KONULARLA İLGİLİ ÖĞRENCİ KAZANIMLARI
16 Eylül - 20 Eylül
16 Eylül - 20 Eylül
(1) İlk ders genelgesi, 8.sınıf Fen ve Tek. Müfredatının tanıtılması ve Laboratuar
Kullanımı.
(3) 1.
ÜNİTE
1. Mitoz ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Canlılarda büyüme ve
üremenin hücre bölünmesi ile
meydana geldiğini açıklar.
1.2 Mitozu, çekirdek bölünmesi
ile başlayan ve birbirini takip eden evreler olarak tarif eder.
1.3 Mitozda kromozomların
önemini fark ederek farklı
canlı türlerinde kromozom sayılarının değişebileceğini belirtir.
1.4 Mitozun canlılar için önemini belirterek büyüme ve
üreme ile ilişkilendirir.
23 Eylül - 27 Eylül
(2)
2. Kalıtım ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Gözlemleri sonucunda kendisi ile anne babası arasındaki benzerlik ve
farklılıkları karşılaştırır (BSB-1, 2,
5, 6, 8).
2.2 Yavruların anne-babaya benzediği, ama aynısı olmadığı çıkarımını yapar
(BSB-1, 2, 5, 6, 8).
2.3 Mendel’in çalışmalarının kalıtım açısından önemini irdeler
(FTTÇ-12,16).
(2)
2.4 Gen kavramı hakkında bilgi
toplayarak baskın ve çekinik
genleri fark eder BSB-25).
2.5 Fenotip ve genotip
arasındaki ilişkiyi kavrar.
2.6 Tek karakterin kalıtımı ile
ilgili problemler çözer.
30 Eylül- 04 Ekim
(2)
2.7 İnsanlarda yaygın olarak görülen bazı kalıtsal hastalıklara örnekler
verir.
2.8 Akraba evliliğinin olumsuz
sonuçlarını Araştırır ve tartışır. (BSB-25, 27, 32).
2.9 Genetik hastalıkların
teşhis ve tedavisinde bilimsel ve teknolojik gelişmelerin etkisine örnek verir.
(BSB-25, 27, 32) (FTTÇ-5, 17, 30, 32). (TD-3)
(2)
3.
Mayoz ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Üreme hücrelerinin mayoz
ile oluştuğu çıkarımını yapar.
3.2 Mayozun canlılar için
önemini fark eder.
3.3 Mayozu, mitozdan ayıran özellikleri listeler.
7 Ekim - 11 Ekim
(2)
4. DNA ve genetik bilgi ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1Kalıtsal bilginin genler tarafından taşındığını fark
eder.
4.2 DNA’nın yapısını şema üzerinde göstererek basit bir
DNA modeli yapar (BSB-28, 30, 31)
(FTTÇ-4).
(2)
4.3 DNA’nın kendini nasıl eşlediğini basit bir model yaparak gösterir.
(BSB-28, 30, 31) (FTTÇ-4).
4.4 Nükleotit, gen,
DNA, kromozom kavramları arasında ilişki
kurar.
4.5 Mutasyon ve modifikasyonu tanımlayarak aralarındaki farkı örneklerle açıklar
(BSB-5).
14-18 EKİM 2013 KURBAN
BAYRAMI
21 Ekim - 25 Ekim
(2)
4.6 Genetik mühendisliğinin
günümüzdeki uygulamaları ile
ilgili bilgileri özetler ve
tartışır (BSB-25, 27, 32) (FTTÇ-16, 17,
30, 31, 32).
4.7 Genetik mühendisliğindeki
gelişmelerin insanlık için
doğurabileceği sonuçları tahmin eder
(FTTÇ-5, 28, 29, 30, 31, 32, 36).
4.8 Genetik mühendisliğindeki
gelişmelerin olumlu sonuçlarını
takdir eder (TD-3).
4.9 Biyoteknolojik çalışmaların hayatımızdaki önemi ile ilgili
bilgi toplayarak çalışma alanlarına örnekler verir . (FTTÇ-16,17).
(2)
5.
Canlıların çevreye adaptasyonu ve evrim
ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1 Canlıların yaşadıkları
çevreye adaptasyonunu örneklerle açıklar.
5.2 Aynı yaşam alanında bulunan
farklı organizmaların,
neden benzer adaptasyonlar geliştirdiğini belirtir.
(2)
5.3
Canlıların çevresel değişimlere adaptasyonlarının biyolojik çeşitliliğe ve
evrime katkıda bulunabileceğine örnekler verir.
5.4 Evrim ile ilgili farklı
görüşlere örnekler verir.
(2) 2.
ÜNİTE
1. Sıvıların ve gazların kaldırma kuvveti ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Bir cismin havadaki ve sıvı
içindeki ağırlığını
dinamometre ile ölçer ve ölçümlerini kaydeder
(BSB-22,23,24, 26,27).
1.2 Cismin havadaki ve sıvı
içindeki ağırlıklarını karşılaştırır
(BSB-6).
1.3 Cismin sıvı içindeki
ağırlığının daha az göründüğü
sonucunu çıkarır
(BSB-30).
1.4 Sıvı içindeki cisme, sıvı
tarafından yukarı yönde bir kuvvet
uygulandığını fark eder ve bu kuvveti kaldırma kuvveti olarak tanımlar (BSB-31,21).
04 Kasım - 08 Kasım
(1) 1.
DÖNEM 1. YAZILISI
(3)
1.5 Kaldırma kuvvetinin, cisme
aşağı yönde etki eden kuvvetin etkisini azalttığı sonucuna varır (BSB-30,31).
1.6 Bir cisme etki eden
kaldırma kuvvetinin büyüklüğünün,
cismin batan kısmının hacmi ile ilişkisini araştırır.
1.7 Cisimlerin kütlesini ve
hacmini ölçerek yoğunluklarını hesaplar.
1.8 Bir cisme etki eden kaldırma kuvvetinin büyüklüğünün,
cismin daldırıldığı sıvının yoğunluğuyla ilişkisini araştırır.
1.9 Farklı yoğunluğa sahip
sıvıların cisimlere uyguladığı kaldırma kuvvetini karşılaştırır ve sonuçları
yorumlar (BSB-20).
11 Kasım - 15 Kasım
(2)
1.10 Bir cismin yoğunluğu ile daldırıldığı sıvının yoğunluğunu
karşılaştırarak yüzme ve batma olayları için bir genelleme yapar.
1.11 Denge durumunda, yüzen bir
cisme etki eden kaldırma kuvvetinin cismin ağırlığına eşit olduğunu fark eder
(BSB-16).
(2)
1.12 Batan bir cisme etki eden
kaldırma kuvvetinin,
cismin ağırlığından daha küçük olduğunu fark eder (BSB-1).
1.13 Bir cisme etki eden
kaldırma kuvvetinin, cismin yer değiştirdiği sıvının ağırlığına eşit büyüklükte
ve yukarı yönde olduğunu
keşfeder (BSB-1,16,22,23,24,32).
18 Kasım - 22 Kasım
(2)
1.14 Gazların da cisimlere bir
kaldırma kuvveti uyguladığını keşfeder.
1.15 Sıvıların ve gazların
kaldırma kuvvetinin teknolojideki kullanımına örnekler verir ve bunların günlük
hayattaki önemini belirtir (FTTÇ-5, 6,
7, 9, 10, 17, 28, 29, 30, 31, 33,
34, 36; TD-3).
(2)
2. Basınç ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Birim yüzeye etki eden dik
kuvveti, basınç olarak ifade eder.
2.2 Basınç, kuvvet ve yüzey
alanı arasındaki ilişkiyi
örneklerle açıklar.
25 Kasım - 29 Kasım
(2)
2.3 Sıvıların ve gazların
basıncının bağlı olduğu faktörleri ifade eder.
2.4 Basınca sebep olan kuvvetin
çeşitli etkenlerden kaynaklanabileceğini
fark eder.
(2)
2.5 Sıvıların ve gazların,
basıncı, her yönde aynı büyüklükte
ilettiğini keşfeder (BSB-1,16,22,23,24).
2.6 Sıvıların ve gazların,
basıncı iletme özelliklerinin
teknolojideki kullanım alanlarını
araştırır.
2.7 Basıncın, günlük hayattaki
önemini açıklar ve teknolojideki
uygulamalarına örnekler verir (BSB-32;
TD-3).
02 Aralık – 06 Aralık
(2) 3. ÜNİTE
1. Periyodik sistem ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Elementleri benzer
özelliklerine göre sınıflandırmanın
önemini kavrar.
1.2 Periyodik sistemde grupları
ve periyotları gösterir; aynı gruplardaki elementlerin özelliklerini
karşılaştırır.
(2)
1.3 Metal, ametal ve yarı metal
özelliklerini karşılaştırır
(BSB-5,
6, 7).
1.4 Periyodik tablonun sol
tarafında daha çok
metallerin, sağ tarafında ise daha çok ametallerin bulunduğunu fark eder.
1.5 Metallerin, ametallerin ve
yarı metallerin günlük yaşamdaki kullanım alanlarına örnekler verir (FTTÇ-29, 32).
09 Aralık – 13 Aralık
(2)
2. Kimyasal bağlarla ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Metallerin elektron vermeye, ametallerin elektron
almaya yatkın olduğunu fark eder.
2.2 Anyonların ve katyonların periyodik sistemdeki grup numaraları ile yükleri
arasında ilişki kurar.
(2)
2.3 Metal atomları ile ametal atomları arasında iyonik bağ
oluşacağını tahmin eder.
2.4 Ametal atomları arasında kovalent bağ oluştuğunu belirtir.
2.5 Verilen basit yapılarda hangi tür bağların (iyonik bağ
veya kovalent bağ) bulunduğunu tahmin eder
(BSB-8, 9).
16 Aralık - 20 Aralık
(1) 1.
DÖNEM 2. YAZILISI
(3)
3. Kimyasal tepkimelerle ilgili olarak öğrenciler;
3.1
Yükü bilinen iyonların oluşturduğu bileşiklerin
formüllerini yazar.
3.2 Çok atomlu yaygın iyonların
oluşturduğu bileşiklerin (Mg(NO3)2, Na3PO4 gibi) formüllerinde element
atomlarının sayısını hesaplar.
3.3 Kimyasal bir tepkimenin
gerçekleştiğini gösteren deneyle gösterir
(BSB-15, 16, 17, 18) (TD-2, 4).
3.4 Kimyasal değişimi atomlar
arası bağların kopması ve yeni bağların oluşması temelinde açıklar.
3.5 Kimyasal değişimlerde
atomların yok olmadığını ve
yeni atomların oluşmadığını, kütlenin korunduğunu belirtir.
23 Aralık – 27 Aralık
(2)
3.6 Basit kimyasal tepkime
denklemlerini sayma yöntemi
ile denkleştirir
(BSB-10).
3.7 Yanma tepkimelerini
tanımlayarak basit yanma tepkimelerinin denklemlerini yazar. (BSB-30, 31).
(2)
4. Asit-baz tepkimeleri ile ilgili olarak
öğrenciler;
4.1 Asitleri ve bazları;
dokunma, tatma ve görme
duyuları ile ilgili özellikleriyle tanır.
4.2 Asitler ile H+
iyonu; bazlar ile OH- iyonu
arasında ilişki kurar
(BSB-5).
4.3 pH’ın, bir çözeltinin ne
kadar asidik veya ne kadar
bazik olduğunun bir ölçüsü olduğunu anlar ve asitlik-bazlık ile pH skalası arasında ilişki kurar
(BSB-28,
30,31; TD-1).
30 Aralık - 03 Ocak
(2)
4.4 Sanayide kullanılan başlıca
asitleri ve bazları;
piyasadaki adları, sistematik adları
ve formülleri ile tanır (BSB-30, 31).
4.5 Gıdalarda ve temizlik
malzemelerinde yer alan en
yaygın asit ve bazları isimleriyle tanır
(BSB-2, 31; TD-5).
(2)
4.6 Günlük yaşamında sık
karşılaştığı bazı ürünlerin
pH’larını yaklaşık olarak bilir.
06 Ocak – 10 0cak
(2)
4.7 Asitler ile bazların
etkileşimini deney ile gösterir,
bu etkileşimi “nötralleşme tepkimesi” olarak adlandırır, nötralleşme sonucu neler oluştuğunu
belirtir (BSB-15, 16, 17, 18).
(2)
4.8 Asit-baz çözeltilerini
kullanırken neden dikkatli
olması gerektiğini açıklar; kimyasal maddeler için tehlike işaretlerinin anlamlarını belirtir
(FTTÇ-37).
4.9 Asitlerin ve bazların
günlük kullanımdaki eşya ve
malzemeler üzerine olumsuz etkisinden kaçınmak için neler yapılabileceğini
açıklar
(BSB-9;
FTTÇ-18; TD-5).
13 Ocak – 17 Ocak
(1) 1.
DÖNEM 3. YAZILISI
(3)
4.10 Endüstride atık madde
olarak havaya bırakılan SO2
ve NO2 gazlarının asit
yağmurları oluşturduğunu ve bunların çevreye
zarar verdiğini fark eder
(FTTÇ-18).
4.11 Suları, havayı ve toprağı kirleten kimyasallara karşı
duyarlılık edinir.
5. Su kimyası ve su arıtımı ile ilgili
olarak öğrenciler;
5.1 Sert su, yumuşak su
kavramlarını anlar ve sertliğin
neden istenmeyen bir özellik olduğunu açıklar
(BSB- 8, 9, 30, 31) (FTTÇ-28, 30).
20 Ocak – 24 Ocak
(3)
5.2 Sularda sertliğin nasıl
giderileceğini araştırır.
5.3 Suların arıtımında klorun
mikrop öldürücülük etkisinden yararlanıldığını araştırarak fark eder. (BSB-8,
9, 31; FTTÇ- 25; TD-1, 5).
(1) Dönem Sonu Değerlendirmesi
YARIYIL TATİLİ (25 OCAK - 09 ŞUBAT 2014)
10 Şubat - 14 Şubat
(1) Dönem Başı Değerlendirmesi
(3) 4. ÜNİTE
1. Ses dalgaları ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1
Titreşen bir cisim için frekans ve genliği tanımlar.
1.2 Ses
dalgasının belirli bir frekansı ve genliği
olduğunu ifade eder.
2. Sesin özellikleri ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1
Çevresindeki sesleri, ince-kalın ve şiddetli-zayıf
sıfatlarını kullanarak betimler ve sınıflandırır (BSB-1, 3, 4, 5, 6).
2.2 Ses şiddetini, sesleri
şiddetli veya zayıf işitmemize
neden olan ses özelliği olarak ifade eder.
17 Şubat - 21 Şubat
(2)
2.3 Ses yüksekliğini, sesleri
ince veya kalın işitmemize neden
olan ses özelliği olarak ifade eder.
2.4 Sesin şiddeti ile genliği,
sesin yüksekliği ile frekansı arasındaki ilişkiyi keşfeder (BSB-11, 12, 13 ,14, 15, 16, 19, 20, 27, 28,
31).
2.5 Çeşitli sesleri birbirinden
ayırt edilebilmesini, ses dalgalarının frekans ve genliklerinin farklı
olmasıyla açıklar. (BSB-1, 4, 6,
8, 31).
2.6 Ses düzeyinin ses
şiddetinin bir ölçüsü olduğunu
fark eder.
(BSB-25).
2.7 Çevresindeki ses
kaynaklarının ürettiği sesler
ile ses düzeyleri arasında ilişki kurar
(BSB-1, 4, 6, 31; TD-5).
(2)
3. Bir müzik aletinden çıkan sesin
değişimi ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Bir müzik aletinden çıkan
seslerin yüksekliğini ve şiddetini nasıl değiştirebileceğini keşfeder.(BSB-1,
11, 12, 13 ,14, 15, 16, 19, 20, 27, 31).
3.2 Farklı yükseklik ve
şiddette sesler oluşturabileceği bir müzik aleti tasarlar ve yapar (BSB-18; FTTÇ-6, 8; TD-2).
24 Şubat – 28 Şubat
(2)
4. Bir enerji türü olan ses ile ilgili
olarak öğrenciler;
4.1 Sesin bir enerji türü
olduğunu ifade eder.
4.2 Ses enerjisinin başka bir
enerjiye dönüşebileceğini ifade eder
(TD-3).
(2)
5. Sesin yayılma hızı ile ilgili olarak
öğrenciler;
5.1 Ses dalgalarının belirli
bir yayılma hızının olduğunu ve bu hızın, sesin yayıldığı ortamın yoğunluğuna
bağlı olarak değiştiğini ifade eder
(BSB-25).
5.2Sesin farklı ortamlardaki
hızlarını karşılaştırır
(BSB-5,
6).
5.3 Işığın ve sesin havadaki
yayılma hızlarını karşılaştırır
(BSB-5,
6).
03 Mart - 07 Mart
(2) 5.
ÜNİTE
1. Isı ve sıcaklık ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Isının, sıcaklığı yüksek
maddeden sıcaklığı düşük olan maddeye aktarılan enerji olduğunu belirtir.
1.2 Aynı maddenin kütlesi büyük
bir örneğini belirli bir sıcaklığa kadar
ısıtmak için, kütlesi daha küçük olana göre, daha çok ısı gerektiğini keşfeder.
1.3 Tek
tek moleküllerin hareket enerjilerinin farklı olabileceğini ve çarpışmalarla
değişeceğini fark eder.
1.4 Sıcaklığı, moleküllerin
ortalama hareket enerjisinin göstergesi şeklinde yorumlar (BSB-8).
(2)
1.5 Isı aktarım yönü ile
sıcaklık arasında ilişki
kurar.
(BSB-8,
9; TD-1).
1.6 Sıvı termometrelerin nasıl
yapıldığını keşfeder.
(BSB-22,
24; FTTÇ-4, 16; TD-3).
10 Mart – 14 Mart
(2)
2. Maddelerin aldığı/verdiği ısı ile
sıcaklık değişimi arasında ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
2.1 Mekanik ve Elektrik
enerjinin ısıya dönüştüğünü gösteren
deneyler tasarlar (BSB-15, 16, 17, 18;
TD-2, 4).
2.2 Maddelerin ısınmasının
enerji almaları anlamına
geldiğini belirtir.
2.3 Suyun ve diğer maddelerin
“öz ısı”larını tanımlar, sembolle gösterir.
2.4 Farklı maddelerin öz
ısılarının farklı olduğunu
(öz ısının ayırt edici bir özellik olduğunu) belirtir.
2.5 Suyun öz ısısını joule/goC ve kalori/goC
cinsinden belirtir.
(2)
3. Maddenin ısı alış-verişi ile hâl değişimlerini ilişkilendirmek
bakımından öğrenciler;
3.1 Gaz, sıvı ve katı
maddelerde moleküllerin/atomların
yakınlık derecesi, bağ
sağlamlığı ve hareket özellikleri arasındaki ilişkiyi model veya resim üzerinde açıklar (BSB-30, 31; FTTÇ- 4).
3.2 Bağların, katılarda
sıvılardakinden daha sağlam olduğu çıkarımını yapar (BSB-5).
3.3 Gazlarda moleküller
arasındaki bağların yok denecek kadar zayıf olduğunu belirtir.
3.4 Erimenin ve buharlaşmanın
ısı gerektirmesini, donmanın ve yoğuşmanın ısı açığa çıkarmasını bağların kopması ve oluşması temelinde açıklar . (BSB-5, 6, 9, 31).
17 Mart – 21 Mart
(1) 2. DÖNEM 1. YAZILISI
(3)
4. Erime ve donma ısısı ile ilgili olarak
öğrenciler;
4.1 Erimenin neden ısı
gerektirdiğini açıklar; donma ısısı ile ilişkilendirir (BSB-7, 30, 31).
4.2
Farklı maddelerin erime ısılarını karşılaştırır
(BSB-6).
4.3 Belli kütledeki buzun,
erime sıcaklığında, tamamen
suya dönüşmesi için gerekli ısı miktarını hesaplar
4.4 Kapalı mekânların aşırı
soğumasını önlemek için ortama su konulmasının yararını açıklar (BSB-31; FTTÇ-29; TD-4).
24 Mart – 28 Mart
(2)
4.5 Saf olmayan suyun donma
noktasının, saf sudan daha
düşük olduğunu fark eder.
4.6 Buzlanmayı
önlemek için başvurulan “tuzlama”
işleminin hangi ilkeye dayandığını açıklar.
4.7 Atatürk’ün bilim ve
teknolojiye verdiği önemi
açıklar.
(BSB-11, 12, 13, 14, 29, 31).
(2)
5. Buharlaşma ısısı ile ilgili olarak
öğrenciler;
5.1 Buharlaşmanın neden ısı
gerektirdiğini açıklar;
buharlaşma ısısını maddenin türü ile
ilişkilendirir.
5.2 Kütlesi belli suyun, kaynama
sıcaklığında tamamen buhara dönüşmesi için gerekli ısı miktarını hesaplar.
5.3 Buharlaşmanın soğutma amacı
ile kullanılışına günlük hayattan örnekler verir (BSB-30, 31; FTTÇ-16, 31).
31 Mart - 04 Nisan
(2)
6. Isınma ve soğuma eğrileri ile ilgili olarak
öğrenciler;
6.1 Katı, sıvı ve buhar hâlleri
kolay elde edilebilir (su
gibi) maddeleri ısıtıp-soğutarak, sıcaklık-zaman verilerini grafiğe geçirir
(BSB-11,
12, 13, 14, 29).
6.2
Isınan-soğuyan maddelerin, sıcaklık-zaman
grafiklerini yorumlar; hâl değişimleri ile ilişkilendirir (BSB-11, 12, 13, 14, 29, 31).
(2) 6. ÜNİTE
1. Besin zincirindeki canlılarla ilgili
olarak öğrenciler;
1.1 Besin zincirlerinin
başlangıcında üreticilerin bulunduğu
çıkarımını yapar (BSB, 8)
1.2 Üreticilerin fotosentez
yaparak basit şeker ve
oksijen ürettiğini belirtir.
1.7 Üreticilerin fotosentez ile
güneş enerjisini kullanılabilir enerjiye dönüştürdüğünü ifade eder.
07 Nisan - 11 Nisan
(2)
1.3 Fotosentez için nelerin
gerekli olduğunu sıralar.
1.4 Fotosentezde ışığın gerekliliğini
deney yaparak gözlemler
(BSB
– 1,3,17, 18, 19, 20,23,27,31).
1.5 Fotosentezi denklemle ifade
eder.
1.6 Fotosentezin canlılar için
önemini tartışır.
1.8 Canlıların yaşamlarını
sürdürebilmeleri için enerjiye
ihtiyaç duyduklarını açıklar.
(2)
1.9 Besin zincirindeki
tüketicilerin enerji ihtiyacını
üreticilerden karşıladığını açıklar.
1.10 Solunumun canlılar için
önemini tartışır.
1.11 Oksijenli solunum
sonucunda oluşan ürünleri deney
yaparak gösterir
(BSB
– 1, 3, 17, 18, 19, 20, 23, 27, 31).
1.12 Gözlemleri sonucunda
oksijenli solunumun denklemini tahmin eder (BSB - 1, 9).
14 Nisan - 18 Nisan
(2)
1.13 Bazı canlıların
yaşamlarını sürdürebilmek
için gerekli enerjiyi oksijen kullanmadan sağladığını açıklar.
1.14 Günlük
yaşamdan oksijensiz solunum ile
ilgili örnekler verir.
1.15 Oksijenli solunum denklemi
ile fotosentez denklemini karşılaştırarak ilişki kurar (BSB, 6).
1.16 Beslenme ve enerji akışı
açısından üreticiler ve tüketiciler
arasındaki ilişkiyi açıklar.
1.17 Besin zincirindeki enerji
akışına paralel olarak madde döngülerini açıklar.
(2)
2. Geri dönüşüm, yenilenebilir ve
yenilenemez enerji kaynakları ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Yenilenebilir ve
yenilenemez enerji kaynaklarına örnekler verir.
2.2 Yenilenebilir ve
yenilenemez enerji kaynaklarının
kullanımına ilişkin araştırma yapar ve sunar
(BSB-1, 6, 25, 27, 32) (FTTÇ-24, 26).
2.3 Yenilenebilir ve
yenilenemez enerji kaynakları kullanmanın önemini vurgular (FTTÇ-24).
2.4 Yenilenebilir enerji
kaynaklarının kullanımına örnek olabilecek bir tasarım yapar (FTTÇ-1, 8, 9).
21 Nisan - 25 Nisan
(1)
2.5 Geri dönüşümün ne olduğunu
ve gerekliliğini örneklerle açıklar
(FTTÇ-18,
19).
2.6 Yaşadığı çevrede geri
dönüşüm uygulamalarını hayata geçirir
(FTTÇ-20,
27,33) (TD – 1).
(1) 2. DÖNEM 2. YAZILISI
28 Nisan -02 Mayıs
(2) 7. ÜNİTE
1. Elektrik akımının manyetik etkisi ve elektrik enerjisinin hareket
enerjisine dönüşümü ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Üzerinden akım geçen bir
bobinin, bir çubuk mıknatıs
gibi davrandığını fark eder.
1.2 Bir elektromıknatıs yaparak
kutuplarını akımın geçiş
yönünden faydalanarak bulur.
1.3 Üzerinden akım geçen bobinin merkezinde oluşan manyetik
etkinin, bobinden geçen akım ve bobinin sarım sayısı ile değiştiğini deneyerek
keşfeder (BSB-8,9,30,31).
1.4 Elektrik akımının manyetik
etkisinin, günlük hayatta
kullanıldığı yerleri araştırır ve sunar
(FTTÇ-5) (BSB-32).
(2)
1.5 Elektrik enerjisinin
hareket enerjisine dönüştüğünü
fark eder.
1.6 Bir çubuk mıknatısın
hareketinin, elektrik akımı oluşturduğunu deneyerek keşfeder (BSB-30,31).
1.7 Hareket enerjisinin
elektrik enerjisine dönüştüğünü
fark eder.
1.8 Güç santrallerinde elektrik
enerjisinin nasıl üretildiği hakkında
araştırma yapar ve sunar (BSB-32).
05 Mayıs - 09 Mayıs
(2)
2. Elektrik enerjisinin ısıya (ısı
enerjisine) ve ışığa (ışık enerjisine)
dönüşümü ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Elektrik akımı geçen
iletkenlerin ısındığını deneyerek fark eder
(BSB-30,31).
2.2 Elektrik enerjisinin bir
iletkende ısı enerjisine dönüşeceği
sonucuna varır (BSB-30,31).
2.3 Üzerinden akım geçen bir
iletkende açığa çıkan ısının; iletkenin
direnci,üzerinden geçen akım ve
akımın geçiş süresiyle ilişkili
olduğunu deneyerek keşfeder (BSB-8, 9, 30, 31).
2.4 Elektrik enerjisinin ısı
enerjisine dönüşümünü temel alan
teknolojik uygulamaları araştırır ve sunar
(BSB-32).
(2)
2.5 Güvenlik açısından
sigortanın önemini ve çalışma
prensibini açıklar
(FTTÇ-5).
2.6 Teknolojideki sigorta
modellerini araştırarak bir sigorta modeli tasarlar (FTTÇ-6).
2.7 Elektrik enerjisinin ışık
enerjisine dönüştüğünü fark eder.
2.8 Üzerinden akım geçen bazı
iletkenlerin görülebilir bir
ışık yaydığı çıkarımını yapar.
2.9 Bir ampulün patladığında neden tekrar yanmadığını yorumlar
12 Mayıs – 16 Mayıs
(2)
3. Elektrik enerjisinin kullanımı ve elektriksel güç
ile ilgili olarak;
3.1 Elektrik enerjisi ile
çalışan araçların birim zamanda
kullandıkları elektrik enerjisi miktarının farklı olabileceğini fark eder.
3.2 Elektrik enerjisi ile
çalışan araçların birim zamanda tükettiği
elektrik enerjisini, o aracın gücü olarak ifade eder.
3.3 Elektriksel güç
birimlerinin watt ve kilowatt olarak
adlandırıldığını ifade eder.
3.4 Elektrik enerjisi ile
çalışan araçlarda kullanılan
elektrik enerjisi miktarının, aracın gücüne ve çalıştırıldığı süreye göre değiştiğini fark eder.
(2)
3.5 Kullanılan elektrik
enerjisi miktarının “watt x
saniye ve kilowatt x saat” olarak adlandırıldığını ifade eder.
3.6 Elektrik enerjisinin
bilinçli bir şekilde kullanımı
için alınması gereken önlemleri ifade eder
(TD-5).
19 Mayıs – 23 Mayıs
(1) 8. ÜNİTE
1. Dünya’mızın oluşum süreci hakkında öğrenciler;
1.1 Tarih boyunca Dünya’mızın
oluşumu hakkında çeşitli
görüşlerin ortaya atıldığını fark eder
(FTTÇ-2, 3).
1.2 Dünya’mızın oluşumuyla
ilgili olarak en çok kabul
gören görüşün, “Büyük Patlama”
olduğunu belirtir.
(1)
2. Bir doğal süreç olan levha hareketleri
ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Yer kabuğunun, sıcak ve
akışkan olan magma üzerinde
hareket eden levhalardan oluştuğunu gösteren bir model tasarlar ve yapar
(BSB-25,
27, 28, 30, 32) (FTTÇ-8, 9).
2.2 Okyanusların ve dağların
oluşumunu levha
hareketleriyle açıklar
(BSB-8,
11-15)( FTTÇ-1).
26 Mayıs - 30 Mayıs
(1) 2.
DÖNEM 3. YAZILISI
(3)
2.3 Artçı deprem, öncü deprem, şiddet, büyüklük, fay kırılması, fay hattı ve deprem
bölgesi kavramlarını tanımlar.
2.4 Depremle ilgili çalışmalar
yapan bilim dalına
“sismoloji”, bu alanda çalışan bilim insanlarına ise “sismolog” adı verildiğini belirtir
(FTTÇ-11,
12, 34) (TD-2, 3).
2.5 Türkiye’nin deprem
bölgeleriyle fay hatları
arasında ilişki kurar
(BSB-11-15).
2.6 Depremlere, fayların
yanında, volkanik faaliyetlerin ve
arazi çöküntülerinin de sebep
olabileceğini açıklar (BSB-8, 11-15).
2.7 Volkanların oluşumunu ve
bunun sonucunda oluşan yeryüzü
şekillerini levha hareketleriyle
açıklar (BSB-8, 11,5) (FTTÇ-1).
2.8 Volkanların ve depremlerin
insan hayatındaki etkileri ve sebep olabileceği olumsuz sonuçları ifade
eder (BSB-8, 9) ( FTTÇ-25).
02 Haziran - 06 Haziran
(2)
2.9 Deprem tehlikesine karşı
alınabilecek önlemleri ve deprem anında yapılması gerekenleri açıklar
(FTTÇ-25).
3. Hava olayları ile ilgili olarak
öğrenciler;
3.1 Havanın dört temel bileşen
yanında, su buharı da içeren
bir karışım olması gerektiği çıkarımını yapar
(BSB- 8).
3.2 Yakın çevresindeki hava
olaylarını gözlemler, sonuçları kaydederek hava olaylarının değişkenliğini fark
eder (BSB-1, 2, 22-25, 27, 28; FTTÇ-1).
3.3 Rüzgârın oluşumunu deneyle
keşfeder. (BSB-16-18).
(2)
3.4 Rüzgâr ile yel, tayfun,
fırtına arasında ilişki kurar
(BSB-5,
11-13, 15; FTTÇ-1).
3.5 Hortum ve kasırganın oluşum
şartlarını ifade eder
(BSB-5,
11-15).
3.6 Havanın sıcaklığı arttıkça
daha fazla nem
kaldırabileceğini ifade eder.
3.7 Yağmur, kar, dolu, sis, çiğ
ve kırağı ile havanın sıcaklığı
ve nemi arasında ilişki kurar (BSB- 8,
9; FTTÇ-2).
09 Haziran - 13 Haziran
(2)
3.8 Hava olaylarının sebebini
günlük sıcaklık farklılıkları ve oluşan alçak ve yüksek basınç alanlarıyla
açıklar (BSB-11-15).
3.9 Mevsimsel sıcaklık
değişimlerinin sebebini, Dünya’nın dönme ekseninin eğikliği ile açıklar (BSB-8, 11-15; FTTÇ-1).
3.10 Yeryüzü şekillerinin oluşumu ve değişiminde hava olaylarının etkisini örneklerle açıklar (BSB-1, 2; FTTÇ-25).
3.10 Yeryüzü şekillerinin oluşumu ve değişiminde hava olaylarının etkisini örneklerle açıklar (BSB-1, 2; FTTÇ-25).
3.11 İklimin, yeryüzünün
herhangi bir yerinde uzun yıllar boyunca
gözlenen tüm hava olaylarının ortalama
durumu olduğunu ifade eder ve iklimlerin
zamanla değişebileceğini kavrar.
(1)
3.12 İklimin etkisini
açıklamaya ve keşfetmeye çalışan bilim insanlarına “iklim bilimci” adı
verildiğini belirtir (FTTÇ-11, 12, 34;
TD-2, 3).
3.13 Meteorolojinin, atmosfer
içinde oluşan sıcaklık
değişmelerini ve buna bağlı olarak oluşan hava olaylarını inceleyerek hava tahminleri yapan bilim dalı
olduğunu ifade eder (TD-2, 3).
3.14
Hava tahminlerinin günlük yaşantımızdaki yeri ve önemini fark eder
(FTTÇ-7,
16, 17, 28, 31, 32).
3.15 Meteoroloji uzmanlarına
“meteorolog” adı verildiğini belirtir
(FTTÇ-11,
12, 34) (TD-2, 3).
(1) Yılsonu
değerlendirmesi.
0 yorum:
Yorum Gönder