2012-2013 EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI ............................ ORTAOKULU
HAFTA
|
KONULAR
|
KAZANIMLAR
|
YÖNTEM -TEKNİKLER
|
1HAFTA
(2DERS)
11ŞUBAT-18ŞUBAT
|
YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
A)HANGİ MADDELER ELEKTRİK ENERJİSİNİ İLETİR?
B)YALITKANLAR SİZİ KORUSUN |
1-Maddelerin elektrik enerjisini iletip iletmediklerini anlamak için, basit bir elektrik devresi tasarlar ve kurar
2-Maddeleri, elektrik enerjisini iletme bakımından iletken ve yalıtkan maddeler olarak sınıflandırır.
3-Maddelerin elektriksel iletkenlik ve yalıtkanlık özelliklerinin çeşitli amaçlar için kullanıldığını fark eder 4-Yalıtkan maddelerin, elektrik enerjisinin sebep olabileceği tehlikelere karşı korunmada nasıl kullanılabileceğini araştırır.5-Bir elektrik devresindeki ampulün parlaklığının nelere bağlı olduğunu tahmin eder. | Anlatım
Soru-Cevap
Test |
2 HAFTA
(2+2)DERS
18ŞUBAT-
4MART
| C)İLETKENİ DEĞİŞTİR,AMPULÜN PARLAKLIĞI DEĞİŞSİN Ç)AMPULUN DE BİR DİRENCİ VARDIR |
6-Bir elektrik devresindeki ampulün parlaklığının, devredeki iletkenin uzunluğu, dik kesit alanı ve cinsinin değiştirilmesiyle değişebileceğini fark eder
8-Yalıtkanların direncinin iletkenlere göre çok daha büyük olduğunu ifade eder.
9-Ampulün de bir iletken telden oluştuğunu ve bir direncinin olduğunu fark eder.Direncin değerinin artması veya azalmasının ampulün parlaklığını nasıl değiştirdiğini keşfeder. |
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2DERS)
4MART-11MART
| VÜCUDUMUZDA SİSTEMLER A)DESTEK VE HAREKET SİSTEMİ |
1-Kemiğin kısımlarını ve görevlerini belirtir.İskelette kıkırdağın önemini açıklar.Kemiğin kısımları uzun bir kemik üzerinde gösterilir.
2-Eklemleri oynar, yarı oynar, oynamaz olarak sınıflandırarak örnekler verir. 3-Kasları çizgili, düz ve kalp kası olarak sınıflandırarak örnekler verir.Zıt çalışan kasların hareketteki önemini belirtir.
4-Destek ve hareket sistemi sağlığını etkileyecek olumlu-olumsuz davranışları sorgular.Destek ve hareket sistemine teknolojik gelişmelerin katkısına örnekler verir
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2DERS)
11MART-
18MART
| B)DOLAŞIM SİSTEMİ |
1-Dolaşım sistemi ve bağışıklıkla ilgili olarak öğrenciler;
2-Dolaşım sistemini oluşturan yapı ve organları; model, levha ve/veya şema üzerinde gösterir
3-Kalbin yapısı ve görevini açıklar.
4-Kan damarlarının çeşitlerini ve görevlerini belirtir.
5-Kanın yapısı ve görevlerini açıklar.
6-Büyük ve küçük kan dolaşımını şema üzerinde göstererek açıklar
7-Kan grupları arasındaki kan alış-veriş şemasını çizer.
8-Kan bağışının insan vücudu ve toplum açısından önemini fark ederek yakın çevresini kan bağışında bulunmaya yönlendirir. | Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2DERS)
18MART-25MART
| DOLAŞIM SİSTEMİ | 9-Lenfin dolaşım sisteminin öğesi olduğunu belirtir ve önemini açıklar.
10-Teknolojik gelişmelerin dolaşım sistemi ile ilgili hastalıkların tedavisinde kullanımına örnekler verir
11-Vücudun zararlı mikroorganizmalara (mikrop) karşı doğal engelleri olduğunu fark eder.
12-Bağışıklığın vücudu zararlı mikroorganizmalara karşı koruduğunu belirtir.
Virüs ve bakterilerin genel özelliklerini belirterek neden olduğu hastalıklara günlük hayattan örnekler verir.
13-Aşı, serum ve ilâçların önemini belirterek bunları teknolojik gelişmelerle ilişkilendirir
14-Bilinçsiz ilâç kullanımının etkilerinin farkına vararak doğru ilâç kullanımı konusunda olumlu tutum sergiler . | Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2DERS)
25MART-1NİSAN
| DOLAŞIM SİSTEMİ |
15-Anjiyo, kalp pili, kalp nakli, by-pass ameliyatı vb. örnek olarak verilir
16- Doğal engeller olarak deri, ter, gözyaşı, tükürük, mukus verilir.
17-Bağışıklığın güçlenmesinde bebeklerin anne sütü almasının önemini vurgular.
18-Virüs ve bakterilerin yapısı basit düzeyde işlenir ve sık rastlanan (grip, AIDS, uçuk, suçiçeği, kolera, hepatit B, tüberküloz vb.) virütik ve bakteriyel hastalıklara örnekler verilir.
19-Teknolojik gelişmelerle aşı, serum ve ilâçların daha ucuza ve bol üretilebildiği, çeşitliliğinin arttırıldığı vurgulanır.
20-Antibiyotiklerin keşfi ile ilgili okuma metni verilebilir.
Antibiyotiklerin her hastalığı tedavi etmeyeceği, zamanında alınması ve başlandığında bitirilmesi gerektiği vurgulanır.
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2DERS)
1NİSAN-8NİSAN
|
C)SOLUNUM SİSTEMİ
|
1-Solunum sistemini oluşturan yapı ve organları; model, levha ve/veya şema üzerinde göstererek görevlerini açıklar
2-Akciğerlerin yapısını açıklayarak, alveol - kılcal damar arasındaki gaz alış-verişini şema ile gösterir.
3-Soluk alıp verme mekanizmasını gösteren bir model tasarlar (BSB-28).
4-Teknolojik gelişmelerin solunum sistemi sağlığına olumlu-olumsuz etkilerini tartışır
5-Solunum sisteminin sağlığını korumak için pratik öneriler sunar.
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2DERS)
8NİSAN-15NİSAN
|
MADDE VE ISI
A) MADDENİN TANECİKLİ YAPISI VE ISI |
1- Maddelerin ısındıkça taneciklerin hızlandığı sonucuna varır
Maddeler arası ısı aktarımı ile atom-moleküllerin çarpışması arasında ilişki kurar
2--Isıyı iyi ileten katıları ısı iletkeni şeklinde adlandırır.
3-Isıyı iyi iletmeyen katıları ısı yalıtkanı şeklinde adlandırır.
4-Gündelik gözlem ve deneyimlerinden, doğrudan temas olmadan ısı aktarımı olabileceği çıkarımını yapar.
5-Isının ışıma yoluyla yayılabileceğini belirtir
6-Geceleri yeryüzünün neden soğuduğunu sorgulayıp açıklar. |
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2DERS)
15NİSAN-22 NİSAN
|
B)ISININ YAYILMASI
|
1-Katılarda ısı iletimini deney ile gösterir
2-Isıyı iyi ileten katıları ısı iletkeni şeklinde adlandırır.
3-Isıyı iyi iletmeyen katıları ısı yalıtkanı şeklinde adlandırır.
4-Isının ışıma yoluyla yayılabileceğini belirtir. 5-Geceleri yeryüzünün neden soğuduğunu sorgulayıp açıklar.
6-Yüzeyi koyu renkli cisimlerin, açık renklilerden daha hızlı ısınmasının sebebini açıklar
7-Isı yalıtım kaplarının yüzeylerinin neden parlak kaplandığını izah eder
8- Sıvılarda konveksiyon ile ısı yayılmasını deneyle gösterir
9-Isının iletim, konveksiyon ve ışıma yolu ile yayıldığı durumları ayırt eder
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2)DERS
22NİSAN-29NİSAN
| C)ISI YALITIMI |
1-Yalıtımın hangi durumlarda gerekli olabileceğini tahmin eder
2-Yalıtım yerine iletimin tercih edildiği durumlara örnekler verir.
3-Yaygın ısı yalıtım malzemelerine örnek verir.
4-Farklı amaçlar için kullanılan ısı
yalıtım malzemelerinin seçiminde,yalıtkanlık özellikleri yanında başka nelerin hesaba katılması gerektiğini irdeler.
5-Binalarda yalıtımın enerji tüketimi ile ilişkisini açıklar.
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1 HAFTA
(2 DERS)
29NİSAN-6MAYIS
|
IŞIK VE SES
A) IŞIK MADDE İLE KARŞILAŞINCA NE OLUR? 1-IŞIGIN FARKLI MADDELERLE ETKİLEŞİMİ
2-IŞIGIN FARKLI YÜZEYLERDEN YANSIMASI
B)ÇEŞİTLİ YÜZEYLERDE YANSIMA
|
1-Işığın madde ile karşılaştığında yansıyabileceğini keşfeder
2-Düz yüzeylerden yansıyan ışığın izleyeceği yolu tahmin eder.
4-Yansıma olayında; düzlem ayna kullanarak gelen ışın, yansıyan ışın ve yüzeyin normalinin aynı düzlemde olduklarını keşfeder 3-Işık kaynağı olmayan cisimlerin görülebilme nedenini ışığın yansımasıyla açıklar.
5-Yansıma olayında; düzlem ayna kullanarak gelme ve yansıma açılarının birbirine eşit olduğunu keşfeder
6-Düzgün ve dağınık yansımayı keşfeder |
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1 HAFTA
(2DERS)
6MAYIS-13MAYIS
| C)AYNALARIN KULLANILDIĞI YERLER 3-AYNALAR VE KULANIM ALANLARI |
1-Işığın düz, çukur ve tümsek aynalarda nasıl yansıdığını keşfeder.
2-Bir yüzeyden yansıyan ışınları gözlemleyerek ışığı yansıtan yüzey hakkında tahminlerde bulunur.
3-Net bir görüntü oluşabilmesi için ışığın pürüzsüz yüzeylerden yansıması gerektiğini fark eder 4-Paralel ışık demetleri ile çukur ve tümsek aynanın odak noktalarını deneyerek keşfeder. 5-Düz, çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntüleri cisme göre büyük-küçük, ters-düz olmaları bakımından karşılaştırır 6-Çevresinde kullanılan ayna çeşitlerini gözlemleyerek aynaların kullanım alanlarına örnekler verir. |
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1 HAFTA
(2)DERS
13 MAYIS-20MAYIS
| Ç)SES MADDE İLE KARŞILAŞIRSA NE OLUR? D)BİR SES OYUNU YANKI E)SESİN SOĞURULMASI |
1-Sesin her yönde dalgalar hâlinde yayıldığını fark eder
2-Sesin bir engel ile karşılaştığında yansıdığını deney ile keşfeder
3-Yankı olayının sesin yansıması sonucu oluştuğunu ifade eder.
4-Madde ile karşılaşan sesin soğurulabileceğini fark eder
5-Ses yalıtımında ve yankı oluşumunu önlemede, kullanılan malzemelerin sesi iyi soğurduklarını fark eder
6-Sesin yayılabilmesi için neden maddesel bir ortama gerek olduğunu, ortamın tanecikli yapısıyla açıklar.
7-Sesin; madde ile karşılaştığında geçme, soğurulma ve yansıma olaylarının maddelerin özelliklerine bağlı olarak, farklı oranlarda birlikte gerçekleşebileceğini belirtir.
8-Tiyatro, konser salonu gibi mekânlarda ve tarihî yapılardaki akustik uygulamalara örnekler verir
9-Kapalı mekânlarda yankı oluşumunu engelleyebilecek projeler geliştirir ve sunar.
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1 HAFTA
(2)DERS
20MAYIS-27MAYIS
| YERKABUĞU NELERDEN OLUŞUR? A) KAYAÇLARI SINIFLANDIRALIM
B)FOSİLLER
|
1-Magmatik, başkalaşım ve tortul kayaçları tanır ve birbirinden ayırt eder
2-Farklı kayaçların zaman içinde birbirine dönüşmesini (kayaç döngüsünü) açıklar.
3-Madenlerin teknolojik ham madde olarak önemini açıklar.
1-Fosillerin tortul kayaçlar içerisinde uzun bir süreçte oluştuğunu açıklar.
2-Eski zamanlardan kalma canlı kalıntıları (kemik, iskelet, kabuk, yaprak vb.), gövde kalıpları veya izlerinin fosil olarak nitelendirildiğini belirtir.
3-Bazı fosillerin, içinde bulundukları kayaçların yaşlarını belirlemede kullanıldığını ifade eder
4-Geçmişe ilişkin bilgi edinmede fosillerden nasıl yararlanıldığını örneklerle açıklar
5-Paleontologların çalışma alanları hakkında bilgi toplar ve sunar.
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1HAFTA
(2)DERS
27MAYIS-
3HAZİRAN
| C)TOPRAK ÇEŞİTLERİ VE EROZYON |
1-Toprakları bileşenlerine göre killi, kumlu, kireçli ve humuslu toprak olarak sınıflandırır
2-Toprağın çeşidine göre hangi kullanım amacına uygun olabileceğini tartışır
3-Erozyona etki eden faktörleri deneyerek test eder.Erozyonun gelecekte oluşturabileceği zararlar hakkında tahminlerde bulunur.
5-Toprakları erozyondan korumak için bireysel ve iş birliğine dayalı çözüm önerileri sunar
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
1 HAFTA
(2)DERS
3HAZİRAN-
10HAZİRAN
| D)YERKABUĞUNUN DOĞAL ANITLARI Ç)YERALTI VE YERÜSTÜ SU KAYNAKLARI NELERDİR? D)YERKABUĞUNUN DOĞAL ANITLARI |
1-Okyanus, deniz, göl ve akarsuların yer üstü; sıcak ve soğuk su kaynaklarının yer altı suları olduğunu belirtir.
2-Bir yer altı suyu çeşidi olan maden suyunun kaynak suyundan farkını belirtir
3-Jeotermal kaynak, kaplıca kavramlarını tanımlayarak yer altı sıcak su kaynaklarına ülkemizden örnekler verir.
4-Yer altı ve yer üstü sularının kullanım alanlarını (içecek, sulama, sağlık, elektrik enerjisi üretimi vb.) örneklerle açıklar
1-Doğal anıtların çok uzun bir süreçte oluştuğunu ifade eder.
2-Doğal anıtların tüm insanlığa ait değerler olduğunu fark eder.
3-Doğal anıtlara yakın ve uzak çevresinden örnekler verir.
4-Doğal anıtların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına yönelik bireysel ve iş birliğine dayalı öneriler sunar.
|
Anlatım
Soru-Cevap
Test |
........................................ ................................
Fen ve Teknoloji Öğretmeni Okul Müdürü
0 yorum:
Yorum Gönder