşır (BSB-9).
2.2.Aynı cins
atomlardan oluşmuş maddeleri “element” şeklinde adlandırır.
2.3.Bileşik
modelleri üzerinde farklı element atomlarını ayırt eder (BSB-30).
2.4.Farklı
atomlar içeren saf maddeleri “bileşik” olarak adlandırır.
|
D Element mi Değil mi? (2.1; 2.2), (BSB-28).
D Molekül Modelleri
(2.3; 2.4;
2.5; 2.7; 2.8), (BSB-28, 30).
|
[!])* 2.1; 2.2 Burada
hidrojen, oksijen, karbon ve iyot sadece adları ile tanıtılacaktır. Model
atomlar farklı renk ve büyüklükte seçilebilir (hidrojen en küçük, iyot en
büyük…). Farklı elementlerin adları ve sembolleri verilmeyecek, element
kavramı sadece model üzerinde sezdirilecektir. Bu konudaki ayrıntılı bilgi 7.sınıf “Maddenin Yapısı ve
Özellikleri” ünitesine
ertelenecektir.
|
||||
[!] 2.3 Bileşiklerin sadece modelleri incelenecek; su,
karbonmonoksit, karbondioksit, kükürtdioksit hariç, bileşik adları
verilmeyecektir. Burada verilmek istenen fikir sadece bileşiklerde birden çok
tip element (atom) bulunduğu ve bunların birbirine bağlı olduğudur.
)* 2.3; 2.8 Molekül modellerinde
bağ açıları gerçeğe uygun gösterilecek; üç boyutlu, CH4, NH3
gibi modellere girilmeyecektir.
|
||||||||
23-27.12.2013
|
2
|
2.5.Basit model veya resimler üzerinde molekülleri gösterir.
2.6.Basit molekül modelleri yapar (BSB-28).
|
||||||
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
|
23-27.12.2013
|
2
|
2.7.Her molekülde belirli sayıda atom bulunduğu çıkarımını
yapar.
2.8.Model üzerinde molekül içeren ve içermeyen maddeleri
birbirinden ayırt eder (BSB-30).
|
D Her Maddede Molekül Var mı?
(2.3; 2.5; 2.6; 2.7; 2.8),
(BSB-25; FTTÇ-16).
|
[!] 2.3; 2.8 Öğrenci model
üzerinde çalışırken hem bileşiklerin hem de elementlerin molekülleri
olabileceğinin vurgulanması esastır. Molekülsüz bileşik ve element modelleri
ile bu bilgi pekiştirilmelidir.
|
4 Öğrenci Gözlem Formu
|
|||
30-31.12/02-03.01.2014
|
4
|
3. Fiziksel ve kimyasal değişimlerin
atom-molekül düzeyinde açıklaması ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1.Maddenin sadece görünümünün değiştiği
olaylara örnekler verir (BSB-6, 8).
3.2.Bir maddenin
değişerek başka bir maddeye/maddelere dönüştüğü olaylara örnekler verir
(BSB-6, 8).
3.3.Fiziksel
değişimlerde değişen maddenin kimlik değiştirmediğini vurgular (BSB-6, 8, 9;
TD-2).
|
D Madde Aynı Madde, Görünüm Değişti
(3.1; 3.3)
D Ne İdi, Ne Oldu!
(3.1; 3.2; 3.3; 3.4),
(BSB-25, 27, 28).
D Değişim Her Yerde Var
(3.1; 3.2; 3.3;
3.4), (BSB-32; FTTÇ-34).
|
)* 3.1-3.3 Fiziksel
ve kimyasal değişimleri, maddenin kimliğini koruması veya değiştirmesi
temeline dayandırmak esas alınmıştır. Atomlar arası veya moleküller arası bağ
kopması kavramına girilmeyecektir. Bu değişimlerle tersinirlik-tersinmezlik
ilişkisi kurmak, istisnası çok olduğu için uygun görülmemiştir.
[!] 3.3 Bu yaştaki öğrenci için maddenin
kimliği kavramı, anlamı net bir kavram olmayabilir. Kimliğin değiştiği
veya aynı kaldığı olay örnekleri kullanılarak madde bağlamında kimlik sezgi yoluyla kavratılmalıdır.
|
||||
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
06-10.01.2014
|
4
|
3.4.Kimyasal
değişimlerde madde kimliğinin değiştiğini fark eder (BSB-6, 9).
3.5. Atom-molekül modelleri ile temsil edilmiş değişimlerde
fiziksel ve kimyasal olayları ayırt eder.
3.6.Çok sayıda
atom ve molekül içeren maddelere bakarak, “ saf madde” ve
“ karışım”
kavramlarını atom ve molekül düzeyinde
fark eder.
|
D Atomlar, Moleküller ve Saflık
(3.5; 3.6).
|
[!] 3.5. Hâl değişimi, gaz moleküllerinin
karışması, aynı gazın veya sıvının kısımlara ayrılması gibi fiziksel
değişimler ve elementlerden bileşik oluşumu, bunun tersi; bileşiklerden başka
bileşiklerin oluşumu gibi kimyasal değişimler, modellerle gösterilerek bu
modeller üzerinde fiziksel ve kimyasal değişimin ayırt edilmesi sağlanır.
Katıların öğütülmesi veya parçalanması, gazın ve sıvının kısımlara
ayrılmasına benzetilir.
|
4 Anladıklarınızı Kontrol Edin
4 Akşam Yemeği
4
Kabarcıkları İzleyelim.
|
3.KAZANIM
SINAVI
06-10 OCAK
2014
|
|
13-17.01.2014
|
4
|
4.Maddenin
hâlleri ile tanecikli yapı arasında ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
4.1.
Gazların
genleşme-sıkışma özelliklerinden, moleküllerinin bağımsız olduğu çıkarımını
yapar (BSB-6, 8).
4.2.
Sıvıların
çok fazla sıkıştırılamayışlarından, moleküllerinin birbiri ile temas hâlinde
olduğu sonucunu çıkarır (BSB-30, 31; TD-3).
4.3.
Akma
özelliklerinden yararlanarak sıvı molekülleri arasında az da olsa boşluk
bulunduğu çıkarımını yapar (BSB-6, 8).
4.4.
Gazların
ve sıvıların akma özelliklerinden, moleküllerinin öteleme hareketi
yapabildiği çıkarımına ulaşır (BSB -6, 8).
4.5.Katılarda
atom ve moleküllerin öteleme hareketi yapmadığını tahmin eder (BSB-9).
|
D Gazlarda Atom-Molekül Düzeni
(4.1),
(FTTÇ-8, 16, 17).
D Katılarda ve Sıvılarda
Atomlar-Moleküller
(4.1-4.5),
(BSB-28, 30, 31, 32).
|
[!] 4.1;4.5 Maddenin hâlleri ve
moleküllerin hareketleri ile ilgili İnternet ortamından indirilmiş veya CD’de
kayıtlı dinamik modeller sınıfta gösterilebilir.
[!] 4.1-4.5 Buradaki sıkışma-genleşme
karşılaştırmaları var olduğu bilinen atomların/moleküllerin aralarında ne
kadar boşluk olduğunu sorgulamak içindir. Yapıdaki tanecikler arasındaki
boşlukların, katı-sıvı-gaz hâllerle ilişkisi kurulacaktır.
|
4 Hâl Değişimi
|
||
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME
ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE
4 : YAŞAMIMIZDAKİ
ELEKTRİK SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
|
DERS İÇİ VE DİĞER DERSLERLE
İLİŞKİLENDİRME
|
ARA DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
20-24.01.2014
|
4
|
1.
Elektrik enerjisini ileten ve iletmeyen maddelerle ilgili olarak
öğrenciler;
1.1
Maddelerin
elektrik enerjisini iletip iletmediklerini test etmek için basit bir elektrik
devresi tasarlar ve kurar (BSB-16).
1.2
Maddeleri,
elektrik enerjisini iletme bakımından iletken ve yalıtkan maddeler olarak
sınıflandırır (BSB-4).
1.3
Metallerin
iletken, plastiklerin ise yalıtkan olduğunu fark eder.
|
H Elektrik
Enerjisini İletelim
(1.1;1.2; 1.3; 1.4; 1.5).
Yalıtkanlar
Sizi Korusun! (1.5; 1.6).
|
[!] Öğrenciler,
evlerindeki veya okullarındaki elektrik prizlerine çeşitli maddeleri
sokmamaları ve bu durumun tehlikeleri konusunda uyarılır.
|
4 Hangi Maddeler
Elektriği İletir?
4
Boşluk Doldurmaca
|
_ 1.6 kazanımı, Turkce dersi “Okuma”
temel dil becerisi ile iliskilendirilir.
|
|
1.4
Bazı
sıvı maddelerin iletken, bazılarının ise yalıtkan olduğunu fark eder.
1.5
Maddelerin
elektriksel iletkenlik ve yalıtkanlık özelliklerinin çeşitli amaçlar için
kullanıldığını fark eder (FTTÇ-28).
1.6
Yalıtkan
maddelerin, elektrik enerjisinin sebep olabileceği tehlikelere karşı
korunmada nasıl kullanılabileceğini araştırır (FTTÇ-5).
1.7
Kendisi
ve çevresindekilerin güvenliği açısından elektrik çarpmalarına karşı alınması
gereken önlemleri listeler (TD-5).
|
)* 1.1 Gaz maddelerin iletkenliği konusuna
girilmeyecektir. Ama gazların da iletken veya yalıtkan olabileceği
vurgulanmalıdır.
[!] Yalıtkan
maddelerin bazı durumlarda iletken olabileceği vurgulanır.
|
||||||
27 OCAK -07 ŞUBAT
2014 YARIYIL TATİLİ
|
|||||||
10-14.02.2014
|
2
|
2.İletkenlerde elektrik enerjisinin
iletimi ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1.
Bir
elektrik devresindeki ampulün parlaklığının nelere bağlı olduğunu tahmin
eder.
2.2.
Ampulün
parlaklığı ile ilgili tahminlerini test edecek bir deney tasarlar ve kurar
(BSB-16).
2.3.
Bir
elektrik devresindeki ampulün parlaklığının, devredeki iletkenin uzunluğu dik
kesit alanı ve cinsinin değiştirilmesiyle değişebileceğini deneyerek fark
eder (BSB-13,14,15, 31).
|
H Ampulün
Parlaklığını Değiştirelim
(2,1; 2,2; 2,3; 2,4; 2,5) (BSB-13,14,15).
|
)* Elektrik akımı
kavramı 7. sınıfta verilecektir.
Direnç kavramı elektrik enerjisi iletiminden yola çıkılarak izah edilecektir.
[!] Öğrencilere dik kesit alanının ne demek
olduğu açıklanır.
|
4 Engelli Yol
|
||
2.4.
Maddelerin
elektrik enerjisinin iletimine karşı gösterdikleri zorluğu “direnç” olarak
ifade eder.
2.5.
Bir
iletkenin direncinin uzunluğuna, dik kesit alanına ve cinsine göre değiştiği
sonucuna varır (BSB-31).
2.6.
Yalıtkanların
direncinin iletkenlere göre çok daha büyük olduğunu ifade eder.
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
10-14.02.2014
|
2
|
2.7.Devre elemanlarının iki uçlu olduğunu gözlemler ve her
birinin belirli bir direnci olduğunu ifade eder.
2.8. Bir iletkenin direncini ölçer ve birimini belirtir.
|
H Bir İletkenin
Direncini Ölçebilir miyiz? (2.7;2.8;
2.9)
H Ampulün de Bir
Direnci Vardır
(2.10; 2.11).
H Romantik Bir
Ortam Oluşturalım
(2.12)
|
)* 2.8 Ohm Yasasının ispatı 7. sınıfta verilecektir. Burada
sadece birim olarak verilecektir.
)* 2.9 Ampulün içindeki telin neden ışık yaydığı 8.sınıfta
verilecektir.
|
|||
17-21.02.2014
|
2
|
2.9. Ampulün de bir iletken telden oluştuğunu ve bir direncinin
olduğunu fark eder.
2.10.Direncin değerinin artması veya azalmasının ampulün
parlaklığını nasıl değiştirdiğini deneyerek keşfeder
(BSB-30, 31).
2.11.Devredeki ampulün parlaklığını değiştirebilmek için
basit bir reosta modeli tasarlar ve yapar (FTTÇ-5).
|
|||||
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME
ALANI: CANLILAR VE HAYAT
ÜNİTE
5 : VÜCUDUMUZDA
SİSTEMLER SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
17-21.02.2014
|
2
|
1.Destek ve hareket sistemi ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1.Kemiğin kısımlarını ve görevlerini
belirtir.
1.2.İskelette kıkırdağın önemini açıklar.
|
H Kavram
Haritası Yapalım
(1.1-1.5).
H Kemiğe Ne
Olacak?
(1.1),
(BSB-1, 2, 3, 6, 31).
|
[!] 1.1
Kemiğin kısımları uzun bir kemik üzerinde gösterilir.
|
|||
24-28.02.2014
|
4
|
1.3.Eklemleri oynar, yarı oynar, oynamaz
olarak sınıflandırarak örnekler verir.
1.4.
Kasları
çizgili, düz ve kalp kası olarak sınıflandırarak örnekler verir.
1.5.Zıt çalışan kasların hareketteki önemini
belirtir.
1.6.Destek ve hareket sistemi sağlığını
etkileyecek olumlu-olumsuz davranışları sorgular.
1.7.Destek ve hareket sistemine teknolojik
gelişmelerin katkısına örnekler verir (FTTÇ- 28, 30, 31, 32).
|
H Elimde Kaç
Kemik Var?
(1.3), (BSB-1,2).
H Öğrenciler,
destek ve hareket sistemi sağlığını olumlu veya olumsuz etkileyebilecek
davranışları ayrı ayrı listeler. Olumsuz davranışların sebep olabileceği
sorunları araştırarak sınıfta tartışır (1.6).
|
[!] 1.3 Eklemin yapısı oynar eklem şekli üzerinde verilir.
|
C 4. sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim”
ünitesi Destek ve Hareket konusu ile ilişkilendirilir.
` 1.7 kazanımı,
Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme alanı “Elektronik
Yüzyıl” ünitesi kazanım 2 ile ilişkilendirilir.
|
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
03-07.03.2014
|
4
|
2. Dolaşım sistemi ve bağışıklıkla ilgili
olarak öğrenciler;
2.1
Dolaşım
sistemini oluşturan yapı ve organları; model, levha ve/veya şema üzerinde
gösterir (FTTÇ-4).
2.2
Kalbin
yapısı ve görevini açıklar.
2.3
Kan
damarlarının çeşitlerini ve görevlerini belirtir.
|
H Oğrendiğinin Farkına Varma (2.1-2.5).
H Kalbin İçine Bakalım
(2.2), (BSB-1, 2, 3, 27).
H Kanımda Neler Var?
(2.4), (BSB-1, 2, 3, 27).
H Kime Kan Verebilirim, Kimden Kan
Alabilirim?
(2.6), (BSB-27, 31) .
H Kan Bağışı
Yapmalıyız
(2.7).
|
)* 2.2 Kalp
kaslarının ve kapakçıklarının isimleri verilmez.
[!]
2.4 Kan hücrelerinin isimleri alyuvar, akyuvar ve kan pulcukları olarak
verilir.
)* 2.4 Alyuvarlarda
hemoglobinle gaz taşıma mekanizması verilmez.
)* 2.6 Kan
gruplarında moleküler temellere girilmez.
[!] 2.6 Kan alış-verişinde
Rh faktörünün de önemi kısaca belirtilir.
[!]
2.6 Kan alışverişi
ile ilgili kavram yanılgılarına (genel alıcı ve genel verici vb.)dikkat
çekilir.
[!]
2.7 Atatürk’ün insan sevgisi ve evrensellik
konusunda görüşlerinden örnekler verilir.
|
4
Eşleştirme
4
Eşleştirme
4Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
4.KAZANIM SINAVI
03-07 MART 2014
|
C 2.1; 2.2
4.sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” ünitesi Kanın Vücutta Dolaşımı konusu ile
ilişkilendirilir.
` 2.7 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi
“Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme alanı
“Elektronik Yüzyıl” ünitesi kazanım 3
ile ilişkilendirilir.
|
[!] Atatürkçülük ile ilgili konular (2.7-2)
2-Ataturk’un
insan sevgisi
ve evrensellik
konusunda goruslerini
kavrayabilme
È Sağlık Kültürü Eğitimi
(2.7 -22).
|
2.4
Kanın
yapısı ve görevlerini açıklar.
2.5
Büyük
ve küçük kan dolaşımını şema üzerinde göstererek açıklar (FTTÇ-4).
2.6
İnsanlarda
farklı kan grupları olduğunu belirtir.
2.7
Kan
bağışının insan vücudu ve toplum açısından önemini fark ederek yakın
çevresini kan bağışında bulunmaya yönlendirir (TD-3).
|
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
10-14.03.2014
|
4
|
2.8
Lenfin dolaşım sisteminin öğesi olduğunu
belirtir ve önemini açıklar.
2.9 Kalp ve damar sağlığını korumak amacıyla
öneriler sunarak, bu konuda dikkatli davranır (TD-5).
2.10
Teknolojik gelişmelerin dolaşım sistemi ile
ilgili hastalıkların tedavisinde kullanımına örnekler verir (FTTÇ-30, 31).
2.11 Vücudun zararlı
mikroorganizmalara (mikrop) karşı doğal engelleri olduğunu fark eder.
|
H Misafirimiz Var
(2.9; 2.10).
H Ailemizin Kalp Sağlığı
(2.9), (BSB-1,
6, 25, 27, 31, 32; TD-4, 5).
H Küçük Yaramazlar
(2.11-2.13).
Dikkat Tehlike
!
(2.11).
H Resimdeki Canlıyı Tanıyabildin mi?
(2.13), (BSB-5,
6, 25).
H Poster
Hazırlama
(2.13), (BSB- 25, 27, 32).
H Benim de Aşı Takvimim Var
(2.14), (BSB- 25, 27, 32).
H Aşı Olmasaydı
Ne Olurdu?
(2.14), (BSB-25, 27, 31).
H Ecza Dolabımız
( 2.14),
(BSB-25).
H Doktor, Ben Ne
Yaptım?
(2.15).
|
[!]
2.10 Anjiyo, kalp pili, kalp nakli, by-pass ameliyatı
vb. örnek olarak verilir.
)* 2.11 Doğal engeller olarak deri, ter, gözyaşı,
tükürük, mukus verilir.
[!] 2.12 Bağışıklık
sisteminin güçlenmesinde bebeklerin anne sütü almasının önemini vurgular.
)* 2.13 Virüs ve
bakterilerin yapısı basit düzeyde işlenir ve
sık rastlanan
(grip, AIDS, uçuk, suçiçeği, kolera, hepatit B, tüberküloz vb.) virütik ve
bakteriyel hastalıklara örnekler verilir.
[!]
2.14 Teknolojik gelişmelerle aşı, serum ve ilaçların daha ucuza
ve bol üretilebildiği, çeşitliliğinin arttırıldığı vurgulanır.
[!]
2.14 Antibiyotiklerin keşfi ile
ilgili okuma metni verilebilir.
[!]
2.15 Antibiyotiklerin her hastalığı tedavi etmeyeceği, zamanında
alınması ve başlandığında bitirilmesi gerektiği vurgulanır.
|
4 Performans Değerlendirme
|
C 2.12- 2.14
Mikroorganizmalar 5. sınıf “Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım”
ünitesindeki Mikroskobik Canlılar ile ilişkilendirilir.
` 2.14 kazanımı,
Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme alanı “Elektronik
Yüzyıl” ünitesi kazanım 2 ve 3 ile ilişkilendirilir.
|
È Sağlık Kültürü Eğitimi (2.14-14,15)
|
2.12
Bağışıklığın vücudu zararlı
mikroorganizmalara karşı koruduğunu belirtir.
2.13. Virüs ve bakterilerin genel
özelliklerini belirterek neden olduğu hastalıklara günlük hayattan örnekler
verir.
2.14. Aşı, serum ve ilaçların
önemini belirterek bunları teknolojik gelişmelerle ilişkilendirir (FTTÇ- 28,
30, 32).
2.15. Bilinçsiz ilaç
kullanımının etkilerinin farkına vararak doğru ilaç kullanımı konusunda
olumlu tutum sergiler (TD-4, 5).
|
|||||||
17-21.03.2014
|
4
|
3.
Solunum sistemi ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1.
Solunum sistemini oluşturan yapı ve organları; model, levha ve/veya şema üzerinde göstererek görevlerini açıklar (FTTÇ-4).
3.2.
Akciğerlerin yapısını açıklayarak, alveol - kılcal
damar arasındaki gaz alış-verişini şema ile gösterir.
3.3. Soluk alıp
verme mekanizmasını gösteren bir model tasarlar (BSB-28).
3.4.Teknolojik gelişmelerin solunum
sistemi sağlığına olumlu-olumsuz etkilerini tartışır (FTTÇ-28, 29, 30,
31, 32).
3.5.Solunum sisteminin sağlığını korumak için pratik
öneriler sunar.
|
H Neler
Biliyorum? (3.1-3.3).
H Soluğumda Ne Var?
(3.2), (BSB-1, 2, 3, 6, 31).
H Akciğer Kapasitem
(3.2),
(BSB-1, 3, 17, 18, 23, 27, 30,
31).
H Soluk
Alıp-Verme Modeli
(3.3),
(BSB-1, 17, 18, 28, 30).
|
[!] 3.4 Solunum sistemini olumsuz
etkileyen etmenler için sigara, havayı kirleten maddeler, asbest vb. örnek
olarak verilebilir.
|
_ Coktan Secmeli Soru
_ Kavram Haritası
|
C 3.1 4. sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim”
ünitesi Soluk Alıp Verme konusu ile ilişkilendirilir.
C 3.2 Akciğerdeki gaz değişimi dolaşım sistemindeki küçük
dolaşım ile ilişkilendirilir.
|
|
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME
ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
ÜNİTE 6 : MADDE VE ISI SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
24-28.03.2014
|
4
|
1.
Maddenin tanecikli yapısı ve ısı ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1.Gözlem yaparak maddeler ısındıkça
taneciklerin hızlandığı sonucuna varır
(BSB-1, 11, 12, 13, 14, 30, 31; TD-3).
|
D Isınma, Hareketlenmedir
(1.1; 1.2).
D Çarpışma, Hareket Alış-Verişidir
(1.2), (BSB-30, 31, 32).
|
[!] 1.1 Isı-hareket ilişkisi sıvılarda ve gazlarda kolayca
görünürleştirilebilir. Görünür hareketin moleküllerin hareketi olduğu, fakat
görünen şeyin molekül değil, “molekül yığınları” olduğu fikrinin yerleşmesi
kolay değildir. Öğretmen bu gözlem sırasında, 3. ünitede edinilen
moleküllerin çok küçük tanecikler olduğu fikrini hatırlatmalı; görünür
hareketin dev kümelere ait olduğunu, tek tek moleküllerin görülemeyeceğini
vurgulamalıdır.
[!] 1.2 Çarpışan bilyelerin kiminin
yavaşlayıp kiminin hızlanması, atomlar-moleküller arası ısı alış-verişi ile
doğrudan ilintili olup önemli bir gözlemdir. Bu gözlemle, hızlı→sıcak ve
yavaş→soğuk anlayışının yerleşmesi beklenmektedir.
|
|||
1.2. Maddeler arası ısı aktarımı ile
atom-moleküllerin çarpışması arasında ilişki kurar (BSB-6, 8, 9; TD-1).
|
|||||||
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
31.03/01-04.04.2014
|
4
|
2. Isının
yayılma yolları ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1.Katılarda ısı iletimini deney ile
gösterir (BSB-15, 16, 17, 18).
2.2.Isıyı iyi ileten katıları ısı iletkeni
şeklinde adlandırır.
2.3.Isıyı iyi iletmeyen katıları ısı
yalıtkanı şeklinde adlandırır.
2.4.Gündelik gözlem ve deneyimlerinden,
doğrudan temas olmadan ısı aktarımı olabileceği çıkarımını yapar (BSB- 6, 8,
9).
2.5.yeryüzünün neden soğuduğunu Isının ışıma
yoluyla yayılabileceğini belirtir.
|
D Isı Telde Yayılır
(2.1; 2.2; 2.3)
D Isı Arabanın İçine Nasıl Girdi?
(2.4).
D Dünya’mız Nasıl Isınır, Neden Soğur?
(2.5; 2.6).
D Koyu Renk Yüzeyler İyi Isınır
|
[!] 2.1; 2.2 Özellikle bakır tellerde ısı iletiminin çok hızlı olabileceği ve aleve uzak
ucun çok erken el yakar düzeyde ısınabileceği dikkate alınmalıdır.
[!] 2.2; 2.3 Đyi ısı iletkeni olarak bakır
ve aluminyum; iyi ısı yalıtkanı
ortamlar olarak da cam yunu, plastik
kopuk, saman, pamuk, cift camlı
pencerelerdeki hava bosluğu ve
termoslardaki ic-dıs ceper arası vakum
ornek olarak kullanılmalıdır.
Baska
malzemeler de tanıtılabilir.
|
5.KAZANIM SINAVI
01-04 NİSAN 2014
|
||
07-11.04.2014
|
2
|
2.6.Geceleri sorgulayıp açıklar (TD-5).
2.7.Yüzeyi koyu renkli cisimlerin, açık
renklilerden daha hızlı ısınmasının sebebini açıklar (BSB-2, 6, 8, 9; TD-2).
|
(2.7), (FTTÇ-28).
|
[!] 2.4; 2.5 Kışın güneşli günlerde,
dışarıda sıcaklık sıfırın altında iken güney yönünde olan ve
iyi güneş alan evlerin içinin soba gerektirmeyecek kadar ısınması, ışıma yolu
ile ısı yayılmasına iyi bir örnektir.
[!] 2.4; 2.5 Kışın güneşli günlerde,
dışarıda sıcaklık sıfırın altında iken güney yönünde olan ve
iyi güneş alan evlerin içinin soba gerektirmeyecek kadar ısınması, ışıma yolu
ile ısı yayılmasına iyi bir örnektir.
[!] 2.5 Isının
yayılmasında insan gözünün algılayamadığı ışınların da önemli olduğu bu
kazanım ekseninde açıklanır.
[!] 2.6. Dünya ikliminin ılık kalması
üzerine atmosferin etkisi işlenirken, atmosferi olmayan gezegen ve uyduların
gündüz ve gece sıcaklıkları arasındaki büyük farklılık, veri olarak
kullanılabilir.
[!] 2.7 Yüzeyin açıklığı-koyuluğu ile
ısı tutma özelliği arasındaki ilişki işlenirken “ışın soğurma”, “ışın yutma”
şeklinde açıklanacak, “absorpsiyon” teriminden kaçınılacaktır.
|
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
07-11.04.2014
|
2
|
2.8. Isı yalıtım kaplarının yüzeylerinin
neden parlak kaplandığını izah eder
(BSB-2, 6, 8, 9, 32; FTTÇ-9, 17).
2.9.
Sıvılarda konveksiyon ile ısı yayılmasını deneyle gösterir (BSB-15,
16, 17, 18; TD-3).
2.10. Isının iletim, konveksiyon ve ışıma
yolu ile yayıldığı durumları ayırt eder
(BSB-6, 25, 31, 32).
|
D Yansıtan Yüzeyler Isıyı da Yansıtır
(2.8).
D Sıvı Karıştıkça Isı Yayılır
(2.9), (BSB-5,
8, 31).
D Toplu Değerlendirme
(2.10)
|
[!] 2.8 Yansıtıcı yüzeylerin ısı
yalıtımı sağlaması gerçeğinin günlük hayata yansıyan bir uygulaması da ayna
cepheli modern binalardır.
[!] 2.9 Su ısındıkça mürekkebin hızlı
yayılması, radyatör üzerindeki havanın yükselmesi ile benzer bir olaydır.
[!] 2.9 “Konveksiyon sırasında sıcak
(hızlı) moleküllerin yukarıya yönlenmesi, ısının su kütlesi içinde taşınması
anlamına gelir.” fikri işlenmelidir.
[!] 2.10 Bu kazanımın amacı, ısının
yayılma yollarının topluca ifadesi ve tekil örneklerin hangi tür yayılma
olduğunun seçilmesidir.
|
[!]C 2.9 Öğrenci,
5. sınıfta edindiği bilgileri ile soğuk suyun sıcak sudan daha yoğun olduğu,
sıcak suyun yukarı, soğuk suyun aşağı yönde konveksiyona uğrayacağı
çıkarımını yapabilir.
|
||
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
14-18.04.2014
|
4
|
3. Isı
yalıtımının teknolojik önemi ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1.Yalıtımın hangi durumlarda gerekli
olabileceğini tahmin eder (BSB-8, 9).
3.2.Yalıtım yerine iletimin tercih
edildiği durumlara örnekler verir.
3.3. Yaygın ısı yalıtım malzemelerine
örnek verir.
3.4. Farklı amaçlar için kullanılan ısı
yalıtım
malzemelerinin seçiminde, yalıtkanlık
özellikleri yanında başka nelerin
hesaba katılması gerektiğini irdeler.
3.5. Binalarda yalıtımın enerji tüketimi
ile ilişkisini açıklar (BSB-8, 9, 30, 32; TD-1).
|
D Yalıtım Nerede Gereklidir?
(3.1 ), (BSB-30,
32).
D Bazen Isının İyi İletilmesi İstenir
(3.2),
(FTTÇ-38).
D İyi Yalıtkanlar
(3.3; 3.4), (FTTÇ-20)
D İyi Yalıtım Tasarruf Sağlar
(3.5; 3.4), (FTTÇ-36).
|
[!]
3.1 Buzdolabının ve onun bir bölmesi olan buzluğun ne işe yaradığını
tartışarak bu konuya girmek, verilecek kavramların hayatla ilintisini kurmak
açısından yararlı olur.
[!] 3.2 Pişirme amaçlı kap kacak
seçiminde iyi ısı iletme özelliği aranan tek özellik olmayabilir. Toprak
kapların pişirme amacı ile kullanılması, bir bakıma fırının yüksek
sıcaklığına dayanım, bir bakıma da ısıyı yavaş ve düzgün iletmenin pişme
kalitesine getireceği katkı içindir. Bu konu, öğrencilerce öğretmen
öncülüğünde tartışılabilir.
[!] 3.3 Yanma özelliği olarak sadece
kolay tutuşma ve yanmaya dayanıklı olma gibi özelliklerden bahsedilecek,
yanmanın kimyasal açıklamasına girilmeyecektir.
[!] 3.3 Yaygın ısı yalıtım malzemesi
olarak plastik köpük, ahşap, volkan tüfleri, katran, fosfatlar, cam yünü,
silikon yünü vb. maddelere öncelik verilmelidir.
[!] 3.4 Fırın, sıcak su borusu,
tavan, bahçede su kuyusu, giyim malzemesi gibi uygulamalarda uygun yalıtkanı
seçerken, iletim özelliği yanında, kullanım ömrü, yanma özelliği, yoğunluk,
sağlamlık ve maliyet gibi diğer hususları hesaba katmak gerektiği fikri
öğrencilerde oluşmalıdır.
[!] 3.5 Çatı, kapı, pencere ve buhar
iletim borularında yalıtımın ekonomik önemi özellikle vurgulanmalıdır.
|
|||
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME
ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
ÜNİTE
7 : IŞIK VE SES SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
21-25.04.2014
|
4
|
1. Işığın yansımasıyla
ilgili olarak öğrenciler;
1.1. Işığın madde ile karşılaştığında
yansıyabileceğini keşfeder (BSB-17).
1.2.Düz
yüzeylerden yansıyan ışığın izleyeceği yolu tahmin eder (BSB-9).
1.3.Işık kaynağı olmayan cisimlerin
görülebilme nedenini ışığın yansımasıyla açıklar.
1.4.Yansıma olayında; düzlem ayna
kullanarak gelen ışın, yansıyan ışın ve yüzeyin normalinin aynı düzlemde
olduklarını keşfeder
(BSB-17, 22, 27, 31).
1.5. Yansıma olayında; düzlem ayna
kullanarak gelme ve yansıma açılarının birbirine eşit olduğunu keşfeder
(BSB-17, 22, 27, 31).
1.6. Düzgün ve dağınık yansımayı keşfeder (BSB-2, 17, 25, 31). |
↸ Isık Hakkında Ne Oğrenmistik?
↸ Isık Madde ile Etkilesiyor (1.1).
↸ Isığı Yonlendirelim (1.2).
H Sihirli Tozlar
(1.3).
H Işık Kaynağı
Değil Ama Görebiliyoruz
(1.3).
H Yansımanın da
Kuralı Var
(1.4; 1.5).
H Pürüzlü ve
Pürüzsüz Yüzeylerde Yansıma
(1.6,
1.7, 1.8).
|
)* 1.1 Işığın madde
ile etkileşmesiyle meydana gelebilecek olaylardan sadece ışığın yansıması, bu
ünitenin konusudur. Işığın kırılması, ışığın soğurulması ve cisimlerin
renkli görünmesi konuları ise 7. sınıfta ayrıntılı olarak ele alınacaktır.
??? 1.3 Bazı öğrenciler, ışığın gözden
çıkıp cisimlere
çarptığını ve böylece görme olayının gerçekleştiğini düşünebilir.
[!] Öğrenciler, oyuncak lazerin kesinlikle göze tutulmaması
konusunda uyarılmalıdır.
[!] 1.4-1.5 Işık kaynağından düzgün bir
ışık demetinin veya paralel ışık demetlerinin nasıl elde edileceği
öğrencilere gösterilmelidir.
[!] Yansıyan ışık demetlerinin daha kolay
gözlenebilmesi için bu bölgede tebeşirle veya unla tozlu bir ortam
oluşturulabilir.
[!] 1.5 Yüzeyin
normalinin, ışınların gelme ve yansıma açılarını ölçmede referans alınan,
ayna yüzeyine dik sanal bir doğru parçası olduğu belirtilmeli ve çiziminde
öğrencilere yardım edilmelidir. Bu seviyede sadece düz yüzeyler için normal
çizimi yapılmalıdır.
[!] 1.6 Parlak yüzeyli cisimler daima düzgün yansımaya sebep olmayabilirler. |
4 Cisimler Nasıl Görünüyor?
|
C 1.1-1.3
5. sınıf “Dünya ve
Evren” ünitesine atıfta bulunularak Ay’ın bir ışık kaynağı olmamasına rağmen
gökyüzünde görünme nedeninin, Güneş’ten aldığı ışığı yansıtması olduğu
belirtilmelidir.
` 1.5 kazanımı, Matematik dersi “Açılar”
alt öğrenme alanı kazanım 2 ile ilişkilendirilir.
|
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
28-30.04/02.05.2014
|
4
|
1.7. Cisimlerin daha parlak veya daha mat
görünme sebeplerini ışığı yansıtma özellikleriyle ilişkilendirir (BSB-8).
1.8. Düzgün ve dağınık yansımayı ışınlar
çizerek gösterir (BSB-28).
2.Aynalarla ilgili olarak
öğrenciler;
2.1. Işığın düz, çukur ve tümsek aynalarda
nasıl yansıdığını keşfeder (BSB-17).
2.2. Bir yüzeyden yansıyan ışınları
gözlemleyerek ışığı yansıtan yüzey hakkında tahminlerde bulunur (BSB-9).
2.3. Net bir görüntü oluşabilmesi
için ışığın pürüzsüz yüzeylerden
yansıması gerektiğini fark eder (BSB-1, 2, 8).
2.4. Paralel ışık demetleri ile çukur ve
tümsek aynanın odak noktalarını deneyerek keşfeder.
2.5. Düz, çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntüleri cisme
göre büyük-küçük, ters-düz olmaları bakımından karşılaştırır (BSB-1, 17;
TD-1).
2.6. Çevresinde kullanılan ayna çeşitlerini gözlemleyerek
aynaların kullanım alanlarına örnekler verir (BSB-1).
|
H Düz, Çukur ve
Tümsek Yüzeylerde Yansıma(2.1)
H Aynada Nasıl
Görünüyorum?
(2.2, 2.3).
H Aynalarda
Görüntü
(2.4).
H Aynalar Her
Yerde
(2.5).
|
)* 2.1 Aynalarda, görüntü ve özel ışın
çizimlerine girilmeyecektir.
[!] 2.1 Paralel ışık demetlerinin çukur ve tümsek aynadan yansıması deneyinde,
ışınların veya uzantılarının kesiştiği özel nokta olan odak noktası kısaca tanıtılabilir.
)* 2.1 Aynalarda görüş alanı kavramı bu
seviyede verilmeyecektir.
)* 2.4-2.5. Bu ünitede çukur ve tümsek aynalarda
cismin bulunduğu çeşitli uzaklıklar için görüntü çizimi ve matematiksel
bağıntılara yer verilmeyecektir.
|
4 Işığı
Yansıtarak Taşı
|
SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
05-09.05.2014
|
4
|
3. Ses dalgalarının madde
ile etkileşmesiyle ilgili olarak öğrenciler;
3.1. Sesin her
yönde dalgalar hâlinde yayıldığını fark eder (BSB-1).
3.2. Sesin bir
engel ile karşılaştığında yansıdığını deney ile keşfeder (BSB-1, 8, 17).
3.3. Yankı olayının sesin yansıması sonucu oluştuğunu ifade eder
(BSB-8).
3.4. Bilim ve teknolojide sesin yansıması olayından nasıl
yararlanıldığına örnekler verir (FTTÇ-9, 16, 17; TD-3).
|
H Ses Bir
Dalgadır
(3.1)
H Ses de Yansıyor
(3.2)
H Sesimizi Tekrar
Duyabilir miyiz ?
(3.3).
H Sesin
Yansımasının Uygulamaları
(3.4).
H Ses Bazen Yutulur
(3.5)
|
)* 3.1 Ses dalgasının özellikleri 8. sınıf
“Ses” ünitesinde işlenecektir.
[!] 3.1 Su dalgalarını görebildiğimiz hâlde
ses dalgalarını göremediğimiz ancak ses dalgalarının varlığını etkileri ile
anlayabildiğimiz vurgulanır.
? 3.3 Bazı öğrenciler yankının her
durumda oluşacağını düşünebilir.
[!] 3.3
Yankı olayının havada algılanabilmesi için ses kaynağı ile engel
arasında en az
|
6.KAZANIM SINAVI
05-09 MAYIS 2014
4 Yansıtan Yüzeyi Tahmin Et.
4 Şifreli Mesaj
4 Periskop Yapımı
|
` 3.4 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi
“Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme alanı “Elektronik Yüzyıl” ünitesi kazanım
2 ile ilişkilendirilir.
|
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
12-16.05.2014
|
4
|
3.9. Sesin yayılabilmesi için neden maddesel bir ortama gerek
olduğunu, ortamın tanecikli yapısıyla açıklar (BSB-25; TD-1).
3.5. Madde ile karşılaşan sesin soğurulabileceğini fark eder
(BSB-1).
3.6. Ses şiddetinin soğurulma ile azaldığını keşfeder (BSB-1,
11, 17, 31).
3.7. Farklı maddelerin sesi farklı soğurduğunu fark eder (BSB-1,
6).
3.8. Ses
yalıtımında ve yankı oluşumunu önlemede, kullanılan malzemelerin sesi iyi
soğurduklarını fark eder (BSB-8, 30, 31; FTTÇ-32).
3.10. Sesin; madde ile karşılaştığında
geçme, soğurulma ve yansıma olaylarının maddelerin özelliklerine bağlı
olarak, farklı oranlarda birlikte gerçekleşebileceğini belirtir.
3.11. Tiyatro, konser salonu gibi mekânlarda ve tarihî
yapılardaki akustik uygulamalara örnekler verir (FTTÇ-7, 9, 10, 31, 32; TD-1,
3).
3.12. Kapalı
mekânlarda yankı oluşumunu engelleyebilecek projeler geliştirir ve sunar
(BSB-15,30,32; FTTÇ-8, 9; TD-2).
|
H Sesi Emen Sihirli
Kutular
(3.6,
3.7, 3.8).
H Ses Dalgasının Yayılabilmesi İçin
Maddesel Ortam Gereklidir
(3.9)
H Yankı
Oluşumunu Engelleyelim
(3.11; 3.12)
|
[!] 3.8 Ses yalıtımı 5. sınıf “Işık ve
Ses” ünitesinde de ele alınmıştır. Ancak bu ünitede; ses yalıtımı, sesin
soğurulması ve maddenin tanecikli yapısı ile ilişkilendirilerek
açıklanacaktır.
??? 3.9 Bazı öğrenciler sesin boşlukta da yayılabileceğini düşünebilir.
[!] 3.11 Akustiğin sesin meydana gelişi,
yayılması, duyulması ve özellikleriyle ilgilenen bilim dalı olduğu
belirtilmelidir.
|
4 Kavram Haritası
4 Hangi Ortam?
4 Güneş Sesini Bize Neden Duyuramıyor?
|
C 3.9 6. sınıf “Madde
ve Değişim” öğrenme alanı “Maddenin Tanecikli Yapısı” ünitesi ile ilişkilendirilir.
` 3.12 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma”,
“Konuşma” ve “Yazma” temel dil becerisi ile ilişkilendirilir.
|
|
DEĞERLENDİRME
|
ÖĞRENME
ALANI: DÜNYA VE EVREN
ÜNİTE
8 : YER KABUĞU NELERDEN OLUŞUR? SINIF:6
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
||||
20-23.05.2014
|
4
|
1. Kayaç
ve madenler ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1. Magmatik,
başkalaşım ve tortul kayaçları
tanır ve birbirinden ayırt eder (BSB-1-7).
1.2. Farklı kayaçların zaman içinde birbirine
dönüşmesini (kayaç döngüsünü) açıklar.
1.3. Madenlerin teknolojik ham madde olarak
önemini açıklar
(BSB-11-13; FTTÇ-9, 31, 32, 38).
2. Fosiller
hakkında öğrenciler;
2.1. Fosillerin tortul kayaçlar içerisinde
uzun bir süreçte oluştuğunu açıklar.
2.2. Eski zamanlardan kalma canlı kalıntıları
(kemik, iskelet, kabuk, yaprak vb.), gövde kalıpları veya izlerinin fosil olarak
nitelendirildiğini belirtir.
|
H Kayaçlardaki
İlginç Döngü
(1.1; 1.2), (BSB-27)
H Yer Altındaki
Zenginlik Kaynağı: Madenler
(1.3), (BSB-8)
H Fosilleri
Tanıyalım
(2.1; 2.2)
|
[!] 1.1 Öğrencilerin her kayaç
türünden birer örnek temin edemeyeceği düşünülerek öğretmen tarafından
önceden birer örnek hazır bulundurulur.
[!] 1.2 Kayaç döngüsü konusunda basınç, nem etkisi,
sıcaklık farkı vb. detaylara
girilmez.
[!] 2.2 Kayaç
içinde gözle görülebilir fosillerin yanı sıra, gözle görülemeyecek kadar
küçük fosillerin de bulunabileceği belirtilir.
|
4
Yazılı Anlatım
4
Kelime İlişkilendirme
4
Kavram Haritası
4
Kelime İlişkilendirme
|
C 1.1
Kayaçlarla ilgili 4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.
C 1.3 Madenlerle ilgili 4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.
` 1.3 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim” öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları”
ünitesi kazanım 1 ile ilişkilendirilir.
[!] C 2.2 Kömür, doğal gaz ve petrol gibi fosil yakıtların
fosilleşmenin özel bir hâli olduğu belirtilerek fosil yakıtlar konusuyla
ilişkilendirme yapılır.
|
|||||
26-30.05.2014
|
2
|
2.3. Bazı fosillerin, içinde bulundukları kayaçların
yaşlarını belirlemede kullanıldığını ifade eder
(BSB-21; FTTÇ-1).
|
H Fosil Yapalım
(2.2), (BSB-1-3).
H Ah Şu
Fosillerin Dilleri Olsa da Konuşsa!
(2.2; 2.3; 2.4;
2.5).
|
[!] 2.5
Fosilleri inceleyen bilim dalına “paleontoloji” adı verildiği belirtilir.
|
|||||||
2.4. Geçmişe ilişkin bilgi edinmede
fosillerden nasıl yararlanıldığını örneklerle açıklar (BSB-21; FTTÇ-1, 2, 3).
2.5. Paleontologların çalışma alanları
hakkında bilgi toplar ve sunar
(FTTÇ-11, 12, 34, 35; TD-2).
|
|||||||||||
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
||||
26-30.05.2014
|
2
|
3.
Toprak çeşitleri ve erozyon ile ilgili
olarak öğrenciler;
3.1. Toprakları bileşenlerine göre killi,
kumlu, kireçli ve humuslu toprak olarak sınıflandırır (BSB-1-7).
3.2. Toprağın çeşidine göre hangi kullanım
amacına uygun olabileceğini tartışır (BSB-4-7; FTTÇ-9).
3.3. Erozyona etki eden faktörleri deneyerek
test eder (BSB-11-20).
|
H Topraklarımız
(3.1).
H Genç Muhabir
(3.2), (BSB-25).
H Topraklarımızı
Çalan Erozyon!
(3.3; 3.4; 3.5), (BSB-21; FTTÇ-8, 9).
|
[!] 3.2 Toprağın kullanım alanlarıyla ilgili
tuğla ve seramik yapımı gibi öğrencilerin ilgisini çekecek konularda okuma
metinleri verilir.
[!] 3.5 Ağaçlandırmanın erozyonu önlemedeki önemi vurgulanır.
|
4
Yazılı
Anlatım
4 Kelime İlişkilendirme
|
C 3.3 Erozyonla ilgili olarak 4. sınıfta
öğrenilenler hatırlatılır.
` 3.5 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim” öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları”
ünitesi kazanım 4 ile ilişkilendirilir.
|
|||||
02-06.06.2014
|
2
|
3.4. Erozyonun gelecekte oluşturabileceği
zararlar hakkında tahminlerde bulunur (BSB-8, 9; FTTÇ-21, 24, 25, 27).
3.5. Toprakları erozyondan korumak için
bireysel ve iş birliğine dayalı çözüm önerileri sunar (BSB-25-28, 32; FTTÇ-5,
21, 22, 23, 24, 27; TD-4).
|
H Su Hayattır
(4.1; 4.4), (FTTÇ-24).
H Maden Suyu Kaynak
Suyundan Farklıdır
(4.2), (FTTÇ-30).
H Misafirimiz
Var
(4.2; 4.3;
4.4).
|
[!] 4.1 Yer altında depolanan suların yeryüzüne kendiliğinden
çıktığı yere kaynak adı verildiği belirtilir.
[!] 4.1 Yer altı sularının yeryüzüne kendiliğinden çıkmasını
sağlayan kuyulara artezyen adı verildiği belirtilir.
|
C 4.1 Doğadaki “su döngüsü” ile
ilgili olarak 5. sınıf “Maddenin Değişimi ve Tanınması” ünitesinde
öğrenilenler hatırlatılır.
|
||||||
4. Yer
altı ve yer üstü suları ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1. Okyanus, deniz, göl ve akarsuların yer
üstü; sıcak ve soğuk su kaynaklarının yer altı suları olduğunu belirtir.
4.2. Bir yer altı suyu çeşidi olan maden
suyunun kaynak suyundan farkını belirtir (BSB-4-6).
|
|||||||||||
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
ÖLÇME
VE DEĞERLENDİRME
|
DERS
İÇİ VE DİĞER DERSLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
ARA
DİSİPLİNLER
ATATÜRKÇÜLÜK
|
||||
02-06.06.2014
|
2
|
4.3. Jeotermal kaynak, kaplıca kavramlarını
tanımlayarak yer altı sıcak su kaynaklarına ülkemizden örnekler verir.
4.4. Yer altı ve yer üstü sularının kullanım
alanlarını (içecek, sulama, sağlık, elektrik enerjisi üretimi vb.) örneklerle
açıklar (BSB-4-7; FTTÇ-30).
|
)* 4.4 Yer üstü
sularından yararlanarak barajların yapıldığı belirtilir, barajlarda elektrik
enerjisinin nasıl üretildiği vb. ayrıntılara girilmez.
|
4
Yazılı
Anlatım
4 Kelime İlişkilendirme
|
` 4.3 ve 4.4 kazanımları, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım,
Tüketim” öğrenme alanı, “Ülkemizin
Kaynakları” ünitesi kazanım 1 ile ilişkilendirilir.
|
||||||
09.13.06.2014
|
4
|
5. Doğal
anıtlar ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1. Doğal anıtların çok uzun bir süreçte oluştuğunu
ifade eder.
5.2. Doğal anıtların tüm insanlığa ait
değerler olduğunu fark eder.
5.3. Doğal anıtlara yakın ve uzak çevresinden
örnekler verir.
5.4. Doğal anıtların korunarak gelecek
nesillere aktarılmasına yönelik bireysel ve iş birliğine dayalı öneriler
sunar (FTTÇ-21, 22, 23, 24, 27, 28, 29; TD-4).
|
H
Yer Kabuğunun
Doğal Anıtları
(5.1; 5.2; 5.3; 5.4)
|
[!] 5.1 Yer
kabuğunun değişiminin devam eden bir süreç olduğu belirtilir.
[!] 5.1 Yakın
çevrede bulunan doğal anıtlara gözlem-inceleme gezisi düzenlenebilir.
[!] 5.3 Doğal
anıtlar; yer kabuğunun oluşum sürecinde ortaya çıkan peri bacaları,
traverten, mağara, şelâle, göl vb. biçimlerdeki yeryüzü şekilleri ve özel
korumaya alınmış ağaçlardır.
|
4
Kavram
Haritası
|
È İnsan Hakları ve Vatandaşlık
(5.1, 5. 2, 5.3, 5.4 –6,19)
|
|||||
DEĞERLENDİRME
|
|||||||||||
0 yorum:
Yorum Gönder